bang en dan ook echt bibber bibber doodsbang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

bang en dan ook echt bibber bibber doodsbang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 08:58

....................... voor de tandarts |(

ik heb in het verleden echt een beul van een tandarts gehad, verdovingen die niet goed gezet werden, gewoon doorgaan terwijl ik half stikte in mijn eigen speeksel, onvriendelijk etc. etc. Dit heeft dus geresulteerd in een enorme dosis angst voor de tandarts. Ik kan er werkelijk nachtmerries van hebben. Tussen die tandarts en mijn huidige zit zo ong 5 jaar van tandartsloosheid. In die tijd zijn 2 kiezen afgebroken (1 kroon gemaakt door de beul, binnen een half jaar na zetten)

De eerste x dat ik bij mijn huidige tandarts kwam is ong 1,5 jaar geleden, ik werd wakker met een giga dikke wang en enorm veel pijn = kaakontsteking. Trillend van elende verschillende tandartsen gebeld om er 1 te vinden die nieuwe patienten aannam en ook direct plek had. Ben toen half jankend naar de tandarts gegaan. Ben daar heel netjes geholpen, ook aangegeven dat ik bang ben, de kies boven de ontsteking is toen getrokken, kreeg helaas niet direct pijnstilling en anti biotica mee, daarvoor ben ik toen na het weekend terug gegaan (trekken was op donderdag) omdat ik pijn en koorts bleef houden.

best wel positive ervaring dus, alleen............. daarna was de angst nog altijd te veel om weer afspraken te maken als vervolg, o.a. dus voor die andere kies. En ja je voelt het aankomen. Ik loop nu met pijn rond, vanacht wakker gelegen en besloten toch maar direct vanmorgen te bellen (bellen en direct mogen/moeten werkt voor mij het fijnst) straks om 11:05 mag ik komen (mag voelt echt als moet voor mij) natuurlijk hoop ik dat hij me kan helpen en dat restje kies kan trekken.

en ik moet dan heel dapper maar direct een afspraak maken voor vervolg

het is echt zoooooooooooo klote dit gevoel van zo bang zijn, ik ben ook helemaal geen bang type. Ergens schaam ik me ook voor die angst (en ja ik weet dat er meer mensen zijn die bang zijn)

Wat ik vooral vervelend vind is dat ik niet door kan slikken met mijn mond open, wordt dan echt misselijk

Princesj

Re: bang en dan ook echt bibber bibber doodsbang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:07

Ik heb welleenswaar geen angst voor de tandarts, maar wel het probleem dat ik niet goed door mijn neus kan ademen en daarbij het slikprobleem wat jij ook hebt. Ik heb goeie afspraken met mijn tandarts gemaakt, dat ik aan kan geven wanneer ik wil slikken, even een korte pauze wil of mij niet lekker voel. Hij stopt dan even met de behandeling tot ik mij weer ok voel, waardoor ik minder moeite heb naar de tandarts te gaan.

Succes!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:10

dat is idd een goed idee, deze reageerd wel ook heel goed op lichaamstaal, verder kom ik nog ff niet want ik klap gigantisch dicht

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:10

Ik ken het helemaal, ik had ook zoon gruwel tandarts.
Mijn wortelkanaal was ontstoken en dat moest dan dood gemaakt worden.
Hij zei dat dat niet verdoofd kon worden, dus zonder verdoving de zenuw doodveilen, nou dat deed echt pijn! Ik janken natuurlijk, en ik moest me niet zo aanstellen en maar een keer flink schreeuwen want dan was het zo voorbij :7 .

Nu ben ik nog steeds erg bang, maar het gaat wel beter. Alleen 1 probleem bij mij loopt een zenuw heel raar waardoor een paar kiezen niet verdoofd kunnen worden das best balen.

Ik hoorde laatst van een angst tandarts? Die schijnt te werken met lach gas.

