paarden mensen met trombose

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 09:40

helaas door een ongeval heb ik trombose gekregen.
Echter ben ik nu gestopt met de medicijnen.

alleen loop ik tegen klachten aan en nu vraag ik me af of er meerdere mensen
zijn die paarderijden met trombose en wellicht mijn klachten herkennen.

Zenuw uitval in mijn rechtervoet. tintelingen soort van kramp die door trekt naar boven (kuit)
hierdoor krijg ik onwijze pjin in mijn been en ben ik niet in staat om kracht te zetten of door te rijden.
en is na 20 minuten ongeveer de koek echt op. Ik draag over dag een kous klasse 2. snachts mag deze af.

dan stap ik eigenlijk nog het meest zal misschien een rondje of 4 a 5 op iedere zijde draven. galopperen kom ik nog niet eens aan toe.

Wellicht heeft iemand tips of trucs waardoor ik weer wat intensiever kan gaan rijden.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:09

LZP --> MW

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:19

Ik heb na een heupoperatie 3 maanden geleden een flink trombosebeen gekregen, en ben nu ook net mogen stoppen met de medicatie. Ik heb soms wel tintelingen in mijn been, maar de rest van de dingen die je omschrijft ken ik niet. Wat zegt je internist hiervan? Hoe lang is het geleden dat je trombose hebt gekregen?

Wat mij bij mezelf opvalt, is dat mijn been waar ik trombose in had er anders uit ziet qua huid dan mijn andere been. Hij is wat roziger, vlekkeriger en ik zie de aders veel beter lopen. Herken je dat toevallig?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:27

merel90 schreef:
Ik heb na een heupoperatie 3 maanden geleden een flink trombosebeen gekregen, en ben nu ook net mogen stoppen met de medicatie. Ik heb soms wel tintelingen in mijn been, maar de rest van de dingen die je omschrijft ken ik niet. Wat zegt je internist hiervan? Hoe lang is het geleden dat je trombose hebt gekregen?

Wat mij bij mezelf opvalt, is dat mijn been waar ik trombose in had er anders uit ziet qua huid dan mijn andere been. Hij is wat roziger, vlekkeriger en ik zie de aders veel beter lopen. Herken je dat toevallig?


iEr is op 18 mei trombose geconstateerd. ik ben sinds half aug gestopt met de medicatie. Internist weet niet zo goed wat hij ermee moet. Die heeft me doorverwezen naar de dermatoloog om te kijken of het aan de kous ligt die ik heb. Mocht dit niet het geval zijn dan kan ik hier nog een jaar tot anderhalf jaar last van hebben. het schijnt door het type trombose te kunnen komen maar hij kwam niet met een oplossing zeg maar.

ja id mijn huid ziet er anders uit. na het douche zie je de aders erg goed en is het goed rood (zal wel komen door het feit dat ik warm douche) snel last van irritatie onstoken plekjes en soort van gesprongen adertjes.

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:38

Wat toevallig, dan hebben we het waarschijnlijk gelijk gekregen. Ik ben 18 mei geopereerd, en waarschijnlijk is de trombose gelijk ontstaan, maar pas 3 weken later ontdekt omdat de ader toen al tot in mijn buik dichtzat en ik dus hevige buikpijn kreeg.

Hm, lastig dat je internist het ook niet weet.. Heb je deze klachten alleen bij het paardrijden? Anders heb je misschien net een houding in je been ofzo waarmee je iets afknelt? Ik had een tijdje geleden namelijk ook nog dat ik heel heftige pijn kreeg als ik mijn been op een bepaalde manier opzij deed, dat is nu helemaal weg.

Ow, dat met die huid heb ik dan dus precies hetzelfde ook die gesprongen adertjes enzo. Ik ben op mijn controle-afspraak helemaal vergeten ernaar te vragen of dat normaal is, maar dat is het dan dus blijkbaar wel?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:46

ik heb het ook met lopen en staan. vooral nu ik hard bezig ben met fysiooefeningen zoals beginnen met hardlopen. volgens fysio moeten de bloedvaten flink door pompen maar de kous moet voorkomen dat het been uitzet....en zonder kous mag weer niet al met al een beetje dubbel.

Ik heb in maart een ongeval gehad door werk. en 6 maanden op krukken en na 3 maanden dus trombose. ze hadden mij gelijk al bloedverdunners moeten geven maar ja dat is achteraf....

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:48

ja zijn wel redelijk normale verschijnselen. heb jij al een kous en heb je alleen voor je kuit of je gehele been?

