Schuurplekken na het rijden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Schuurplekken na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 22:12

Jawel! hier weer een fijn intiem topic op bokt :')

ik ben net weer een beetje begonnen om mn paard op te bouwen in de bak na een langdurige blessure (lees vanaf maart al uit de running) maar och zeg als ik van dat paard kom dat doet het me toch zeer! en jawel daar dus (voor de iedereen die me te ingewikkeld vind inderdaad ja, bij mn vagina dus) .... nu ben ik dus op zoek naar lotgenoten
-wat doe je er aan?
-kom je er van af?
-of het je echt zo'n afstotelijke doorrijslip van de EJ nodig? :')

Ik ben benieuwd...

Emytje

Re: Schuurplekken na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:21

Ik rij alweer een jaar of 3 niet meer, maar ik had hier ook altijd last van. Wat dat betreft was ik blij dat ik geen eigen paard had, want ik vraag me af hoe het aan had gevoelt als ik dagelijks op het paard zat ipv maar 1x in de week. ;) Ik lees even mee om wat voor een oplossingen er worden gegeven, ik heb het namelijk ook met fietsen...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 22:30

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:33

Je moet ook op je kont gaan zitten. :D
Dus je bekken kantelen op het paard.

Ik heb er gelukkig geen last van. :))

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:41

ik weet niet of t bij de dames ook werkt maar bij ons manspersonen voldoet een stuk zacht zeemleer prima

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:44

Een echt schapenbontje doet wonderen :j Maar de beste oplossing voor mij kwam pas met mijn op maat gemaakte Hulseboszadel met extra zachte zitten en kalfsleer over de zitting.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 23:03

@quir: ik wil niet al te veel in detail gaan maar t zit ook zoveel mogelijk naar achteren en vooral als ik ga lichtrijden wordt t erg.... en zeg nou niet ga dan niet lichtrijden...

@papagroom: misschien toch die afzichtelijke broek van de EJ dan maar XD

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:24

Ik gebruik een schapenbont, naadloos ondergoed en een paardrijbroek, zonder kan ik niet langer dan 20-30 minuten rijden.
Ik zet paardrijbroek in dit lijstje, omdat ik/anderen ook wel eens voor het gemak met jeans rijden en dat schuurt echt héél erg.

Bontje over het zadel is echt een uitkomst, past op verschillende zadels en je kunt hem snel af-op doen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 06:52

Ik heb vanwege hetzelfde probleem wel met een fietsbroek gereden maar dat hielp bij mij ook niets toen! Het lag er bij mij gewoon aan dat ik niet goed zat. Nu - jaren later - heb ik dat probleem eigenlijk nooit meer. Ik rijd nu ook gewoon met een jeans als het moet en ook met eentje met dubbele naden. Dus bij mij was het gelukkig tijdelijk.

Wat bij mij toen uiteindelijk na lang zoeken wel hielp: een XL-inlegkruis met een heeeeeleboel vaseline. :+ :+ :+

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 07:56

Inderdaad, zorg ervoor dat je in balans zit en dat het zadel in balans op de rug van het paard ligt. Dan heb je nergens last van hoor. Ik zou je zadel echt even na laten kijken door iemand die er echt verstand van heeft en als het zadel goed ligt laat dan naar je houding kijken. Succes!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:11

Ts heb je er bv ook last van als je zonder zadel zit? En op wat voor type paard en zadel rijd je?
Ik snap eigenlijk bij mezelf niet goed waarom ik er in het begin heel veel last van had (echt tot bloedens toe) en nu helemaal noppesnooit meer. Ik denk toch dat het bij mij de combi dansend paard (arabier) + ongetrainde ruiter + slechte zit + te groot zadel was.

In het begin reed ik wel op een slechtzittend, te groot zadel. Maar kan ook bedenken dat je binnenbeenspieren dan nog erg slap zijn zodat je dan dus meer "in je kruis zit".

