Achillodynie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Achillodynie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:45

Hallo! :)

Ik vroeg me af of er hier bokkers bekend zijn met een achillodynie en wat jullie verhaal hierachter is.
Daarnaast; welke behandelingen hebben jullie gevolgd en heb je ervaring met Shockwave therapie bij een achillodynie? :)

xx

milatje

Re: Achillodynie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:38

Nou nou, ik ben toch niet de enige die aan deze aandoening lijdt?
In ieder geval heb ik voor a.s. donderdag een afspraak staan voor shockwave therapie dus het zal mij benieuwen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:33

Ik heb het zelf niet, maar ken het wel.
Mag ik vragen welke therapieën je al geprobeerd hebt? Shockwave is niet het eerste waar ik voor zou kiezen :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:36

Mag ik uitleg van wat het is? :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:41

Overbelaste achillespees ;) Vaak door het verkeerd belasten.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:16

verootjoo schreef:
Ik heb het zelf niet, maar ken het wel.
Mag ik vragen welke therapieën je al geprobeerd hebt? Shockwave is niet het eerste waar ik voor zou kiezen :o

Ehm, ik ben begonnen met fysiotherapie. Heb verschillende therapeuten gezien en ben ook op verschillende wijzen bezig geweest. O.a. rekken, massage, opbouwen van weer gaan sporten, een verhoogd hakje in mijn schoen. Echter heeft dit niet mogen baten naar jarenlang fysiotherapie.
Tussendoor ben ik door verwezen naar een orthopeed en naar een podotherapeut.
Om te beginnen bij de podotherapeut; ik heb hier steunzolen gekregen. Naar een lange tijd zijn deze vervangen omdat toen mijn voet uitgegroeid was en deze heb ik nog steeds. Ik kom hier ongeveer 1x in het jaar op controle. In het begin was dit vaker.
Orthopeed: ook hier heb ik er meerdere van gezien. Allereerst ben ik begonnen in de polikliniek hier in de stad. Nadat er foto's waren gemaakt waarop niets te zien was heeft hij besloten mij in het gips te zetten. Meneer wou me met 2 benen in het gips zetten (tegelijk) dit is toendertijd tegen gehouden door mn ouders. Uiteindelijk ging er 1 been in het gips. De fysio lag hierdoor 4 weken stil. Vreselijk veel pijn en kramp gehad in het gips en toen mn voet eruit kwam was deze helemaal stijf (=logisch) maar ik kon er ook niets mee. Meteen wou deze orthopeed mn andere been in het gips zetten wat ook tegen gehouden is door mn ouders en na veel stampij heeft hij me door verwezen naar het WKZ.

Ehm, hier aangekomen heb ik er verschillende gezien. Het lag volgens hen aan een te korte kuitspier en ik moest geopereerd worden nadat ik daar heel wat bezoekjes had gebracht waar er onder andere een echografie is gemaakt. De laatste keer dat ik er ben geweest was er het plan om de operatie door te spreken echter is dit nooit gebeurd en kon ik naar huis gaan met '' we kunnen niets voor je betekenen. '' Dit is ongeveer 4 jaar geleden geweest.

Ondertussen was ik ook gestopt met de fysio omdat het weinig nut had.
Toendertijd heb ik 2 maal mijn kuitspier gescheurd gehad waardoor ik weer terecht kwam bij de huisarts en daardoor eerst bij de kinderfysio en later bij de 'gewone' fysio.

Echter heeft dit de situatie nog steeds niet verbeterd.

Aan het eind van vorig jaar ben ik terug geweest naar mijn huisarts en heb hier om een second opinion aangevraagd omdat ik het er niet mee eens was dat er niets kon gebeuren en ik eigenlijk geen reet kon uitvoeren en ik toch wou sporten want tja ik ben de slankste niet. (hiervoor heb ik ook nog gedwongen bij een dietist gelopen maar dat is ook niets geworden).
Hierop ben ik naar een andere orthopeed doorgestuurd in een ander ziekenhuis en hier heb ik braces gekregen voor beide voeten. Deze heb ik ongeveer 3 maanden gedragen maar deze brachten nog meer pijn met zich mee.. Dus die liggen hier nu te verstoffen..

Nouja en sinds die tijd ben ik eigenlijk op zoek naar iemand die mij kan 'helpen'/ondersteunen om weer te beginnen met het sporten. Zo'n iemand is niet echt makkelijk te vinden en via een advertentie in een plaatselijk krantje kwam ik bij deze fysiopraktijk terecht. Ze hebben hier onder andere sportfysio, maar dus ook de shockwave therapie.

