Springen is leuk als het goed gaat maar anders ...........

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

sandorra

Springen is leuk als het goed gaat maar anders ...........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 13:19

Gaat het erg zeer doen

Ik ben afgelopen donderdg erg hard van paard gevallen tijdens de springles.
Er stond een 3 sprong. 2 stijlen met 1 galopsprong ertussen en een oxer op 2 galopsprongen erachteraan.
De hele les ging het heerlijk hij was superbraaf en wachte op mij voordat hij afzette.

Echter het laatste lijntje ging het mis.

Hij zette gigantisch vroeg af, ik was er nog niet op voorbereid en werd uit het zadel gelanceerd. Ik kwam op zijn hals terecht hij gallopeerde door en zo hebben we hindernis 2 genomen.
Ik weet niet hoe ik ben blijven zitten maar we zijn er samen over heen gekomen, echter bij de laatste hindernis ging het mis.

Hij sprong erover heen en ik belande onder de hindernis tussen de balken en de staanders van de oxer en voelde direct dat er iets mis was.

Ik ben eerst ook even blijven liggen en kon niet overeind komen. Paar maal diep ingeademd en voorzichtig overeind gaan zitten.
Wat ik direct voelde was een grote schram op mijn linkerbovenbeen (tjah vanaf mijn bil tot bijna in mijn knieholte)rijbroek ook gescheurd en stuk. En mijn linkerbovenarm die ook erg zwaar en pijnlijk aanvoelde. Verder ook erg last van mijn spieren in de rug.

Iemand anders heeft mijn paard uitgestap en afgezaldeld ik ben even naar de kantine gegaan om van de schrik te bekomen en effe wat te drinken. Toen ben ik onder de douche gekropen om het zand (wat echt overal zat) vn me af te spoelen en mijn been te koelen.

Ik ben diezelfde avond toch nog langs de huisartsenpost gegaan ik kon haast niet lopen van de pijn in mijn been en ook de schram war erg groot en op sommiige plekjes diep en dat vertrouwde ik niet. De arts heeft me helemaal nagekeken en overal gedrukt etc nergens pijn behalve in been en arm.
Hij heeft de wond schoongemaakt en mij met pijnstillers en rust naar huis gestuurd en aangegeven als ik ergens anders last kreeg ik dit moet melden.

Zo gezegd zo gedaan vrijdag de hele dag in bed doorgebracht alleen als ik naar de wc moest ging ik eruit.

Echter van vrijdag op zaterdag nacht kreeg ik erg last van mijn buik en kon niet slapen van de pijn wist niet hoe ik moest gaan liggen. Zat ochtend huisrtsenpost gebeld en ik kon langs komen ne moest urine meenemen.

De huisarts vertrouwde het niet urine zat bloed ik en ik had goed last in mijn buik. Dus door naar de 1e hulp. Daar aangekomen bloedgeprikt en buik onderzocht ook urine wederom. Nog steeds had ik bloed in urine dus werd er besloten een echo te maken. Ze zeiden dat ik mijn nier gekneusd had en wouden weten hoe erg. Op de echo was te zien dat alles wel wat opgezetter was en dat idd mijn rechter nier een goede optater heeft gehad.
Advies rust houden veel drinken en zon ochten 8 uur terug komen met urine.

Zo gezecht zo gedaan vanmorgen terug geweest en nu nog steeds niet goed. Toen kwam de zuster terug en zei dat ze een infuus ging prikken (ik voelde de bui al aankomen dat wordt blijven dacht ik bij mezelf) Gelukkig was het infuus alleen maar voor contrast yloeistof omdat met een ct scan wou mken van mijn nieren om te kijken wat voor beschadeging er zit.

Scan gemaakt en toen kreeg ik de uitslag, Nier is idd gekneusd en bloedt een klein beetje. Nu moet ik overmorgen terug komen en gaan ze weer kijken hoe het dan is met mijn nieren.

Ik heb dus bovenbeen links gekneusd bont en blauw vanaf been tot in knieholte met een schram.
Rechter nier gekneusd en bloedt een klein beetje.
Onderrug gekneusd
en linkerbovenarm gekneusd met een flinke bloeduitstorting.

Voorlopig blijf ik even met beide benen op de grond. (bankhangen)
Heb morfine achtige pijnstillers gekregen en die doen hun werk goed.
Ik wil best wel een foto plaatsen echter valt er alleen een erg grote blauwe bloeduitstorting te zien.

Wie heeft er ervaring met gekneusde nieren etc.... wat kan ik nog verwachten als overmorgen mijn nier nog niet opgehouden is.
We zien het wel voorlopig doe ik het rustig aan
Ik ga weer op de bank hangen en ik laat wel weer wat van me horen hoe het gaat.

onderschriftloos

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:24

Oei...je hebt een beste klapper gemaakt..Ik wil je even beterschap wensen. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met gekneusde nieren, wel met een geneusde maag enz :o . Ik denk dat je gewoon rustig aan moet doen en je lijf de tijd gunnen om te herstellen. Maar waarschijnlijk voel je je ook nog niet geroepen om wat te doen :(:) . Sterkte en beterschap...