Ik weet nog wel dat douchen na het paardrijden toen heeeeel erg zeer deed ;-) Auw!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:27

Past je zadel wel bij jou figuur?
Een te brede zitting kan voor een smal gebouwd persoon problemen geven, net als een te smalle zitting als je breder gebouwd bent

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:39

Ik had er vroeger ook veel last van, binnen een half uur kon ik het voelen. En dan rij je bijna dagelijks.
Nu met een nieuw zadel wat ook naar mijn bips is "gemeten", heb ik er geen last meer van.
Bij mij was het dus dat mijn oude zadel niet geschikt was voor mijn bips.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:46

beter lezen mensen ;) ik heb mn paard en het zadel al jaren en nooit last gehad, maar nu na een half jaar niet rijden opeens wel.... dus t ligt niet aan mn zadel en of mn houding nou zo beroerd is... ben vandaag het duin in geweest toen was t al een stuk beter... vind het wel weer erg makkelijk om gelijk te roepen dat mn zadel niet goed ligt.... tis een super fijn zadel die ga ik dus niet zomaar weg doen.... om in details te gaan, tis een Pfiff amaretto 17,5 inch, geen uitermate breed zadel dus, het is wel een breder paard maar ja... die heb ik al 9 jaar dus daar zal t niet aan liggen....

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:17

Ik herken het, ik rijd mezelf ook regelmatig open van onderen of op mijn billen. Gisteren toevallig ook weer.. Dus ik lees even mee!

Wat ik mezelf in ieder geval al had bedacht was dat het door het schuren+zweten komt, dus ik weet niet wat je voor ondergoed draagt, maar katoen scheelt iig al in zweterigheid.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:38

merel90 schreef:
Ik herken het, ik rijd mezelf ook regelmatig open van onderen of op mijn billen. Gisteren toevallig ook weer.. Dus ik lees even mee!

Wat ik mezelf in ieder geval al had bedacht was dat het door het schuren+zweten komt, dus ik weet niet wat je voor ondergoed draagt, maar katoen scheelt iig al in zweterigheid.

Ik had hier een week of wat geleden plots last van. Inderdaad door schuren van de rijbroek en zweten.

Draag katoenen, naadloos ondergoed. Ik heb er zelf boxers van Beeren voor gekocht (voorgekrompen), daarnaast smeerde ik voor en na het rijden met billetjeszalf voor baby's of met Mentho10 gel. Dit maakt dat er een "beschermlaagje" op je huid zit.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:52

Ik had het ook wel met een rijbroek met kunstlederen zitvlak. :o
Die bleef echt aan mijn zadel 'plakken' maar ik ging wel mee met de bewegingen van mijn paard. Dus de broek bleef op één plek maar ik schuif wel iets naar voren en achter, dus een schuureffect.
Nadeel van deze broek was ook nog dat mijn onderbroek er ook een beetje aan bleef plakken en het 'daar' dus ook heen en weer ging schuren. Het was bij mij voornamelijk als ik meer doorgezeten had.
Heb die broek al heel snel weggegooit en één zonder kunstlederen zitvlak gekocht en heb er ook nooit meer last van gehad! :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:39

Mjay schreef:
tis een Pfiff amaretto 17,5 inch, geen uitermate breed zadel dus, het is wel een breder paard maar ja... ....

de inch maat duidt niet de breedte van je zitting aan, maar de lengte

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:43

Emytje schreef:
Ik rij alweer een jaar of 3 niet meer, maar ik had hier ook altijd last van. Wat dat betreft was ik blij dat ik geen eigen paard had, want ik vraag me af hoe het aan had gevoelt als ik dagelijks op het paard zat ipv maar 1x in de week. ;) Ik lees even mee om wat voor een oplossingen er worden gegeven, ik heb het namelijk ook met fietsen...

hier precies t zelfde..
ben inderdaad blij dat ik geen eigen paard heb want dan zou ik gewoon om deze reden niet elke dag kunnen rijden.
ik heb vanalles al geprobeerd (alle soorten en maten ondergoed, van ong alle materialen). Ook verschillende rijbroeken geprobeerd (verschillende materialen, met en zonder (nep)leren zitvlak enz).
met zo'n bontje voor over t zadel is t bij mij wel ietsje minder maar nog steeds niet over.
ligt ook wel deels aan t paard dat ik rij. sommige hebben een luxer zadel en dan heb ik er beduidend minder last van.

Tis bij mij ook ontzettend pijnlijk, heb na het paardrijden echt 2 a 3 dagen veel pijn. ook met naar de wc gaan ed. soms rij ik het helemaal tot bloedens toe open. (om over de gevolgen van doorzitten nog maar niet na te denken).

