Geen genezing alsjeblieft.

Moderators: Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Mjetterd, Giolli

RelarDevi

Geen genezing alsjeblieft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 12:26

Ik wilde dit video graag laten zien aan jullie, iedereen die bekend of onbekend is met dove mensen, dovencultuur, gebarentaal en de dovengemeenschap.

Ik stuit namelijk vaak op heleboel onbegrip, onwetendheid, verbazing of zelfs woede, wanneer ik vertel dat ik blij ben dat ik doof ben en ik het verdom om genezen te worden. En dat ik NIET de enige dove ben die dat denkt.

ikzelf schreef:
Het lastige bij onze 'handicap' is eigenlijk; wij zien onszelf niet als gehandicapten maar een cultureel/taalgroep.
Zeker zijn er veel mensen die mij raar behandelen, dit kan om meerdere redenen zijn: onwetendheid, gewoon pesten, angst, onbegrip en nog veel meer. Sommige mensen willen mij in winkel geen pen en papier geven omdat ik moet praten

Ik heb jarenlang logopedie gehad, ik kan praten en liplezen maar dat maakt mij gehandicapt omdat ik maximaal 60% begrijp van wat er wordt gezegd (individueel). Ik schrijf dus liever omdat je dan een gelijkwaardig communicatie krijgt met de 'horende' gesprekspartner. Dit stuit soms op onbegrip, sommige mensen willen mij geen papier en pen geven.

Iemand zei ooit:
iemand in andere topic schreef:
mijn neefje (nu inmiddels 10) heeft ook een CI aan 1 oor.
En ik ben van mening dat het wel een handicap is wanneer je doof bent. Het leven bestaat uit communiceren met de medemens in dit geval ook de horende mens en das toch best wel lastig. In lawaaierige ruimtes heeft mn neefje moeite om goed te horen !!! en zie em altijd naar de lippen van mensen kijken maw hij moet dus liplezen anders verstaat hij ze niet goed.
Ik vind het vreselijk voor hem. Hij is dol op zwemmen maar ja, zwemmen met CI gaat niet.... dus ja dan weer over op de gebaren. Gelukkig bestaan er CI's en het zal allemaal mss nog wel veel beter worden, de techniek. Maar het blijft een groot verdriet!

Mijn mening hierover is: jammer dat de familie zo te lezen niet accepteert dat hun kind doof is en blijkbaar geen een 'alternatief' (alternatief voor horenden dus) aanbiedt op positieve manier. Gebarentaal dus, die hij nodig heeft als eerste taal. (dove mensen met horende ouders/gezin kunnen nooit een moedertaal hebben *kan een leuke discussiepunt zijn*)
Belangrijk bij dove kinderen is dat je een gepast en positief alternatief aanbiedt, gebarentaal dus. Je zou ook kunnen indenken dat het ook geval zou kunnen zijn bij bijvoorbeeld blinde kinderen, kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.
CI (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat) is alleen maar een hulpmiddel zoals een rolstoel. Je wordt niet beter/horend ervan, wat de meeste dokters wel beweren of niet echt zeggen tegen patiënten/cliënten.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:41

MoonChloe schreef:
CI (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat) is alleen maar een hulpmiddel zoals een rolstoel. Je wordt niet beter/horend ervan, wat de meeste dokters wel beweren of niet echt zeggen tegen patiënten/cliënten.

Met een CI zou je in principe wél (beter) kunnen horen, het vervangt namelijk als ware de haarcellen in het oor. De resultaten verschillen echter enorm, en er word veel onderzoek naar gedaan hoe dit komt (plasticiteit in het auditieve systeem van de hersenen, degeneratie van de gehoorzenuw) en hoe dit dus verholpen kan worden. Een arts kan je dus niet garanderen dat het je zal helpen, maar sommige (bijna) dove mensen kunnen er wel weer (deels) mee horen, en zelfs telefoongesprekken mee houden.

Bovendien vind ik dat je niet kan zeggen dat iedereen die slecht horend of doof is niet geholpen wil worden (zo komt het een beetje over namelijk). Er zullen vast genoeg mensen zijn die superblij zijn met een oplossing. Ik heb zelf moeite met mensen verstaan in een drukke omgeving (met veel achtergrondgeluid) dus ik weet hoe lastig dat af en toe is (het is overigens niet zo erg dat ik er medische hulp voor heb oid :) )

Trouwens wel belachelijk dat mensen je geen pen en papier willen geven :n Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je het vervelend vind om steeds als 'gehandicapt' behandeld te worden, waarschijnlijk is dat voornamelijk onwetendheid van (horende) mensen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 13:50

Oeps, ik ben vergeten om te schrijven: dit geldt vooral bij doofgeborenen.