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Roquen

Re: Springen is leuk als het goed gaat maar anders ...........

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:28

Een oud-collega van mij had een gekneusde nieren. Die heeft er een flinke tijd last van gehad!

Sterkte en beterschap!

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:53

woo zeg sterkte en beterschap! hopen dat dat snel afgelopen mag zijn!

nee ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt! :D

Nicole dressuur B+10, L1+11 L2+ 11 M1+2 Springen B+16 L+4
facebook: https://www.facebook.com/FotografieJournalistiek & http://www.froukjewilming.com

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:05

Oeww dat is niet fijn.

Ik heb het nog niet meegemaakt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:40

beterschap!! volgens mij kan het heel pijnlijk zijn :o

en ik kan je de hand schudden hoor, ik ben 6 weken geleden van een jong dier gevallen (na het springen van een onzinnig laag kruisje :D )
resultaat is dat ik 2 weken in het ziekenhuis heb geleden, ben geopereerd. enkel helemaal kapot, 3 maanden gips en dan nog maar zien hoe en wat :o

maar springen blijft de mooiste sport die er is hoor :D

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 06:22

Oei, dat klinkt allemaal niet zo lekker . Ik hoop dat je snel herstelt en dat je er geen schade aan overhoudt.

Ik had een vraagje aan je, maar dat doe ik even per PB.

mensen maak je toch niet zo druk over elkaar, je kunt toch alleen maar je EIGEN leven leiden

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 06:56

Zo je hebt echt een flinke klapper gemaakt? Hoe oud ben je? Ik vraag me namelijk af of je een tetanus injectie hebt gehad?

Trotse mama van Jelte <3

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:14

pfoe je hebt zo te horen een flinke klapper gemaakt.
Ik heb geen ervaring met gekneusde nier echter nu wel met gekneusde onderbuik,wo darm.
Heb zaterdag een trap in mn buik gehad, gelukkig van een dpony maar toch het is goed hard aangekomen.
De hele zaterdag middag in het zks geweest, ook ct scan gehad en gelukkig verder niks aan de hand. Beetje jammer van mn tijd :D want nu was het eindelijk een keer mooi weer. }>
Ik moet zeggen dat de combi 2 paracetaol met codiene en 1 ibubrofen een goede pijnstiller is, weet alleen niet of jij dat nu met je nieren mag hebben.

Heel veel sterkte en doe rustig aan hoor, je nieren moeten rustig aan genezen.

Ik hoop iig morgen weer gewoon naar mn werk te kunnen, nu een dagje extra rustig aan maar morgen weer ertegenaan.

Bis vincit qui se vincit

LKdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:14

Oei, dat klinkt pijnlijk!
Ik heb geen ervaring met gekneusde nieren, wel met benen/armen (ook pijnlijk!) maar wil je wel veel beterschap wensen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:25

En...hoe gaat het vandaag met je?

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:38

Zo, dat moet een flinke smak zijn geweest zeg! :oo

Veel sterkte en beterschap hopelijk gaat het elke dag een beetje beter met je. :)

Doe wel en zie niet om

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 17:38

Hallo allemal ben ik weer even

%) Ik heb tramadol gisteren voor geschreven gekregen (morfineachtige pijnstiller) jeetje wat werkt dat spul goed.
Loop een beetje te zweven evan. Dus als het soms niet helemaal duidelijk ben sorrie

@ Aukelizzy Bedankt. Ik zit idd erg veel op de bank /bed echter kan ik mijn draai niet zo vinden op mijn rug liggen wil niet (onderrug gekneusd) op
rechterzij wil niet vanwege mijn nier. en op mijn linkerzij lukt ook niet echt ivm met been en arm.

@Sushilla88 Bedankt

@ismy en Elise95 Dat kun je idd beter niet meemaken gelukkig heb je dat ook niet dit wens je niemand toe. Bedankt in elk geval.

@Biertabje Dat klinkt ook niet fijn jij ook erg veel beterschap gewenst dus je enkel zo stuk dat je geopenreerd bent oei. Waarom moest je 2 weken
blijven? Werd jedaarna nog ziek of zo? Of was er meer aan de hand.

@HannahFrouk Pb beantwoord en bedankt.

@__Marije__ TEtanus heb ik idd niet gekregen dit omdat ik die inmei al heb gehad vanwege een hondenbeet. dus die hoefde niet ( ben bijna 27 ).

