Voorste kruisband door en kraakbeendefect knie links

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Voorste kruisband door en kraakbeendefect knie links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:07

Op 5 mei 2010 op verzoek op een paard van iemand anders gestapt. Het opstappen ging nogal heftig (jong dier, net zadelmak), waardoor ik eraf ben gesprongen met het idee om even opnieuw te beginnen.
Het eraf springen gaf een fikse klap op mijn toch al zwakke knie, waarbij ik er compleet doorzakte en hij binnen 5 minuten zo dik was als een voetbal. Koelen en rustig aan doen (uiteindelijk alsnog even gereden) en vervolgens dezelfde week nog bij de orthopeed.
Mijn meniscus was een paar jaar daarvoor al gedeeltelijk verwijderd, we wisten niet beter dan dat het nu einde verhaal voor meniscus was. Zelfde weekend nog wel wedstrijd gereden, met veel pijn en moeite en op 11 mei 2010 onder het mes.

Resultaat van operatie was een verwijderde meniscus maar ook de diagnose dat mijn voorste kruisband doorgescheurd was en mijn kraakbeen een flinke klap had gehad, waardoor er een enorm stuk is weggeslagen.
Advies: rust en met krukken lopen en dan binnenkort nog een keer onder het mes.

Rust heeft knielief niet echt gehad, 13 mei zat ik al weer op paard en 15 en 16 mei heb ik weer gewoon wedstrijd gereden. Want al met al kon ik er eigenlijk heel veel mee. Hij voelde wel wat moe, kon wat zeuren, maar de diagnose kruisband en kraakbeen was ook niet goed doorgedrongen, want ik lag nog versuft van de operatie.
Bij controle bleek dat het niet echt verstandig was geweest.

Vele gesprekken bij de orthopeed (en groepsconsult met 6 orthopeden) later: er gaat een hersteloperatie voor kruisband plaatsvinden. Tegelijkertijd wordt er stamceltherapie uitgevoerd op het kraakbeen.
Planning: juni 2010

Prima denk je dan, tot je het ergste hoort, je mag 6 maanden absoluut niet paardrijden. 1 van de heren mompelde nog zachtjes 4 maanden, maar ga maar uit van 6, kan het alleen maar meevallen.
Uiteindelijk duidelijk gemaakt midden in een wedstrijdseizoen te zitten en dat uitstellen verstandiger is.

Vandaag wederom gesprek gehad, datum operatie is geprikt, namelijk 26 oktober. Even optellen kom ik uit dat ik rond eind april dus weer rustig aan mag gaan rijden.
Heb de orthopeed nog eens lief en smekend aangekeken, maar hij geeft aan: "Alleen als je van mij groen licht krijgt".

Iemand ervaring met deze ingreep en het herstel? Over de voorste kruisband is veel terug te vinden, maar dat kraakbeen wat minder.

JulienSVU

Re: Voorste kruisband door en kraakbeendefect knie links

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:11

Aii dat klinkt allemaal echt niet fijn!
Ik heb zelf geen kruisbanden meer, mijn vader ook niet.. maar die klapt regelmatig door zijn knie.
Ik weet dat het een lang revalidatieproces is en dat je knie nooit meer de oude zal worden.
Misschien dat er straks wel mogelijkheden zijn om met een speciale brace te mogen paardrijden. Heel veel succes in ieder geval! Tis niet nix.. :(

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:46

Wat ik uit je verhaal kan opmaken is dat je veel over hebt voor het paardrijden. Maar is je knie je dat wel waard?
Waarom zou je niet eens revalideren voordat je het paard weer op staat?
Je moet met je knie namelijk nog je hele leven doen, paardrijden kan altijd nog. ;)

Probeer het niet erger te maken dan dat het is. Succes met de operatie!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:48

Doe alsjeblieft voorzichtig met je knie.

Knieproblemen zijn heel heftig en met je knieeen moet je het je hele leven lang doen.
Erg onverstandig dus dat je zo snel weer bent gaan paardrijden.

Ik denk dat je blij kan zijn dat je al zo snel onder het mes kan.
6 maanden niet paardrijden en een redelijk gezonde knie tegenover nu tegen het advies ingaan van de dokteren en levenslang problemen hebben..
Ik zou het wel weten.
De paarden lopen niet weg en met een gezonde knie kun je de rest van je leven nog wedstrijden rijden.

Ik heb ook 6 maanden niet gereden door een knieblessure, maar die is nu wel weer in orde. (nu was/ben ik ook geen actieve ruiter, maar goed)
Neem je rust en veel beterschap!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:02

Roosch schreef:
Erg onverstandig dus dat je zo snel weer bent gaan paardrijden.

Ik denk dat je blij kan zijn dat je al zo snel onder het mes kan.
6 maanden niet paardrijden en een redelijk gezonde knie tegenover nu tegen het advies ingaan van de dokteren en levenslang problemen hebben..
Ik zou het wel weten.

De orthopeed vertelde me van de daadwerkelijke blessure (dus na de operatie in mei) toen ik nog half in een roes lag. Ik heb het dus maar half opgevangen en wist ook niet dat het slim was om te rijden. Vooral omdat ik het pijnvrij kon doen.

Ik kan bij deze arts bij wijze van spreke elke dag onder het mes, want als ik aanklop, is het ook serieus. Hij weet van mijn situatie (alleenstaand moeder) en dat ik dus niet te lang afhankelijk kan zijn van anderen.

Anyway, mijn rust zal ik nemen, ga echt mijn uiterste best doen. Paardrijden is voor mij wel heel erg belangrijk, vooral sinds een jaar of 2 en het zal enorm aan me vreten dat ik niet kan rijden, maar ik zal me proberen te beheersen :j

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:04

Kruip dan op de kar, kun je lekker mennen. :D
Dat is minder belastend voor de knie en ben je toch lekker bezig met de paarden.