@Loesje; heb je tinnitus?
Klopt, CI werkt bij de ene beter dan een andere. Maar het is belachelijk dat het ontzettend wordt opgehemeld. Pas nog gehoord van een scholengemeenschap dat bij hun meer dan helft van CI kinderen niet vooruit komt. En dat vind ik nogal een hoog cijfer.

Zeker; geen pen en papier is absoluut onwetendheid maar het is toch zonde dat veel mensen niet eens weten wat doofzijn is? Gelukkig valt het in NL nog wel mee. In DK is het wel iets beter :=

loesje688

Re: Geen genezing alsjeblieft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:56

CI is (op dit moment) zeker geen wondermiddel, maar heeft wel potentie, als er meer bekend van is waarom de resultaten zo schommelen. Als je al gewend bent aan een doof leven kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt in zo'n operatie hoor, en artsen zouden het ook af moeten raden als de kans klein is dat je er echt baat bij hebt :)

Ik heb trouwens geen tinnitus, maar hele smalle gehoorgangen die snel verstoppen (met verminderd gehoor en regelmatig oorontstekingen als gevolg). Ik heb vroeger wel buisjes in mijn oren gehad en die hebben veel geholpen, maar echt ideaal zal het nooit worden. Ik heb er gelukkig weinig problemen van.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 13:59

Kan er niet weer buisjes erin?

Precies, maar dat doen ze niet. In Denemarken heeft zo'n 70% van alle volwassenen nu ook een CI (of 2, is helemaal gratis daar namelijk) en bij heel veel werkt het niet zoals de dokter zei.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:04

70% van de dove mensen denk ik? :)) Maar das wel veel zeg :\ In ieder geval belachelijk als je niet eens de juiste voorlichting krijgt :n

Het is niet ernstig genoeg voor buisjes, vroeger was ik echt bijna stokdoof, nu heb ik er alleen last van met veel achtergrondlawaai (zeker als iemand tegen me praat zonder dat ik het zie, dan hoor ik het gewoon niet. Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat ik Oost-Indisch doof ben :') )

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:11

Ik kan me perfect voorstellen dat mensen die nooit anders geweten hebben, inderdaad niet 'genezen' willen worden. Het is een deel van jezelf, en als je zelf tevreden bent met hoe je communicatie met andere (horende) mensen loopt, waarom zou je dit dan veranderen?
Ik kan me evengoed voorstellen dat als je op latere leeftijd (door een accident, ziekte, ...) je gehoor hebt verloren, dat je dan wél hoopt dat er iets bestaat waardoor het weer wordt zoals voorheen.

Het ligt er imo aan wat je gewend bent, onnodig en ongewild veranderen lijkt me totaal nutteloos.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 14:16

70% van mensen ouder dan 35 bedoelde ik. (in DK)
99,99% van doofgeboren kinderen in DK worden geïmplanteerd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:55

NM --> MW

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:04

Zijn er dan zoveel ouders die hun dove of zeer slechthorende kind dan geen gebarentaal leren, iig? En zelf eventueel ook wat cursussen volgen?
Ik zou dat persoonlijk geen probleem vinden, om cursussen te volgen.

nog iets
@TS
blij ben dat ik doof ben schrijf je in de OP
Bedoel je daarmee ik ben er blij mee het kan me niet en dan ook echt niet schelen dat ik niks hoor. Of ben je blij dat je juist niet hoort? En waarom dan?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 15:13

apple01 schreef:
Zijn er dan zoveel ouders die hun dove of zeer slechthorende kind dan geen gebarentaal leren, iig? En zelf eventueel ook wat cursussen volgen?
Ik zou dat persoonlijk geen probleem vinden, om cursussen te volgen.

Helaas zoveel ouders, ook zoveel ouders die niet willen dat hun kind gebaart omdat dat hun spraak/gehoor zou aantasten/verminderen.

Citaat:
nog iets
@TS
blij ben dat ik doof ben schrijf je in de OP
Bedoel je daarmee ik ben er blij mee het kan me niet en dan ook echt niet schelen dat ik niks hoor. Of ben je blij dat je juist niet hoort? En waarom dan?

