Normaal ben ik niet zo van het schrijven over problemen, maar ze zeggen als je erover praat/schrijft lucht het op dus wie weet..
Ik zal eerst eens wat over mezelf vertellen dan weten jullie een beetje wie jullie voor je hebben:
- 18 jaar oud
- Ik heb afgelopen schooljaar mijn Havo diploma gehaald en ben nu begonnen met VWO
- Wil graag diergeneeskunde studeren
- Heeft een hond Max
- 13 Augustus vorig jaar is mijn paard ingeslapen
- heeft gescheiden ouders
- leeft bij haar moeder, met broertje
- geen tot nauwelijks contact met biologische vader
- mijn ex-stiefvader (we noemen hem F.) voelt als mijn "vader"
Op het moment gaat het helemaal niet goed thuis, de relatie tussen mijn moeder en mij is al jaren niet goed, maar nu is het toch wel heel erg.. Mijn moeder en ik lijken redelijk veel op elkaar zeggen een hoop mensen, dus laten we dat maar aannemen dan. Het is al jaren zo dat we niet goed kunnen opschieten met elkaar, en dat er de nodige woorden worden gesproken en soms van haar kant wel eens wat tikken komen. Mijn verleden is opzich niet zo heel "normaal" verlopen voor zover iemand ooit een normaal verleden heeft. Mijn ouders zijn zo'n 8 jaar geleden gescheiden. Mijn opa is 10 jaar geleden overleden, hij was echt mijn grote vriend. Mijn oom (die na het overlijden van mijn opa mijn grote vriend werd) en tante zijn gescheiden ongeveer 7 jaar, wij hebben sinds een aantal maanden pas weer contact met mijn tante en nieuwe oom (ze heeft een nieuwe man) het schijnt dat mijn "eerste oom" ondertussen in de gevangenis zit, hij heeft sinds de scheiding nooit meer contact met ons opgenomen
Verder zijn mijn beide oma's overleden. Ook heb ik vorig jaar mijn paard in moeten laten slapen, het was het eerste veulentje wat mijn opa en mijn moeder samen hadden gefokt. Wij hadden haar na 22 jaar weer teruggevonden en gekocht. Ze was het laatste stukje "levende" wat ik nog van mijn opa had, dit was dus een dubbel verdriet. Ook hadden wij tot februari een 2e hond Tinus die ik ken vanaf zijn geboorte, mijn moeder heeft hem terug gebracht naar F. (hij heeft Tinus gefokt), omdat zij vond dat het niet meer ging met de hond thuis en zij door Tinus verplicht met F. in contact moest blijven dus heeft ze zonder het tegen ons te zeggen de hond weggedaan. Ondertussen woont hij in Dordrecht.. Mijn moeder heeft vroeger ook de nodige dingen gezegd die ik niet ben vergeten..
Van het weekend liep de druppel in de emmer over.. Ik heb deze week 5 repetities en nog een hoop ander schoolwerk. Ook moest ik donderdag t/m zondag alle dagen werken. Er was op zaterdag een surprise party van een goede vriendin van ons, alleen woont zij in Groningen dus zouden wij daar blijven slapen. Het probleem was alleen dus dat ik niet meekon, ik had het gewoon te druk met werken (wat ik niet af kon zeggen) en met school.. Of mijn moeder me nou niet begreep of niet wilde begrijpen ik weet het niet, maar ze werd zo boos dat ik niet meeging! Ze liet niets van haar horen, zelfs niet of ze wel was aangekomen. Die avond had ik haar dus een sms gestuurd waarom ze niets liet horen.. Ze heeft de telefoon aan de vriendin voor wie de surprise party was gegeven en haar laten reageren zonder iets te vertellen waardoor ik gewoon het gevoel had met mijn moeder te sms-en, persoonlijk vind ik dat erg laf... Aan de ene kant zegt ze dat ik me goed op me school moet concentreren en genoeg moet werken, maar aan de andere kant word ze boos als ik ergens niet mee naartoe kan omdat ik moet werken/leren.
Ook heeft ze gezegd dat ik anders maar moet stoppen met VWO en moet gaan werken zodat ik op kamers kan.. Terwijl als iemand enthousiast was over het VWO zij het wel was.
Ze gaat nu dus met een maatschappelijk werker contact opnemen, maar wat moet ik daarvan verwachten?
Ik heb mijn mentor al op de hoogte gesteld van de situatie.
Alvast bedankt voor het lezen
Als er echt sprake is van ernstig huiselijk geweld waarbij jij absoluut in gevaar wordt gebracht, kan er wel melding worden gedaan bij het AMK (algemeen meldpunt kindermishandeling), maar aangezien jij 18 bent, gaat dat niet op.
Je bent 18 en kan zelf beslissen waar jij woont, een verplichtte uithuisplaatsing is niet van toepassing op meerderjarigen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.