Genant maar toch, urine verlies tijdens rijden. Meer mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Genant maar toch, urine verlies tijdens rijden. Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:20

Sinds een poosje heb ik last van urine verlies als ik galoppeer. Mijn instructrice moet er erg om lachen. Elke keer als zij mij goed op het zadel krijgt, met lange benen, rechtop en ontspannen dan krijg ik er last van. En dat terwijl ik dus helemaal geen aandrang heb. Wordt ik nu echt een oud wijf of wat kan ik doen zodat ik weer normaal kan rijden?
Als ik te veel naar voren leun, mijn benen een beetje optrek en niet ontspan (zoals het niet moet dus) dan heb ik er geen last van erg verleidelijk dus.

Meryl

Re: Genant maar toch, urine verlies tijdens rijden. Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:24

volgens mij kun je die spieren wel trainen, waardoor het minder moet worden..bekkenbodemspieren aanspannen en loslaten etc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:25

Je kunt ook een verwijzing krijgen naar een fysiotherapeut, die kan je ook helpen met oefeningen.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:56

Je kan inderdaad je bekkenbodemspieren heel makkelijk trainen op de manier dat Meryl beschijft. Bv. 5 sec aanspannen, 5 sec loslaten en dat 10x en 2x per dag.
En verder niet teveel proberen aantrekken, inlegkruisje dragen en toch zo goed mogelijk ontspannen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:58

als je gaat plassen even bewust de stroom onderbreken is een goede test. Wanneer je dat niet lukt dan zijn je bekkenbodemspieren niet sterk genoeg.

wel vervelend hoor :(:)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:00

Heb je er echt alleen last van tijdens het paardrijden? Als je moet niezen/lachen/hoesten heb je er geen last van?
Vreemd dat je instructrice er om moet lachen.. Ik kan me voorstellen dat je het zelf erg vervelend vindt. Je bekkenbodemspieren zijn idd erg belangrijk! :j
Je kunt proberen ze zelf te trainen (is ook wel eea over te vinden op internet of in de bieb!), maar soms is het erg moeilijk om te voelen of je het het goed doet. Een fysiotherapeut/bekkentherapeut/oefentherapeut zou je hier goed mee kunnen helpen!
Succes ermee!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:02

mijn vriendin had er ook last van,ook met niezen en hoesten,zij is geopereerd! hebben de blaas ''opgehangen''
lijkt mij ook erg vervelend.
succes er mee.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:08

Hier ook een ervaringsdeskundige :D Ik had ook last van urineverlies tijdens het paardrijden, zoveel zelfs dat een maandverbandje niet meer hielp en ik kan je vertellen dat paardrijden met maandverband dus echt niet prettig is ;) Ik heb fysiotherapie gehad, maar het ging van kwaad tot erger, zelfs bij het hardlopen hield ik het niet meer droog. Toen doorverwezen naar de uroloog en daar hebben ze mijn blaas weer met een bandje "omhooggehangen" Heerlijk, kunnen niezen en het dan gewoon droog houden. Operatie stelt niet heel veel voor, is 1 nachtje blijven en een plaatselijke verdoving, je mag alleen 6 weken daarna niet paardrijden.
Mocht het ooit weer gebeuren, dan zit ik zo weer bij de uroloog. :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:07

Bij niezen hoesten ect heb ik eigenlijk geen last, alleen als ik op dat moment toevallig toch op weg was naar de wc met een volle blaas....
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de stroom plas heb kunnen onderbreken met mijn bekkenbodem spieren. Maar ik zal de tip van Merl eens op gaan volgen. Wie weet is dat alles... Al moet ik dat dan natuurlijk wel blijven doen... Zie je wel ik wordt oud en krakkemikkig, alles kan nog maar ik moet er meer moeite voor doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:09

heb er ook last van, al sinds het middelbaar ofzo, behalve die bekkemodem spieren is er niet erg veel aan te doen. Het is ook een bepaalde ontspanning natuurlijk als je aan het rijden bent :P

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:10

mrie schreef:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit de stroom plas heb kunnen onderbreken met mijn bekkenbodem spieren.

Niet te vaak doen hoor, misschien een keertje om te proberen, maar zeker niet om te trainen oid. Anders plas je je blaas niet helemaal goed leeg en heb je weer kans op blaasontsteking.
Succes met oefenen en als het niet werkt echt hulp zoeken hoor! Is niets om je voor te schamen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:14

RT-P >> MW

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:39

Nou Elles ik vind het toch echt meer een praktijkprobleem wat je als ruiter tegen kan komen dan een "algemeen mensenwelzijnprobleem" die zal ik niet snel hier bespreken, gaan niemand wat aan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:47

Ik heb er met galoperen geen last van wel met lichtrijden :)
Voor ik ga rijden drink ik geen thee (is vocht afdrijvend) en drink sowieso een uur van te voren al niets meer zodat mijn blaas zo leeg mogelijk is en natuurlijk voor ik ga rijden nog even naar het toilet :)
Maar ik ben bang dat ook ik tzt een kandidaat wordt voor een ingreepje :(

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:14

Ulfeino schreef:
Maar ik ben bang dat ook ik tzt een kandidaat wordt voor een ingreepje :(

Balen zeg.. Heb je het wel geprobeerd met oefeningen voor je bekkenbodem? Je hebt kinderen zie ik, een zwangerschap en bevalling zijn ook een hele aanslag op je bekkenbodem (helaas) :j