Last van m'n ogen op het werk

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janine1990

Last van m'n ogen op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 18:18

Hallo allemaal,

ik loop hier nu al meer dan een jaar mee rond, en het wordt steeds vervelender.
Ik heb een geweldig leuke bijbaan, administratief medewerkster in de thuiszorg. Wat dus inhoud dat ik ontzettend veel achter de computer zit. Ik begin dan vaak 's ochtends om 8 uur en werk door tot 16.30u.
's Ochtends trek ik het prima, maar na de middag beginnen mijn ogen vermoeid te worden. Druppel dan wel met vsm, maar dit helpt maar weinig.

Vermoeidheid bestaat uit gapen, terwijl mijn lichaam aangeeft dat ik moet gaan bewegen (zit de hele dag eigenlijk). Daarbij beginnen mijn ogen op den duur van het scherm af te draaien. Het is dan net of links en rechts uit elkaar bewegen, allebei naar buiten draaien.
Het lukt me dan nauwelijks nog om iets met de computer te doen.

Het wil beter wanneer ik een hele dag aan de telefoon hang, maar dat is op een andere afdeling. Helaas heb ik daar ook vaak last van mijn ogen.

Wie herkent dit? En wat doe jij er aan?

Toevoeging: Thuis kan ik een hele dag met m'n laptop op schoot zitten, zonder dat ik ook maar een moment last van m'n ogen krijg... :?
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 16-09-10 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Re: Last van m'n ogen op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:23

Even een keer langs de opticien?
Zie hier namelijk nergens staan dat ogen wel eens zijn gecontroleerd.

En staat je beeldscherm voldoende hoog en ver weg?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 18:26

Sjolvir schreef:
Even een keer langs de opticien?
Zie hier namelijk nergens staan dat ogen wel eens zijn gecontroleerd.

En staat je beeldscherm voldoende hoog en ver weg?

Heb geen eigen werkplek, en wil ook niet aan de bureaus van mijn collega klooien met hun spullen. Is ook niet de bedoeling.
Maar voor mijn gevoel is het scherm op een prima hoogte en op voldoende afstand.

Ben inderdaad nog nooit gecontrolleerd, mijn moeder (ben collega van haar) heeft er geen last van, maar denkt aan een computerbril.
Wat ik nog had willen vermelden, thuis kan ik een hele dag achter m'n laptop zitten zonder ook maar ergens last van te hebben.
Verder kan ik van ver af en dichtbij goed zien. Dat is dus ook het rare.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:28

Als je veel achter de pc zit, schijnt het dat je minder knippert met je ogen. Waardoor vermoeidheid ontstaat.
Hoe is verder het klimaat op je werk, ze kunnen testen of er volgende luchtverfrissing en luchtvochtigheid etc op je werkplek is.
Wij hebben een soort ergonomische werker op het werk. Zij komt de werkplek bekijken alles op de juiste hoogte etc instellen.
Verder kan je zoals Sjolvir ook de opticien eens bezoeken.
Neem je wel voldoende korte pauze als je achter je pc zit? Daar zijn ook van die speciale programmatjes voor op je pc.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 18:34

tjady schreef:
Als je veel achter de pc zit, schijnt het dat je minder knippert met je ogen. Waardoor vermoeidheid ontstaat.
Hoe is verder het klimaat op je werk, ze kunnen testen of er volgende luchtverfrissing en luchtvochtigheid etc op je werkplek is.
Wij hebben een soort ergonomische werker op het werk. Zij komt de werkplek bekijken alles op de juiste hoogte etc instellen.
Verder kan je zoals Sjolvir ook de opticien eens bezoeken.
Neem je wel voldoende korte pauze als je achter je pc zit? Daar zijn ook van die speciale programmatjes voor op je pc.

Nou, het klimaat is niet al te goed. En schoon is het er ook niet echt. En vooral koud... := Maar dat zullen ze voor mij niet gaan aanpassen, het gebouw bestaat uit 6 verdiepingen, en op elke verdieping zitten denk ik wel een man of 30.
Ik heb wel een bakje water op de kamer gezet, maar erg veel verschil merk ik niet.
Ergonomisch werker heb ik binnen ons bedrijf nog nooit van gehoord.
Programmaatjes kennen onze pc's helaas ook niet... ;(

Korte pauzes neem ik maar weinig, soms ga ik uit wanhoop maar eventjes naar de wc... :\