Als je je straks een halfjaar inhoudt, heb je daarna de wereld aan je voeten.

Ik heb een soortgelijk ongelukje gehad, met het enige verschil dat paard waar ik op wilde klauteren doodbraaf bleef stil staan..
Ook toen ik er naast lag. :')
Heb zelf ook een half jaar rust gehad, en heb er nu nog steeds last van.
Weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik geforceerd had.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:11

Mennen is best een goed idee :j Baggio kan ook prima voor de kar. Maar weet je hoe kkkkkkoud dat is in de winter? :=

Handig ongelukje dan Roosch! Ben blij dat er bij mij dan een 'goede' reden voor was. Heb wel besloten niet meer klakkeloos op een knol van een ander te stappen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:15

Joh, lekker 3 dikke slobbertruien aan die je warm houden. :D
Je (overigens heel knap) paard houdt zichzelf wel warm.
Niks beters als op een mooie winterochtend met een klein zonnetje door de bossen/wei.

Ja, banketstaaf ongelukje, knieschijf uit de kom geschoten.
Heb de eerste 3 weken bijna niks kunnen doen (erg handig als je op jezelf woont) en daarna heb ik 2 maanden door de sneeuw kunnen strompelen op krukken.
Was helemaal niet meer gewend om te lopen. Veel fysio gehad ook toen.

In ieder geval, veel succes met de knietjes!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:20

ik heb geen advies voor je....zit in het zelfde schuitje heb ook mijn voorstekruisband gescheurt en ja ik doe alles ook nog gewoon...loop er sinds vorig jaar december mee maar nu hebben ze dan eindelijk een mri toegestaan heb gewoon geskied begin dit jaar:d en alleen ik krijg 24 nov uitslag of ik geopereerd mag worden...moet nu fysiotherapie volgen.....dus lees ff mee want rijd ook gewoon altijd 5x in de week op mijn vliegmachine(afstammeling jazz :+ )

wat mij wel heeeeeel goed is doorgdrongen na de operatie echt de rust te houden(probleem me kan niet totaal niet nooit niet stilzitten :( )

maar ik laat een ander asl het zover moet komen mijn paard doorrijden zodat ze wel altijd in beweging is gebleven die 6 maand ga zelf wel helpen want ja eehm dan ben k er toch even iets uit.

en idd mennen is wel een erg leuk idee!!juist heerlijk zo vroeg zonnetje komt er iets door heerlijk!

*vergeten erbij te zetten dat de artsen in eerste instantie dachten dat ik mijn kniebanden had verrekt en daarom heb ik er zolang mee door gelopen tot ik vanaf halve wege juli echt af en toe me knie op slot had zitten toen ijn ze is verder gaan kijken

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:10

Mijn zoon heeft voor ca. 5 jaar geleden door een verkeerde stap tijdens een voetbalwedstrijd zijn voorste kruisbanden afgescheurd en meniscus beschadigd.

Meniscus is in eerste instantie operatief afgeschaafd, later volgde nog een operatie waarbij ze van een gedeelte van de patelleaspier zijn kruisbanden hebben vervangen.

Hij is zeker één jaar aan het revalideren geweest, volgens de arts kon hij zijn "voetbaltas wel in de bomen hangen".
Nu voetbald hij af en toe nog een wedstrijd in een lager elftal.

Ik zou de revalidatieperiode zeer zeker niet onderschatten en goed luisteren naar je behandelend fysiotherapeut.

Sterkte !

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:06

Het kraakbeendefect kan tot Artrose leiden. Dit is alleen door een knieprothese op te heffen, dus ik zou zeker naar de orthopeed luisteren en het rustig aandoen. Wel gewoon bewegen, vooral proberen je bovenbeenspieren te trainen op een niet belastende manier voor je knie. Deze spieren kunnen namelijk een deel van de last overnemen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:32

Oeh die revalidatie gaat je tegenvallen... :(:)

Ik ben zelf ook al een tijd bezig met een knieblessure. Paard sprong langs een schutting, mijn knie ging in de schutting. Met als gevolg een kraakbeenbeschadiging net achter de knieschijf. Fysiotherapie, mri, foto's, inspuiten van de knie, steunzolen, polijsten van het kraakbeen... het hielp allemaal niet. In maart dit jaar hebben ze uiteindelijk een reefplastiek gedaan.
Dat houdt in dat ze de spier die aan de binnenkant van mijn knieschijf zit los gehaald hebben en een stukje opzij weer vast gezet hebben. Zo wordt mijn knieschijf weer op de juiste plek getrokken en schuift de knieschijf niet meer steeds over de kraakbeenbeschadiging.
Revalidatie: 6-8 maanden.

Ik ben nu 6 maanden verder en als ik rustig aan doe verder, red ik het om 10 minuten te stappen op een braaf paard.
Uurtje autorijden gaat ook net aan, soms net niet en moet het niet dagelijks doen. En kan nu weer een kwartiertje fietsen.
Kortom: De revalidatie valt me gruwelijk tegen :o

Maar met teveel doen, kom ik mezelf nog veel meer tegen. In het begin begon ik te enthousiast, mijn straf voor de eerste keer gelijk 8 minuten autorijden ipv beginnen met 2 minuten, was een week heel veel moeite met lopen.

Dus doe alsjeblieft rustig aan en stap niet eerder op het paard dan echt mag en gaat. Verstandig revalideren gaat uiteindelijk alleen maar tijdswinst opleveren. Sterkte :(:)