Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:49

Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:50

Kelpla schreef:
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:50

Het lijkt inderdaad egoistisch, misschien is het dat ook wel, maar als je al met zelfmoord in je hoofd rondspookt heb je dat besef niet meer.. je ziet dat niet zo meer, het gaat je niet daarom.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:51

Ik vind het niet egoïstisch. Dit soort mensen zijn vaak al heel ver heen. En zien dit dan nog als enige uitweg voor hun problemen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:52

Ik vind het ergens ook heel erg egoistishe er zijn genoeg methodes die je eruit kunnen helpen.

Hij laat een vrouw en kinderen achter.

Ik vind het moeilijk om te zeggen 'Ja hij is hartstikke egoistische!' Maar aan de andere kant, hij had een zware depressie, en dat maakt het verhaal een stuk anders.

jetla

nee vind ik niet.
Je moet je voostellen hoe hopeloos jij je voelt en dat dit je laatste uitweg is.
Wat moeten deze mensen hebben geleden.
Mijn tante heeft het ook gedaan en liet een man met twee gehandicapte kinderen achter.
Ze kon niet meer ook omdat ze zelf lichamelijk ziek was.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Egoïstisch wil ik het ook niet noemen maar ik snap gewoon niet hoe je je familie en vrienden het verdriet van jou dood aan kan doen...

Aradis

manie schreef:
Kelpla schreef:

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Ik ga geen mening geven over zelfmoord, maar ik vind dit altijd zo'n slechte argumentatie..
Ts vraagt zich iets af maar zij een mening over heeft, als jij die mening niet deelt ook prima, maar ga niet zeggen dat zij het niet egoistsich mag vinden }:0

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:53

Manie: Als het de mening van TS is dat zij het egoistisch vind, dan mag zij dat vinden. Jij bent niet de persoon die voor een ander bepaald wat ze wel of niet vinden :n

Ik vind het altijd een erg moeilijke kwestie. Je neigt naar zeggen dat het egoistisch is, aan de andere kant moet iemand wel "heel ver heen zijn" om tot een dergelijke daad te komen.

Wat me wel altijd opvalt: mensen die de ene poging na de andere ondernemen gaan niet, lukt niet... Dus kennelijk willen die het niet echt ( :? ). Mensen waarbij het wel lukt hoor je van te voren niet, die zijn er ineens niet meer...

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:53

manie schreef:
Kelpla schreef:

Daarom open ik dit topic ook, om mij er in te verdiepen.
Ik heb trouwens niet gezegdt dat ik het egoistisch vindt... wel bijna.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:53

Ik geloof niet dat wij voor andere kunnen en mogen beslissen of het egoïstisch is. Je weet niet wat erachter zit. Sommige mensen zitten nou eenmaal zo met zichzelf in de knoop.......

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:54

Ik vind het ook niet egoïstisch , iemand gaat niet over 1 nacht ijs met zon beslissing er is vaak heel veel moed voor nodig om dat te doen .

mel_

manie schreef:

daar ben ik het ook mee eens..die mensen zitten vaak zoo diep in de put.. :n

MuzefeeJarig

manie schreef:
Kelpla schreef:

Lijkt me niet echt geplaatst. Je kunt toch nooit voelen wat iemand voelt die een depressie heeft door je er in te verdiepen? Dit moet je meemaken en dat wens je natuurlijk niemand toe. Daarmee kan ik begrijpen dat de TS het niet voor kan stellen dat iemand zelfmoord pleegt.

Tellie

Als je zo ver bent in een depressie ben je er heilig van overtuigd dat al die mensen die om je geven beter af zijn zonder jou en je toch niet zullen missen o.i.d.

Als je het van buitenaf bekijkt kan het inderdaad egoïstisch overkomen, als je het vanaf de persoon zelf bekijkt... is het natuurlijk een heel ander verhaal.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:55

Ik vind zelfmoord niet egoistisch, wat de reden ook mag zijn..
Als je in staat bent zelfmoord te plegen ben je al zo ver heen.
Heel veel mensen hebben zelfmoordgedachtes, maar kunnen het niet, ik vind het alleen maar knap als je het wel kan.
Niet dat ik er daarmee achter sta, maar ik kan het wel degelijk begrijpen.
Tuurlijk is het gedeeltelijk egoistisch, maar mensen zijn nou eenmaal egoisten, de ene daad zal egoistischer zijn als de andere maar iedereen is egoistisch..
Ik vind het egoistischer al je eerst je hele familie vermoord voordat je zelfmoord pleegt.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:55

In het andere topic heb ik er ook al een discussie over gehad. Ik hoop dat hier wel een discussie gevoerd kan worden, zonder dat je respectloos wordt genoemd. Het gaat over een eigen mening.

