Wat te doen tegen maagzuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Wat te doen tegen maagzuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 10:16

Ik heb sinds 3 dagen last van maagzuur, vooral 's nachts, ik heb al melk gedronken en rennies geslikt maar het houd niet op.

Ik slik sinds 4 weken wel een maagbeschermer omdat ik een operatie heb ondergaan. Ik slik Pantoprazol 40mg.

Iemand een idee hoe ik het aan kan pakken? Ben niet zo's huisartsganger als het niet nodig is. Als het wel nodig is, ga ik natuurlijk wel.

Grapjasjes12

Re: Wat te doen tegen maagzuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:18

Als deze middeltjes niet helpen zou ik toch even naar de HA gaan ;) Ik heb voor m'n man en mezelf omeprazol (de sterkste) en die werkt zelfs bij m'n man (echt een godswonder!).

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:59

Gaviscon siroop, legt een laagje over je maaginhoud. Dit werkt bij mij veel beter dan rennie, maalox, omeprazole...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:05

Je voeding aanpassen in de zin van suiker, koffie en zuivel achterwege laten. Daarnaast kun je zuiveringszoutoplossing drinken maar hier moet je wel voorzichtig zijn omdat het het maagzuur neutraliseert en je bent maagzuur nodig om je voeding te verteren. Dus niet gebruiken 1 uur voor de maaltijd tot 2 uur na de maaltijd.

Mijn man heeft een paar jaar terug ook erg last gehad. Na een ziekenhuisbezoekje waarin ze in z'n maag hebben gekeken zagen ze dat z'n slokdarmklepje niet goed afsloot dus dat er maagzuur vanuit de maag terug de slokdarm inliep.

Na het aanpassen van z'n voeding heeft'ie nergens last meer van.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:07

Bij mij is het een zwangerschapskwaal, ik heb kauwtabletten (Regla PH) van de apotheek, die werken bij mij veel beter dan Rennie oid. Verder kan het ook wel helpen om een stevig kussen onder je matras bij het hoofdeinde te leggen. Zodat je wat hoger ligt met je hoofd en schouders.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:13

En voorzichtig zijn met zure dingen, of frisdranken.

Je zou ook kunnen proberen voordat je naar bed gaat een boterham te eten of een beschuit o.i.d. en water te drinken. Dit verdunt je maagsappen en zorgt dat je iets in je maag hebt voor je gaat slapen. En inderdaad spullen gebruiken die een laagje op de maag-darmwand leggen.

Ranna: je zegt geen zuivel, maar mijn ha zegt juist dat ik wel zuivel moet drinken? Geen liters, maar zuivel activeert de slijmproductie, waardoor er een extra beschermlaagje in je slokdarm zou moeten komen. Dat is wat ik heb gehoord, maar het zal voor iedereen weer anders zijn!

Ik denk als het met de tips die door iedereen gegeven zijn niet lukt, je toch beter naar de ha kunt gaan, voor het geval dat je een maagzweer zou hebben, of er in ieder geval iets anders met je maag aan de hand is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:14

Ik zou even naar de huisarts gaan. Mijn pa heeft er ook heel veel last van gehad, maar heeft nu speciale tabletten en ik hoor em nooit meer klagen :))

Bij mij helpt het trouwens om danoontje te eten :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:23

Veel rennies nemen kan het probleem verergeren. Rennies helpen alleen tijdelijk.

Je kunt het beste iets van Omeprazol nemen, maar dat zal dan wel via de huisarts moeten. Wel elke dag consequent doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:27

panthoprazole is de betere versie van omeprazole, als 40 mg niet helpt dan toch de HA contacteren, hier leg je bijna de volledige zuurproductie van de maag stil. (het is een protonpomp inhibitor)

je hebt "gelletjes" zoals riopan die je na het eten en/of voor het slapengaan moet nemen om het overtollige zuur te neutraliseren en een beschermende laag in je maag te leggen
maagzout, rennie, maalox, gaviscon werkt alleen tijdelijk

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:28

Warme melk met anijs werkt bij mij altijd heel goed.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:32

Gaviscon hielp bij mij heel goed.
Daarna (toen het minder werd) ben ik melk gaan drinken.
Mag wel geen rauwe groenten of fruit eten, geen bruin brood, bruine rijst of volkorenpasta... (dus dingen met weinig vezels in) omdat dit makkelijker verteerd wordt.
(Van alcohol heb ik ook last, ook frisdranken en als ik uitga mag de bas niet te hard staan anders sta ik een halfuur later kotsmisselijk buiten.)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:36

Koffie en frisdranken neem ik niet, daar hou ik niet van. Alcohol ook niet.
Zuivel wel, ik heb extra eiwiiten nodig na mijn operatie.

