Even een uitleg. Ik heb gisteren een trap van mijn paard gekregen, recht tegen m'n hand. Hij schrok, sprong vooruit en mepte met twee benen achteruit en ik stond er recht achter (dom dom dom), er zat dus aardig wat kracht achter. Het deed natuurlijk gigantisch pijn, het bloed droop op de grond en m'n hand was direct helemaal dik en blauw/paars.
Ik dacht dat het wel mee zal vallen, dus gewoon naar m'n werk gegaan. Maar ik stond te trillen van de pijn, m'n baas heeft me direct naar de huisarts gestuuurd. Nou kan ik m'n hand en vingers wel een heel klein beetje bewegen, doet wel heel veel pijn, maar ik kan het dus wel. Daarom viel het volgens de huisarts wel mee (huisarts in opleiding, m'n gewone huisarts had geen plaats) , hooguit een beetje gekneusd. Ik moest asperine nemen tegen de pijn en voorzichtig bewegen tegen de zwelling.
Nu doet het nog steeds gigantisch pijn. Als ik hem stil hou is het wel verdraagzaam, maar zodra ik ergens tegen aan kom doet het zoveel pijn. Ik kan er ook echt geen kracht mee zetten. Hij is helemaal dik, de knokkels zijn helemaal blauw en de puntjes van m'n vingers tintelen. En natuurlijk flink geschaafd.
Maar is het echt zo dat je niets meer kan bewegen als het gebroken is? Of kan je nog wel bewegen als er bijvoorbeeld een scheurtje in het bot zit? Ik heb nog nooit iets gebroken of gescheurd, dus ik weet er (gelukkig) niks vanaf.
tintelingen zijn toch vaak wel tekenen van een scheur of breuk. je kan zeker nog wel bewegen als er iets gebroken is, ligt aan de breuk en de plaats en of er nog meer beschadigd is. als je het niet vertrouwd, ff huisartsenpost bellen.
maaikemuis
Geplaatst: 09-10-10 10:32
Ik zou voor de zekerheid even een fotootje laten maken. Je kunt namelijk ook een klein scheurtje in het bot hebben of een beschadiging van het kraakbeen van je gewrichten. Is het niet gebroken, dan weet je het ook en kun je er gerust op zijn.
het kan wel gebroken zijn, ben laatst van een paard gevallen en had mijn pink erg lelijk gebroken maar kon hem nog wel bewegen.
Aukelizzy
Geplaatst: 09-10-10 10:35
Ik zou ook voor de zekerheid even een foto laten maken, als het zou dik is zit er toch vaak wel een klein breukje of een scheurtje. En je kan je nog best bewegen hoor als je ergens een breuk hebt. ligt er een beetje aan waar het zit. Ik heb mijn rug op 2 plekken gebroken maar heb er ook nog een week mee gelopen voor ik erachter kwam.
Carolienn_
Geplaatst: 09-10-10 10:36
vaak doet breken minder zeer (als het al is gebeurd) dan kneuzen of etc. maar een foto maken is nooit verkeerd dan want je heb zoveel verschillende breuken, en de een doet meer pijn dan de ander. en dan heb je ein ieder geval zekerheid
lauraP
Geplaatst: 09-10-10 10:36
Ik kon hem nog heeel makkelijk bewegen. Maar dat komt ook omdat mijn pijngrens hoog is denk ik. Ik kon van mijn pols nog makkelijk een vuist maken enzo, maar toen ze er een foto van maken bleek die toch goed gebroken te zijn. En hij stond al een beetje scheef toen die uit het gips kwam, kan je je voorstellen als ze het niet hadden ingegipst..
Het kan ook een peesbeschadiging zijn. Ik zou het toch zeker nog een keer laten onderzoeken en foto's maken.
Ilsemarie
Geplaatst: 09-10-10 10:42
Als er zoveel kracht achter zit zou ik in ieder geval zorgen dat er foto's worden gemaakt! Misschien dat de huisarts in opleiding zich geen voorstelling kon maken hoeveel kracht er achter zit als je dicht achter een paard stapt en die goed achteruit trapt. Het lijkt me vrij reëel dat je iets gebroken hebt, bij al die kleine botjes in je hand... ik zou zeker voor foto's gaan! Want stel dat het toch gebroken is en niet goed aan elkaar groeit of een moeilijke breuk is, dan heb je echt een probleem voor de rest van je leven misschien! Dan kan je beter even een foto laten maken voor de zekerheid.