Iig veel sterkte bij de tandarts!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:11

Er zijn speciale angsttandartsen die zeer ruim de tijd voor je nemen, verschillende roesjes aanbieden en alles heel voorzichtig behandelen. Dit heeft bij mijn moeder erg geholpen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:11

trustHim schreef:
dat is idd een goed idee, deze reageerd wel ook heel goed op lichaamstaal, verder kom ik nog ff niet want ik klap gigantisch dicht

En je hand opsteken betekend volgensmij voor alle tandartsen ''stoppen''.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:13

Hier nog één maar gelukkig zonder klachten, denk dat ik nu al een jaar of 6 niet geweest ben.....mijn kaak blokkeert en ik krijg m niet meer dicht en ondanks waarschuwingen vooraf en tijdens de behandeling, werd er gewoon doorgegaan. Ik heb dagenlang last gehad....en daarna niet meer gegaan.

Ga me vanaf januari maar verzekeren voor tandartskosten en dan ga ik mezelf dwingen om te gaan......ik zou namelijk ook graag mijn tanden weer een keer schoongemaakt hebben.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:17

mijn kaak heeft ook een tijdje kuren gehad, alleen dan dat ik hem absoluut niet open kon krijgen. sprong een soort op slot.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:20

Ik ben ook erg bang voor de tandarts. Zit regelmatig te janken in de stoel. Bij komt het ook door een tandarts die tanden bij mij heeft getrokken toen ik ca. 7 jaar was en waarbij de verdoving niet goed hielp en hij wel doorging. Toen is ook verteld dat mijn verstandskiezen eruit moesten en inmiddels ben ik 26 jaar en ze zitten er nog. ongeveer 2 jaar geleden zei de tandarts voor het eerst dat ze eruit moesten. Gelijk janken natuurlijk. Ik kreeg een verwijsbrief mee en die heb ik nog steeds. Moest laatst weer naar de tandarts en nu heb ik een nieuwe brief en jaja een afspraak. Dus ik kom er wel. Mijn moeder of vriend gaat altijd mee naar de tandarts en straks naar het ziekenhuis voor de verstandskiezen. Ik ga eerst voor een gesprek om te bespreken of ik volledig onder narcose kan wat ik dus echt wel wil. Ook heb ik ook gelijk een nieuwe afspraak gemaakt bij de tandarts. zo kan je er niet omheen. Probeer ook iemand mee te krijgen als afleiding en steuntje in de rug.

Veel succes voor straks en blijf duidelijk naar de tandarts dat je echt heel bang bent. Mijn tandarts houdt er iig super veel rekening mee.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:21

Oei, die angst.. Bekend probleem.. :=
Als klein meisje was ik al doodsbang en ben ik weggerent uit de stoel en nooit meer teruggekomen naar die mevrouw.. Ik was zóóóó bang.. :=

Er zijn ook angsttandartsen inderdaad.. Hebben ook mijn voorkeur. :') Zo kun je bij een tandarts hier in de buurt ook een aantal pillen mee krijgen om rustig te worden/blijven.. Zoiets lijkt me wel wat.. Gewoon even goed gaan informeren in jouw buurt..

Komt wel goed.. :(:) /dikke knuffel

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:27

valeriaan werkt ook, heb ik daarstraks al gehaald bij kruitvat.

angst tandarts heb ik vorige x ook naar gezocht alleen is dat lastig als je dus een acuut probleem hebt. Ik overweeg wel om daar heen te gaan om evt onder een roesje in 1x zoveel mogelijk te laten doen en dan daarna rustig vertrouwen opbouwen. Het is altijd vervelender/enger als je weet dat er idd wat zal moeten gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:30

TS ik zie dat je in Rijnsburg woont. In Alphen aan den Rijn zit een zeer goed bekend staande angsttandartspraktijk. Misschien is het een idee om daar heen te bellen? Die zijn bekend met het verschijnsel extreme tandartsangst, dat voelt misschien al minder rot...
Sterkte!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:38

Ik zie dat je in Rijnsburg woont. Misschien is dan de praktijk aan de Rijnsburgersingel iets voor jou. Het is dan wel geen echte angsttandarts, maar voor mij wel een prettige. Ik heb (minder dan jij, maar toch) hetzelfde probleem, vroeger een tandarts gehad die vond dat ik maar moest doorbijten. Heb uitgelegd dat ik echt bang ben, en we hebben afgesproken dat hij alles vertelt wat hij aan het doen is (dus niet ineens een boor in je mond). Hij verdooft ook altijd ruim voldoende, en als ik ook maar denk dat ik iets ga voelen, dan krijg ik er wat bij. Ik zit nog steeds in de wachtkamer met klamme handjes (dat zal nooit meer over gaan, vrees ik), maar kom er opgelucht weer vandaan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:41