Ik vind het ergens ook egoïstisch. Zelf ben je overal vanaf, maar de nabestaanden worden er mee opgezadeld.
Als je zelfmoord pleegt moet je al wel heel ver zijn, maar toch. Ik kan het niet snappen :n
Nu krijg ik waarschijnlijk weer reacties dat ik waarschijnlijk zelf nooit depressief ben geweest en ik in mijn omgeving geen zelfmoordgevallen heb meegemaakt. Dit laatste heb ik wél meegemaakt. Ik kan het gewoon niet snappen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:56

Ik vind het aan de ene kant wel egoistisch, je zadelt nu je nabestaanden op met jou probleem..
Persoonlijk begrijp ik niet dat sommige mensen zo depressief zijn dat ze geen uitweg meer zien ( ik weet van horen zeggen dat dat kan, maar gelukkig nog nooit van dichtbij meegemaakt)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:56

ik vind dat het pas egoistisch van andere is als je dan moet blijven voor andere terwijl je zelf totaal niet gelukkig bent!

leven gaat door voor nabestaande, verdriet slijt en het krijgt een plek, maar als je depressief bent , is je wereld elke minuut een hel.....
ik snap best dat mensen dan geen andere uitweg zien en dat kiezen
ik vind dat een ieder dat voor zichzelf moet weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:57

Depressie is een ziekte waar zelfmoordgedachten en soms de daadwerkelijke uitvoering daarbij horen. Niemand kiest er zelf voor om ziek te worden, of dit nou psychisch is of niet. Iemand met een lichamelijke ziekte die daaraan overlijdt noem je toch ook niet egoistisch?

Daarbij, elk mens doet alles omdat die dat zelf fijn vindt, vanuit egoisme dus. Jij gaat niet trouwen met iemand alleen omdat diegene dat wil, dat doe je ook omdat je dat zelf wil. Je krijgt kinderen omdat je dat zelf wil, niet omdat je partner dat wil. Je kiest er niet voor om geboren te worden, dat bepalen anderen voor je. Wanneer je dan zo ziek bent dat je geen uitweg meer ziet, mag je dan niet uit egoisme zelf bepalen wanneer je dood gaat? Of zou je willen dat je ernstig zieke partner alleen maar voor jouw eigen egoisme in leven blijft..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:58

ikdoemaarwat schreef:
ik vind dat het pas egoistisch van andere is als je dan moet blijven voor andere terwijl je zelf totaal niet gelukkig bent!

En dat vind ik nou onzin! Je moet er zelf wel wat voor doen om gelukkig te zijn, tenminste als je niet bij het handjevol mensen hoort bij wie alles vanzelf komt aanwaaien :P

FriesWytske

@ blauw00gje Denk dat je nooit snapt wat die personen bewegen om zomaar uit het leven te stappen. Zonder aan hun omgeving te denken. Of misschien doen ze het wel, omdat ze hun gezin en familie niet meer tot last willen zijn. Daar kom je nooit achter.

Heb het hier in de omgeving ook al een paar keer meegemaakt dat iemand zelfmoord pleegde.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 07-10-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

91laura

Je kan het ook andersom bekijken. Is het niet egoïstisch van de familie om te verlangen dat je blijft leven enkel voor hen? Hoeveel pijn je ook hebt?

@stef; Die uitspraak vind ik iets te krom door de bocht, ik denk dat het veel ingewikkelder ligt dat hoe jij het nu verwoord!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:00

Hoezo zadel je trouwens je nabestaanden op met jouw problemen..
dat wordt nou al een aantal keer gezegt maar ik `zie` het niet..
Als je depressief bent en je bent thuis en de omgeving heeft er last van zadel je ze toch op met je problemen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:00

:\

Zelfmoord is een optelsom van een aantal gedachten, lopende zaken en andere dingen.

Om dan over een kam te scheren dat het egoistisch is voor de naaste familie, nee.
Misschien bij een enkeling, maar ik kan me niet voorstellen dat dat altijd zo is.