zwangerschap en ischias

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

zwangerschap en ischias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 18:29

hallo,

ik ben nu ruim 18 weken zwanger,kindje is gezond,mijn bloeddruk iets hoog maar nog 'goed'.
ik kom net bij mijn verloskundige vandaan en ik heb haar verteld over mijn klachten in mijn (onder)rug wat uitstraald naar mijn billen waardoor ik af en toe door mijn benen zak en dus eigenlijk omval.
zij vertelde mij dat dit Ischias is en dat ik rustiger aan moet gaan doen,ik werk als stalhulp,pijn is vooral na mijn werk.

ik heb nog nooit een blaas ontsteking gehad,weet dus ook niet hoe dit voelt maar ik moet sinds een week wel erg veel naar de WC toe,ook dit heb ik aangegeven en nu moet ik morgen in een potje plassen en inleveren bij mijn huisarts.

nou zat ik net even de googlen op Ischias en ik kwam er achter dat ik toch wel een wat zwaardere vorm zou kunnen hebben,mijn rechterbeen voel ik minder als je het aanraakt als mijn linkerbeen,hevige pijn met opstaan in onderrug en wat uitstraald naar mijn bil.

aangezien ik morgen toch naar de huisarts moet voor mijn urine,zou het dan slim zijn om een afspraak te maken om mezelf even goed te laten onderzoeken ivb met mijn werk?
zijn er meerdere mensen die Ischias hebben of hebben gehad?zo ja wat kan je er tegen doen?
ik hoop op meer mensen met ervaringen..

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:33

Ik had ook al snel last van ischias tijdens mijn zwangerschap (zo ook, trouwens).
Rustig aan doen, hielp eigenlijk niet, dus ben ik toch maar gewoon door gegaan :o , ik ging wel twee keer per week naar de fysiotherapeut.

plien26

Berichten: 347
Geregistreerd: 14-06-10
Woonplaats: grunn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:34

Ik zou als ik jou was idd je maar goed laten onderzoeken bij je huisarts!
het kan ook tekenen geven van een hernia (ik had de zelfde vage klachten als jou) wil je niet bang maken oid maar ga gewoon voor de zekerheid bij je h arts langs, ;)
Bij mij was het helaas al een acute hernia geworden ben inmiddels geopereerd en hersteld gelukkig maar ben met deze klachten bij anderen heel erg waakzaam! dus vandaar dat ik je adviseer om je te laten checken!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:07

Je vk heeft het je eigenlijk al gezegd...je moet het rustiger aan gaan doen. Pijn is toch een teken dat je jezelf teveel belast hebt. Dat zal je HA je ook vertellen. Ik zou toch kijken of je met je werk daar goede afspraken over kunt maken. Ik had geen ischias, wel bekkenklachten tijdens mijn zwangerschap en ik werk in de zorg. Fysiek ook best zwaar werk. Ik ben gedeeltelijk en later helemaal in de ziektewet terechtgekomen. Omdat het UWV dit bekostigt, kost het je werkgever niks. Ga in gesprek met je werkgever en kijk welke mogelijkheden er zijn voor vervangend werk of mogelijk (gedeeltelijk) ziekmelden, bijvoorbeeld halve dagen gaan werken ofzo. Je werkgever kan je dan eventueel dan doorverwijzen naar een ARBO arts waar je verdere afspraken mee kunt maken over je werk. Die afsrpaken moet jouw werkgever zich dan aan houden.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:37

Ik ben net weer een paar weken van de ischias af. Heb een hele tijd op pijnstillers gelopen. Het is een zenuwpijn. Het kan vreselijk zeer doen. Van de bil tot onder de voet. Brandende benen en een verdoofd gevoel in het betreffende been. Een beetje een doof gevoel heb ik nog steeds maar de rest is gelukkig verdwenen. Je gaat vanzelf wel rustig aan doen als je veel pijn hebt. Ben ook naar fysiotherapie geweest en daarna nog naar gym om mijn rug en buikspieren sterker te maken.
Hoop het nooit weer te krijgen. Heel veel sterkte met je kwaal.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: zwangerschap en ischias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 17:53

bedankt voor de reacties..
ik heb nogal een simpele huisarts dus daar kan ik weinig van verwachten..
fysiotherapie zou ik inderdaad kunnen proberen maar er is niets bevestigd wat betreft klachten in mijn rug..

ik heb al vanaf mijn 13 rugklachten..maar dit is toch wel anders..en erg pijnlijk..doffe gevoel heb ik inderdaad ook in mijn rechter been,waar ik ook het meest pijn in rug en bil heb..