Heupdysplasie en de eventuele verdere gevolgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Heupdysplasie en de eventuele verdere gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:26

Ik heb als baby heupdysplasie gehad, heb 3 maanden in speciale beugels gelegen.
Tijdens het opgroeien heb ik wel eens uitval gehad tijdens het lopen. Echt miliseconden maar ze waren er wel. 5 jaar terug ben ik met paardrijden gevallen op mn rechterheup, een jaar of 2 daarna ging ik onderuit met mn snorfiets. Na een maand ben ik naar de huisarts geweest omdat ik pijn bleef houden. Hij gaf me een ontstekingsremmer en ik kon weer gaan. 2 jaar terug viel ik van mn fjord en wederom op mn rechterheup (het is altijd rechts) gedurende deze tijd heb ik ook vaak dat als ik een verkeerde beweging maak (bv opstappen) dat ik een felle pijnscheut krijg in mn heup en het gevoel heb dat hij eruit is ofzo. Ik draai dan meestal terug of sta op of iets dergelijks en dan zakt het meteen.

Maar nu heb ik sinds een maand of 2 vaak pijn in die heup terwijl ik niet gevallen ben of rare dingen gedaan heb. Vandaag ook weer ik liep gewoon over een vlakke vloer en toen had ik weer een pijnscheut.
Ik bedacht me dat ik had voorgenomen om de huisarts te bellen dus dat heb ik gedaan. Ik ga as donderdag en wil een beetje aandringen op rontgenfoto's. Dus tot die tijd weet ik uiteraard nog niks, maar misschien herkent iemand mijn klachten.

Ik krijg dus een pijnscheut in mijn heup en alleen in mijn heup. Het schiet niet door naar beneden ofzo.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:39

Ik heb ook zoiets gehad, dat was een blessure aan de pees: Snapping hip is de engels term. Het lijkt dan ook of het knapt, alsof er een elastiek over je heup loopt (van onder naar boven) die als het ware verspringt van achter naar voren. Als ik paard ging rijden was de eerste draf het ergste. Dus sinds die tijd rekte ik mijn benen extra op, vooral in het zadel (knie aan 1 kant helemaal omhoog tegen borst aan)

Heb enkele jaren niet gereden en anderhalf jaar geleden eiegen paard gekocht. Nu op mijn eigen paard met boomloos zadel heb ik helemaal geen last hiervan. Dus of ik zit fijner of het si over.

Heb trouwens wel fysio gehad toen ik de blessure net had (was in een trein gevallen en heup verrekt. Kon werkelijk niet op of neer en ben de trein uitgetild...) maar toen was ik nog student dus dat is echt jaren geleden.

Oja, alleen met euhm.... intieme zaken met mijn man heb ik er soms nog last van dat de kramp erin schiet....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:40

Ik ben ook geboren met heupdysplasie (beide kanten, erfelijk dus) en heb me dit een half jaar geleden ook afgevraagd.
Ik krijg een soort van stramme pijn in m'n rechterheup als ik veel heb gelopen en andere kleine dingetjes.

Mijn ouders waren niet streng genoeg met de spreidbroek. Ik huilde heel erg veel en m'n moeder vond het zielig dat ik daar zo lag en niet kon bewegen, dus dat ding ging elke dag wel een aantal uur uit en dan kreeg ik 'm 's nachts weer om.
Ik heb soms het idee dat het daardoor komt? Hoe waren jouw ouders hiermee?

Onali

Re: Heupdysplasie en de eventuele verdere gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 18:43

Geen idee, heb er nooit naar gevraagd. Maar mn ouders kennende hebben ze hem gewoon omgelaten. (heb er zat foto's van)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:45

Hmmm, misschien ligt het dan niet daar aan. Mijn pijntjes zijn niet ernstig genoeg om ermee naar HA te gaan, dus ik laat het maar zo. Ook ik heb afentoe dat m'n heup even moet knakken, maar volgens mij ligt dat niet aan de vroegere dysplasie.

Voor jou is het denk ik wel een goed idee om naar de HA te gaan, altijd je gevoel vertrouwen met dit soort dingen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:49

Ik heb danwel geen heupdysplasie (denk ik) maar wel gelijke verschijnselen. Ik heb regelmatig stekende pijn in mijn liezen bij verkeerde beweging zoals je been naar buiten omhoog liften. Ik heb het een tijd zo erg gehad dat ik geen km meer kon wandelen.
Bij mij bleek het overwegend een peesprobleem te zijn in combinatie met een blokkade in het SI gewricht. Een fysio heeft me hier geweldig mee geholpen en ik kan het nu zelf beter onder controle houden. Als ik nu het gevoel heb dat er weer wat 'uitschiet' kan ik het door een bepaalde beweging weer laten' terugschieten'. Wat er daadwerkelijk van binnen gebeurd mag joost weten.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:47

Hier nog eentje met heupdysplasie. Mij helpt 2x per jaar een goede check door een ostheopaat. Ik val altijd op mijn linkerheup (ruilen? :P ) en toen ik klachten bleef houden heb ik me door de huisarts laten doorverwijzen. Mijn SI-gewrichten blokkeren ook gemakkelijk en het los laten maken en bewegingsadvies helpen mij echt enorm.
Ben ook 2x bij 'n manueel therapeut geweest maar die maakte los door te "forceren", kraken dus, en behalve dat het maar kort hielp was mijn hele lijf daar drie dagen van van slag, dat heb ik daarna dus niet meer gedaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 19:18

Haha Yvonne, zo ben ik zeker in evenwicht? :+
Ik heb morgen de afspraak, dus ben benieuwd wat hij gaat zeggen.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:24

Ik weet zelf niet wat ik heb. Maar vriendin van mij had heupdysplasie en is aan beide heupen geopereerd.

Zelf word ik aankomende dinsdag op de foto gezet wat betreft mijn rechterheup. Deze moet ik +- 4 keer per week weer goed zetten in mijn kom. Heb dus ook last van mijn heup en straalt dan uit naar mijn hele been.

Ik zou inderdaad even aandringen op een rontgen foto:)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:34

Ik heb ook last van de snapping hip, maar dan de 'pijnlijke' vorm met gewrichtsontstekingen. Dit is chronisch (ik ben hyperlaks en heb vaak op verschillende plaatsen gewrichtsonstekingen door lakse ligamenten en pezen).
Ik kan er enkele maanden last van hebben en dan kan het weer overgaan. Nu weet ik dat ik ontstekingsremmers moet nemen als het pijn doet. Dus daar kan de pijn ook door veroorzaakt worden.
Aandringen op een foto lijkt mij best.
Vooral opletten, heup heb je nog lang nodig!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 08:33

Ben net terug, ik moet voor de zekerheid toch een foto laten maken. De pijn die ik aangeef heeft niks met de dysplasie te maken, beide heupen zijn gewoon beweegelijk. Hij denkt aan de spieraanhechting van mn SI gewricht. Dus ik ga zo bellen voor een afspraak bij de rontgen en dan zien we wel verder.