sensitief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arvanti_haf

sensitief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 21:57

Hallo!

Ik word nu een beetje moe van mezelf, dat ik het even kwijt moet. Ik ben 24 jaar, en sta voor de klas, allemaal leuk en aardig. Heb verder geen stoornis ofzo, maar wel een eigenschap waar ik naar van word.

Ik heb wat mensen om me heen die ik erg graag mag, en die waardevol voor me zijn. Nu was het altijd al zo, dat als iemand ergens mee zat, dat ik het me erg aantrek. Maar nu gebeuren er veel dingen tegelijk. Mensen die ziek worden, vriendinnen die ik wil troosten, collega's met problemen, en ik voel me net een spons. Ik wil iedereen graag helpen en slurp hun problemen op, in de hoop dat het voor hen makkelijker wordt.
Ook voel ik dingen aan die in de lucht zitten, ik zei vanmiddag tegen een collega:
Ik weet niet wat er is, maar er hangt iets in de lucht, en dat geeft mij een knoop in mijn maag. Ik voelde me naar en verdrietig. Nu bleek dus dat zij ergens mee zat, en ik neem dat onbewust van haar over. Ik kan dan ook geen hap door mijn strot krijgen.

Nu heb ik zelf alles op de rit, maar ik word down van de problemen van anderen. Nu is het prima om er voor vrienden te zijn, maar ik wil me graag iets meer afsluiten voor de gevoelens van anderen. Ik neem ze dus over zonder dat ik er erg in heb. Opzich leuk, maar soms ook erg onhandig, kan ik je zeggen.
Is er iemand die dit herkent?

eefje_rudmer

Re: sensitief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:02

nee ik heb juist het tegen overgestelde
ik leef me heel erg in in anderen, maar kan het ook weer heel goed naast me neerleggen. Ik help waar ik kan helpen, maar ik trek het niet persoonlijk aan. Tjah ik weet niet wat je kunt doen om dit te leren... het hoort een beetje bij je denk ik?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:07

Ik herken dit wel ja :j Heb hier zelf ook geregeld last van.

Gelukkig leer ik de laatste tijd wat rationeler over dingen na te denken, en bewust contact even te mijden met bepaalde personen ( die me enkel alleen zien wanneer ze problemen hebben ;) )

Je zou eens moeten zien, of er in jou buurt, iemand is, die je kan leren "aarden". Dan laat je in principe ALLE energie uit je lichaam, dus negatief, en positief, maar "laadt je je zelf weer op" met enkel positieve energie.

Succes!

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:09

ik herken wat je zegt, ik heb het ook.
er zijn wel technieken die je kunnen helpen je beter af te sluiten.
inmiddels kan ik er goed mee omgaan, ik heb er ten dele mijn werk van gemaakt!
als je meer wilt weten, pb gerust!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:14

okee, allereerst dank voor jullie reacties!
anyw1: Mooi dat jij die 'gave' nu kunt gebruiken met je werk! Ik deels ook wel, voel de kinderen feilloos aan, maar soms voel je van iedereen wat, en dat maakt je ook heel onrustig. Dank voor je aanbod!
Samantha 21: Relativeren kan ik wel, en als ik thuis ben, dan maakt het me ook niet zoveel uit, maar juist op mijn werk, dan moet ik loslaten, en kan ik me niet laten gaan, en down voelen, je moet dan blij zijn, en doorgaan. En aarden... ja, daar noem je wat...
Eefje: Ja, het hoort zeker bij me, en ergens is het ook mijn kracht, daar ben ik me van bewust, maar soms is het ook wel fijn, omdat even uit te kunnen zetten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:36

Ik werd er zo gek van dat ik mezelf er met hard geweld vanaf heb gesloten. Nu voel ik helemaal niks meer van anderen en helaas is m'n empathie ook voor een groot deel weg. Maar ik laat de sores van anderen m'n leven niet beinvloeden. Ik wil een bepaald leven en ik wil dat niet saboteren :)

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 19:34

hoe heb je dat met hard geweld gedaan dan? Nu klinkt dat met die term ook niet goed, maar het heeft wel effect gehad?