maagonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

maagonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:42

Ik heb niks recents en concreets gevonden, vandaar dit topic.

Ik heb net een kuur van een maand achter de rug van *** (eff naam kwijt) dat er voor zorgt dat het maagzuur minder word zodat ik geen last meer heb van brandend maagzuur. De bedoeling was dat ik dan ná de kuur van 30 dagen ook geen last meer heb van brandend maagzuur. Gister was mijn laatste capsule en helaas heb ik vandaag alweer wat maagzuur omhoog voelen komen. Wel minder dan ik voor de kuur had, maar ik had het vooral in de avond dus we zullen het vanavond wel merken...

Ik zou dus een maagonderzoek moeten doen als het niet heeft aangeslagen, want dan zouden er misschien bactierien in mijn maag kunnen zitten.

Meerdere mensen die ervaring met deze situatie en met het maagonderzoek hebben? ik hoor veel enge verhalen erover dat het geen fijn onderzoek is :o Ik heb echt een trouma aan ziekenhuizen en vind het al erg om naar binnen te lopen...

racheeel_

Re: maagonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:47

Ik neem aan dat je dat een gastroscopie krijgt?

Ik heb zelf dit onderzoek begin vorig jaar gehad en ik heb een slaapmiddel (kalmeringsmiddel) in een infuusje gekregen zodat ik zou gaan slapen. Ik heb dr helemaal niks van gevoeld.
Misschien kun je van te voren aangeven dat je er bang voor bent en of ze misschien iets daarvoor hebben?

Ik heb zelf ook veel last van maagzuur en daarvoor heb ik ook een maagonderzoek gehad. Bij mij kwam er gewoon uit dat mijn maag heel snel geirriteerd.

Veel sterkte ermee!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:51

Ik zal zo even een kijkje nemen welk medicijn het is! het is zoiezo een capsule :j

Oke! ik begreep juist dat je een slang moest inslikken zonder verdoving en ook echt aanwezig moet zijn! Want dat lijkt me echt vreselijk.... Voor een Infuus heb je Emla (dat is een verdovings zalfje voor de opperhuid) die ik dan zou gebruiken... Maar het is dus eigenlijk helemaal geen erg onderzoek? Ik denk inderdaad dat ik van te voren even aangeef dat ik echt bang ben voor het ziekenhuis :j

Oke! dat is ook absoluut niet fijn, heb je dan een speciaal dieet gekregen? Ik hoop in elk geval dat er iets uit komt.

Bedankt voor de info! jij ook veel sterkte!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:54

Ik heb geen ervaring met maagzuur maar heb onlangs wel een maagonderzoek gehad. Het is geen pijnlijk onderzoek maar wel vervelend omdat er een slang in je keel zit en je steeds wilt slikken wat dus niet kan. Tenminste zo was het bij mij, de vrouw voor mij kwam helemaal opgelucht de behandelkamer uit omdat het haar zo ontzettend was meegevallen. De verpleegkundige zei ook al dat het bij iedereen verschillend is. Als je er echt heel erg tegenop ziet zou je inderdaad kunnen vragen om een roesje, je bent dan niet helemaal onder zeil (kan wel maar hoeft niet) maar je merkt er dan een stuk minder van.

Succes ermee

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:56

Bedankt! Ik zal dan inderdaad vragen om een roesje want ik zal waarschijnlijk onwijs gespannen zijn en dat zal het er niet beter om maken... Ik heb morgen een afspraak met de HA en dan zal alles zoiezo worden doorgenomen hoe en wat, maar ik hoop dat het ook voor mij zal meevallen :=

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:59

Vraag om een roesje. Ik vond het echt verschrikkelijk en laat het echt nooit meer zo doen zonder roesje.

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:14

Ook ik heb laatst een maagonderzoek gehad.. Ze hebben bij mij 2 keer geprobeerd om het zonder verdoving te doen.. Nou dat doe ik dus nooit meer! Het is ze met die 2 keer dan ook niet gelukt, omdat ik de slang er heel snel weer uit had.

Met roesje voel je er niks van. Dus dat is echt een aanrader!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:18

ik heb enkel een beetje verdovende spray in men keel gehad. Bij mij ging het prima van de eerste keer. Het is geen prettig onderzoek maar pijn doet het niet het is gewoon niet prettig. bedoel je omeprazole? moet ik ook nemen

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:26

Wat een verchillende reacties allemaal. Ik heb ook net een gastroscopie gehad en ik vond het heel naar. Ben van nature snel misselijk en ging dus enorm kokhalzen, terwijl juist dat niet de bedoeling is. Aan de andere kant is het maar een héél kort onderzoek en als de slang eenmaal zit is het eigenlijk al weer bijna voorbij.

Blijf lekker op je ademhaling letten, neem iets leuks te lezen mee voor in de wachtkamer en je staat zó weer buiten.

