Whiplash, ervaring?..Wanneer is er sprake van?..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Whiplash, ervaring?..Wanneer is er sprake van?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 15:11

Hoi allen,
ben vannacht aan het auqaplanen geslagen toen ik de snelweg op kwam, auto tolde rond en knalde met een aardige vaart achteruit tegen de vangrail. Heb ongelofelijke mazzel gehad, omdat het vannacht was en het was rustig op de weg.
De auto reed nog dus heb ik het ding naar huis gereden.
Een uur later werd alles rondom mijn nek stijf en vanmorgen werd ik duf en misselijk wakker. ben naar de eerste hulp geweest, mijn wervels lijken in orde, zij wijt misselijkheid aan alles wat vast zit in mijn schouders en nek.
Heb pijnstillers gekregen en dat helpt. ;)
Ik hoop dat het hierbij blijft maar maak me wel zorgen over of dit blijvende klachten kunnen zijn en wat ik dan moet doen.
Omdat alles keihard is qua spierweefsel hoop ik doorverwijzing te krijgen van een dokter voor fysio.

Ervaringen , tips?.. Thanks, ook als het uiteindelijk alleen draait om zeeer pijnlijke spieren, suffigheid en wat misselijkheid nu en dan. Thanks. :(:)

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:06

nu is het nog allemaal stijf van de klap, als je over 2 weken last van je nek of van waar de gordel heeft gezeten ga dan naar je HA.

detour

Re: Whiplash, ervaring?..Wanneer is er sprake van?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 19:08

Zal dat zeker in de gaten houden. Zou nu het liefst de boel laten los masseren, maar als je internet leest wordt er verschillend geadviseerd. ben duf, het doet allemaal zeer, maar heb nog geen hoofdpijn gehad, alleen de eerste 10 minuten had ik dat lokaal.
Klap is toch vrij hard gegaan, ben nog naar huis getuft en toen pas besefte ik hoe of wat. ben met homeopathie bezig en Ibuprofen 600, en dat ontspant de verkramping aardig.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:12

Ik ben afgelopen week achterop een auto geknald en heb dezelfde klachten als jij omschrijft. Ik heb alleen ook last van de plekken waar de riem in mijn buik/borst is gegaan.
Ben naar de huisarts gegaan en die gaf aan dat ik waarschijnlijk inwendig wat kneuzingen heb en mijn nek heeft een flinke optater gehad.
Advies 2 weken rustig aan doen, mag ook niet paardrijden....
Bij mij is het woensdag gebeurd en kan je vertellen heb nog flink last. Ik mer het ook als ik te veel doe.

Fysiotherapie heb je trouwens tegenwoordig geen verwijzing door de huisarts meer voor nodig. Je kan gewoon bellen voor een afspraak.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:04

is dat zo met fysio? ok.. Thanks. :)
Zit jij sinds woensdag thuis? Voel je vanaf dag één op dezelfde wijze de klachten of wordt het iets minder? Hoofdpijn?..
Van de riem heb ik geen last, geen idee of dat nog komt..

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:18

als je van de riem last krijgt kan een teken zijn van n whiplash

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:53

Ik had geen whiplash volgens de dokter, niks met mijn wervels aan de hand.
Riem voel ik in mijn buik en borst niet mijn nek.
Ik had de eerste twee dagen hoofdpijn nu niet meer.
De klachten worden minder, nek voelt wel nog steeds errug stijf.
Ik kreeg een dag later last van borst en buik. Voelt nog een beetje pijnlijk aan.
Ik ben donderdag en vrijdag thuis gebleven hoef pas dinsdag weer te werken, denk dat ik dan wel weer ga.
Moet alleen wat vaker pauze nemen, zit hele dag achter mijn computer en blijven bewegen met je nek is wel belangrijk

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:07

Een whiplash hoeft niet per definitie direct merkbaar te zijn. Mijn advies is om zuinig te zijn op je lichaam. Ben zelf een keer met een rotvaart van het paard gevallen en een half jaar nadien bleek ik een whiplash te hebben.
Maar de ene whiplash is de andere niet, de mate van klachten kan sterk variëren. Sterkte ermee.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 07:10

ja, het lijkt me een lastig fenomeen om erkend te worden, en dan ben je waarschijnlijk vaak al tijdje verder qua klachten. Zit nu op dag twee en serieus, alle spieren in nek en hals doen zeer. Ik ga straks ff in bad zitten en doe het rustig aan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:17