Een paar weken terug ben ik naar de huisarts geweest omdat het behalve pijn deed, ook heel erg jeukte.
elke keer als t weer open ging begon het ook te irriteren en te jeuken en ik kwam er gewoon niet vanaf, en elke keer als t een beeeeeeeeeetje minder was, was het weer vrijdag en ging ik weer paardrijden.
ik dacht zelf dat ik misschien een schimmelinfectie had dus op naar de huisarts.
daar bleek dat ik een van de weinigen was met een huid aandoening daar.
De Ha zei nog: ik wil wel even kijken, in 99% van de gevallen is het gewoon inderdaad een schimmelinfectie en krijg je medicijnen mee. Maar heel soms is het een huidaandoening.
En jahoor.. heb ik weer.
huidaandoening komt normaal gesproken (zei de huisarts) alleen voor bij vrouwen van rond de 50 in de overgang. en bij mij dus.
Ook het verhaal dat ik me zo ontzettend open rij met paardrijden vond ze erg heftig en verontrustend.
Heb een zalf mee gekregen tegen de jeuk en als t niet over ging moest ik terug komen. Heb toen ook 3 weken mn rijles gecanceld zodat ik me iig daar ook niet bij kon open rijden.

Volgende week ga ik, helaas, weer terug.
Zalf helpt wel, als ik elke dag blijf smeren. Maar tis een hele sterke (sterkste soort) hormoonzalf en als je die te vaak gebruikt is t slecht voor je en je huid wordt er ook dunner van (en dan rij ik me dus op den duur alleen maar sneller open).

nu heb je aan mijn huid-aandoening-verhaal niet zo heel veel maar voor mij was het wel fijn om te weten dat ik me niet aan stel en dat het niet komt omdat ik raar ben of raar te paard zit.
Helaas dus weer terug naar de huisarts die me door gaat sturen naar de Gynaecoloog.
Ik hoop ook dat hij of zij me kan helpen met het doorrijden al vrees ik dat er bij mij niet zoveel aan te doen is.

misschien nog handig om nog even toe te voegen:
ik rij al jaren paard (12 jaar inmiddels al weer) maar heb hier tot 2 jaar geleden nooit last van gehad.
Ong 2 jaar geleden is het begonnen denk ik maar daarvoor dus nooit last van gehad. heb wel het idee dat het steeds erger wordt en ik er steeds sneller last van heb met rijden

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:02

ik heb er meer aan dan je denk hoor! vorig jaar maart ben ik met soortgelijk probleem bij de HA geweest, kon niet meer slapen van de jeuk. heb toen zalf met coricosteroiden en tegen schimmel gehad..... tis wel over gegaan toen maar t blijft gevoelig....dus... de vraag naar de huisarts? spookte ook al door mijn hoofd.

gisteren bijna geen problemen met rijden trouwens....

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:15

Dit heb ik ook gehad...een op andere moment kreeg ik hele tijd doorzit plekken enzo...heel fijn maar niet heus. Maar...misschien geruststelling voor jou - het ging vanzelf over. Rij nog steeds op zelfde paard en met hetzelfde zadel.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:17

hier ook een zalfje met corticosteroiden.. (sterkste soort)..
de soort die je niet lang achter elkaar mag gebruiken..
als ik de creme elke dag smeer gaat het goed.. stop ik er 2 of soms zelfs 1 dag mee is het gelijk weer raak

tinewien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:49

pfff.. ik ken dit probleem ook..
Heb er sinds kort last van.. en vraag me echt af waar het nu aan licht, heb sinds paar weken een ander zadel, maar ook een andere rijbroek.. tja en welke schuurt nou meer he.. :+
tenminste ik het id dat het echt schaafwondjes zijn.. (weetje wel van vroeger op je knie ;)) het voelt echt heel branderig..
en verschillend ondergoed geprobeerd.. maarja rij echt iedere dag.. dus gaat iedere keer weer open.. tot bloedens toe.. :(
zat ook al aan zo'n meesterlijk sexy doorrijbroek van ej te denken.. ;(
nouja blijf nu nog wel even met mijn nivea smeren.. :+

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:56

een goede onderbroek kan wel degelijk helpen, en wat maakt het nu uit of het ding er niet uitziet. Na mij idee zit een onderbroek onder je rijbroek, dat ziet toch niemand!!!
Maar goed, ik ben dus ook van de party.
Rij me dus ook open, en man wat doet het zeer als je naar de wc moet!
Maar sudocreme helpt tot nu toe redelijk bij mij.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:39

Ik heb hier alleen last van als ik een string aan heb, of iets met kant. En dan echt tot bloedens toe :+ . Heb het met fietsen ook!