Buikspieren aanspannen als je staat / loopt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Buikspieren aanspannen als je staat / loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 18:56

Simpele vraag: Spannen jullie je buikspieren aan als je staat of loopt?

Ik heb een beetje een buikje :o en ik stond in de winkel en de verkoopster die zei: ja je moet wel je buikspieren aanspannen als je staat he... Maar ik vergeet dat de hele tijd.. :\

Doen jullie dat wel?

SuzanLarissa

Re: Buikspieren aanspannen als je staat / loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:58

Ja, ik span eigenlijk altijd mijn buikspieren aan als ik sta, juist om dat buikje een beetje te verbergen :P

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:00

Doe ik ook. Waar ik ook ben. Maar bijv. met een wijde blouse of dikke vest aan, en je ziet het niet, dan niet. Maar meestal wel. Doe ik automotisch. :+

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:02

Bijna nooit, maar heb niks om te verstoppelen. (ik ben weer te plat :') )

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:02

Ik zou het eigenlijk niet weten of ik dat doe. Ik denk het niet eigenlijk.

Daarnaast vind ik het wel heel onbeschoft dat iemand tegen je zegt dat je je buik moet inhouden. Maar dat kan aan mij liggen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:14

Ik doe het ook niet, maar zou het eigenlijk wel moeten doen, is beter voor mijn rug :+
ik hang nu een beetje aan mijn ruggegraat :') Die is wél heel sterk :+

ik vind het wel mega onbeschoft dat dat in een winkel tegen je gezegd word trouwens...

_Megan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:16

als je je buik inhoud span je je spieren ook aan.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:19

Ik doe 't altijd... bekken kantelen, buikspieren aanspannen, rechte lijn naar je schouders... iig zo dat je niet met een holle rug staat. Ik heb veel rugklachten gehad en als ik bovenstaande deed was het minder / duurde het langer voor ik er last van kreeg.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:23

Euh.
Daar vraag je me wat. _O-

Ik denk niet dat ik doe. :+
En doe ik het wel, dan geheel onbewust. _O-

Een vroegere vriendin deed dat wel altijd. _O- Maar dan letterlijk buik in, tieten vooruit. _O- Heb vaak geprobeert uit te leggen dat het niet helemaal top stond, maargoed zij voelde zich daar prettiger bij. ( Nee, dat is niet de reden dat we nu geen vrienden meer zijn, we zijn uit elkaar gegroeid na de havo ( andere opleidingen, andere stad).

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:26

Buikspieren aanspannen is een verkeerde manier om rechtop te staan. Ik loop bij een fysio om mijn spieren te ontspannen (hou erg vast), zij zegt: je kruin moet het hoogste punt zijn.
Buikspieren aanspannen = bekkenbodemspieren aanspannen. Als die gespannen zijn, kan je een verhoogde bekkenbodemspanning ontwikkelen. Dat kan zorgen voor blaasontstekingen (niet uit kunnen plassen), obstipatie (door je buikspieren maak je je darmen een beetje overstuur) en als je je bekkenbodem niet kan ontspannen kan dat ook vervelend worden voor je seksleven / een kind op de wereld zetten.
Dus: lekker loslaten die buikspieren ;) oefeningen doen is prima, maar houd ze niet contstant gespannen.
Is maar n tip hoor ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:28

Ik snap wat je bedoelt.
Ik ben absoluut niet dik, maar lijk een 'buikje' te hebben.
Bekken kantelen en het probleem is over :j
*alleen doe ik dat te weinig :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 20:03

Nou toch nog best veel mensen die het wel doen dus....
Ik zal mezelf toch maar eens gaan trainen dan..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:10

Ik denk dat als je continu je buikspieren aanspant dat je buikademhaling wel erg belemmert. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Je bekken wat naar voren drukken lijkt me danwel weer "gezond" want dit ontspant je knieen ook wat, als je je kont nl achteruit drukt en je met holle rug gaat staan overstrek je ook al snel je knieen en da's ook weer niet goed.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:11