Inderdaad, een angst-tandarts, die zijn er vaak nog net iets beter mee dan gewone tandartsen. Maar je hoeft je echt niet te schamen bang te zijn, je ligt op je rug, ze friemelen in een belangrijk en gevoellig deel van je lichaam en je kunt niet zien wat ze doen. Dan is de natuurlijke reactie toch al dat je je niet zo lekker voelt, laat staan als je vervelende ervaringen hebt gehad.

Heb je ooit Bach Rescue geprobeerd? Voor angst als deze kun je het geloof ik onverdund gebruiken, en ook dit is homeopatisch. Valeriaan werkt inderdaad ook meestal goed.

Wat soms een beetje helpt, is als je na de tandarts ook iets leuks kunt gaan doen, maar dan ook iets echt leuks. Zo heb je iets om naar uit te kijken, als je maar eerst naar de tandarts gaat. En inderdaad, duidelijke afspraken maken met je tandarts. Spreek gebaren af, geluiden, oog-knipperen, noem maar op. Vaak is het zo dat wanneer je je voelt alsof JIJ de controle hebt, het vaak al wat minder eng is.

En probeer mensen te vinden die ook bang waren voor de tandarts. Veel oudere mensen hadden een helse schooltandarts (kiezen trekken zonder verdoving etc.) Zij kunnen je misschien nog meer tips geven.

Maar misschien is het beste toch 1 / 2x per jaar jezelf te dwingen om te gaan. Hoe meer positieve ervaringen, hoe beter, en hoe beter je gebit in de gaten gehouden wordt, hoe minder dat er mis mee zal zijn. Voorkomen is beter dan genezen, want genezen doet meestal meer pijn!

Heel veel succes, je kunt het!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:02

Mijn zoontje van 5 is ook als de dood voor de tandarts, en we zijn er achter waarom.
Stomme wijf heeft hem niet goed verdoofd toen hij zijn kiesje moest trekken.

Ze zei toen al ik weet niet zeker of de verdoving goed zit (naar mijn weten kan je er dan toch 1 bij zetten??)
Toen moest hij pas voor een gaatje en zou ook verdoving krijgen, en toen zei hij dus tegen mij, maar mama met het kiesje voelde ik ook zoveel pijn, is dat nu weer zo?

Moet zeggen dat ze nu goed met zijn angst omgaat hoor... en dat het steeds beter gaat, maar het had allemaal niet gehoeven als ze goed verdoofd had.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 09:52

mmm raar dat ze dan niet voor de zekerheid bijverdoofd heeft

ik wil mijn angst ook niet doorgeven aan evt. kinderen later

heb doorverwijzing naar de kaakchirurg want hij kon het niet weghalen, wel anti biotica meegekregen want er zit een ontsteking onder

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:29

Ai... En hoe ga je het nu aanpakken? Het voordeel als het echt operatief verwijdert moet worden is dat ze geloof ik wel algehele narcose kunnen doen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:34

en dan daarna bijhouden he, als je netjes elke keer op controle gaat dan voorkom je dat het zoveel pijn gaat doen ;) en als je 3 keer zonder problemen door de controle komt gaat het met je angst ook steeds wat beter :)

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:38

heel bekend verhaal, vriendlief is nu ook alweer 2 a 3 keer naar de tandarts geweest met lood in zijn schoenen
het heeft voor hem heel lang geduurt (5 tot 7 jaar) hiervoor hij had ook een beul van een tandarts (hij heeft die man toen bijna aangevlogen)
Maar er valt gelukkig nog heel wat te redden, heeft laatst kies moeten trekken omdat ie telkens zo pijn in de mond had.
Na onze vakantie gaat hij weer voor een nieuwe afspraak (hij blijft er nog steeds bang voor, maar heeft nu een goeie gevonden die hem begrijpt)

Ook dapper van jou dat je weer gewoon heen bent gegaan, wanneer het vertrouwen weer terug is, zal alles een stuk minder worden.