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:50

Jeetje wat lastig zeg! Ik moet zeggen dat ik nu totaal geen last meer heb van mijn trombose qua pijn ofzo. Ik ben benieuwd wat de dermatoloog ervan zegt!

Vreemd dat ze je geen bloedverdunners hebben gegeven dan, dat is toch wel standaard.. Ik heb wel gewoon vloedverdunners gehad, maar die waren bij mij blijkbaar niet effectief genoeg.

Ja, ik heb gelijk een kous gekregen. Ik heb er nu nog een tot in mijn lies, maar ik krijg er binnenkort een tot mijn knie.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 14:34

fijn dat jij er geen last meer van hebt.

had je vloed verdunners of bloed verdunners :D

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:36

Ik heb trombose gehad in 2005, soms wel nog last van een kloppend been, maar met rijden eigenlijk niets

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:38

Ik heb 20 jaar geleden een longembolie gehad, best wel heftig. Was een bijverschijnsel van de pil. Heb toen ong. 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Heb daarna wel wat vage klachten gehad, zoals benauwd of pijn op de borst, maar dat bleek achteraf hyperventilatie te zijn. Heb nu gelukkig geen klachten meer.

Ik heb toendertijd ong een half jaar bloedverdunners geslikt. En na mijn 2 bevallingen moest ik ook spuiten (ter preventie).

Maar nu gelukkig nergens meer last van.

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:41

Uhh oeps haha, Bloedverdunners ;)

He bah Setteli, kwam dit verder zomaar opeens? Geen operatie gehad ofzo? Ik slik ook wel de pil, maar volgens de internist kan ik die gewoon door blijven slikken.

Ik ben wel heel blij dat ik sinds deze week van de bloedverdunners af mocht, want ik kreeg er heel erge haaruitval van..

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:47

Ik heb in 2005 een trombosebeen gehad en dat is door de HA afgewimpeld.
Doorgestuurd naar een fysiotherapeut en die heeft dat losgemasseerd en dat werden longemboliƫn aan beide longen.
Ik heb 1 wwek IC en daarna nog een week ZK gelegen.
Ze konden geen grip krijgen op mijn bloedwaardes, moest bijna elke dag bloed laten prikken, na 4 maand eindelijk een beetje ingesteld op de bloedverdunners en 2 jaar later moest ik overal mee stoppen.
Bleef pijn houden in mijn linkerlong, die functioneert bijna niet meer. In 2008 een ademstilstand gehad en sindsdien geen pijn meer, althans, niet meer in die long.
Heb af en toe nog enorme druk op de borst, geen idee waar dat vandaan komt, ben dan wel bang op dat moment.....

Mij werd ook verteld dat het een combi van roken + pil was.
Maar ik heb een trap tegen mijn knie aangekregen en dat resulteerde in een bloedprop onder de knieschrijf die is naar de kuit gezakt.

HA staat erg snel klaar met de pil, in mijn geval geloof ik daar niet in :o
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 17-09-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:47

merel90 schreef:
Uhh oeps haha, Bloedverdunners ;)

He bah Setteli, kwam dit verder zomaar opeens? Geen operatie gehad ofzo? Ik slik ook wel de pil, maar volgens de internist kan ik die gewoon door blijven slikken.

Ik ben wel heel blij dat ik sinds deze week van de bloedverdunners af mocht, want ik kreeg er heel erge haaruitval van..


Had een flinke griep gehad, maar of dit er mee te maken heeft gehad? Er was geen andere oorzaak te vinden. Heb sindsdien de pil ook niet meer geslikt.
Ik was toen 18, rookte niet, dus eigenlijk was het heel onwaarschijnlijk. De pil die ik toen gebruikte, stond later wel bekend dat ie vaker trombose veroorzaakte (Marvelon)
Laatst bijgewerkt door Setteli op 17-09-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:48

Oh ik lees ineens bovenstaand bericht, ik slikte ook marvelon :+

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:49

kaatje77 schreef:
Oh ik lees ineens bovenstaand bericht, ik slikte ook marvelon :+


slik je die nog steeds?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:51

Nee, ben direct met alles gestopt, ook roken
Op advies van de longarts

Maar nu ik dit lees, dit is nieuw voor mij, ik heb Marvelon 15 jaar geslikt

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 14:57

ja is ind het eerste wat ze zeggen bij de internist stoppen met de pil. maar bij een trauma is het anders dan wanneer het door de pil komt. Bij mij door een trauma.

en ik heb de pil voor meerdere redenen. mensturatiekrampen hoofdpijn. loopt echt kromp van de buikpijn anders. heb dus besloten deze te blijven slikken. ik heb deze klachten ook echt alleen maar tijdens intensief bewegen of rijden. erg vervelend

