Zelf bloeddruk meten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marius

Zelf bloeddruk meten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:52

Heeft er hier iemand ervaring met het zelf meten van de bloeddruk?
Aangezien ik bij mn eerste zwangerschap het HELLP- Syndroom heb gehad en nu dezelfde klachten heb behalve de bloeddruk tot nu toe, wil ik hem graag een beetje in de gaten houden.
Ik word al elke 2 weken gecontroleerd door gyn of vk, maar tussendoor heb ik mindere momenten en wil graag kijken wat hij dan doet.
Ook om dan eventjes rustig aan te doen.
Nou heb ik bij de groene kruis winkel dezelfde gezien als ze bij de VK ook hebben.
Maar wou weten of er mensen hier ervaring mee hebben.
Dit gaat om de Omron M-6 Comfort..

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:57

marius schreef:
Nou heb ik bij de groene kruis winkel dezelfde gezien als ze bij de VK ook hebben.

Doen zij het niet met de hand dan? Ik ben ook zwanger en heb een hoge bloeddruk (slik er nu medicatie voor) maar zowel bij VK als bij gyn meten zij mijn bloeddruk 'handmatig'. Ik dacht dat die automatische dingen niet zo betrouwbaar waren.. Woont er niet een verpleegkundige oid in de buurt, die misschien iedere dag even je bloeddruk wil meten?

Bij mij was de laatste tijd mijn bloeddruk weer aan de hoge kant, maar ik heb er helemaal geen klachten bij. Die klachten zijn een belangrijke graadmeter, dus als ik ook maar iets voel (hoofdpijn, duizelig, tintelingen, etc) moet ik direct bellen en gaan ze me in het ziekenhuis onderzoeken. Ik heb ook wel overwogen om een bloeddrukmeter te halen, maar ik heb dus begrepen dat ze niet zo heel betrouwbaar zijn en ik ben bang dat ik mezelf dan gek maak..

Lizz

Re: Zelf bloeddruk meten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:01

Mijn moeder gebruikt ook een bloeddrukmeter, eerst deed ze het altijd met de hand, maar dit is toch makkelijker. Als ze nu onzeker is over der bloeddruk meet ze die zelf even op.
(overigens niet zwanger :D )

Wat je trouwens kan eten als je hoge bloeddruk hebt is abrikozen :) De gedroogde versie even wellen (of zo eten kan ook), niet te veel overigens, ze zetten in je maag nog uit.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:05

De meeste verloskundigen en gynaecologen meten met de hand omdat dit het meest betrouwbaar is. Dat betekent niet dat een automatische er helemaal naast zit. Het kan je een goede inschatting geven. Toch is het in dit geval belangrijk om niet alleen op de waarde van je bloeddruk af te gaan. Als je klachten hebt, maar geen hoge bloeddruk, hoeft dit niet te betekenen dat er niet iets aan de hand is.

Je zou kunnen overleggen met je verloskundige wat zij ervan vindt om zo'n automatische aan te schaffen. Verder blijft het verstandig om rustig aan te doen en bij klachten of ongerustheid gewoon te bellen naar je verloskundige. Je hebt het eerder meegemaakt dus je weet waar je op moet letten. HELLP is een nare aandoening die heel grillig kan verlopen en ook zonder dat je bloeddruk (veel) stijgt kunnen er wel complicaties optreden. Hopelijk ga je er deze keer geen tot weinig last van krijgen en heb je een goede zwangerschap.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:16

wij hebben voor mijn vriend ook een automatisch toestelletje in de aldi gekocht nadat we een vergelijkbaar model gehad hebben voor een studie. eigenlijk is het belangrijkst hoe je de manchet aanbrengt (steeds dezelfde manier en positionering) en dat je de eerste metingen doet wanneer je echt rustig bent. tenslotte wil je een verhoging of verlaging meten en of dat dat toestel nu een afwijking naar boven of beneden heeft, is minder belangrijk.

zelf geef ik echter ook de voorkeur aan handmatig meten en doe dit ook meestal als ik een stethoscoop en "manchet" ter beschikking heb

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:18

Een automatisch toestel kan wel heel betrouwbaar zijn (en bij voorkeur dan ook nog een geijkte) maar dan wordt het dus ook duur (rond de 1000 euro). Een simpele ongeijkte zou je kunnen gebruiken maar beschouw het dan wel als enkel een indicatie van de echte bloeddruk!

marius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 11:54

Had ik net een heel antwoord getypt is hij weer weg.
Het gaat er mij inderdaad om dat ik er een indicatie van heb wat mn bloeddruk aan het doen is.
Gaat ie omhoog of naar beneden, gaat ie boven de perken ga ik samen met de klachten naar de gyn, de klachten worden zowiezo gemeld.
De VK en de Gyn van mij meten beide met een automatische bloeddruk meter.
Mocht deze rarigheden aangeven wordt er nagemeten met de hand.
Tevens heb ik alle klachten al... Hoofdpijn, opzetten/vocht vasthouden, "vliegende lichtgevende mieren" zien zo noem ik de lichtvlekjes altijd, duizeligheid zo nu en dan bovenbuikspijn..
Misschien houdt mn lichaam me voor de gek, maar ik hou er liever zelf ook een beetje grip op.
1 x in de 2 weken meten is wat mij betreft prima, maar dan zit ik thuis te dubben over wat ie zal gaan doen waarna ik misschien met meer stress weer heenga.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:56