Daar denk ik niet eens aan als ik sta of loop, nee dus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:19

Arianna1983 schreef:
Buikspieren aanspannen is een verkeerde manier om rechtop te staan. Ik loop bij een fysio om mijn spieren te ontspannen (hou erg vast), zij zegt: je kruin moet het hoogste punt zijn.
Buikspieren aanspannen = bekkenbodemspieren aanspannen. Als die gespannen zijn, kan je een verhoogde bekkenbodemspanning ontwikkelen. Dat kan zorgen voor blaasontstekingen (niet uit kunnen plassen), obstipatie (door je buikspieren maak je je darmen een beetje overstuur) en als je je bekkenbodem niet kan ontspannen kan dat ook vervelend worden voor je seksleven / een kind op de wereld zetten.
Dus: lekker loslaten die buikspieren ;) oefeningen doen is prima, maar houd ze niet contstant gespannen.
Is maar n tip hoor ;)

Dat is apart - ik heb juist van zowel de fysio als de houdingtherapeute Mensendieck geleerd om juist wel mijn buik- en bilspieren aan te spannen als ik sta, want als je dat niet doet, trekt je rug hol.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:23

blue_eyes dit heb ik ook geleerd bij de fysio :j als je staat/loopt hoor je je bekken te kantelen en je buikspieren aan te spannen.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:26

ik zou het eigelijk ook moeten doen
er is mij al meerdere keren gevraagd of ik zwanger ben
en ik zou willen dat het zo was

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:31

Uhm nooit.. Lijkt me vrij vermoeiend ook.. Dus jullie doen het echt uit schaamte?? Pff wat belachelijk dan een verkoper daarmee gaat bemoeien zeg.. :n

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:32

Er is natuurlijk wel aanspannen en aanspannen. Als je je buikspieren echt aanspant kun je geen buikademhaling meer hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:37

saskiakefie schreef:
Uhm nooit.. Lijkt me vrij vermoeiend ook.. Dus jullie doen het echt uit schaamte?? Pff wat belachelijk dan een verkoper daarmee gaat bemoeien zeg.. :n

Dat geldt voor mij dus niet - ik doe het omdat ik anders last van mijn rug krijg ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:37

Pff, nee... Daar word mijn buik moe van :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:43

Ik denk dat als je echt kwabjes hebt het ook niet al te erg zal helpen als je je spieren aanspant. Of zie ik dat nou verkeerd?
Die spieren zitten tenslotte niet in je vetkwabben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:53

Blue_Eyes schreef:
Arianna1983 schreef:
Is maar n tip hoor ;)

Dat is apart - ik heb juist van zowel de fysio als de houdingtherapeute Mensendieck geleerd om juist wel mijn buik- en bilspieren aan te spannen als ik sta, want als je dat niet doet, trekt je rug hol.

Het ligt eraan welke buikspieren :) Het is de bedoeling je diepe platte buikspier aan te spannen, zodat deze een corset met je rugspieren vormt. Doe je dit niet, zak je door je rug en krijg je op den duur rugklachten. De meeste mensen doen dit trouwens automatisch, het is een automatisme van je lichaam, zodat je rug en daarmee je lichaam stabiel en in balans blijft. Soms kan het verstoord worden, en spant deze spier niet meer goed, en dat is de meest voorkomende oorzaak van rugklachten.
Sommige mensen spannen ook hun rechte en schuine buikspieren aan. Doe je dit constant, krijg je idd die overspanning die arianne1983 bedoeld, want dan trek je je bekken scheef :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-09-10 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:55

nog een nadeel lijkt me dat je als je je buik inhoud je niet door je buik kan ademen :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:05

Ik doe het ook meestal, maar soms is het lastig.
En omdat ik wel eens wat problemen heb gehad met een niet juiste ademhaling/hyperventilatie, adem ik het liefst via m'n buik. Hoe span je je buikspieren aan en adem je via je buik? Mijn lukt het niet.. :=