Sterkte!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:29

ik heb nu bijna anderhalf jaar geleden een gastrocopie laten doen, en ik weet er niks van :o

gelukkig was m'n ma mee, want ze zeiden alleen: "we gaan iets geven om rustig te blijven". Na het prikje weet iknik smeer behalve dat m'n ma zei dat zij wel ging betalen en ik gewoon effe moest wachten. Heb bijna de hele dag geslapen :D
Dus ik heb helemaal geen negatieve ervaring, maar als je iemand bent die makkelijk braakt, zou ik dus ook aanraden een "roesje" te vragen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:08

Ik heb het ook gehad een paar jaar geleden en ik vond het vreselijk :n Ik had ook geen roesje, alleen een soort gelei moeten nemen waardoor alles een beetje verdoofd was.

Maar nog ik raakte volledig in paniek, heb zelfs de slang er zelf nog een keer uitgetrokken :n Daarna moesten ze met 2 man mij vasthouden en de derde voerde het onderzoek uit :n
Zelfs toen was het onderzoek nog moeilijk. Ik raakte echt in paniek, terwijl er heel wat moet gebeuren om mij van mijn stuk te brengen normaal gesproken :o
Pas toen ik door de arts zelf afgeleid werd doordat hij me ging uitleggen wat hij allemaal ging doen en ik ook mocht meekijken werd ik wat rustiger :j Vind dat namelijk altijd reuze interessant :')

Bij mij was ook van te voren bekend dat het ietsje langer zou duren omdat ze wat weefsel zouden afnemen en dan moeten ze ook nog met zo'n ding naar binnen met zo'n happertje er aan :+ En dat vond ik dus wel weer "leuk" om te zien :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:05

Heb dit jaar ook een gastroscopie ondergaan (ook door maagzuur dat niet ophield, werd erger met medicijnen, misselijkheid en niet kunnen eten) en normaal ben ik ook als de dood voor ziekenhuizen.

Je mag niets eten en het beste is gewoon rustig blijven. Had aan mijn huisarts gevraagd voor verdoving voor te schrijven. Eenmaal bij de arts kon ik nog kiezen of ik verdoving wou of niet. Nadeel is wel dat je dan een hele dag moet recupereren. Heb uiteindelijk beslist om geen verdoving te nemen (onderzoek was in de voormiddag, in de namiddag zijn we gaan shoppen :+ had toch een dagje "ziekenverlof") en ik moet zeggen, het viel best mee.

Je keel wordt verdoofd zodat je slikmechanisme eventjes wordt uitgeschakeld. Het is wel eventjes vervelend als ze het buisje in je keel binnenbrengen, maar dat is maar een paar seconden.
Ook als ze een beetje weefsel wegnemen "steekt" het wat in je rug, maar het is te doen zonder verdoving. ;)

Alleen het lastige is dat je buitenkomt, je nog altijd niet kan slikken en dus je speeksel moet uitspeken (ik deed dit toch) dus neem genoeg papieren zakdoekjes mee.

Het viel echt mee. Uiteindelijk duurt het onderzoek zelf ook maar een 2 min denk ik.

Edit: je boert wel erg veel tijdens het onderzoek :+ hier niets van aantrekken, dit is normaal

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:13

gewoon een roesje vragen, dan merk je er niks van! Ik word ook panisch bij zulke dingen, ik heb emetofobie (fobie voor overgeven, bijgevolg ook voor dingen die in mijn keel zitten), maar met een roesje zit ik er helemaal niks mee in :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:17

lifaya schreef:
Ik zal zo even een kijkje nemen welk medicijn het is! het is zoiezo een capsule :j

Oke! ik begreep juist dat je een slang moest inslikken zonder verdoving en ook echt aanwezig moet zijn! Want dat lijkt me echt vreselijk.... Voor een Infuus heb je Emla (dat is een verdovings zalfje voor de opperhuid) die ik dan zou gebruiken... Maar het is dus eigenlijk helemaal geen erg onderzoek? Ik denk inderdaad dat ik van te voren even aangeef dat ik echt bang ben voor het ziekenhuis :j

Oke! dat is ook absoluut niet fijn, heb je dan een speciaal dieet gekregen? Ik hoop in elk geval dat er iets uit komt.

Bedankt voor de info! jij ook veel sterkte!

Dit onderzoekje heb ik ook gehad. kreeg een verdovende spray in mijn keel, moest op mijn zij gaan liggen en dan ging die slang naar binnen. Kreeg voor mijn gevoel bijna geen lucht, vind het op zo'n moment heel lastig om rustig door mijn neus adem te halen. Heb dus het hele onderzoek (5 a 7 minuutjes) moeten kokhalzen. Verder deed het helemaal geen pijn hoor!Was alleen een raar gevoel, want je voelt de slang echt overal doorheen gaan. Ook als het tegen de randen aanzit dan voelt het gewoon erg raar aan, heb dat duwende gevoel tegen de buiten kanten nog wel de hele dag gehad, maar het deed helemaal geen pijn ;) Is alleen gewoon even vervelend. Maar het is zo gepiept ;)

nav andere reactie hier boven ergens, bij mij stonden al 2 verpleegsters mijn handen en benen vast te houden ;) Zodat ik de slang er bij voorbaat al niet uit kon trekken ;) Want hier had ik ook sterk de neiging naar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 21:52

Allemaal enorm bedankt voor de reacties!
Ik ga een deze weken een bloedonderzoek laten doen, gaan ze kijken naar bacterien, en als daar niets uit komt dan word het dus een maagonderzoek! Heb gelukkig weer 30 capsules gekregen dus ik kan er nog even mee door gelukkig, want had vandaag behoorlijke last van brandend maagzuur.

