Speekselkliersteentje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Speekselkliersteentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:46

Hallo,

Ik heb al een paar dagen last van de binnenkant van mijn wang ter hoogte van mijn verstandskies (rechtsboven). Ik dacht eerst nog dat de doorkomende verstandskies wellicht het vlees van mijn wang beschadigde. Het voelt alsof je op je wang gebeten hebt, maar dan pijnlijker. Vooral tijdens het eten werd het nog pijnlijker, 's avonds werd mijn wang heet en de lymfeklier onder mijn rechter oor zette op. Op rand van mijn kaak (zit ook een kliertje) doet het ook pijn. Aangezien de lymfeklier opgezet was dacht ik al aan een of andere ontsteking.
Ben op internet e.e.a. gaan opzoeken en kwam bij een ontsteking van de speekselklier of speekselkliersteentje, precies op die plek zit de pijn ook en het is ook opgezwollen.

Vandaag bij de dokter geweest en de diagnose luidde: een speekselkliersteentje. Behandeling: spoelt waarschijnlijk vanzelf wel een keer uit, maar kan een paar weken duren! Heb wel ontstekingsremmers meegekregen om van de pijn af te zijn. Dit is geen kuur dus kan ze innemen als het nodig is.

Nu zit ik nog wat artikelen te bekijken betreft deze kwaal en (bijna) overal staat dat zo'n steentje het best direct verwijderd kan worden, dan zijn namelijk ook meteen de klachten weg. Verwijderen kan op diverse manieren, wegsnijden (door kaakchirurg) of laseren/vergruizen.
Mijn dokter zei dat als het over een paar weken niet over is, dat ik dan doorverwezen word naar de kaakchirurg.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en wat was toen de behandeling? Ik vraag me namelijk af waarom er niet meteen actie ondernomen wordt zodat de klachten weggaan ipv symptoom bestrijding..

Groetjes,

Angela

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:41

Niemand? Tja, ik heb ook altijd van die vage dingen.. :+

Feetje

Re: Speekselkliersteentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:20

Ik ken wel iemand die dat had, take_one op bokt, pb haar maar eens!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:23

Wat ook nog wel eens kan werken is om een citroen proberen te eten. Citroen zorgt voor een enorme productie van speeksel en kan er voor zorgen dat het steentje uitgedreven wordt. Niet lekker, maar wel een simpel iets om even te proberen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:24

ik heb het ook gehad en idd veel zure dingen eten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 12:56

Bedankt voor de tips! Ik ga het proberen :)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:03

Hoi,

ik heb het toevallig begin deze week gehad.
Ik had echt pijn achter mijn kaak onder mijn oor en toen ik wat zuurs ging eten kwam er serieus een heel ei onder mijn oor/op de kaak, mijn hele oorlelletje ging omhoogstaan. Dit ging ook echt pas na een dag weg maar ik had nog wel veel pijn. Ik ben toen naar de dokter gegaan en heb ontstekingsremmers gekregen. misschien ook proberen?

Succes! :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 13:10

September schreef:
Hoi,

ik heb het toevallig begin deze week gehad.
Ik had echt pijn achter mijn kaak onder mijn oor en toen ik wat zuurs ging eten kwam er serieus een heel ei onder mijn oor/op de kaak, mijn hele oorlelletje ging omhoogstaan. Dit ging ook echt pas na een dag weg maar ik had nog wel veel pijn. Ik ben toen naar de dokter gegaan en heb ontstekingsremmers gekregen. misschien ook proberen?

Succes! :)

Ontstekingsremmers heb ik nu ook. Gister voor het eerst gebruikt. Maar de zwelling bij m'n speekselklier is nog aanwezig en de pijn ook. Lymfeklieren zijn wel wat tot rust gekomen nu. Op het moment dat je iets eet dan wordt er speeksel geproduceerd dus vandaar dat het dan nog erger wordt. Hopelijk komt het 'steentje' eruit bij het eten van wat zuurs..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:07

Wat toevallig, ik ben laatst met hetzelfde naar de arts gegaan en zij heeft me dan wel een verwijzing naar de kaakchirurg gegeven voor een operatie, maar wel met de opmerking dat het absoluut geen haast heeft en niet ernstig is.
Het zit bij mij dan niet op m'n kaak, maar aan de binnenkant van mijn onderlip. Hoewel ik wel het idee heb dat het wat minder wordt de laatste dagen, beet er eerst ook vaker per ongeluk op en dat is niet meer gebeurd. Heb er ook geen pijn aan, trouwens, lijkt me erg vervelend als je dat wel hebt.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:24

Als het erger word.. echt niet mee blijven zitten he. :)