knollentuin
Geplaatst: 09-10-10 10:45
sterkte op de rontgenafdeling
sassefras
Geplaatst: 09-10-10 10:48
zo heb ik drie weken met een gebroken pols rondgelopen, ik gaf niet genoeg pijn aan dus een foto was niet nodig
drie weken later alsnog op de foto en dezelfde dag geopereerd
bellen en fototje laten maken, een paard wat tegen je hand slaat moet haast wel schade geven van binnen
Simbaa
Geplaatst: 09-10-10 10:48
Ik zou ook zeker een foto laten maken! Zelf ben ik 2 maanden geleden van mijn fiets gevallen. Hand beetje blauw en gevoelig, verder niks aan de hand dacht ik. Heb toen gewoon gehockeyd en paardgereden, zonder heel veel last. Het bleef wel gevoelig, dus toch maar een foto laten maken. Wat bleek? Een fikse scheur in mijn bot en dus alles in het gips.
Ik heb dus nog heel veel met die hand kunnen doen, dat zegt imo dus niet zo veel
Melvern
Geplaatst: 09-10-10 10:49
Ik heb voor een aantal jaar terug een trap gehad op mijn schouderblad. Deed gruwelijk veel pijn en had mooie kleuren. De dokter zei dat het allemaal beurs was en blauw. Savonds werd ik misselijk en kon was de pijn echt heel erg. Terug naar de huisartsenpost en meteen voor foto's doorgestuurd, en mijn schouderblad was op meerder plekken gescheurd. Nodige pijnstilling meegekregen en mijn schouder is gefixeerd met zo'n band. Een trap vol uit tegen je hand is niet niks. Misschien toch even weer terug gaan. Als je zo'n pijn hebt kun je best iets gescheurd of gebroken hebben.
Beterschap
BrankaZ
Geplaatst: 09-10-10 10:55
Hier ook iemand die 2 weken met een gebroken vinger rond heeft gelopen. Tijdens handbaltraining kwam er een bal op mijn vingertop. Werd niet dik of blauw, wel pijn. Bleef pijn doen, dus na paar dagen naar huisarts. Die zag niets, dus weer naar huis. Bleef nog steeds pijn doen, dus maar naar ziekenhuis voor foto. Bleek een scheurtje in het vingerkootje vlak bij gewrichtje te zitten. Het kan dus dat er inderdaad iets beschadigd is. Enige manier om dat te zien is foto.
Ik heb jullie advies opgevolgd, maar gelukkig viel het allemaal mee. Niets gebroken. Geeft wel wat meer rust, nu kan ik er gewoon alles mee doen zonder dat ik bang hoef te zijn dat er iets mis gaat.
Dat is een geluk bij een ongeluk! dan weet je nu ook dat je kan proberen wat te bewegen zodat het allemaal ook niet te stijf word lijkt me? Iig fijn dat je weet dat het niet heel ernstig is!
Beterschap, en "fijn" dat je weet dat het niet heel ernstig is. Sorry dat ik het zeg maar vind het wel een beetje raar van die huisarts in opleiding.
eempiej
Geplaatst: 09-10-10 15:16
Goed dat je toch nog even foto's hebt laten maken! Zo werd ik 3 weken terug door de HAP ook bijna naar huis gestuurd met een gekneusde schouder. Ik heb er op gestaan dat ik ook een foto wilde omdat het voor mij anders voelde dan de vorige keer. Bleek/blijk ik dus toch wat gebroken te hebben. Huisartsen kunnen helaas niet alles zien.
Aukelizzy
Geplaatst: 09-10-10 16:01
Fijn dat er niets gebroken is, en goed dat je even een foto hebt laten maken. Nu heb je tenminste zekerheid.
In het ziekenhuis vonden ze het maar vreemd dat er niets gebroken was. Het zag er volgens hun zo naar uit. Telkens kwam er weer iemand anders en die ging dan ook weer even naar de foto kijken of er echt niets te zien was. Maar nee, er was echt niets te zien op de foto.
Ecudes
Geplaatst: 09-10-10 17:10
Toevallig heb ik een tijdje terug mn ringvinger gebroken op wonderbaarlijke wijze.
Die kon ik ook nog prima bewegen (hoewel ik niet mn hand geheel kon sluiten), maar op de foto bleek m'n onderste kootje van rechtsonder tot linksboven door midden.... Ik was naar de huisarts gegaan omdat ik 'iets' voelde als ik mn hand naar beneden had hangen. Blijkbaar dus gewoon een loszittende vinger in combinatie met de zwartekracht...
Maar van harte dat er niets gebroken is! Gips is zo onhandig.