Ik ben hierna gaan kijken en kwam er dus per toeval achter dat ik achillodynie heb. Het blijkt dat deze diagnose al eerder is gegeven maar ik daar niets van af wist (was namelijk enkel op papier en ik vond de papieren gister terug). Ehm, en nouja, ik zou niet weten wat voor een andere therapieën ik nog zou kunnen volgen om van die pijn af te komen. Ik heb er zelf een beetje een hard hoofd in gekregen.

Maar waarom zou jij er niet zo snel voor kiezen? En heb je nog suggesties oid?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:23

achillodynie is een verzamelnaam voor klachten aan de achillespees en dus geen medische diagnose :)

Wat ik zou doen is idd alles wat jij hebt opgeschreven :P Je hebt al een hele geschiedenis en zou idd niet weten wat er nog meer geprobeerd kan worden. Hoe gaat het met die steunzolen? Heb je nu nog veel last of niet?
Ik ben persoonlijk geen voorstander van shockwave therapie. Het is nu helemaal 'hot' in fysioland, en als het bij jou gaat werken is het natuurlijk helemaal geweldig. Maar ik werk er niet graag mee ;) Zeker niet in eerste instantie, maar gezien jij al vanalles geprobeerd hebt is dit misschien een laatste redmiddel.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:26

verootjoo schreef:
achillodynie is een verzamelnaam voor klachten aan de achillespees en dus geen medische diagnose :)

Wat ik zou doen is idd alles wat jij hebt opgeschreven :P Je hebt al een hele geschiedenis en zou idd niet weten wat er nog meer geprobeerd kan worden. Hoe gaat het met die steunzolen?Heb je nu nog veel last of niet?
Ik ben persoonlijk geen voorstander van shockwave therapie. Het is nu helemaal 'hot' in fysioland, en als het bij jou gaat werken is het natuurlijk helemaal geweldig. Maar ik werk er niet graag mee ;)

Haha okee, dat wist ik niet. ;)
Ja, ik heb zeker nog veel last. Ik moet nu dagelijks anderhalfuur heen en anderhalfuur terug reizen voor mijn studie met het OV en daar merk ik het toch wel zeker in. Ik kan geen kwartier in de trein staan want dan heb ik gewoon 2 dagen constant pijn. Ik kan niet rennen of 'hard' lopen voor mijn trein want dan verga ik van de pijn. Daarnaast moet ik vanaf het station daar ongeveer 10 minuten lopen naar de school en dat gaat ook niet van harte waardoor ik bijna verplicht ben om de lift op school te pakken omdat ik de trappen niet meer op kan.
Op het station kan ik deze makkelijk vermijden door de roltrap te pakken..

Mag ik vragen waarom je er niet graag aan mee werkt?

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:29

Wat vervelend voor je zeg. Erg naar als niets je helpt en je er toch door gehinderd wordt.

Ikzelf heb dit in mindere mate (denk ik zo ;) ) gehad.
Bij mij hielp toen alleen ook echt niets. Ik turnde toen nog ongeveer 9 uur in de week, en al dat gespring en gekronkel was niet zo goed voor mij. Hier heb ik dan ook mee moeten stoppen. Toen heb ik eerst steunzolen en moest ik een half jaar 'rust' nemen. Na dit half jaar kreeg ik weer andere zolen en juist actieve therapie. Ik heb ook verschillende therapie methoden gehad maar het hielp niet zo heel veel. Wel heb ik geleerd om er toen beter mee om te kunnen gaan. Ik moest juist blijven bewegen/rekken/sterker maken maar wel mijn grenzen kennen.

Inmiddels heb ik andere steunzolen en heb ik eigenlijk nergens meer last van. Er is niet echt iets wat me echt heeft geholpen eigenlijk. Het is meer dat ik op den duur mijn grenzen kende en beter wist hoe ik ermee om moets gaan? Ik denk dat ik er meer over heen gegroeid ben? Het blijft wel een zwak punt. Ik heb altijd nog wel last van mijn achillespees na het sporten of na een dagje staan/lopen. Maar dit is erg goed hanteerbaar.

Oja, verder heb ik trouwens altijd erg trouw SRL gelei (spiroflor) van VSM gesmeerd. Placebo of niet, ik vond dat het werkte. ;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:44

Ik heb ook een beschadiging aan m'n achillespezen gehad. Ik kreeg het van hockey. Ze hebben het toen behandeld met stroomstootjes. Weet niet in hoe verre dit gelijk is aan shockwave. Dat was het enige wat hielp. Kan alleen nu nog steeds niet rennen op harde ondergrond, en het is toch wel een jaar of 10 geleden al.