Ik laat het weten als ik het bloedonderzoek heb gedaan en de uitslag en hoe het verder gaat :j nogmaals bedankt allemaal voor de informatie

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:56

ik kan je waarschuwen net als een aantal anderen. maagonderzoek ik geen pretje
ik mocht geen roesje of wat dan ook. ik was 17 toen ze dit bij mij deden.
mijn vader hield mn hand vast verder gelukkig niemand. maar ik moest de slang doorslikken had dus ook een verdovende spray gekregen.
verder heb ik er niks van mee gekregen raakte buiten mezelf. ze zijn ongeveer een kwartier bezig geweest maar ik had het gevoel uiteindelijk van 1 minuut ofzo.
natijd flink last van mn keel gehad en veel boeren.

wat bij mij erg helpt tegen maagzuur zijn meelkoekjes.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:59

ik denk dat je omeprazol bedoelt ? ;)
ik heb zelf ook maanden lang met maagklachten gelopen .
heb tegen mijn HA gezegd dat ik absoluut geen maagonderzoek wou met een cameratje .
dat vond hij goed , en heb een echo gehad wel op 1 voorwaarde als ze daar niks op konden zien ik alsnog een maagonderzoek moest. dat zou je misschien ook nog kunnen overleggen . van een echo heb je absoluut geen last . alleen dat je nuchter moet komen maar dat liever dan dat onderzoek zeg ik altijd :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 10:33

Update:

Ik had vorige week bloed laten prikken om me te laten testen op een bacterie. Ik ben inmiddels ook met bijna alles gestopt of verminderd dat maagzuur kan geven, zoals roken, alcohol, koffie en alcohol. Ik heb vandaag naar de HA gebeld voor de bloeduitslag en helaas is er geen bacterie gevonden. De HA wou niet telefonisch met me praten maar morgen meteen een afspraak maken, dus ik ga morgen weer naar de HA.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 02:11

Ten eerste hoop ik op goed nieuws voor je morgen tijdens het gesprek!

ten tweede ben ik het helemaal met Cookies eens :
Cookies schreef:
Vraag om een roesje. Ik vond het echt verschrikkelijk en laat het echt nooit meer zo doen zonder roesje.

Heb dit onderzoek zelf een paar weken terug gehad en ik vond het echt verschrikkelijk! Ik was ook de gehele tijd aan het kokhalzen en daarmee ook gewoon gelijk aan het overgeven... (terwijl ik nuchter was en dit onderzoek pas laat in de middag had).
Misschien dat ik het onderzoek ook wel zo verschrikkelijk vond, omdat ik nadat ze de slang eruit gehaald hebben direct weer heel veel pijn kreeg, terwijl ik al een spuit tegen de pijn had gehad en ik die niet meer mocht hebben...

Je geeft zelf al aan dat je het niet zo op ziekenhuizen hebt en daarmee lijkt het me voor jou zelf verstandiger om bij voorbaat al te vragen of je een roesje kunt krijgen! :)

Heel veel sterkte en succes verder!

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:04

Ik heb vorig jaar een maagonderzoek gehad, zag er echt enorm tegenop, dat was iets wat ik nooit wilde. Gelukkig snapte de arts mij volledig en heeft mij een spuitje gegeven, ik heb werkelijk niks gevoeld van het hele onderzoek, moest nog wel een uurtje daar blijven. Alleen achteraf kreeg ik wel heel veel maagpijn. Mijn vriend is mee gegaan en heeft mij verteld hoe alles gegaan was want ik wist er niks van, ben gewoon even weg geweest. Moest ik het nog eens moeten doen zou ik zeker weer zo'n spuitje willen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:12

Wat vervelend voor je zeg. Mijn man heeft ook zo'n enorme last van zijn maag en hij heeft dan dus ook een maagonderzoek gehad. Hij werd netjes in slaap gebracht, heeft er weinig van gemerkt. Het enige vervelende was dat hij tussendoor wakker werd en dat was wel even benauwend.

Succes bij de dokter!

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:20

Sorry wil je niet bang maken maar ik vond het dus echt we verschrikkelijk. Het is net ofdat je stikt en ik bleef ook maar overgeven. Ik heb geen roesje oid gekregen want ik was zwanger op dat moment.
Maar het onderzoek duurt niet lang bij mij 5 min ofzo.

Maar ik heb nog 2x een erger onderzioek gehad een ERCP dan gaan ze ook met een slang naar binnen om naar je galwegen te gaan dat was pas erg en z,n onderzoek duurt 30/60 min en werkelijk waar bij de eerste keer werkte het roesje niet en bij de 2 de keer kreeg ik extra maar werkte het ook niet.