@Alatariel Jeetje jij ook beterschap leuk he ct scan en het wachten allemaal.
IK moet oppassen met medicijn op dit moment mag niet alles hebben nieren moeten niet te veel te verduren krijgen.
Had vanaf donderdag 3 maal daags 2 paracetamol met 3 maal daags 1 diclofnac 50mg. Nu heb ik 3 mal daags 2 paracetamol met 3 maal daags 1
tramadol 50mg.
Ik hoop voor je dat je weer aan het wek kan gaan ik moet voorlopig rustig aandoen in elk geval tot woensdag. Dan moet ik weer naar de huisarts om
urine na te laten kijken.EN zien we wel wat er verder gaat gebeuren.

@LKdressage bedankt

@Aukelizzy update volgt hieronder.

@marleen_88 Dank je wel Heb nog niet echt het gevoel dat het iets beter gaat.

Zucht..... Zo nu effe een korte update van mij en dan stop ik weer
Het gaatzolang ik rustig blijf , de pijnstillers werken goed ik ben erg draaienrig en zwevenrig erdoor maar dat geeft niet de pijn voel ik een stuk minder.
Alleen hoop ik dat woensdag de urine schoon is. Als dat niet het geval is ben ik bang dat ik dan weer naar het ziekenhuis moet. Maar ja we zien wel. Kreeg n elk geval op mijn donder van de huisarts dat ik nog zelf naar huis was gereden donderdag avond. De volgende keer wanneer ik zo ben gevallen laat ik mij wel halen.

Ik stop ( kan niet langer op de stoel zitten, kont doet zeer) dus ik hou er mee op

Doei doei

onderschriftloos

HeleneDasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:49

Ik ben er ook een keer behoorlijk hard afgevallen met springens,
Eerst had ik nisk gwn doorgereden, volgende dag misselijk dus naar de arts, had ook bloed in me urine.
Ook een echo gemaakt!
Had mn nieren darmen maag, weet het niet meer precies gekneust en mn ribben heel zwaar geneusd, heb 2 weken echt pijn gehad werd natuurlijk heel verkouden, lekker hoesten!
eerste dag weer naar school , gingen we een comische film kijken :+ ! Sterkte!

<3

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 08:55

Tjah lachen kan ik idd niet.

ik ben gisteren efe lansgs de manege geweest effe gezicht laten zien en paard effe bekeken.

Die loopt weer lekker rond en heeft er niks aan overgehouden. Hij is achijnbaar bij de oxer over de paal gesprongen en heeft mij inde hindernis gelanceerd. Doordat hij de paal raakte is de hindernis omgevallen en bovenop mij terecht gekomen.

Ik heb vanmorgen geprobert geen pijnstiller in te nemen alleen paracetamol maar dat gaat nog niet morgen weer naar huisarts.

onderschriftloos

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:08

Hey Sandorra,
Fijn dat je goede pijnstillers hebt, ja van die morfine achtige dingen wordt je wat zweverig maar goed als dat helpt.
Heb nu ook 3x daag een combi van 2 para met cod en 1 diclofenac, werkt toch beter dan met brufen. Ha ja dat zitten ken ik dat gaat hier ook nog niet zo. Ik was dus iets te opti met werken behoorlijk slechte nacht gehad, heb nu mn zinnen gezet op donderdag dan moet het echt weer lukken wordt gek thuis. :(
fijn dat je paard iig niets heeft.

Die CT!!! ik was gewaarschuwd, je wordt helemaal warm en je krijgt het gevoel alsof je in je broek piest, maar dacht toch echt ff jaja je kunt wel leuk zeggen dat je droog blijft maar volgens mij lig ik toch de boel te bevuilen :D was dus iid niet zo :+ Had jij dat ook, vond het een vreemde gewaarwording hoor

HeleneDas: fijn een comische kijken als je bijna niet kunt lachen dus je leest het sandorra geen leuke films, geen grapjes, niks leuks doen eigenlijk dus want lachen..... :D

Bis vincit qui se vincit

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 13:25

Alatariel schreef:
Hey Sandorra,
Fijn dat je goede pijnstillers hebt, ja van die morfine achtige dingen wordt je wat zweverig maar goed als dat helpt.
Heb nu ook 3x daag een combi van 2 para met cod en 1 diclofenac, werkt toch beter dan met brufen. Ha ja dat zitten ken ik dat gaat hier ook nog niet zo. Ik was dus iets te opti met werken behoorlijk slechte nacht gehad, heb nu mn zinnen gezet op donderdag dan moet het echt weer lukken wordt gek thuis. :(
fijn dat je paard iig niets heeft.

