pijnbestrijding na keeloperatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OFF_LINE

pijnbestrijding na keeloperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:38

hallo

ik heb afgelopen dinsdag een keeloperatie gehad waarbij een abces en de keelamandelen zijn weggehaald.
toen ik daar een nachtje moest blijven had ik een morfinepompje waardoor ik geen pijn had.
nu ben ik thuis en heb ik 4 x daags een paracetamol zetpil van 1000 mg, dit zou tegen de pijn moeten helpen.
helaas heb ik nog steeds erg pijn en gaat drinken heel moeizaam. eten lukt helemaal niet.

wie heeft dit ook meegemaakt? en zal ik er nog iets van pijnstilling bij mogen nemen?

dankje

lovebonney

Re: pijnbestrijding na keeloperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:40

Hoe oud ben jij?
Gebruik je nog andere medicijnen?
Wat is je gewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:41

Ik lees even mee, ik word in december aan mijn amandelen geopereerd. Ik kreeg van de anesthesioloog gisteren de tip; Hero drinkontbijt. Lekker koud en er zit wel iets in.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:44

ik ben 20 jaar, weeg 64 kg.
gebruik nu paracetamol 1000 mg zetpil (4xdaags), antibiotica 3 x daags 500 mg en anticonceptie

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:45

@rock, ik ben bang dat ik dat niet wegkrijg, ijskoudwater is al een hel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:47

Oef... misschien even je huisarts bellen wat je het beste kan doen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:49

Toch moet je jezelf dwingen te drinken, en ook te eten. Mijn amandelen zijn er een jaar of 3 geleden uitgehaald, ik was toen 29. Heb er een fikse nabloeding achteraan gehad, die operatief gestopt moest worden. Al met al dus dubbele ellende in mijn keel. Toch moest ik gewoon proberen te drinken, en een boterham zonder korsten eten. Is zacht voedsel.
Je kunt van buitenaf je keel goed koelen met een coldpack in een theedoek, dat verdooft een beetje en vergemakkelijkt het slikken!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:50

Ik zou zeker niet meer pijnstilling nemen!!
Ik wil je moed niet de grond in boren :o Maar m'n collega heeft het 2 jaar terug laten doen en zou het NOOIT meer doen (als volwassenen!!) Ze heeft echt ruim een week op alleen maar waterijsjes geleeft.......

Heel veel sterkte!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:52

Ik denk dat de enige pijnstilling die je erbij kan nemen vrij verkrijgbare geneesmiddelen kunnen zijn. Enkel de combinatie van Ibuprofen en paracetamol is mogelijk maar dan tot maximaal 1x 400 mg 3dd. (en dat zijn grote pillen om te slikken) Voor andere medicijnen heb je toch echt een receptje nodig. Wel een luxe dat je een morfinepomp gekregen hebt. Ik ken verder niemand die dat gehad heeft. Iedereen heeft pijn gehad na deze operaties. En hele hele flinke pijn. Op het moment dat je het echt niet meer trekt zou ik eerder de HA bellen dan zelf maar gaan combineren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:52

hier ook een amandeloperatie gehad wat ik naar binnen werkte was poffertje (kreeg warm beter naar binnen dan koud) even in de magnetron met wat meer water werd het wat soepeler.

Maar door de pijn heen eten hoe moeilijk het ook is. Tip blijf ook geeuwen dat had ik niet gedaan en heb een hele tijd last gehad dat mijn keelvel (of hoe je het noemt) te kort was dus toen kon ik niet geeuwen. Is na verloop van tijd vanzelf overgegaan.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:55

dankje
dat beloofd nog wat... :s
zo moeilijk... je hebt echt wel trek aan eten, iedereen om je heen is lekker aan het eten... eetreclames op televisie :s
bah!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:55

Gewoon even doorbijten, echt. Het doet even heel zeer, maar daarna gaat het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:56

*heeft er nu al een beetje spijt van in dit topic gekeken te hebben* :o

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:59

ik zit nu op dag 3 na de operatie... hoelang hebben jullie er last van gehad? en wanneer konden jullie weer normaal eten en drinken?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:00

Rock, Kan het me heel goed voorstellen en als ik mag zeggen.... zou ik er nogmaals over nadenken of het echt noodzakelijk is om te laten doen!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:01

ik zou de ha bellen voor andere pijnstillers.
die zijn er echt wel.

qwa eten heb ik als tip:
milkshakes, van die je zelf kan maken.
normaal gebruiken mensen het om af te vallen, maar je krijgt in ieder geval voedingsstoffen binnen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:01

Mijn collega heeft een week écht last gehad, pas daarna nam het af :P

En met pijnstillers zou ik zeker geen ibuprofen gaan gebruiken i.v.m. bloedverdunnend!!

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:02

@rock, ik ga mee mee met de uitspraak van kentaro, denk er goed over na! als het nodig is doen! anders zal ik het niet doen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:04

Bij mijn zusje heeft het ongeveer een week geduurd voordat ze weer enigzins in staat was om fatsoenlijk te slikken. Ijsjes eten en koelen is heel belangrijk omdat dat de zwelling wat tegengaat.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:04

de huisarts kan ik nu niet meer bellen... *ik ga opzoek naar een coolpack hier ergens in huis*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:06

huisarts zal hetzelfde zeggen denk ik, dus goed koelen maar! En als je het echt niet vertrouwt, even naar de afdeling waar je lag bellen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:10

Nare operatie als volwassene hé?
Mijn opa hebben ze het ook gedaan, alleen zat hij vanwege kanker al zo onder de Morfine dat hij er geen last van gehad heeft.
Godzijdank, want wij wisten inderdaad ook dat het geen fijne operatie is als volwassene.

Ik zou het eens proberen met geweekt brood.. Zo zacht mogelijk in ieder geval.
Hero fruit today is ook een optie denk ik.
Wel zorgen dat je het eerst even filtert.
Er zitten namelijk kleine stukjes fruit in. en ik denk niet dat dat fijn is.
Het is in ieder geval een stuk minder dik als drinkontbijt denk ik.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-10-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:12

Naar mijn weten geven ze dus ook regelmatig Diclofenac erbij. Maar dat heb jij dus niet gekregen. Jammer dat je de HA niet meer kan bereiken...

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:14

@moonfish, als ik het allemaal geweten had, dan had ik me nog wel een x bedacht... maja ik had er een abces bij, dus ik moest eigelijk.

geweekte brood ga ik morgen denk ik maar is proberen, zit nu aan de ijswater met ijsklonten erin

@iris82 ik had voor de operatie ook diclofenac, maar dat mocht ik na de operatie niet meer gebruiken ivm bloedingen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:17

Iris82 schreef:
Naar mijn weten geven ze dus ook regelmatig Diclofenac erbij. Maar dat heb jij dus niet gekregen. Jammer dat je de HA niet meer kan bereiken...

In nederland laten ze je gewoon pijn lijden wat dat betreft..
Onze buurman kon met de helft van de cocktail medicijnen toe in Frankrijk met zijn gebroken sleutelbeen.
Misschien paracetamol codeine?

Geweekt brood is heel zacht, toen ik hondsberoerd was weekte ik het in Cup a soup.
Voor jou geen geslaagde actie, het zout in je keel, maar zeker het proberen waard.
Je zou bijvoorbeeld kunnen weken in drinkontbijt. Heb je vocht en voedingsstoffen.