Ik ben moe

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Manjafiek

Ik ben moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 14:53

Ik ben moe.... en ik vind dat onzin. Iedereen roept maar 'ik ben moe' tegenwoordig en ik vind dat iedereen zich maar aanstelt.... en ik zelf dus ook.
Waarom kan ik niet gewoon doorgaan op volle toeren? Vroeger klaagde niemand...toch? Er zijn toch zat mensen die onder erbarmelijke omstandigheden leven en werken dus waarom zeur ik dan?

Ik begin me nu af te vragen wanneer ik eigenlijk niet moe ben geweest de afgelopen tijd.

Mijn leven: een verantwoordelijk baan (fulltime), reistijd van 2,5 uur per dag, HBO studie en een nieuw huis met verbouwingsplannen.
Iedere avond een afspraak in mijn agenda. School, fysio, sociale relaties onderhouden, verbouwings issues etc.
Kort geleden een vriendin verloren van de ene op de andere dag (te jong gestorven zonder afscheid).

Als ik zo het lijstje bekijk vraag ik me af.... ben ik oververmoeid, heb ik teveel stress?
Een eerlijk antwoord van mezelf: ja. Ik ben afgelopen weken al een paar keer in huilen uitgebarst.
.. maar waarom vind ik dan dat ik me niet moet aanstellen en gewoon door moet gaan?

Dat heb ik dus gedaan met als resultaat: mijn lichaam heeft een halt toe geroepen, ik heb mezelf ziek gemeld vandaag.
Koortsig, rillerig, hoofdpijn. Ik heb de hele dag geslapen en wordt net wakker....ik ben nog steeds moe.

Ik heb het forum al doorgelezen maar kom niet iets soortgelijks tegen.
Wie herkent dit? Ik heb inmiddels door dat ik teveel van mezelf vraag.
Dit is niet de eerste keer dat ik ziek word van vermoeidheid.

Hoe verander ik mijn levenstijl?
Tips zijn welkom, ben er inmiddels wel achter dat dit niet goed is om zo te leven.
En toch maak ik iedere keer weer dezelfde fout.

Gaap..winterweer!

vanLotje

Re: Ik ben moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:58

we denken dat we tegenwoordig alles en iedereen moeten aankunnen en pleasen....ik ben ermee gestopt hoor.
Ik plan 1, maximaal 2 dingen in de avonden doordeweek (werk 40 uur), en in de weekenden is 1 dag helemaal leeg, voor mij en mijn lief, de rest van de wereld kan opzouten :)

famillie en vrienden zijn er onderhand wel aan gewend. Sommigen vinden me een saaie huismus, maar goed...ik ben wel een goedgemutste, uitgeruste huismus :)

neem voldoende tijd voor jezelf. Een avond 'niksen' is heerlijk!
En het zijn keuzes die je maakt, al die afspraken de hele week door...dus het is echt kiezen geblazen :D
success

wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
-Loesje-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:02

Zo te zien is jouw agendadruk te hoog. VEEL te hoog.
Wat mij betreft zou je een voorbeeld aan VanLotje mogen nemen; neem tijd voor jezelf, om afstand te nemen van alle hectiek om je heen, om tot rust te komen, om dingen een plekje te geven.

Er zijn maar 2 manieren om dat te bereiken volgens mij.
De eerste is door het gewoon vanaf nu te DOEN.
De tweede is door keihard op je bek te gaan en het te MOETEN.

De eerste is de makkelijkste en prettigste. Helaas blijkt in de praktijk echter dat heel veel mensen de tweede mogelijkheid nodig hebben om het te leren...

Wees slim, trek op tijd aan de bel. Praat met je leidinggevende of P&O'er, kijk of je (tijdelijk?) een stapje terug kunt doen, of dat iemand je kan helpen in het beter aangeven van je grenzen.
Qua privéagendabeheer kan een evt. partner of goede vriend(in) je helpen om prioriteiten te stellen. En qua studie is er misschien een studieadviseur, of zou je met medestudenten kunnen sparren hoe zij het doen, een carriëre EN een priveleven met hun studie combineren.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:17

Ik ken je probleem... Ik heb het zelf ook!

Ik werk, heb een paard een hond, je heb je familie en vrienden en je relatie ook nog. Het kost heel veel tijd en energie om al die contacten bij te houden. wil met een opleiding gaan starten en daar hoort ook een stage bij, ook zijn mijn vriend en ik aan het kijken voor een huisje waardoor je ook weer extra dingen te doen hebt en krijgt.

Ik wil al me vrienden en familie helpen, met problemen, even daarheen brengen en even hierheen rijden. En wil altijd voor iedereen klaar staan en een luisterend oor bieden indien nodig.. Ze hoefde maar te bellen en ik stond er.. Zei tegen niemand nee! Dat woord kende ik niet eens..