Die CT!!! ik was gewaarschuwd, je wordt helemaal warm en je krijgt het gevoel alsof je in je broek piest, maar dacht toch echt ff jaja je kunt wel leuk zeggen dat je droog blijft maar volgens mij lig ik toch de boel te bevuilen :D was dus iid niet zo :+ Had jij dat ook, vond het een vreemde gewaarwording hoor

HeleneDas: fijn een comische kijken als je bijna niet kunt lachen dus je leest het sandorra geen leuke films, geen grapjes, niks leuks doen eigenlijk dus want lachen..... :D

Dat gevoel dat jij beschijft had ik idd ook. verschrikkelijk. Ik dacht ook idd dat ik het bed bevuilt had. Had het achteraf ook enorm warm gekregen en een hoog rode kleur gekregen. Echter toen ik weer van het bed van de ct scan af moest deed ik mijzelf erg zeer, die zuster die mij hielp vroeg of het wel ging (trok helemaal wit weg). En moest toen toch maar in een rolstoel plaats nemen.

Tjah werken dat stel ik nog effe uit. dat gaat niet kan niet lang zitten liggen oid. Dus ik zit voorlopig nog effe thuis.

onderschriftloos

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:08

Zo jij hebt een smak gemaakt zeg!
Hebben ze in het ziekenhuis niks gezegd over hoelang je last kan houden van je nier?
Fijn dat de Tramadol werkt, bij mij helaas niet. Hing 2 weken boven de wc, toen mocht ik eindelijk stoppen.

Ben je op de hoogte gestelt over tramadol? Dat jou nu niks mag overkomen? Want als dat wel gebeurt en ze geven je in bv de ambulance het verkeerde middel, dan kunnen ze je leeg pompen.

AJAX 27-03-2005 * 01-06-2015
Argentina (Argentinus x Zeus) 19-04-2004 * 29-05-2017
My Lady Landra 09-05-2017

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 19:14

@ anneM_Ajax

Ik moet morgen weer naar huisarts toe. Geen idee hoe lang ik er last van kan blijven houden

Hoe bedoel je jou laatste vragen? Dat mij niks mag overkomen etc. ik begrijp het niet helemaal.

onderschriftloos

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:15

Zo jij hebt een smak gemaakt zeg :oo

sterkte en beterschap toegewenst :(:)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:47

Jeetje dat was vast een behoorlijke klap :oo
Beterschap :(:)

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 16:28

Hmm vandaag bij de huisarts geweest en het is nog niet goed.

Afspraak gekregen om vrijdag a.s weer een echo te maken.

Geprobeerd weer om zonder pijnstillers te kunnen maar helaas werkt dat nog steeds niet.
Vannacht was ik on 3.00 klaar wakker van de pijn.

Dus toen maar weer paracetamol genomen.

morgen ook nog een naar de kaakchirurg (die afspraak had ik al staan)

Die gaat kijken naar mijn wang. Ik heb een bobbel inmijn wang en men weet niet wat dat is TA geeft aan dat het geen ontsteking o.i.d is dat bij een kies vandaan komt.
Huisarts verwacht een cyste in een speekselklier of een opgezette lymfeklier of een speeksel steentje.

Dus komende 2 dagen weer naar het ziekenhuis. Kan er wel aan abnnement nemen geloof ik.

onderschriftloos

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:48

Jeetje, je hebt echt een goede smak gemaakt.
Heel veel beterschap.
Van die kneuzingen zou je nog wel een tijdje last hebben.
Hopelijk gaat het snel weer een stuk beter.

ik heb dyslectie, ik probeer er op te letten maar hou er rekening mee dat ik de fouten niet expres maak

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:03

Hoi hoi
Hoe is het nu??
Ging het een beetje bij de kaakchirurg, bleh zeg eerst die vervelende val en dan ook dat nog. :(:)
Ik ben vandaag weer wezen werken, scheelt dat ik een zittend beroep heb maar moet zeggen dat ik het nu behoorlijk zat ben. Ben aan het bankhangen en doe verder helemaal niks meer. Ff opladen voor morgen. Nog steeds aan de pijnstillers maar het gaat al wel beter.
Ben jij bont en blauw?? Ik was dat namelijk helemaal niet, zeiden dat dat kwam omdat de kneuzing diep zit. Nu begin ik pas een licht blauwe waas te zien, vind ik heel apart.

Bis vincit qui se vincit

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:13

jeejtje zeg heej, jij bent naar terecht gekomen! :oo :(:)
Hoe gaat het er nu mee?

Gelukkig geen ervaring met gekneusde nier. Heb wel gekneusde ruggenwervels gehad paar jaar geleden, dankzij een paard wat ik door- en door kende, maar ineens tijdens springparcours een gigantische rodeo-show weg gaf. Heb lang kunnen blijven zitten, maar ben uiteindelijk toch via de nek op de grond beland (eerst tegen de bakrand, toen paard over me heen).
Erg pijnlijk!

Heel veel beterschap gewenst; lekker rustig aan doen en wel goed je rust nemen hoor!