CTS: Carpaal Tunnel Syndroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

CTS: Carpaal Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:38

Hoi bokkers,

Wie van jullie is er bekend met het Carpaal Tunnel Syndroom?
Mijn fysio heeft het een paar maanden geleden bij mij vastgesteld en sindsdien slaap ik iedere nacht met een polsbrace. Vannacht was ik deze dus vergeten (sliep een nachtje ergens anders). Als resultaat: ik werd vanochtend wakker met een vrijwel gevoelloze/tintelende hand en vingers. Ik heb dit vaker gehad als ik die brace niet gebruikte. Vandaag heeft het ook een halve dag geduurd voordat het over was. Dit was voor mij een seintje van, kan dit wel door zo? Is dit wel goed/verstanding?

Ik zit een beetje op internet te kijken over opereren.

Wie heeft dit wel eens laten doen en wat doen ze precies? En wat is de 'nasleep'? Kan ik nog gewoon werken, paardrijden, etc?

geerke

Re: CTS: Carpaal Tunnel Syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:41

ik heb er ook last van,vooral als ik in de tuin ben bezig geweest of heb geschildert/geschuurt enzo.
Vitamine b6 in hoge dosering helpt bij mij,dan is het een stuk minder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:42

Ik heb in beide polsen CTS gehad en aan beide geopereerd.
En het heeft zeker geholpen,ik heb nergens meer last van.
De operatie stelt nix voor en ik had geen napijn.Ik gebruikte mijn hand gewoon [al mocht dat niet] en had nergens last van.
De hechtingen eruit halen is ook niet pijnlijk,alleen hadden ze bij mij 3 stuks laten zitten [vergeten].Die zijn er toen uit gaan zweren en is een lelijk litteken geworden.
TS ik zou zeggen DOEN!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:44

In welke mate hadden jullie er last van?

Ik ben 3 (bijna 4 alweer) jaar geleden ongelukkig van een paard gevallen en heb daardoor kneuzingen, rugwervels etc beschadigd. Het kan dus ook zijn dat er bovenin mijn nek, elleboog of toch de pols meer aan de hand is. De fysio was vrij zeker van CTS. Maar hoe kun je dat echt laten vaststellen? Want opereren doen ze niet zomaar toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:45

Op de afdeling waar ik werk kom ik deze operaties weleens tegen. Ik heb dus geen persoonlijke ervaringen met cts.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:47

ik heb het vrij erg volgens mij,s'nachts inderdaad maar ook als ik wat doe...niet tintelen ,nee compleet slapen alsof je vingers heel dik zijn.
En als je dan iets vastpakt doet het heel pijn.
Ik wacht nog even met operen,moet mijn paarden toch verzorgen?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:49

Als ik met mijn brace slaap heb ik nergens last van, maar het is volgens mij niet heel gezond als ik dat mijn leven lang zou moeten doen.

Ik heb ook vaak pijn/tintelingen in mijn elleboog en nog steeds last van mijn nek.

Hoe gaat het na de operatie? Krijg je iets zodat je je pols rechthoudt oid?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:50

Mijn moeder heeft dit. Ze heeft allebei haar handen laten opereren. Hier heeft ze erg veel pijn aan gehad, en ze heeft er nogsteeds heel veel last van. Je moet écht rust nemen na de operatie, en dus NIET gaan tillen enzo. Dit deed mijn moeder wel en dat geeft toch een ander effect. Dus als je van jezelf weet dat je rust kan nemen, dan zou ik het zeker doen. Maar mijn moeder kan dit dus niet, en het heeft dan ook niet veel effect gehad..

TS: Wat voor een brace is dat precies?

Edit: Je krijgt na de operatie een mitella en verband om je pols.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:52

Bij mij begon het als ik ging schrijven of naaien [naald er draad] dan gingen me vingers slapen en tintelen.Ik ben ermee naar de H.A. gegaan en die zei gelijk dat is CTS.Ik kreeg een onderzoek in het ziekenhuis,iets met stroom stootjes en daaruit konden ze zien dat het idd.CTS was.Dus operatie gedaan,en toen begon later mijn andere hand dezelfde symptonen te geven.Weer H.A.,en weer onderzoek en toen ook weer operatie.De eerste operatie was wel iets pijnlijk,ze hadden te weinig verdoving gegeven en ik voelde en hoorde ze snijden.Ze zagen dat en vroegen of ik meer verdoving wilde,nou nee tis toch zo klaar dacht.Ik bedoel die verdovingsprikken zijn ook niet fijn.
Bij de 2de operatie was ik in slaap gebracht,die ging heel anders.
Toen ik wakker werd was alles al klaar en ingepakt.De eerste paar dagen kan je weinig tot niets doen met je hand,mag ook niet.Ik geloof dat er een tijd van 2 weken voor staat?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:05

Sodeletuut schreef:
TS: Wat voor een brace is dat precies?