Ik ga even langs de apotheek vandaag en laat me even voorlichten wat het beste is voor mij, als dat niet helpt, ga ik deze week naar de HA.

Bedankt voor de tips!!! Hier heb ik echt iets aan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:02

Gaviscon werkte bij mij ok het beste, de drank, niet de pillen.

Omeprazol is niet de sterkste helaas, met alle problemen die ik heb gehad ben ik daar wel achter gekomen. Nexium (Esomeprazol) werkte al een stuk beter :j

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:00

khirshanta schreef:
Ranna: je zegt geen zuivel, maar mijn ha zegt juist dat ik wel zuivel moet drinken? Geen liters, maar zuivel activeert de slijmproductie, waardoor er een extra beschermlaagje in je slokdarm zou moeten komen. Dat is wat ik heb gehoord, maar het zal voor iedereen weer anders zijn!

Dierlijke eiwitten verzuren het lichaam en dat begint als eerste in de maag. Je arts heeft gelijk dat melk een slijmlaag aanbrengt dat is ook tevens het gevaar van melk, dat het slijmvormend is. Afijn we komen hier nu in een heel andere discussie en ik wil dit topic niet vervuilen ;)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:26

Ik gebruik omeprazol en ernaast Maalox. Maalox is gewoon bij de drogist te verkrijgen. Helpt wel..

Daarnaast kreeg ik een hele lijst van de ha mee met dingen die je beter niet kan eten/drinken:
- cirtussappen
- citrus fruit
- dranken met prik
- alcohol
- bruine thee (dus geen gewone en vruchtenthee), maar dus wel kamillethee enzo
- chocola
- roken
- rauwkost
- koolsoorten (spitskool, zuurkool etc..)
- kruidige dingen

Succes!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:30

Ik heb er tot een tijd terug erg last van gehad en toen heb ik ook Omeprazol voorgeschreven gekregen, werkte echt super.

Nu ik uitkijk met vet eten heb ik amper last meer, heel soms nog en dan ook altijd 's nachts. Ik eet dan even een droog bruin broodje, onwijs ranzig 's nachts, maar het helpt wel. Daarna een extra kussen onder mn hoofdkussen en weer gaan slapen. Het blijft wel een beetje vervelend voelen, maar eerder werd ik echt ziek van 't maagzuur en dat gebeurt na een broodje + verhoogd kussen niet meer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:59

Ik heb op aanraden van de apotheek Gaviscon meegenomen. Zowel de tabletten als de drank. Dan kan ik kijken welke het beste werkt.
Heb nu net de drank op (jak) maar voel nog weinig verbetering...
Maaike, de dingen van jouw lijstje heb ik allemaal niet gegeten of gedronken de afgelopen dagen...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:03

Misschien kun je ook niet tegen vet eten, zoals ik?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:05

Dat zou kunnen ja, maar dan is het wel van de een op de andere dag veranderd.... Ik heb er nooit eerder last van gehad.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:08

Mn moeder heeft zantac (hoewel ik wel eens een receptje heb zien liggen voor ranitidine, miss dat wij er hier dus een ander naampje aan gehangen hebben), wel op recept, maar werkt erg goed... Heb zelf ongeveer 4x per jaar oid ook last en neem er dan ook een, werkt echt super.

Verder heeft mn moeder al veeeel minder last sinds ik ben gaan koken met verse gember.

Flew; ik kan idd ook niet tegen vast vet, lig dan 's avonds zwaar misselijk in mn bed en 's ochtends... Nou ja, you do the math :P Maar maagzuur heb ik daar gelukkig nooit van gekregen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:10

Ik kon er ook opeens niet meer tegen, heel vreemd. Kon geen brie oid meer eten zonder te vergaan van de maagpijn. Tegenwoordig is het veel minder erg, maar ik heb nog wel last als ik bijvoorbeeld later op de avond ben gaan snacken. Ook na het uitgaan een vette hap wegwerken staat voor mij garant voor veel maagzuur.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:15

rauwe aardappel sap, is een oud middeltje tegen maagzuur.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 05:07

Lauwe melk zou ook wel moeten helpen ja.

Wat ik mij heb laten vertellen is dat Nexxium eigenlijk hetzelfde is als Omeprazol, alleen het is gewoon een ander merk. En bij sommige mensen slaat die gewoon wel aan en die Omeprazol niet.

Enfin... maakt ook allemaal niet uit. Ik hoop voor je dat deze snel aanslaat. En ik denk dat je ook van brood af moet blijven even. Daar krijg je ook snel maagzuur-klachten van.