Opticien is natuurlijk wel voor meer dingen dan alleen slecht/vaag zien, heb ik wel eens gehoord. Maar vraag me eerst af of iemand het herkent. Aangezien mijn ogen naar mijn idee echt goed zijn.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:00

ja ik herken het zeker. het klimaat op mijn wekplek is zeker niet gezond. Vaak branderige droge ogen. Ik denk dat je zeker te lang achter elkaar naar je beeldscherm zit te kijken. Is je beeldscherm nog wel goed. Soms heb je een oude monitor en die trilt. Dat zie je het beste als je naar de beeldscherm staart.
Die programmatjes kan je zo installeren. Ik zal even vragen aan mijn collega ze heeft het ook op haar pc zitten.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:13

tjady schreef:
ja ik herken het zeker. het klimaat op mijn wekplek is zeker niet gezond. Vaak branderige droge ogen. Ik denk dat je zeker te lang achter elkaar naar je beeldscherm zit te kijken. Is je beeldscherm nog wel goed. Soms heb je een oude monitor en die trilt. Dat zie je het beste als je naar de beeldscherm staart.
Die programmatjes kan je zo installeren. Ik zal even vragen aan mijn collega ze heeft het ook op haar pc zitten.

Wij mogen volgens mij (bij mijn weten) niets installeren. We zitten op een online werkplek met, ik denk, 200 medewerkers.

Monitor is een tft, van een goedkoop merk (belinea en lenovo), gelukkig niet meer zo'n oude kast, maar nieuw zijn ze ook niet.
Geen breedbeeld.
Merk dat mijn laptop en de gewone pc hier thuis (acer beeldschermen) geen problemen opleveren, zijn beide breedbeeld.

Op school heb ik er ook last van. Van veraf kan ik niet goed op het digiboard kijken zonder vermoeide ogen te krijgen.
Bedacht ik me zonet pas, stom genoeg...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:58

Janine1990 schreef:
Hallo allemaal,

ik loop hier nu al meer dan een jaar mee rond, en het wordt steeds vervelender.
Ik heb een geweldig leuke bijbaan, administratief medewerkster in de thuiszorg. Wat dus inhoud dat ik ontzettend veel achter de computer zit. Ik begin dan vaak 's ochtends om 8 uur en werk door tot 16.30u.
's Ochtends trek ik het prima, maar na de middag beginnen mijn ogen vermoeid te worden. Druppel dan wel met vsm, maar dit helpt maar weinig.

Vermoeidheid bestaat uit gapen, terwijl mijn lichaam aangeeft dat ik moet gaan bewegen (zit de hele dag eigenlijk). Daarbij beginnen mijn ogen op den duur van het scherm af te draaien. Het is dan net of links en rechts uit elkaar bewegen, allebei naar buiten draaien.
Het lukt me dan nauwelijks nog om iets met de computer te doen.

Het wil beter wanneer ik een hele dag aan de telefoon hang, maar dat is op een andere afdeling. Helaas heb ik daar ook vaak last van mijn ogen.

Wie herkent dit? En wat doe jij er aan?

Toevoeging: Thuis kan ik een hele dag met m'n laptop op schoot zitten, zonder dat ik ook maar een moment last van m'n ogen krijg... :?

Ja zéér herkenbaar. Zit ook de hele dag op kantoor en heb standaard rond 10 u en rond 14 u een dip :D Net alsof ik dreig in slaap te vallen. Gapen doe ik puur alleen als ik het koud heb. En tja heb het 24/7 koud! Maar inderdaad net alsof je ogen van links naar rechts uit elkaar draaien. Thuis ook geen last van trouwens! Ik volg dit even!

[o]

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:52

Ga in de middagpauze anders lekker een stuk buiten lopen, vaak knap je daar wel van op en het is nog gezond ook!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 15:14

leonie_1986 schreef:
Ga in de middagpauze anders lekker een stuk buiten lopen, vaak knap je daar wel van op en het is nog gezond ook!

Heb het ook als ik in de middagpauze even naar het winkelcentrum fiets.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:30

Janine1990 schreef:
Maar vraag me eerst af of iemand het herkent. Aangezien mijn ogen naar mijn idee echt goed zijn.

Je kant zelf het idee hebben dat je ogen niets mankeren, terwijl er toch wel iets aan de hand is.
Ik weet niet wat jij hebt, maar zelf heb ik heel vaak last van mijn ogen. Ik dacht altijd dat ik goede ogen had, alleen erg gevoelig. Tot ik eens naar de opticien ging en mijn ogen liet testen. Daaruit bleek dat ik toch niet goed zie, waardoor ik nu een bril heb.

Mijn moeder zit ook op kantoor achter de pc de hele dag. Zij heeft ook wel eens last van haar ogen. Maar zij heeft een bril die gemaakt is voor speciaal als je veel naar computerschermen meot kijken.

:¨·.·¨:
`·. S
pirit...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:33

Janine1990 schreef:
Vermoeidheid bestaat uit gapen, terwijl mijn lichaam aangeeft dat ik moet gaan bewegen (zit de hele dag eigenlijk).