Ik heb veel ervaring met nekklachten zonder dit nou direkt whiplash te noemen. Niet alle nekklachten zijn een whiplash namelijk. Vaak komt er direkt na een ongeval een tijd spierstijfheid en pijnlijkheid voor. In 95% van de gevallen verdwijnt dit na verloop van tijd vanzelf. Het kan best even een paar weken duren.
Fysio geeft vaak wel wat verlichting.

Vervelend, maar gewoon even uitzitten dus.

Sterkte!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:19

ik heb het ook gehad,
heb veel baat bij fysio en fitnissen onder begeleiding gehad.
heb er af en toe nog last van als ik niet veel sport

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:36

ik heb meerdere keren een whiplash gehad, waarvan 1 keer 8 jaar lang. Een whiplash is niet te zien op foto's (bij mij wel, maar dat was meer een verandering van stand vd wervels, vanwege jarenlange pijn). Het is een trauma vd weke delen. Ze noemen het al gauw een whiplash als je hoofd een extreme beweging van voor naar achter (of andersom) heeft gemaakt.
Het enige wat helpt is rust en warmte, maar niet je hoofd stilhouden. Gewoon zover bewegen dat het geen (of niet veel) pijn doet. Een fysio zou ik niet doen. Die doet al gauw teveel en je pijnlijke spieren masseren is teveel van het goede. De fysio heeft t bij mij aardig verknoeid....
Ik ben er, na 8 jaar, met een zenuwsnede en een blokkade afgekomen, maar een paar maanden geleden heb ik er toch weer 1 gekregen. Ook na een aanrijding, met ong 3 weken was ik er gelukkig weer vanaf.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 07:45

ja, dat is dus het euvel, by the way wat ontzettend klote voor je kaatje, echt naar.. Dat doet toch veel af aan je welzijn, hoor, het is zo fijn als je lijf gewoon goed functioneert en niet vanzelfsoprekend, dat blijkt wel weer...

maar als een fysio een goede is is hij dan niet in staat rekening te houden met die weke delen en zich daarop aan te passen?..
Ik denk dat een whiplash iets is wat heel verschillend wordt geinterpreteerd; de vraag was of ik met een kop -staart klap te maken had gehad en dat klopt; kennelijk komt het daarna veel voor, vind het vrij vage materie.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:51

ik ben een paar maanden geleden van mijn paard afgedonderd en heb daar ook een wiplash aan over gehouden. we gelijk veel last van mn nek en schouders en na anderhalve week toch maaar naar de huisarts. ik kreeg ook fysio, en dat heeft zo goed geholpen dat ik er maar twee keer naar toe hoefde.
thuis heb ik onder zo'n rode warmtelamp gezeten en dat hielp écht goed, kan ik jou ook aanraden!

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:53

zo'n warmtelamp is idd heel erg fijn!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 07:54

Zijn dat de infra rood lampen?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:57

detour schreef:
ja, dat is dus het euvel, by the way wat ontzettend klote voor je kaatje, echt naar.. Dat doet toch veel af aan je welzijn, hoor, het is zo fijn als je lijf gewoon goed functioneert en niet vanzelfsoprekend, dat blijkt wel weer...

maar als een fysio een goede is is hij dan niet in staat rekening te houden met die weke delen en zich daarop aan te passen?..
Ik denk dat een whiplash iets is wat heel verschillend wordt geinterpreteerd; de vraag was of ik met een kop -staart klap te maken had gehad en dat klopt; kennelijk komt het daarna veel voor, vind het vrij vage materie.