Bespreek het anders even met je vk of gyn? Misschien is er wel een soort uitleenservice van die dingen?

marius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:09

Zal ik inderdaad even doen, maar was benieuwd of er mensen waren die ervaring hadden met dit soort dingen.
Moet volgende week woensdag weer heen zal het dan even aankaarten.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:12

Zelf geen ervaring dus. Maar mijn oom heeft een tijdje geleden een hersenbloeding gehad, zijn bloeddruk was blijkbaar al tijden veel te hoog. Hij is hier gelukkig goed van hersteld, maar mocht tijdens zijn revalidatie eigenlijk niet naar huis in het weekend omdat ze zijn bloeddruk wilden blijven controleren. Omdat hij toch graag naar huis wilde hebben ze gezocht naar een oplossing, ze wonen vlakbij een zorgboerderij, het verplegend personeel vond het geen probleem om in het weekend zijn bloeddruk te meten. Vandaar dat ik dacht, misschien is er bij jou ook zoiets in de buurt?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:34

handmatig meten is altijd nauwkeuriger maar de electrische zitten er inderdaad niet vaak erg veel naast. mijn vader kreeg van de huisarts ook te horen dat die dingen niet deugden omdat hij bij de huisarts altijd een hoge bloeddruk had en thuis met z'n digitale ding een gewone bloeddruk. hij heeft dat ding toen meegenomen naar de huisarts en daar hebben ze de uitslagen vergeleken en bleek hij een zeer kleine afwijking te hebben ten op zichte van met de hand meten. je zou de digitale dus mee kunnen nemen naar de verloskundige om te kijken hoeveel verschil er ongeveer tussen die van jouw en die van haar zit.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:53

Bij ons kan je in de apotheek je bloeddruk laten opmeten en jezelf wegen (gratis).
Misschien is dat bij jullie ook?
Vraag het gewoon bij je apotheker en leg uit waarom je graag iedere dag even zou willen laten meten :) .
Ik hoop dat je je zwangerschap zonder al te grote problemen ten einde kan brengen! Sterkte :(:) !

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:26

Mijn vader heeft ook een digitale, maar wat het met die dingen een beetje is dat je dus niet mag praten en niet bewegen want dat beinvloed allemaal.
Nou ben ik nogal druk van mezelf en was ik dus druk aan het praten tijdens een keertje voor de lol meten, wist ik veel.
146/90 :oo Wel heel hoog, later nog een keer gemeten, netjes stilgezeten en mijn mond gehouden en toen was het goed :j

marius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:07

SAKKIA schreef:
Mijn vader heeft ook een digitale, maar wat het met die dingen een beetje is dat je dus niet mag praten en niet bewegen want dat beinvloed allemaal.
Nou ben ik nogal druk van mezelf en was ik dus druk aan het praten tijdens een keertje voor de lol meten, wist ik veel.
146/90 :oo Wel heel hoog, later nog een keer gemeten, netjes stilgezeten en mijn mond gehouden en toen was het goed :j

Dat is inderdaad zo ja, heb nu dezelfde als bij de VK besteld..

Over dat advies van naar de apotheek, de dichtsbijzijnde is zo'n 10 km verderop, dan moet ik iedere keer mn dochter meesleuren daarheen.
In de auto uit de auto dat gevlieg.. Al met al een gevlieg van niks..
Heb het ding maar besteld, het is dezelfde dus zou imo ook ong. hetzelfde moeten meten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:10

SAKKIA schreef:

ook met een gewone handmatige meting moet je stil zitten en je mond houden ;)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:47

SAKKIA schreef:

140/90 is de grens tussen gezond en ongezond, dus dit is niet heel hoog. Ik heb patienten waarvan de bloeddruk 200-220/150-170 is, dát is hoog.

Mijn ervaring is dat er verschil zit tussen een automatische bloeddrukmeting, en een handmatige. Als ik mijn eigen bloeddruk bekijk, is deze zo'n 10 mmhg lager met een automatische meter. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een handmatige. Maar voor thuismetingen is een handmatige natuurlijk niet zo handig, dus een automatische kan daarvoor prima dienstdoen.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:03

Ik geef ook de voorkeur aan handmatig, alleen hoor ik het vaak niet goed, heel irritant!
De automatische zijn inderdaad wel handig. Er is ook een meter die je om je pols heen doet en dan je bloeddruk + hartslag meet, hetzelfde als die wat de TS beschrijft, alleen dan in een polsmeter.
Ik weet niet of het qua betrouwbaarheid hetzelfde is, maar die is nog makkelijker te gebruiken, vind ik!
Daarnaast zou je als het ECHT nodig is ook een 24-uurs bloeddrukmeter kunnen aanvragen, deze meet in 24 uur om een bepaalde tijd je bloeddruk, wanneer die dat gaat doen moet je opschrijven wat je aan het doen bent. Dit is dus wat onvoorspelbaar! Maar daar moet wel een medische oorzaak voor zijn ;)