Gapen is om het bloedtoevoer naar de hersenen van meer zuurstof te voorzien, omdat de hersenen signalen geven harder te moeten concentreren, dus het gapen is niet een vraag naar slaap ;)

Kijk eens bij een opticien, vriendin van me had hier ook last van en met een bril voor het computeren gaat het veel beter!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 19:30

Miss_Caroo schreef:
Janine1990 schreef:
Maar vraag me eerst af of iemand het herkent. Aangezien mijn ogen naar mijn idee echt goed zijn.

Je kant zelf het idee hebben dat je ogen niets mankeren, terwijl er toch wel iets aan de hand is.
Ik weet niet wat jij hebt, maar zelf heb ik heel vaak last van mijn ogen. Ik dacht altijd dat ik goede ogen had, alleen erg gevoelig. Tot ik eens naar de opticien ging en mijn ogen liet testen. Daaruit bleek dat ik toch niet goed zie, waardoor ik nu een bril heb.

Mijn moeder zit ook op kantoor achter de pc de hele dag. Zij heeft ook wel eens last van haar ogen. Maar zij heeft een bril die gemaakt is voor speciaal als je veel naar computerschermen meot kijken.

Wat voor afwijking heb jij aan je ogen dan?
Ik ben namelijk even wat op mijn ogen gaan letten, en heb nog nooit echt gemerkt dat scherpstellen moeite kostte... :o Wellicht heeft dat er iets mee te maken. Ook kan ik drie letters van de test van hans anders (online) niet lezen, maar ik kan me niet voorstellen dat IEMAND die kan lezen van de voorgeschreven afstand :=

Een beeldschermbril zal mijn werkgever niet vergoeden, aangezien ik een oproepcontract heb.

F_Orumster schreef:
Janine1990 schreef:
Vermoeidheid bestaat uit gapen, terwijl mijn lichaam aangeeft dat ik moet gaan bewegen (zit de hele dag eigenlijk).

Gapen is om het bloedtoevoer naar de hersenen van meer zuurstof te voorzien, omdat de hersenen signalen geven harder te moeten concentreren, dus het gapen is niet een vraag naar slaap ;)

Kijk eens bij een opticien, vriendin van me had hier ook last van en met een bril voor het computeren gaat het veel beter!

Das waar ook := Zoiets heb ik ooit wel gehoord.
Maar kan het dus verband houden met het feit dat de hersenen harder moeten werken om de oogspieren aan te sturen?
Ben me wat gaan verdiepen in het gehele opticien verhaal...

Een bril zou ik niet afwijzen, ik denk dat ik het best kan hebben. Geld wil ik ook niet over zeuren.
Maar mijn mams lijkt me weer net zo iemand die zegt: Joh, Janine, jij hebt ook altijd wel wat.
Maargoed, evengoed zit het brildragen wel in de familie.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:19

Tuurlijk, ook het aansturen van je ogen is vermoeiend, zeker als er een afwijking is.
Het kan heel goed dat jij deze afwijking niet opmerkt, je bent het immers gewend.
Voor ik lenzen ging dragen, had ik vaak inspanningshoofdpijn, omdat mijn ogen de hele dag hard werkten om scherp te zien. Ik zag wel scherp, maar moest daar veel voor inspannen en dat had ik niet door.

Het hoeft bij jou geeneens een kwestie te zijn van scherp zien, mijn vriendin heeft namelijk nergens een bril voor nodig behalve als ze achter haar pc werkt. IK weet niet precies wat voor afwijking ze heeft, kan het haar wel vragen voor je.
Ga gewoon even langs, metingen zijn meestal gratis (al willen ze natuurlijk wel dat je tot koop overgaat als er iets is;) Gewoon even bij Hans anders ofzo binnenstappen en je probleem voorleggen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 11:48

F_Orumster schreef:
Tuurlijk, ook het aansturen van je ogen is vermoeiend, zeker als er een afwijking is.
Het kan heel goed dat jij deze afwijking niet opmerkt, je bent het immers gewend.
Voor ik lenzen ging dragen, had ik vaak inspanningshoofdpijn, omdat mijn ogen de hele dag hard werkten om scherp te zien. Ik zag wel scherp, maar moest daar veel voor inspannen en dat had ik niet door.

Het hoeft bij jou geeneens een kwestie te zijn van scherp zien, mijn vriendin heeft namelijk nergens een bril voor nodig behalve als ze achter haar pc werkt. IK weet niet precies wat voor afwijking ze heeft, kan het haar wel vragen voor je.
Ga gewoon even langs, metingen zijn meestal gratis (al willen ze natuurlijk wel dat je tot koop overgaat als er iets is;) Gewoon even bij Hans anders ofzo binnenstappen en je probleem voorleggen :)

Als je dat zou willen vragen, heel erg graag!

