Pilates

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marrke

Pilates

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:51

Meer mensen die aan pilates doen of er net mee zijn begonnen en de ervaringen willen delen? Zelf heb ik er nu ongeveer 5 lessen op zitten. Moet wel zeggen dat ik het soms best zwaar vind! Het na een paar lessen ook echt wel last van spierpijn gehad. Merk wel dat mijn spieren (voornamelijk buik) er echt mee getraind worden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:06

Ik lees even mee. ik kan met mijn sportschool abbo ook pilatessen, maar durf me nog niet zo goed op te geven na alle horror verhalen :')

Hoe wat is de moeilijkheidsfactor van de oefeningen? ik ben zo stijf als een hark en echt A-motorisch :+

Moet er binnenkort toch eens aan geloven, dus ik lees jullie ervaringen even mee.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 20:25

Wat voor horror verhalen heb je gehoord dan?

De moeilijkheidsfactor zal in elke groep wel weer verschillend zijn denk ik. Bij ons heeft de instructeur het er namelijk steeds over dat er 'beginners' en 'gevorderde' oefeningen zijn enz. Verder zal het ook wel per persoon verschillen wat als zwaar wordt ervaren en als minder zwaar. De één is wel sterk, maar niet zo soepel, en de anders is weer niet sterk maar wel soepel. Wat ik nog wel moeilijk vind is echt mijn bewegingen te controleren, en bewust te zijn van hoe mijn houding is en hoe ik mijn spieren moet gebruiken. Ik vind het daarom wel heel fijn dat we een groepje hebben van max. 6 a 7 personen, hierdoor krijgt iedereen voldoende aandacht om gecorrigeerd te worden enz.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:34

spierpijnen enzo :P

Ik ben wel sterk maar totaal niet soepel, en in bewegen wel aardig motoriek gestoord geloof ik :+
Daarnaast zit ik lichamelijk ook niet helemaal in elkaar zoals het hoort, en vandaar dat ik denk dat het wel handig is om mijn lichaam wat te 'tonen'.

Er is wel een beginnersgroepje, maar hoop dat daar net zulke horken als ik inzitten :P

LiseFederer

Re: Pilates

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:35

Ik heb ook al veel spierpijn gehad na de lessen hoor ;o

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:39

dát bedoel ik :+

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:40

Maar het is wel goed tegen de stress hoor!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:46

De moeder van mijn oppas kinderen doet dit ook. Zij vindt het heerlijk ontspannend en ja de spierpijn hoort er nou eenmaal bij he ;)

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:50

Dat heb je met bijna elke sport hé spierpijn

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:15

Ik heb er een anderhalf jaar les in gegeven, maar vond het eerlijk gezegd vooral saai. Tuurlijk kun je alles zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar -met alle respect- de meeste pilatesmensen die ik ken doen juist het liefst zo min mogelijk...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:17

oh ja, spierpijn hoort er bij, maar de verhalen die ik heb gehoord zijn erger dan de normale spierpijn :+

@Delerium; zo actief is pilates toch niet (als in cardio)?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 05:14

delerium schreef:
Ik heb er een anderhalf jaar les in gegeven, maar vond het eerlijk gezegd vooral saai. Tuurlijk kun je alles zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar -met alle respect- de meeste pilatesmensen die ik ken doen juist het liefst zo min mogelijk...

Wuaha, ja dat herken ik wel een beetje. Ik lag altijd wel lekker op dat matje met die vogel geluidjes om me heen :D. Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar vond het buiten dat het nog best zwaar is (zie: spierpijn!) ook redelijk saai...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 06:10

Pilates is goed voor je "krachtcentrum", je houding, je soepelheid EN je coordinatie!
In sommige paardenbladen (wanneer het gaat over welke sporten goed zijn voor een ruiter) wordt deze sport ook wel eens aangehaald, als positief in combi met paardrijden! Genoeg reclame voor deze sport gemaakt? :D
Ik doe het ook al jaren, in combi met pilates + . Dan zijn de oefeningen net wat minder ingewikkeld een zwaar, maar gebruik je er ballen, dynaband enz bij.

Het is in het begin inderdaad even doorbijten. Maar als je het een tijdje doet, zul je merken dat je sterker wordt, en de oefeningen "makkelijker" gaan. Makkelijk wordt het volgens mij nooit! Hahahaah ;)

Als je een goeie instructie hebt, dan kun je ook echt leren de oefeningen goed te doen. Want daar zit wel een addertje. Sommige mensen zijn van nature lui en smokkelen, of houden hun lichaam niet goed om te ontlasten. Als je de oefeningen goed doet, heb je er echt wel wat aan!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:36

Voor mijn houding, en soepelheid wil ik inderdaad heen. ik gebruik mijn lichaam niet zoals het moet doordat bijvoorbeeld mijn buikspieren niet sterk zijn, en ik dus mijn rugspieren daarvoor gebruik.

