Als je ziet dat het niet goed gaat met een ander .....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Als je ziet dat het niet goed gaat met een ander .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:33

Even overnagedacht of ik het wilde uiten ..
maar opkroppen ligt me niet zo geloof ik en het er de hele dag maar over hebben tegen mn partner is geloof ik ook niet de oplossing. Althans, hij luistert enorm goed .. maar kan me ook niet het antwoord geven wat ik wil horen.

Mn broertje is ruim 3 jaar jonger en inmiddels 18 (en een half).
Het altijd een enorm lief mannetje geweest, ik weet nog wel dat hij vroeger zelfs geen nee durfde te zeggen als ik vroeg of hij boven please please mijn barbie's wilde halen. Na even denken deed hij dat dan .. om een ander maar niet teleur te stellen denk ik achteraf.

Toen hij naar de middelbare school ging, ging het eigenlijk mis.
Naja goed .. 'mis' is een groot woord. Hij begon enorm te puberen leek zo, trok met vreemde figuren op en was thuis niet te heandelen.
Ag ik had die periode ook gehad, mn ouders waren wel wat gewend (hij is immers de jongste) en het zou vast wel overgaan.
Je kan blyyyven zeggen dat zn vrienden niet deugen, maar daar heeft een puber natuurlijk geen boodschap aan .. wat krijg je dan, hij gaat zich juist afzetten tegen degene die het goed bedoelen en des te meer trekken naar die wie wij eigenlijk liever niet zagen.

Nog fouter ging het toen ik het huis uitging. Heb altijd een hele sterke band gehad met mn broertje en hij vond het heel erg lastig dat ik 'wegging'. Nog lastiger toen ik dingen meemaakte die je niemand toewenst. Hij leek ineens mijn grote broer. Zo beschermend en soms leek het zelfs of híj het er moeilijker mee had als ik. (iig, ik uitte het niet zo)

Op school was het het ene probleem na het andere. Hij kwam niet opdagen, was onbeschoft tegen leraren maar ook tegen mede leerlingen etc en bleef dus zitten.
Goed, geen ramp .. we bleven hoop houden op dat licht wat hij volgens velen zou gaan moeten zien (komt allemaal goed zei iedereen, pubertijd) en moedigde hem vol goede hoop aan écht zijn best te doen de havo te halen. Hij is echt absoluut niet dom, hoefde er eigenlijk helemaal niet zo veel voor te doen, maar met níks doen haalt natuurlijk niemand het.
Helaas .. weer mislukte het afgelopen jaar en zonder diploma werd meneer de deur gewezen.
Zonde Zonde Zonde Zonde.
Maaaaar, niet het einde van de wereld toch?

Hij had inmiddels een vriendinnetje (en wat voor een, meisje kon geen 10 tellen en had een niet bepaald goede invloed op hm) waar hij allesalles voor deed. Betaalde haar kleren, vakantie etcetc. Zo is hij dan ook wel, als hij voor iemand gaat, gaat hij er ook voor 200% voor en geeft hij zich helemaal. We hebben hem verschillende keren gewaarschuwd ....
Je kon zeggen wat je wilde, het leek hem niet te bereiken.
Ze begon flink met zn gevoel te spelen. Vreemdgaan, uitmaken, weer aanmaken, nog een keer uitmaken ..
tja dat is natuurlijk voor niemand een prettige situatie, maar voor een enorm gevoelig iemand des te moeilijker.
Ik zou PROBEREN te denken, jeeeutje .. als jij niet voor 200% voor mij gaat, wat zal ik het dan voor jou gaan? Steek daar alsjeblieft geen tijd/energie/geld etc meer in.
Maaaar, dat is niet voor iedereen zo makkelijk .. en dat kan ik me ook wel voorstellen.
Vorige week had ze er ineens weer genoeg van, ze hield er niet zo van als hij zei dat hij van haar hield .. irriteerde zich als ze hem zag etc. Hij is er kapot van, zelfs zíek van tot overgeven toe!
Wij dachten liefdesverdriet, daar kom je wel weer overheen ..

.... maar inmiddels ligt alles volgens mij toch iets ingewikkelder.

Hij is begin september gestart met een nieuwe opleiding.
Leek best goed te gaan, maar toen mijn moeder me opbelde nadat ze naar de ouderavond was geweest vertelde de leraren daar toch even wat anders.
Ook daar kwam hij niet opdagen, hield zich niet aan regels etc etc etc.
De leraren dachten dat hij erg veel last had van stemmingswisselingen en oogde soms een beetje depressief.

Ik zie mn broertje nog erg weinig, hij is practisch nooit thuis als ik naar mn ouders ga, neemt geen telefoon op als ik bel en het lijkt alsof hij iemand is geworden die ik niet meer zo goed ken. (tranen lopen over mn wangen als ik dit typ).
Vind het vreselijk dat ht niet goed gaat met hm. Hij is ongelukkig, dood ongelukkig en totaal op het verkeerde pad op het moment.
We willen hem zo graag helpen, maar HOE.
Hoe meer je zegt of probeert te helpen, hoe meer afstand hij lijkt te nemen.

Ik vind het lastig hem te begrijpen en me te verplaatsen in zijn situatie. Ben zelf absoluut geen 'downdenker', maar wil hem zoo onwijs graag helpen.......

... maar HOE!!??

(bij het teruglezen zie ik dat het verhaal niet helemaal volledig is en niet zo'n drama lijkt als ht werkelijk is, maar het is onwijs lastig de afgelopen +/- 5 jaar in een paar stukjes op papier te zetten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:40

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je veel zult kunnen helpen. Uit zo'n situatie komen moet iemand zelf willen en doen. Je merkt zelf al op dat hij dteeds verder weg rent als jullie teveel proberen te helpen (of bemoeien in zijn ogen).

Blijven klaar staan voor hem is denk ik het beste wat je kunt doen. Hem niet afwijzen maar ook niet goedkeuren wat hij doet.
En hopen dat ie idd een keer het licht ziet.

Elicious

Re: Als je ziet dat het niet goed gaat met een ander .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:47

Dit is wat ik in principe zelf ook zie ..
hij wil niet geholpen worden lijkt, maar en moét toch een manier zijn om hem te kunnen helpen?

Het is naar mijn mening op het moment niet meer een kwestie van het licht zien .. hij is al zover de put in, de draad kwijt, dat het gevolg alleen maar is daar nog verder in te zakken.

Ik denk/weet dat dit voor hem ook niet is wat hij wil, maar geen andere keus heeft en er gewoon niet meer uitkomt.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:00

Ik denk ook dat je nu niet veel voor hem kunt doen. Hoe graag je dit ook zou willen!

Is het niet een idee om een keer gezellig wat met z'n tweeën te doen? Ik weet niet of jullie dezelfde interesses hebben.. avondje stappen, pretpark, noem het maar op. En vanuit daar misschien steeds vaker iets gaan doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:07

Zolang hij nog niet op het punt is dat hij toe wil/kan geven dat hij problemen heeft, heeft het geen zin er (steeds) over te beginnen.
Daardoor jaag je hem steeds verder weg en zal hij steeds meer afstand nemen van degene die hem juist (op den duur) kunnen helpen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:46

Elicious schreef:
Ik denk/weet dat dit voor hem ook niet is wat hij wil, maar geen andere keus heeft en er gewoon niet meer uitkomt.

De dag dat hij dit ook inziet kunnen julie hem helpen. Je hebt altijd een keus, altijd.
Het kan lastig zijn om de rommel die je achter je kont hebt aanslepen weer op te ruimen, maar het kan wel. Daar zijn genoeg instanties voor.

Alleen moet hij zelf(!) het wel willen en inzien wat er scheelt en dat er iets moet aan gebeuren. Anders gaat het niet. Sta je te trekken aan een dood paard.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:11

Hard om te horen ..
Is wat mijn partner ook steeds zegt, zolang hij het zelf niet inziet kunnen wij het hem ook niet doen inzien.
Ik dacht dat dat een beetje mannenlogica was, en had gehoopt op een meer 'bevredigender' advies hier.
Maar wat er niet is is er niet natuurlijk .. hoe moeilijk ook.

Lastig hoor!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:14

Heel veel sterkte trouwens toegewenst ook. Lijkt me heel naar om iemand waar je zo'n speciale band mee hebt bergaf te zien gaan met steeds meer vaart :(:) .

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:20

Ik zou een brief schrijven naar hem. Jouw gevoel op papier zetten. Dat je heel veel om hem geeft en dat je je zorgen maakt. Ik denk dat je (als is maar heel stiekem en heel diep) dat je brief hem zal raken. Ergens in hem zit nog zijn liefdevolle karakter denk ik.

T lijkt me verschrikkelijk om je broertje, waar je zo veel om geeft, zo te zien aftakelen! Sterkte en succes!

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:27

Lief meiden, dankjewel.

Tranen lopen over mn wangen als ik eraan denk dat het niet goed met hm gaat, zo vreemd .. misschien zijn het wel zwangerschapshormonen ... of toch niet, mooi hoeveel je kan geven om je familie en dan mn broertje in het bijzonder, dat merk je altijd pas 'achteraf'.

Eempiej, was nog heeeelemaal niet in me opgekomen .. maar ik denk dat dat een onwijs goed idee is en ik het eens ga proberen. Ik weet van mn moeder dat hij zelf een brief heeft geschreven naar zijn 'ex-vriendinnetje' .. dus misschien dat hij het wel kan waarderen.
Ga het proberen, dankje!!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 05:56

Wil je veel sterkte wensen! Ik weet helaas hoe het is om je broer zo bergafwaarts te zien gaan. Mijn broer zat aan de drugs, dealen etc.. Pas toen mijn ouders uit elkaar gingen, zag hij zijn problemen een jaar erna in en is steeds meer gestopt met zijn drugs. Nu is hij alweer 3 jaar clean! En ook weer beter aan.
Hoop voor jouw en je broertje dat hij ook snel uit zijn dal komt!