Hij lijkt heel veel op deze Afbeelding

Aan de onderkant een metalen plaatje en aan de bovenkant ook.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:09

Dit is hem!

Afbeelding
van het merk BioSkin

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:12

Ik lees dat je geen last had als je dus die brace omhad.
Ik vraag me af óf je dan wel CTS hebt,want met CTS helpt een brace niet.De zenuwen bij je pols lopen door een tunnel en die tunnel is vernauwd,vandaar dat tintelen en slapen v.d. vingers.Ze snijden die tunnel open zodat de zenuwen mee ruimte hebben en dus niet meer bekneld zitten.Het kan bij jou heel goed vanuit je nek komen hoor,na die val van je paard.
Als ik jou was zou ik toch eens naar de neuroloog gaan en een scan laten maken van je nek [via je H.A. natuurlijk].

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:13

volgens mijn HA heb ik er ook last van, alhoewel ik er zelf twijfels over heb.
Als ik iets diks met grote kracht vast moet houden (bijvoorbeeld een tennisracket, of de hele rol longeerlijn als het paard daar kracht op zet) merk ik dat dit erg veel pijn in mijn handen doet.
Bij de longeerlijnen merk ik dit direct omdat de kracht langer duurt, daardoor stop ik meestal direct. Bij een tennisracket is deze kracht zo kort dat het me geen pijn doet. De dag erna heb ik echter extreem veel pijn in mijn handen, kan ze niet meer sluiten, ze zijn tintelend, kan bijv. het dopje van een fles er niet meer afdraaien.

Volgens mijn HA zou dit ook CTS moeten zijn, ben er zelf niet echt van overtuigd, heb meer het idee dat het iets anders is,maar goed.. Herkennen jullie deze symptomen misschien?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:14

gohya schreef:
(..) ,want met CTS helpt een brace niet. (..)

Hmm, dat is jammer. Ik wilde het net aan mijn moeder voorstellen. Maar dat wordt hem dus niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:15

secricible schreef:
Als ik iets diks met grote kracht vast moet houden (bijvoorbeeld een tennisracket, of de hele rol longeerlijn als het paard daar kracht op zet) merk ik dat dit erg veel pijn in mijn handen doet.
Bij de longeerlijnen merk ik dit direct omdat de kracht langer duurt, daardoor stop ik meestal direct. Bij een tennisracket is deze kracht zo kort dat het me geen pijn doet. De dag erna heb ik echter extreem veel pijn in mijn handen, kan ze niet meer sluiten, ze zijn tintelend, kan bijv. het dopje van een fles er niet meer afdraaien.

Volgens mijn HA zou dit ook CTS moeten zijn, ben er zelf niet echt van overtuigd, heb meer het idee dat het iets anders is,maar goed.. Herkennen jullie deze symptomen misschien?

Ik twijfel ook hoor of het wel CTS is.
Ik had n.l. helemaal geen pijn,was echt alleen maar tintelen en slapen v.d. vingers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:16

Sodeletuut schreef:
gohya schreef:
(..) ,want met CTS helpt een brace niet. (..)

Hmm, dat is jammer. Ik wilde het net aan mijn moeder voorstellen. Maar dat wordt hem dus niet?

Nee want je zenuwen blijven bekneld zitten in die tunnel,met of zonder brace.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:17

Mij is juist geadviseerd om (zeker met slapen) die brace om te doen. Die voorkomt dat je met je handen dubbel gaat liggen. Zo ontstaat het vaak bij de meesten. Als je je pols rechts hebt, is die tunnel vaak het minst vernauwd.