Zo te lezen valt het allemaal best mee.
Smokkelen doe ik tijdens het sporten niet, anders kan je net zo goed niet doen.

ik denk dat ik gewoon maar even door de spierpijn heen moet dan...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:57

Mijn vriend op en top sportman heeft 2 keer met ons meegedaan := en vond het echt geen kattenpis :n
Ik vind het heerlijk, je ontspant, spant je in traint je lijf :9 heerlijk!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:54

Ik ga het volgende week eens proberen op de sportschool :j Doe af en toe bodybalance van Les Mills en daar zitten ook stukjes pilates in en dat vind ik altijd best pittig :j Ben benieuwd!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:24

Bodybalance en pilates zijn echt nauwelijks te vergelijken... Zeker de nieuwere releases van de balance hebben maar een erg laag pilates-level, hoewel de allernieuwste (release 50) in track 6 weer wel wat meer pilates-minded is... Verder is de balance tegenwoordig meer van de (power-)yoga.

Pilates kun je zelf wat moeilijker, uitdagender en zeker beter maken door niet te smokkelen met je ademhaling. 99% van de mensen blokkeert op de lastigste stukjes de ademhaling, zelfs al is het maar een seconde. Door je juist door die moeilijkste stukjes heen te ademen heb je veel meer voordeel van het aanpakken van de juiste spieren omdat smokkelen dan nagenoeg niet meer lukt. Ondanks dat het dan lijkt of je minder ver komt in je oefeningen ben je wel echt veel beter bezig :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:25

Wat is er dan zo anders Delerium?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:33

Balance is gebaseerd op pilates, yoga, tai chi en feldenkrais. Dat laatste is flink onbekend en telt eigenlijk ook niet heel erg mee.
Binnen de balance heb je de volgende verdeling;
1; yoga/tai chi
2; yoga
3; yoga
4; yoga-tai chi
5; yoga
6; pilates
7; pilates,
8; yoga met soms tai chi
9; yoga met soms tai chi.

Maar 2 tracks die pilatesgebaseerd zijn dus. Daarbij worden die in een aardig tempo uitgevoerd, op het ritme van de muziek waarbij ademhaling alleen ondersteunend is.
Bij de pilates is de ademhaling juist hetgeen dat het ritme moet aangeven, het gaat dus veel langzamer en gecontroleerder. Daarom wordt er bij pilates ook eigenlijk altijd gekozen voor muziek waarbij het overpakken van het ritme zo min mogelijk vanzelfsprekend is.

Daar komt nog bij dat er in de balance eigenlijk geen tijd is om de pilatesgedachte uit te leggen, tenminste, het kan wel; maar het duurt gewoon een paar weken voor mensen zich dat eigen kunnen maken. De oefeningen volgen elkaar te snel op om echt te voelen waar het goed en waar het mis gaat.
Zo zijn er in de balance van nieuwste release in track 6 (buikspieren) max 4 repeats achtereen per oefening. In de pilates is 4 reps vrijwel ondenkbaar. Daar is 10 toch wel echt een minimum....

en Kehdra: beiden zijn idd geen cardio...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:36

Okee, ik denk dat ik het snap, bedankt! :) Ik ben benieuwd hoe ik het ga ervaren!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 17:23

delerium schreef:
Pilates kun je zelf wat moeilijker, uitdagender en zeker beter maken door niet te smokkelen met je ademhaling. 99% van de mensen blokkeert op de lastigste stukjes de ademhaling, zelfs al is het maar een seconde. Door je juist door die moeilijkste stukjes heen te ademen heb je veel meer voordeel van het aanpakken van de juiste spieren omdat smokkelen dan nagenoeg niet meer lukt. Ondanks dat het dan lijkt of je minder ver komt in je oefeningen ben je wel echt veel beter bezig :j

Dat van de ademhaling herken ik. Moet zeggen dat ik dat ook wel lastig vind, maar daar wordt ook bij ons goed op gehamerd. Ik vind zelf dat wij een erg goede instructeur hebben. Afgelopen keer moesten we ook bij elkaar de spieren gaan voelen, zo leer je ook goed welke spieren je traint.

Grootste reden waarom ik ben begonnen met pilates is om mijn spieren (voornamelijk rug) sterker te maken. Ik heb rugproblemen, en daardoor is dit heel belangrijk. Zelf heb ik wel oefeningen die ik regelmatig doe van therapie, maar dit is toch net even weer wat extra. Vond het wel grappig om te merken dat sommige oefeningen die ik al wel had, ook (deels) terug komen bij pilates. Maar daarnaast is het nog veel meer. Ik denk ook dat de combinatie paardrijden/pilates goed samen gaan. Met paardrijden is een goede huiding belangrijk, pilates maakt je bewust van je lichaam/houding, en hoe deze eventueel te corrigeren.

Verder ben ik echt helemaal geen smokkel typ. Maar kan me wel voorstellen dat er figuren bij zijn die toch 'iets' willen doen, en dan dit maar kiezen, want dat is lekker rustig...

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:36

Is het met Pilates persé nodig om dat via bv. een sportschool te doen of kan je het m.b.v. een video ook zelf doen? Iemand van jullie ervaring met zelf doen met een video?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:04

Ik zou om eerlijk te zijn niet beginnen om aan de hand van video's of boekjes met pilates. Als je al een poosje bezig ben kan ik me voorstellen dat je het gewoon zelf thuis gaat doen, maar dan heb je al wat ervaring. Het is namelijk belangrijk bij de oefeningen dat je houding goed is. Je kunt het natuurlijk wel na doen, maar je kan bij jezelf niet goed zien of je het dan ook daadwerkelijk goed doet. Een instructeur kan je daarbij helpen, en je laten voelen hoe het moet.