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:13

ik heb sinds m'n 18e een spiraaltje. De laatste paar jaar een Mirena. Wordt dus bijna niet meer ongesteld en nergens meer last van. Dus die pil mis ik niet

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:18

:(:) voor TS

Ik heb een tijdje de prikpil gehad, werkte ook goed tegen de klachten maar ja, de kinderwens wordt steeds groter... :o

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:31

Ik heb begin 2008 een trombose gehad op 19 jarige leeftijd na een lange vliegtuigreis en combinatie met de pil.
Ik had in mijn rechterkuit 4 bloedklonters en die zijn 3 dagen na mijn thuiskomst ontdekt (ik kon niet meer lopen, de druk op het been was gigantisch). Ik heb 3 maand gespoten en 3 maand pilletjes met bloedverdunners gekregen. Ook heb ik een halfjaar een kous gedragen. In't begin deed het massaal pijn, maar de druk ging weg en mijn been werd beter. Nu bijna 3 jaar later heb ik nog steeds een dik verkleurd been dat precies niet volledig juist aanvoelt. Ik heb nog steeds het gevoel dat dat been zwakker is. Ik heb sindsdien ook overal spataders. Ik ben een half jaar gestopt met de pil maar daarna weer herbegonnen. Op 19 jarige leeftijd en met een vaste vriend kon het anders moeilijk omdat ik een latexallergie heb (ik zou me denk ik failliet kopen aan speciale condooms :P )

Paardrijden kon ik al opnieuw na een maand (maar ik moet ongeveer half dood zijn om mij tegen te kunnen houden ;) )
Het wordt volgens mij wel beter met de tijd hoor.

K moet wel zeggen, ik ben doodsbang, bij het minste dat ik voel, loop ik naar het ziekenhuis om een echo.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:33

Ik heb 3 keer trombose gehad in mijn linkerbeen en daaroverheen nog post traumatische dystrofie. Ik herken de klachten wel die je hebt.

ik had een paar vragen, rijdt je met steunkous aan? Heb je schoenen en chaps of rijlaarzen? Zit je voor het rijden voor het opstappen maar na het opzadelen nog even met je been hoog? En hoe lang heb je je beugelriemen?

Ik ben na de tromboze overgestapt van gewone rijlaarzen, via chaps naar de mountainhorse rijlaars zie elastiek in de schaft heeft. Hierdoor kan mijn kuit rustig dikker worden tijdens het rijden zonder dat hij gaat afknellen en zeer doen.

Mijn beugels heb ik een gaatje langer gemaakt, was even wennen maar daardoor komt er minder druk/spanning op je kuit waardoor hij ook minder zeer gaat doen. En ik zorg er altijd voor dat ik bij het opzadelen de tijd neem even te gaan zitten en mijn been even hoog houdt omdat ik anders al begin met een pijnlijke dikke kuit.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 15:48

ik rij ind met mijn kous aan. ik heb chaps metschoenen laarzen krijg ik niet aan op dit moment nee ik zit niet omhoog metme been. ik heb een dressuurzadel en rij altijd met lange beugels been niet niet uitgestrekt zeg maar.

prikpil zou ik ook niet mogen gebruiken ivbm hormonen deze zouden de trombose eerder opwekken.
merina spieraaltje heb ik net een topic over gelezen dat iemand zwanger is geworden terwijl zij deze gebruikt. en aangezien wij nog geen kinderwens hebben...

@sofiehan herkenbaar bij het minste of geringste hang ik aan de bel vandaar dat ik ook weer bij de internist loop.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:53

Ik heb ook de mirena vanwege alweer heel wat jaren en dat gaat eigenlijk goed gelukkig. Het inbrengen is minder fijn maar met een goede pijnstilling wel goed te doen.

Heb je normaal ook last van de klachten als je niet rijdt? En heb je al eens gekeken als je alleen stapt of de klachten dan minder snel aanwezig zijn of maakt dat geen verschil? Of testen of met en zonder beugels rijden of dat wat uitmaakt?

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paarden mensen met trombose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 16:10

ik heb last van deze klachten met fysieke inspanning. sport fysio paardrijden. en dat rijden stelt niet veel voor. is ong 20 minuten en dan is de koek op zeg maar.

als ik alleen stap heb ik het niet zonder beugels rijden is helaas niet mogelijk met mijn hittepetitje. als ze schrikt en weg duikt dan lig ik er geheid naast. daarbij mis ik nog de nodige spierkracht in mijn rechterbeen door het 6 maanden op krukken lopen.