Voor slapen vind ik het wel een oplossing.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:20

Ja dat zou wel kunnen maar die zenuwen zitten bekneld in die tunnel.Ook als je je pols recht houd blijven ze bekneld zitten.
Ze moeten echt die tunnel open snijden,zodat de zenuwen meer ruimte hebben.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:23

Ik ben vorig jaar in de laatste week van november, 11 maanden geleden dus ongeveer, snoeihard van mijn paard geknald nadat ze schrok. Viel bovenop een plank van de bak met mijn onderarm. Die was binnen 5 minuten twee keer zo dik en helemaal blauw. Kreeg gips tot mijn oksel, om de arm rust te geven, er was niets gebroken. Na een week terug voor controle, en in die week werd mijn hand een zgn. klauwhand, als een vogelpootje zeg maar. Erg dik, blauw en zo pijnlijk, dat ernaar wijzen al niet mocht van mij. De arts schrok zich rot, een uur later lag ik op de ok, acuut CTS. De arts wilde eerste vanaf mijn handpalm tot mijn elleboog openleggen, maar heeft ie toch niet gedaan. Achteraf had dat toch wel gemoeten...
Ik heb wel heel veel napijn gehad, maar dat valt waarschijnlijk te wijten aan het acute van het geval. Ik heb een milde posttraumatisch stress syndroom aan mijn pink overgehouden aan het hele gebeuren, en de spieren en pezen van mijn armen zijn niet meer op hetzelfde niveau als ervoor. Ik geef ook niemand meer een hand omdat de meeste mensen toch wel flink knijpen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:48

Hier ook iemand !!

Ik heb er nog niet heel veel last van, je kan bij de neuroloog je zenuwen laten doormeten, door middel van ( pijnloze) stroom stootjes.

En wat er wel of niet helpt is trouwens per persoon afhankelijk hoor, zoals slapen met een brace, zodat in de nacht de pols in de zelfde stand blijft, dus alles goed ruimte heeft kan helpen.

Ik slaap b.v op me pols, dat gaat helemaal vanzelf... en word wakker in de nacht met een dood gevoel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:58

amigootje schreef:
Hier ook iemand !!

Ik heb er nog niet heel veel last van, je kan bij de neuroloog je zenuwen laten doormeten, door middel van ( pijnloze) stroom stootjes.

En wat er wel of niet helpt is trouwens per persoon afhankelijk hoor, zoals slapen met een brace, zodat in de nacht de pols in de zelfde stand blijft, dus alles goed ruimte heeft kan helpen.

Ik slaap b.v op me pols, dat gaat helemaal vanzelf... en word wakker in de nacht met een dood gevoel.

Je zegt het al,als het idd.ruimte heeft.
Maar die zenuwen hebben geen ruimte,vandaar CTS.
Natuurlijk is het beter als de pols recht blijft dan gebogen,maar meer ruimte krijgen de zenuwen daar niet door als ze bekneld zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:57

mijn vader heeft het aan beide polsen gehad. Hij heeft er lang mee doorgelopen totdat hij 's nachts wakker lag van de pijn. Hij is geopereerd, stelde volgens hem niets voor, hij merkte tijdens de operatie al dat het hielp :) De littekens zijn nauwelijks te zien en zijn klachten zijn compleet verdwenen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:27

TS: Als je ook vaak last hebt van je elleboog (tintelingen) en nek, zou ik er toch niet 100% zeker van zijn dat het puur en alleen CTS is. Heeft je HA uitgesloten dat het geen plexusletsel of hoger gelegen zenuwletsel is?

secricible schreef:

Kan zeker CTS zijn :j Niet iedereen heeft dezelfde symptomen he.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:34

Hier ook, ben rechts geopereerd, en links zou ook moeten gebeuren.

En ik had vooral s`nachts veel pijn im mijn arm, dikke vingers getintel en kracht verlies. Operatie heeft goed geholpen.

Het is een beetje vreemd idee dat de vernauwing in je hand overgang pols zit en dat de pijn bij mij dus ook vooral arm en nek was. Dus ik had ook twijfels, maar nogmaals de operatie heeft goed geholpen.
Brace hielp niks........

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:30

gohya schreef:
amigootje schreef:
Hier ook iemand !!

Je zegt het al,als het idd.ruimte heeft.
Maar die zenuwen hebben geen ruimte,vandaar CTS.
Natuurlijk is het beter als de pols recht blijft dan gebogen,maar meer ruimte krijgen de zenuwen daar niet door als ze bekneld zitten.

Ik snap wat je bedoeld, maar wil jij ook begrijpen dat het wel kan helpen bij sommige mensen !?