Het valt me echt mee hoe iedereen hier over een speekselkliersteentje praat, ik heb echt de grootste ellende ooit gehad.
Heel m'n gezicht uitgerokken.. was helemaal opgezwollen ook achter mijn oren enorm.
Ben 1ste dag naar de dokter geweest, die dacht er te licht over... oooh zal wel een lympeklier zijn ofzo.. daar had ik wel vaker last van.
Nou ik dus een dag aangekeken.. pijn werd alleen maar erger.. s'nachts de nachtdokter wakker gebelt.. moest ontstekingsremmers nemen het zou wel over gaan.
Nou weer een dag gewacht.. ik zag eruit.. kon zelfs niet meer lopen (ook mede wel door mijn hyperventilatie).
Ben toen naar de spoed gegaan... maar ook hier viel het wel mee zeiden ze.. kon weer naar huis.. kon met pijn en moeite recht staan.. snap niet dat ze geen scan gemaakt hadden.. had echt een eng gezicht.. en nee niet gewoon een "bobbel" heel mijn gezicht was gewoon een hele bobbel.. helemaal uitgerekt.. leek echt serieus een aliën.
Volgende dag week naar de weekkenddokter.. ja hoor.. moest meteen naar de spoed want het was nu echt gevaarlijk groot, hij had nog nooit zoiets gezien in heel zijn leven niet.
Ik weer terug naar de spoed wilden ze me gewoon weer niet helpen... heb daar gegilt dat ze me op moesten nemen en dat we stappen zouden ondernemen als ze dat niet deden.

Heb achteraf een week in het ziekenhuis gelegen, aan de zwaarste antibiotica.
Het was al te ver gevorderd.. en een operatie kon niet.. ten eerste was het te erg gezwollen en ten 2de zat het steentje te gevaarlijk of iets dergelijks.
Kon niet meer eten, slapen, lopen, niks meer.

Achteraf heb ik nog 2 maanden binnen gezeten met zware hyperventilatie, IN DE ZOMER.
Het heeft al met al veels te lang geduurt bij mij.. ze hadden me veel eerder moeten helpen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:47

Voor dit soort dingen kan je veel beter naar je tandarts gaan...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:37

@Hermelijn en Take_one: De pijn is nu minder ook het 'ontstekingsgevoel' is weg. Heb de ontstekingsremmers alleen vrijdag ingenomen daarna niet meer. Zit nu aan de gele Napoleon ballen ;) haha

@ Gabyfedde: Op 11 oktober staat een normale halfjaarlijkse controle gepland. Ik zal hem er dan ook zeker op wijzen mocht het dan nog niet over zijn. Ik denk dat hij me wel meteen door had verwezen naar een kaakchirurg. Mijn dokter daarentegen is nogal van het: kijk het maar 2 weken aan..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:42

Ansie schreef:
@ Gabyfedde: Op 11 oktober staat een normale halfjaarlijkse controle gepland. Ik zal hem er dan ook zeker op wijzen mocht het dan nog niet over zijn. Ik denk dat hij me wel meteen door had verwezen naar een kaakchirurg. Mijn dokter daarentegen is nogal van het: kijk het maar 2 weken aan..

Je huisarts heeft ook maar een heel beperkte kennis over de mond. Een tandarts werkt alleen maar in dit gebied en weet er verhoudingsgewijs veel meer vanaf dan een huisarts.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 17:35

gabyfedde schreef:
Ansie schreef:

Je huisarts heeft ook maar een heel beperkte kennis over de mond. Een tandarts werkt alleen maar in dit gebied en weet er verhoudingsgewijs veel meer vanaf dan een huisarts.

Ja daar heb je gelijk in. Mijn tandarts is nogal inovatief dus zal hier ook wel raad mee weten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:56

hmmm, klinkt als hetzelfde waar ik nu mee zit.
Ook rechts dat gigantisch pijn doet.
Onder m'n kaak zijn de lymfeklieren wat opgezet.
En m'n mond open doen om iets (bv koekje) te eten gaat haast niet en doet echt heel veel pijn.

Had gezocht op verstandskies, en kwam bij dit topic uit.
Maar een verstandskies had ik lang niet zoveel last van.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:31

annastasia schreef:
hmmm, klinkt als hetzelfde waar ik nu mee zit.
Ook rechts dat gigantisch pijn doet.
Onder m'n kaak zijn de lymfeklieren wat opgezet.
En m'n mond open doen om iets (bv koekje) te eten gaat haast niet en doet echt heel veel pijn.

Had gezocht op verstandskies, en kwam bij dit topic uit.
Maar een verstandskies had ik lang niet zoveel last van.

Ik denk dat je zelf wel goed kan aanvoelen of het je verstandskies is of de klier die daar boven in je wang zit. Mijn huisarts begon ook over mijn kies omdat hij niet direct die speekselklier in beeld had maar ik had zelf al wat research gedaan dus had zelf aangegeven dat het toch echt mijn speekselklier was ;)
Bij mij is het gewoon weggetrokken, pijn is na een kleine week overgegaan maar voel nog wel een bobbeltje in mijn wang. Gewoon even mee naar de huisarts gaan of beter nog de tandarts!
Sterkte ermee :(:)