Ik heb nooit klachten als hoofdpijn, last van de nek. Dus ik betwijfel dan ook of het wel echte inspanning is wat ik lever. Omdat het ook op internet een veelgenoemde klacht is. Echter hoor ik ook maar weinig klachten van collega's.

Als het gratis is, want dat kon ik niet overal begrijpen, moet ik inderdaad maar eens een afspraak maken. Natuurlijk, als er iets is ga ik ook over tot koop. Want werken op deze manier is echt geen doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 10:44

Gisteren de hele dag gewerkt en nergens last van gehad. Vandaag twee uurtjes college en ik kan niets... :\

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:50

Bij ons op het werk is/was het klimaat ook erg beroerd. Vooral te droge lucht en een te hoog CO2-gehalte zorgt voor problemen met de ogen, hoofdpijn, concentratieproblemen, etc. Google maar eens op 'sick building syndrome'.
Maar als het aan het klimaat ligt dan zouden meer mensen er last van moeten hebben. Misschien kun je eens rondvragen? Bij ons op het werk was vooral onze vleugel erg beroerd, (bijna) iedereen had er last van, er werd alleen niets aan gedaan. Een brief aan de bedrijfsarts met onze klachten en de handtekeningen van iedereen die klachten had heeft inmiddels geleid tot (een kleine) verbetering.

And if you don’t feel good
What are you doing this for

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 10:57

Figaro schreef:
Bij ons op het werk is/was het klimaat ook erg beroerd. Vooral te droge lucht en een te hoog CO2-gehalte zorgt voor problemen met de ogen, hoofdpijn, concentratieproblemen, etc. Google maar eens op 'sick building syndrome'.
Maar als het aan het klimaat ligt dan zouden meer mensen er last van moeten hebben. Misschien kun je eens rondvragen? Bij ons op het werk was vooral onze vleugel erg beroerd, (bijna) iedereen had er last van, er werd alleen niets aan gedaan. Een brief aan de bedrijfsarts met onze klachten en de handtekeningen van iedereen die klachten had heeft inmiddels geleid tot (een kleine) verbetering.

Zit op het werk met 5 mensen in een redelijk kleine kamer. Maar niemand heeft er last van. M'n moeder zit een verdieping lager, waar k ook wel eens zit, en die heeft er ook geen last van.
Eerder in een ander gebouw had ik er minder last van, maar had ik het ook al. Daar zat een ander aircosysteem dan in ons huidige gebouw.

Kijk op dit moment, op school, ook tegen een heel vervelend beeldscherm aan. Dat merk ik ook wel aan m'n ogen.

Wel heb ik zodra ik opsta van mijn stoel (of dat nu op school is of op m'n werk) geen last meer van de irritatie in m'n ogen.

Van wat ik op Wikipedia over SBS kan vinden komt er wel veel overeen, zal het thuis beter lezen, want op dit scherm kan ik niet goed lezen helaas.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:00

Janine1990 schreef:
Zit op het werk met 5 mensen in een redelijk kleine kamer. Maar niemand heeft er last van. M'n moeder zit een verdieping lager, waar k ook wel eens zit, en die heeft er ook geen last van.

Je hebt het ze wel gevraagd neem ik aan? Soms hebben mensen wel klachten, maar klagen niet ;) Zitten zij ook zo lang als jij in die ruimte?
Maar als zij er allemaal geen last van hebben lijkt het inderdaad onwaarschijnlijk dat het aan het binnenklimaat ligt.

And if you don’t feel good
What are you doing this for

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 11:06

Figaro schreef:
Janine1990 schreef:

Je hebt het ze wel gevraagd neem ik aan? Soms hebben mensen wel klachten, maar klagen niet ;) Zitten zij ook zo lang als jij in die ruimte?
Maar als zij er allemaal geen last van hebben lijkt het inderdaad onwaarschijnlijk dat het aan het binnenklimaat ligt.

Ik heb het inderdaad gevraagd, omdat ik slechts een oproeper ben, vraag ik dan vaak of ik even iets mag doen waarvoor ik nit achter de computer hoef. Er is niemand die het herkent, ze kunnen allemaal een hele dag achter elkaar doorwerken. Zodra ik last van m'n ogen krijg kan ik écht NIETS meer. Ik zie ook niets meer op het beeldscherm.

We zitten in dit kantoor sinds vorig jaar december, er zijn wel drie nieuwen (vast, er zijn in totaal 5 vast) gekomen, maar die zitten 4 á 5 dagen per week op kantoor.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie