Dochter moet lopen na beenbreuk.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:46

Mijn dochter van 4 is 3,5 week geleden op school van het klimrek gevallen. |(
Hier bij heeft ze een breukje opgelopen in het bot van haar onderbeen. Het bot was gelukkig niet helemaal door. Nu is het gips er sinds donderdag af en mag ze weer gaan lopen. Hier is ze mee begonnen maar ze loopt er niet echt goed op. Het doet geen pijn maar ze vind het eng. Ze loopt hierdoor mank.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Wanneer liep je (of je kind) weer goed enz. En waar kan ik het best op letten.

In het ziekenhuis werd verteld dat als ze pijn heeft of het niet wil belasten na 1 week ik weer contact op moet nemen. Maar omdat ze wel loopt en geen pijn heeft en ook trap kan lopen is het belasten geen probleem.

Ik maak me toch wel een beetje zorgen omdat ze moeilijk loopt.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:48

Ik zou toch even naar het ziekenhuis bellen als ik jouw was.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:49

Gewoon even contact opnemen met het ziekenhuis. Het is normaal dat ze het vertrouwen terug moet krijgen in haar been. Er heeft toch een paar weken gips om gezeten en de spieren en alles zijn dan toch wat zwakker geworden. Het heeft tijd nodig om te genezen. Blijft ze zo raar lopen dan gaat ze compenseren en andere spieren belasten wat niet goed is. Dan kun je beter even terug gaan en kijken of ze naar een fysio ofzo toe kan die haar helpt goed te lopen en het vertrouwen terug te krijgen.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:57

Ik zou juist een fysio bellen daar kun je meteen terecht :j Je hebt ook geen doorverwijzing meer nodig je kunt gewoon bellen.

_AB_
Berichten: 3956
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:59

Ik heb een tijdje met krukken ondersteudn gelopen toen ik mn enkel gebroken had, dat geeft wat meer zekerheid bij het lopen omdat je op de kruk(ken) kan steunen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:00

Ze moet langzaam aan weer gaan voelen dat ze het been echt weer kan gebruiken, zonder dat het pijn doet. Dat kan soms best even duren, al is dat op die leeftijd vaak toch wel iets sneller.

Ik zou ook even contact opnemen met het ziekenhuis en altijd tips vragen, sowieso is een fysio geen slecht idee. Deze helpt het kind weer langzaam vertrouwen te krijgen en weten het vaak op een leuke en speelse manier te brengen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:02

Fysio is de beste oplossing in dit geval lijkt mij.

Ik heb 6 jaar terug 20 weken gips gehad en meerdere operaties aan mijn enkel en ook ik liep raar nadat het gips eraf was. Het deed geen zeer, maar ik had wel een "ganzenpas" omdat mijn been gewend was aan het gips na zoveel weken ;)

Bij mij heeft het een aantal weken nodig gehad om bij te trekken. Wellicht heeft het lijf van je dochter ook tijd nodig om weer normaal te functioneren? :)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:02

Ik zou een fysio bellen, ze moet weer leren dat ze gewoon op dat been kan staan en het kan gebruiken.
Zolang ze geen pijn heeft is het waarschijnlijk echt een kwestie van angst, en het is wel belangrijk daar snel iets aan te doen, anders blijft ze nog wel een tijd zo lopen. Hierdoor kunnen er andere spieren en gewrichten gaan vervelen, omdat het niet het goede looppatroon is.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:37

Ik zou absoluut een fysiotherapeut bezoeken voor het weer goed aanleren van het lopen anders krijgt ze hier later alleen maar problemen mee!

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:40

Ik heb vorig jaar 8 weken in tape gelopen, toen dat eraf ging en ik moest lopen zonder tape, voelde dit ook heel onwennig. Dus ik kan me wel indenken hoe je dochter zich voelt.

Fysio heeft mij erg geholpen, ik denk dat dit voor jouw dochter ook wel een optie is. Naar de huisarts, ziekenhuis kan altijd nog als de fysio niks wordt. :)

liefhelietje

Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:42

Ik weet nog dat mijn broertje rond dezelfde leeftijd zijn been brak. Toen het gips er weer af mocht durfde hij er ook niet op te staan.. Uiteindelijk maar laten geworden en het is vanzelf over gegaan.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Dochter moet lopen na beenbreuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:19

fysio, ik heb een keer mijn scheen en kuitbeen gebroken , 9 weken in het gips gezeten, daarna gips eraf, nog een spalk ter versteviging en er was vooral geen fysio nodig volgens het ziekenhuis. heb een behoorlijk lange periode nog last gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:47

Ik heb zelf op 5 jarige leeftijd mijn middenvoetsbeentjes gebroken gehad, liep ook moeilijk daarna. Ik heb nog heel lang fysiotherapie gehad om te revalideren. Bij mijn weten is fysio ook de normale behandeling om te herstellen na een blessure in welke vorm dan ook.

GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:15

Ik heb op 9-jarige leeftijd m'n bovenbeen gebroken. Heb 2 maanden in tractie in 't ziekenhuis gelegen. Daarna mocht ik in een rolstoel. Ik weet nog goed dat ik van m'n bed in m'n rolstoel moest en dat ik dacht wel weer even op dat been te kunnen staan. Een pijn, niet te geloven. Scheen te komen doordat m'n spieren 2 maanden niks gedaan hadden, ik had immers alleen maar plat gelegen.
Het lopen heb 'geleerd' in het zwembad in het ziekenhuis. Dat hoorde bij m'n revalidatie en werkte erg goed. Ik hoefde mijn been nog niet volledig te belasten, omdat je als het ware drijft. M'n spieren konden daardoor ook weer een beetje aansterken. Ik kan het me allemaal niet meer zo heel goed herinneren, maar volgens mij kreeg in daarna een paar keer per week fysio in het ziekenhuis. Daar leerde ik om volledig op m'n been te staan, om kracht te kunnen zetten, etc.

Mirrrriii
Berichten: 1042
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:19

liefhelietje schreef:
Ik weet nog dat mijn broertje rond dezelfde leeftijd zijn been brak. Toen het gips er weer af mocht durfde hij er ook niet op te staan.. Uiteindelijk maar laten geworden en het is vanzelf over gegaan.


Hier net zo.

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:18

Bedankt voor jullie reacties. Ze loopt inmiddels al weer wat beter. Contact gehad met de fysio. Het duurt zeker 2 weken voordat ze weer normaal loopt. Als dit niet gebreurt dan moet ze naar de fysio