dat is het ook... ik ben door meerdere artsen voor aansteller verklaart, want een whiplash, das gewoon aanstellerij....
Als ik dan vroeg hoe t kwam dat ik (van de 8 jaar), bijna 6 jaar plat gelegen heb, hadden ze geen verklaring. De eerste verklaring kwam van een anesthetist (schrijf je dat zo?) die de afwijkende stand in mijn nek vond... hij heeft me dan ook behandeld met een zenuwsnede enz..
Tegenwoordig zijn ze wat makkelijker in hun diagnosis, alle extreme voor naar achter (en andersom) beweging, zonder duidelijk letsel, maar wel pijn, wordt nu afgedaan als een whiplash. Gelukkig wordt er tegenwoordig niet meer 'aansteller' op je voorhoofd geplakt...

beterschap en 1 tip; ga niet te gauw aan t werk. als je thuis redelijk pijnloos op je bank zit, betekend t niet dat je zo ook achter je computer zit...
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 04-10-10 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:58

uuh ja zou kunnen, ze zijn wel lekker warm, het is belangrijk dta je je nek warm houdm dmv van een sjaal oid

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 08:01

Nou, dat lijkt me helemaal frustrerend idd, dat er ongebrip is, dat had mijn zus ook destijds. Kennelijk moet je de goede tegenkomen om goed geholpen te worden...6 jaar platliggen in je leven lijkt me echt hel. Ik ben blij voor je dat je nu weer beter door het leven kan.
Aansteller zal ik ook niet pikken, maar wie weet heb ik mazzel en gaat de pijn gewoon snel over..

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:55

ik hoop ook dat je er snel weer eeen beetje bovenop bent net als ik was.
hoe doe jij dat met slapen?
ik kon écht niet goed liggen

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:09

calyppie_ schreef:

Ik had een speciaal kussen met nekrol, ook sliep ik met een arm over mijn voorhoofd, zodat mijn hoofd niet naar de zijkant kon vallen. erg omslachtig, maar echt wel nodig. heb die jaren niet veel geslapen... zoiets had ik: Afbeelding
tip voor tijdelijk; maak van een badhanddoek een nekrol ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:05

calyppie_ schreef:

Mijn rechterkant is het pijnlijkste, ik lig op mijn linjkerkant, maar word wel veel wakker..

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:17

Ik heb vandaag maar eens Advil gel gekocht om de pijn iets te verzachten. Zodra ik het uitgeprobeerd heb laat ik het resultaat weten.
Elke keer als ik denk dat het beter gaat en ik doe wat meer dan heb ik daarna weer enorm last. Erg lastig dat je het pas later merkt dat je te veel hebt gedaan...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:25

detour schreef:

de 'whiplash' is de beweging die je hoofd maakt bij bv. een kopstaartbotsing. Je hoofd gaat dan eerst naar achter, slaat dan naar voren, en dan nog eens naar achter. Afhankelijk van hoe hard dit gebeurde, of je het aan zag komen, e.d. kan je hoofd/nek klachten, 'whiplash gerelateerde klachten' ontwikkelen. Dat is in feite de whiplash. Het wordt ook wel 'acceleratie/deceleratie-trauma' genoemd. Puur de beweging die je maakt.
Whiplash gerelateerde klachten zijn in te delen in 5 klasses: 0 = geen klachten, 1 = lichte nek/hoofdpijnklachten, 2 = spierpijn, hoofdpijn, verminderde beweeglijkheid in de nek, 3 = uitstraling naar de armen, krachtsverlies, duizeligheid, concentratieverlies, gezichtsverlies/vermindering (licht neurologische uitval). 4 = beschadiging van wervels en tussenwervelschijven, neurologische uitval.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:31

detour schreef:
ja, het lijkt me een lastig fenomeen om erkend te worden, en dan ben je waarschijnlijk vaak al tijdje verder qua klachten. Zit nu op dag twee en serieus, alle spieren in nek en hals doen zeer. Ik ga straks ff in bad zitten en doe het rustig aan.

Dat het nu stijf en pijnlijk is dat is normaal. Het is wat voorbarig om meteen aan whiplash te denken. Wat je wel kunt doen is zelf even bij de fysio langs gaan voor een massage en warmte behandeling. Denk dat het gevaar groter is dat je door de pijn verkeerd gaat bewegen (wat weer een overbelasting te weeg kan brengen) dan dat je meteen whiplash hebt.