Totdat ik vorig jaar ZO niet goed in me velletje zat, en haast niemand eens aan me vroeg... Hoe gaat het met jou? Kunnen we misschien iets voor jou doen? Wil je misschien ergens over praten! Toen ben ik er achter gekomen wie mijn echte vrienden waren en waar ik het allemaal voor deed!

Helaas moest het op de harde manier, en ben ik eigenlijk op me bek gegaan voordat mijn ogen open gingen! En nog vind ik het moeilijk om soms nee te moeten zeggen en doe ik het wel eens tegen me zin in... En daarna ben ik boos op mezelf! Soms ga ik nog te ver (nu heb ik dus ook weer zo'n periode) en dan ben ik ook weer gesloopt en zo moe, kan om een scheet huilen, ben vreselijk sagarijnig!!.... En dan weet ik gewoon weer dat ik een stapje terug moet doen!

Het is heel erg moeilijk, om dat stapje terug te moeten doen.. Maar je lichaam geeft het aan, en probeer naar je lichaam te luisteren! Als iemand wat met mij wilt afspreken zeg ik tegenwoordig altijd ik kijk eerst even in me agenda en je hoort nog van me! Voorheen zei ik dan al ja joh is goed.... En dan dacht ik daarna oliebol ik had al wat, of ik heb dan eigenlijk net geen tijd of andere dingen te doen OF daar heb ik eigenlijk helemaal geen ZIN in!!..

Probeer jezelf eens op nummer 1 te zetten en niet ergens onderaan het lijstje! Neem de tijd voor jezelf ga dingen doen die JIJ wilt doen en niet een ander... Ga eens lekker een avondje bankhangen met een wijntje zak chips en kijk een film.... Neem de tijd voor jezelf... Ga een dagje naar de Zwaluwhoeve ofzo ga shoppen... Verwen jezelf eens goed... Denk eens even alleen maar aan jezelf hoe moeilijk het ook is..

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:51

yep...
Je vroeg of het herkenbaar was. dus hier de korte versie

50 uur per week werken 3 uur per dag reistijd, 2 kinderen waarvan 1 net iets te vaak in het ziekenhuis, een paard een opleiding en een poging tot sociaal leven.

En op een dag dacht ik dat ik griep kreeg, nu ruim 7 maanden later, hoop ik heel voorzichtig weer te beginnen met iets van werk ( 3 uur per week, vanuit huis)

Per pb praat ik graag met je verder.

ps : het lijkt of andere mensen altijd zoveel meer doen, afgelopen maanden heb ik geleerd dat dat vaak niet zo is ( of ze gaan er ook aan onderdoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:33

Het gras is altijd groener.... :j
En er ZIJN inderdaad ook altijd mensen die méér doen (of doen alsof ze meer doen maar da's een ander hoofdstuk), maar wat Marieke al zegt, die gaan er vroeg of laat ook aan onderdoor. OF hebben ook al eens totaal overspannen thuisgezeten en daarvan geleerd waar hun grenzen liggen.
Er blijven echter altijd mensen die het 'fijn' vinden om met hun grenzen te stoeien, of misschien zelfs wel te spotten.

Kunst is om voor jezelf een balans te vinden waarin je kunt doen wat je wilt doen, binnen de grenzen van het haalbare. En wat een ander daar van vindt, of dat een ander misschien nog meer doet, daar moet je eigenlijk vierkant sch**t aan hebben...

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 09:01

Dankjewel. Jullie hebben stuk voor stuk gelijk.
Ik heb zowaar ook gewoon 'nee' gezegd tegen een spontane actie. (Uitnodiging voor carabet.)
Ik voel me nog wel ziek (rillerig, hoodpijn...gelukkig geen koorts) en heb er zowaar zelfs echt aan getwijfeld om toch te gaan vanavond.
Het is bijna onbegrijpelijk hoeveel moeite ik had om 'nee' te zeggen zelf nu in deze situatie.

Affijn, er is een mijlpaal bereikt. Ik heb besloten dat ik vanaf nu nog maar twee activiteiten ga plannen per week in de avond.
De overige avonden ben ik gewoon lekker thuis :-).

Maar om nu te zeggen dat alles is opgelost... ik heb gisteren dus bijna de hele dag geslapen. Gisteravond om 21:30 uur naar bed gegaan en wordt net pas wakker 09:50 uur.
En ik ben moe....pfff ik hoop echt dat ik er optijd bij ben en dat ik niet te laat ben. Ik heb nu weer de behoefte om naar bed te gaan en verder te slapen maar vraag me af wat ik nu het beste kan gaan doen. Rondje wandelen buiten? Beetje frisse lucht? En dan vanmiddag nog even gaan slapen? Of moet ik nu juist zo veel mogelijk uitrusten?
Ben bang dat ik verder in een dip zak zo moe dat ik me nu voel. Of is het nu toch eindelijk de overgave die ik geef aan de vermoeidheid?

Gaap..winterweer!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:10

Een rondje wandelen is een goed idee. Wat lichamelijke inspanning is meestal zeer goed tegen stress.
Als je wil kan je vanmiddag nog wel even slapen maar dan wel kort, ongeveer 45 minuten. Ook niet te laat op de middag dus voor 16 uur.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:11

Goed dat je actie hebt ondernomen :)
En het is niet zo dat je, nu je eenmaal de rem erop hebt gegooid, meteen niet meer moe bent hoor...als het kan, doe dan gewoon een tijdje waar je zin in hebt, of dat slapen, wandelen of staren naar het plafond is. Geef jezelf gerust de tijd, jij en je lijf zijn dat meer dan waard ;)

wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
-Loesje-

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:17

Niet kijken naar een ander, die heeft misschien ook wel last van vermoeidheid of huilbuien maar laat dat niet merken. En tuurlijk zijn er andere die het slechter hebben, maar het gaat nu om jou.

Hier iemand die een gezin heeft met 2 kinderen, een baan, een paard, 2 honden en een man die soms ook z'n vrouw nog wel even wilde zien.

Door de weeks ga ik op maan-, woens- en vrijdagavond naar stal. Dinsdag en donderdag is paard vrij, hij staat volpension en wordt buiten gezet etc. In het weekend ga ik ook altijd naar mijn paard. En sinds een jaar ben ik begonnen met hardlopen, ik probeer dat zoveel mogelijk overdag te doen, zeker in de donkere maanden die er nu weer aankomen om zoveel mogelijk daglicht te krijgen. Ben gezegend met kleedkamers en douches op mijn werk. Maar ook door het lopen alleen krijg ik weer energie. Heb ik geen zin, ik ga toch, voel me daarna weer helemaal top :j

Verder plan ik maar 1 afspraak in het weekend, óf op zaterdag, óf op zondag. En doordeweeks geen afspraken. Heb 1 vriendin gehad die vond dat ik te weinig tijd aan mijn sociale netwerk besteedde, heb haar duidelijk gezegd dat ik mezelf in acht moest nemen en als zij er problemen mee had, dat ze geen echte vriendin was. Vriendschap is inmiddels tot het NUL-punt gedaald, helaas, maar dan maar niet.

Inmiddels heb ik besloten om mijn 32-urige werkwerk per 1 januari a.s. om te zetten in een 24-urige werkweek en ben dan de woensdag en vrijdag vrij, zodat ik het huis aan kant heb voor het weekend, de boodschappen ook gedaan heb etc.

Waar ik verder heel veel baat bij heb gehad is extra voedingssuplementen slikken. Vitamine C 1000mg (goed voor de weerstand), Omega 3 (goed smeermiddel voor de hersenen en helpt bij depressie) en Floradix tabletten voor meer energie en minder last van de maandelijkse dip en vreetbuien ;) Ben daar mee begonnen een maand of 2 geleden en heb er echt baat bij, ben vrolijker, meer energie, minder vatbaar voor ieder griepje, niesje etc.

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:48

Als je moe bent, slapen , slapen slapen. Als je zin hebt in een wandelingetje, dan moet je dat zeker doen. Maar als je daar te moe voor bent, geef toe aan de vermoeidheid. Dat is tenminste wat ik afgelopen maanden heb geleerd. De eerste tijd er echt aan toe geven.
En ga naar de dokter.
Want we kunnen hier niet zien of je op het randje van burn out zit ( dan blijf je moe, kom je snel achter helaas) , of je overspannen bent, of dat je de ziekte van pfeiffer oid hebt. Kan allemaal en vandaar gewoon even naar de dokter, je verhaal doen, bloed laten prikken etc.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:04

Je moet gewoon een paar dagen flink bijslapen... Maar daarna voor jezelf ook een soort ritme erin proberen te krijgen. Het is namelijk ook zo dat als je te lang slaap je daar ook weer moe van kan worden. Dus probeer na een aantal dagen ervoor te zorgen dat je gewoon aan je 8 uur slaapt komt.

Ik vind het ook erg moeilijk, maar merk wel nu ik er wat meer aan probeer te denken dat je voelt dat je al wat meer energie krijgt.

Wat goed van je dat je het begin al hebt gemaakt met nee zeggen! Moeilijk is het he?! Maar wel goed van je dat je het hebt gedaan!

Was je ook zo trots op jezelf dat je het eindelijk een keer gedaan hebt??

Als je mensen leert kennen.. Ga je van dieren houden..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie