slechte eter!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:25

Vergelijk het met paardrijden, met een machtsstrijd ga je het niet winnen. Als je een paard hebt dat tegen gaat werken door enorm aan de teugels te gaan hangen leg je het af als je gaat trekken. Laat je de teugels los, dan is er niets meer om aan te gaan hangen.

Bij helpen kiezen met eten zou ik de keuze ook beperken (een supermarkt is gewoon te veel keuze) Bloemkool of broccoli? Boerenkool of andijviestamppot? Spinazie of wortels?

sonrisa

Berichten: 330
Geregistreerd: 24-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:26

Heb niet alles gelezen dus als het er al stond sorry,

Mischien helpt het als hij mee mag helpen met koken

en zelf was ik ook een vreselijke eter ik luste niks en me ouders werden er ook gek van.
op den duur hebben me ouders er geen aandacht meer aangegeven.
en ging ik steeds een beetje meer eten (was toen imiddels wel 16 dus heeft lang geduurd) nu lust ik nog niet alles maar vind steeds meer dingen nu lekker of wel oke.

Succes

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:50

ik ken iemand die zogenaamt geen spinazie at... tot mn ma eens verse gekocht heeft en hij stond er altijd met zn neus bovenop en maar vragen he ... dus mn moeder heeft toen gezegt dat het een nieuwe groente was en we het eens moesten uitproberen...nou huppa 2de keer opgeschept :P vanaf toen at hij spinazie.. een ander meisje (zusje van een vroeger vriendinnetje) at geen aardappel als je zei dat het aardappels waren, dus zeiden ze nee dat zijn speciale frietjes en huppa ze at het :P

ikzelf ben nooit lastig geweest, ben opgevoed met de regel dat ik ALTIJD moet proeven.. dus niet niet eten nee nee ...op zijn minst 1 of 2 spruitjes..en ik heb nog steeds de drank als er bv olijven zijn om ze te proeven..ondertussen is het dus zo dat ik ze op een pizza kan verdragen (indien er eens eentje op zit) ik olijfolie lust ik ze al niet meer zo vies vond als voorheen.
Enige dat ik echt mee gestopt ben qua proeven is garnalen en mosselen...er zijn wel bepaalde dingen die ik bij voorbaad dus niet proef...maar int algemeen qua groente enc kon ik het woordje dat lust ik niet voor ik iets geproeft had niet..en zelfs dan deed ik steeds proberen.

je kunt het idd verstoppen.. ik ken een gezin die geen witlof luste (omdat het ja erg bitter kan zijn) ikzelf vind het maar op 1 manieren lekker, 1 is eerst koken en dan met ham en kaas even de oven in...

verder heeft de moeder van dat gezin een recept bedacht, de witlof proef je niet eens meer! :) super lekker!!!
Dus idd gewoon voor de gek houden, dingen verstoppen, lekkerder laten uitzien of desnoods gebakke aardappeltjes, zeggen dat het een nieuw soort frietjes is... en desnoods wat appelmoes of mayo erbij laten eten... succes!!!

maar goed verder proef ik altijd wel

Loose

Berichten: 4726
Geregistreerd: 11-11-07

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:54

ik at alles, maar mijn broertje was een hele moeilijke eter en moest aan tafel blijven zitten tot ie het op had. mn moeder heeft hem zelfs een keer vastgezet aan zijn stoel met zo'n tuigje. :+ hij is nog steeds geen groente fan maar eet het wel. en groentes in de mixer gooien zodat het er niet meer uitziet als een groente deed mn moeder ook altijd en het dan ergens doorheen mixen (misschien door de aardappel pannekoek heen).
ben zelf trouwens aupair geweest, en als de kinderen iets niet lustten zei ik: oke, dan smeer ik wel een broodje voor je. of: oke dan eet je maar niet. haha ineens aten ze het dan wel op. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:57

Schiet me er nog eentje te binnen; vriendin van me had ook zo'n moeilijk etertje. Lustte geen aardappels en al helemaal geen aardappelpuree. Maar KNOLLETJES, DIE waren toch lekker! En gestampte knolletjes ook :D hahaha wat hebben we daar een lol om gehad.

Spinazie luste ze ook niet trouwens, dus maakte mams gewoon geroerbakte slablaadjes. Smullen joh!
Rode kool ging er ook niet in. Maar paarse stamppot met een gehaktballetje was zoooo lekker...

*grinnik* slecht eigenlijk he. We liegen ze voor over oude mannen met baard en schimmel, over tandenfeetjes, over hun eten... Wát een start van een leventje... :=

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:20

Zo heb ik mijn nichtje eens gele worst en oranje worst gevoerd. Want aardappels en wortels waren niet lekker, maar worst wel!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:29

Probeer niet teveel aandacht te besteden aan het eten en hou ook de sfeer aan tafel gezellig. Om de twee seconde checken of meneer al een doperwt gegeten heeft werkt averechts. Ga ook geen uren aan tafel zitten. Gewoon tijd en gewoon portie... en zelf wel lekker eten.
Andere naam ervoor verzinnen helpt soms wel... het schijnt zelfs te zijn dat als je een hippe naam verzint dat kinderen het dan beter eten.
Je kleuter laten helpen met koken helpt soms ook. Hoeft hij niet te kiezen maar een komkommer wassen of boontjes doppen geeft wel meer idee bij het eten. Maar dan niet beginnen over het slechte eten en dat hij het straks moet opeten.
Geef gezonde tussendoortjes zodat je niet schuldig hoeft te voelen dat hij die dag vooral koekjes heeft gehad ;)
Zolang je kind goed groeit is er geen aanleiding om teveel heisa te maken van het eten.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 15:35

ja groeien dat doet ie!! Hij heeft met zijn 4 jaar al broekmaat 116 en truimaat 122... Vraag me echt af waar ie van groeit haha!!! hij krijgt wel op aanraden van de huisarts multivitaminen tabletten bij het avondeten. Ga vanavond maar eens probere hem te laten meehelpen..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:40

Nou als hij zo goed groeit dan krijgt hij dus echt wel voldoende voeding binnen dus geen reden om drama te maken van het eten.
Maar mee laten helpen is altijd een goed idee, kleuters kunnen al zoveel en hoe zelfstandiger hoe beter :)

Misschien wel handig: http://www.123aantafel.be/home.html

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

Loose schreef:
ben zelf trouwens aupair geweest, en als de kinderen iets niet lustten zei ik: oke, dan smeer ik wel een broodje voor je. of: oke dan eet je maar niet. haha ineens aten ze het dan wel op. :D

Die van mij mag ook een broodje als hij iets echt niet lekker vind. Lasagna bijvoorbeeld, maar uiteindelijk is een droge boterham zo saai dat hij de lasagna maar op brood smeerde :Y)

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:54

we hadden zaterdag een uitgebreide bbq met ook enorm veel keuze in bijgerechtjes.
mijn jongste zoontje heeft alleen maar droog brood gegeten :=

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:00

fojoe schreef:
we hadden zaterdag een uitgebreide bbq met ook enorm veel keuze in bijgerechtjes.
mijn jongste zoontje heeft alleen maar droog brood gegeten :=

Hij moet maar in de leer komen bij die van mij, met gourmetten wil hij altijd kidneyboontjes in zijn pannetje, een blikje asperges en een avocado :+ En in de winkel smeekt hij om brocoli, bloemkool en spinazie :Y)

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:05

wanneer mag ik hem brengen? :D

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:05

mijn zoon heeft ook zo`n periode gehad op die leeftijd
ik maakte me ook zorgen maar volgens mijn huisarts kreeg hij genoeg binnen
hij heeft maanden alleen maar brood gegeten met gelukkig wel vleeswaren en smeerkaas erop

hij is bij mijn ouders ineens prakje gaan eten en toen ook thuis
ik was er te gefocust mee bezig , hij moest eten! maar dat werkte juist averechts :+

nu is hij 11 schoenmaat 44 en al 171cm

hij is dus idd niks te kort gekomen :D

JeanBilly
Berichten: 62
Geregistreerd: 04-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:14

Het is kind-eigen om in bepaalde periode in meer of mindere mate te eten. Vanwege eten een strijd aangaan werkt zoals eerder genoemd zeer averechts. Je kind kan het later vanwege de opgelegde druk zelf ook gaan zien als machtsmiddel. In extreme vorm kan dit zich uiten in eetstoornissen.

Ik denk; lekker eten laten wat hij wel wil eten, gevarieerd gezond aanbod en de bezorgdheid/eigen emoties wat laten vieren, die pikt die waarschijnlijk ook wel op wat het er niet beter op maakt..

En hij groeit goed toch :D.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 21:45

en juist dat gevarieerde is waar ik op doel... Het verdere eten op de dag weet ik best te varieren maar het avondeten ..pff.. Het is vlees of vissticks, aardappelpannekoek of patat, en appelmoes en augurkjes. Vooral het aardappelgedeelte lijkt mij niet echt de bedoeling..

Anoniem

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:52

Misschien kan je gebakken aardappeltjes maken, en dan in de vorm van patatjes? Het fop trucje eigenlijk?

Of iets anders dan aardappels, bijvoorbeeld rijst of pasta, hoe kijkt hij daar tegen aan?

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 22:20

ja pasta en nasi vind ie heerlijk!! We eten dan ook 1x per week spaghetti, 1x per week nasi, 1x per week pizza en 1x per week patat met kip( dat eet ie bij opa en oma op vaste dag ) . Maar dan blijven er dus nog 3 dagen over en die wil ik graag gewoon aardappels vlees en groente doen...

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:23

heb niet alles gelezen, allemaal van die grote verhalen :o

Wat hier thuis altijd hielp was appelmoes door het eten prakken.
Dus de groenten met de aardappelen door de appelmoes prakken, en de eerste keer lekker zoet zodat hij het erg lekker vind.
En zeggen natuurlijk dat friet ook geprakt kan worden.

Dan steeds gaan minderen met de appelmoes.
Nu eet iedereen hier thuis alles.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:55

Al eens stamppot geprobeerd?
Je hoeft niet perse aardappels te eten om gezond te eten, in veel landen eten ze bijna nooit aardappels (of alleen voor erbij).
Dus ik zou dat maar gewoon achterwege laten voorlopig. Dus niet dat jullie het niet meer eten maar dat je kind het niet meer MOET eten.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:38

Niet eten, dan niet. Ik bied geen alternatieven aan. Dit is het , succes. Uiteindelijk eten ze allemaal voldoende gevarieerd om gezond op te groeien. (en anders vitaminepillen :') ).
Ik heb een appelmoeskind, die eet nu alles en een lekkerbek, en die eet ook alles. En een derde die enorm miert met eten en die ziet er ook uit als Hollands welvaren :j Komt wel goed.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:59

TolineS schreef:
. Maar dan blijven er dus nog 3 dagen over en die wil ik graag gewoon aardappels vlees en groente doen...


Gewoon doen... ik ben groot geworden met jarenlang een halve aardappel eten en dan mocht ik zelf kiezen uit de pan welke. Je begrijpt dat dat dus ienimini stukje was en dat heeft ook jaren geduurd. Toen ik 12 was mocht ik nog steeds kiezen ;) en toch groot geworden.
Dus niet je menu's alleen maar aan je zoontje aanpassen en niet teveel druk erop dat hij MOET eten. Hij groeit, hij krijgt z'n vitamines.. maak er geen strijd van. Als je kinderen dwingt meer te eten dan ze eigenlijk nodig hebben stoom je ze klaar voor overgewicht of andere eetproblemen.

TolineS
Berichten: 1430
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: Enschede

Re: slechte eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 08:07

dankjullie wel alvast voor de tips en julie eigen ervaringen!!

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:12

Echt van dienst zal ik niet kunnen zijn want ik ben zelf altijd een goede eter geweest (op vlees na dan :P ) en heb zelf geen kinderen, MAAR: de dingen die ik niet lustte, heb ik -op enkele uitzonderingen daar gelaten- allemaal leren eten doordat mijn mama ze dan héél fijn onder mijn aardappeltjes oid sneed zonder dat ik het wist. Ook heeft ze me een keer calamares doen eten door te zeggen dat het kip in een korstje is :Y) En nu kan ik niet meer zonder! Wat bij ons thuis ook àltijd werd gedaan, en waar ze nog steeds heel consequent in is, is dat als ik iets niet lust ik TOCH moet proeven, al is het maar 1 klein stukje. Vroeger hielp 'de boze blik van opa' me ook wel eens om toch maar dat kleine hapje binnen te gooien :o

Succes!

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:37

Heleboel tips zijn inmiddels al genoemd. Bij mijn kids werkte het goed als ik zei, vandaag groenten/aardappeltje/vlees (mochten ze, om de beurt, zelf kiezen) en dan morgen mogen jullie het zeggen (dat werd dan meestel patat, pizza, macroni ofzo). Natuurlijk ben je dan nog niet helemaal in evenwicht qua gezond eten maar in ieder geval op de goede weg. Als de groente niet gegeten werd, werd het de dag erna ook gewoon groenten. Nou, daar ging de lol gauw vanaf hoor!