Uuhh, ik ben gewoon blij dat ik doof ben. Ik mis het niet en ik zie er ook heel veel voordelen in :D

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 01:36

Interessant topic dit :)
Ben zelf li drager van een CI, rechts heb ik nog een hoorapparaat

Heb het gekregen door een hersensvliesontsteking op mijn 11maand dus ik weet niet wat het is om goed horend te zijn
Of ik blij ben dat ik doof ben? Nee
Of ik genezen wil worden? Nee

Gek dus maar ik geloof niet dat ik als horende door het leven zou kunnen gaan, zou maar gek worden van alle nieuwe geluiden
Wél verwacht ik over 2jaar een nieuwe CI te krijgen, omdat ik toch enige ongemakken ondervind van mijn slechthorendheid

Ik gebruik geen gebarentaal, sterker nog,(en nu krijg ik heel bokt op mijn dak ;) ) ik weiger het te gebruiken
Ik hoor helemaal niet bij de doven, dus waarom zou ik hun taal gebruiken? Met alle respect hoor voor doven maar het ligt me niet ;)
Evenmin hoor ik ook niet bij de goed horenden, dus tja waar zit ik dan? Juist, er tussenin en daar heb ik geen problemen mee ;)

Heb zelf een slechthorende vriend, ik ben er niet naar op zoek en naar infoavonden ga ik evenmin :)
Deze vriend heeft wel een opleiding tot audiologie gevolgd maar is moeten stoppen wegens tegenkantingen vanuit de opleiding
Maar respect hoor voor deze jongen! Had zelf ook een school die me liever kwijt dan rijk was wegens mijn slechthorendheid
Tja, dan knaagt het wel even maar brengt zozeer méér motivatie op ;)

Ik zit nu op een zeer goede school en heb een fijne begeleidster die me helpt waar het nodig is :)

Geld verdienen op een gemakkelijke manier? Dat kan zeker!
Qassa werkt snel en gemakkelijk :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:08

IK denk dat het heel normaal is dat horende mensen heel verbaasd zijn dat jij niet wilt kunnen horen. Immers kunnen horende mensen zich absoluut niets voorstellen bij niet kunnen horen, dat dat dan zelfs tot woede gaat snap ik niet helemaal? Ik zou er me helemaal niets bij voor kunnen stellen een leven zonder geluid maar iemand die doof is geboren weet natuurlijk niet anders. En dan is het misschien niet zo belangrijk. Overigens vind ik het wel vreemd dat horende mensen voor jou niet met pen en papier willen werken waarom zouden ze dat niet willen lijkt me ook alleen maar onpraktisch voor beide partijen als de communicatie niet soepel verloopt.

Ik begrijp trouwens ook best dat horende mensen het heel moeilijk vinden om te accepteren dat hun kind niet kan horen en zich er ook geen voorstelling bij kunnen maken dat hun kind daar gelukkig bij kan zijn. (omdat ze dat zelf ook niet zouden zijn als ze op dat moment doof zouden worden of zich daar iig geen voorstelling van zouden kunnen maken).

Wat voor voordelen zitten er dan aan doof zijn voor jou zelf? Of kan je dat niet uitleggen?

Ironically common sense is not common...

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:15

ik kan me prima voorstellen dat je net zo gelukkig kunt zijn als je doof bent. Ik vind het wel moeilijk te begrijpen dat je liever niet hoort dan wel. Geluid is zo'n belangrijk onderdeel van mijn leven dat ik me niet kan voorstellen hoe ik zonder geluid moet leven. Het is wel een handicap in de zin van over straat lopen en niet de bus aan horen komen o.i.d. Het is een handicap die kan worden opgevangen door andere methoden dan horen. Maar dat maakt het niet ineens geen handicap meer.

Geçmişi sil at geleceğe bak

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:17

MoonChloe schreef:

Dat is toch een goede zaak? Het is uit belang van het kind om deze op een zo gemakkelijke manier mogelijk de wereld in te helpen. En kan maar heel moeilijk begrijpen dat je er op tegen kunt zijn.

Geçmişi sil at geleceğe bak

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 02:40

christel1857 schreef:
MoonChloe schreef:

Dat is toch een goede zaak? Het is uit belang van het kind om deze op een zo gemakkelijke manier mogelijk de wereld in te helpen. En kan maar heel moeilijk begrijpen dat je er op tegen kunt zijn.

Nou ik kan me daar eigenlijk wel iets bij voorstellen. Het is wel een operatie die risico's met zich mee brengt en vervolgens hebt een kwetsbaar apperraat in/op je hoofd en wanneer het stuk gaat hoor je niets meer. Bovendien is het volgens mij niet zo dat je ook direct goed hoort, ik bedoel het blijft een apperraat dat kan nooit zo goed werken als echt horen dan blijf je er denk toch een beetje tussenin hangen.

Als er morgen een tovenaar voor je deur zou staan en zou zeggen als jij wil tover ik je gehoor terug en hoor je net zo goed als ieder ander kan ik me er niets bij voorstellen dat je het niet zou willen. Maar als je eigenlijk wel een prima leven hebt zonder gehoor kan ik het me wel voorstellen dat je het die risico's en ongemakken niet waard vind. En het ook niet nodig vind voor andere, maar dat is en blijft denk ik toch een persoonlijke keus van mensen of ouders, wel belangrijk dat de voorlichting dan goed is natuurlijk!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 10:49

Het is meest erg dat ze worden geïmplanteerd omdat erbij wordt gezegd dat het kindje dan beter is en hij/zij gewoon naar regulier onderwijs kan zonder begeleiding/(ondersteunende) gebarentaal.
Dat is de probleem.

Van 5 dovenscholen in Denemarken zijn er nu 4 dicht. En de laatste heeft geen dove kinderen tot met groep 6. En dat is doodzonde, zeker omdat een grote groep van geïmplanteerden uiteindelijk toch terug moeten naar speciaal onderwijs.

En dat is zeker een punt van zorg op dit moment in NL. Gelukkig zijn de scholen nog niet dicht maar het is nu al heel anders dan vroeger. Er is nog maar 1 school (de beste dovenschool in NL) die nog dezelfde is maar dat gaat langzamerhand ook veranderen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:07

MoonChloe schreef:
Ik mis het niet en ik zie er ook heel veel voordelen in :D

Mag ik -als volkomen onervaren- vragen wat jij ziet als voordelen van je doofheid?

Het leven bestaat toch uit meer dan alleen communicatie met je medemens (waarbij ik dus niet begrijp dat er mensen op tegen zijn om die communicatie te vergemakkelijken). Ik kan me voorstellen dat het verkeer bijvoorbeeld ook een stuk lastiger wordt om aan deel te nemen.

Ons hele leven is gebaseerd op kennisoverdracht middels communicatie. Het gesproken woord is daarbij toch een belangrijke factor. Wanneer je van een horend en middels gesproken woord communicerend persoon verlangt dat zij op schrift gaan communiceren, geef je diegene een handicap waar ze niet aan gewend zijn...

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 11:32

Ook als ik met een horende praat in gesproken taal zijn wij ook allebei gehandicapt vind ik.

Ik ben door mijn doofheid veel visueler, schrik minder snel, slaap prima omdat ik geen last van herrie heb :D Kan beter voelen, ruiken proeven etc. En vooral, ik kan zoveel gemakkelijker met buitenlanders (doof/horend) communiceren dan meeste mensen. Want wij hebben geen engels nodig, wij kunnen gewoon gebaren gebruiken. (gesture/iconicity) Zo heb ik 9 maanden lang een cursus in Denemarken gevolgd met 18 andere doven uit hele wereld met mijn basisschool engels.
Godzijdank hebben wij in NL goede overheid waardoor zowat 90% op tv ondertiteld is en dat moet 100% zijn in 2011.

En moeilijker deelnemen in verkeer, wat een BULLSHIT. Hoeveel mensen hebben hun radio/ipod etc keihard aan? Of zijn aan het bellen etc. Bij hun is het eigenlijk nog erger i.m.o omdat ze niet gewend zijn om te overschakelen naar gebruik van visuele mogelijkheden. Wij doven doen niet anders.

Grappig dat je kennisoverdracht middels communicatie aanhaalt. Dat kan ook in gebarentaal. (zie voorbeeld van cursus in DK) Leuk is ook dat doven de enige 'gehandicaptengroep' is die op Europees niveau een organisatie heeft. (ook op wereldniveau) Dus ik ben pas naar een vergadering (van de organisatie op europees niveau) geweest in Zwitserland met heleboel mensen die ook niet zo goed engels konden. En volgend jaar ga ik naar Zuid-Afrika om dat op wereldniveau te doen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:43

Hoe gaat het dan als je knolholles krijgt?? Ben je dan continu naar je intructeur/trice aan het kijken wat die je wil duidelijk maken?? Of gaat dat anders??

Ik ben horend, maar heb wel altijd gebarentaal willen leren. Maar ik weet nog steeds niet waar.

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:44

MoonChloe schreef:
Ook als ik met een horende praat in gesproken taal zijn wij ook allebei gehandicapt vind ik.

Ik ben door mijn doofheid veel visueler, schrik minder snel, slaap prima omdat ik geen last van herrie heb :D Kan beter voelen, ruiken proeven etc. En vooral, ik kan zoveel gemakkelijker met buitenlanders (doof/horend) communiceren dan meeste mensen. Want wij hebben geen engels nodig, wij kunnen gewoon gebaren gebruiken. (gesture/iconicity) Zo heb ik 9 maanden lang een cursus in Denemarken gevolgd met 18 andere doven uit hele wereld met mijn basisschool engels.
Godzijdank hebben wij in NL goede overheid waardoor zowat 90% op tv ondertiteld is en dat moet 100% zijn in 2011.

En moeilijker deelnemen in verkeer, wat een BULLSHIT. Hoeveel mensen hebben hun radio/ipod etc keihard aan? Of zijn aan het bellen etc. Bij hun is het eigenlijk nog erger i.m.o omdat ze niet gewend zijn om te overschakelen naar gebruik van visuele mogelijkheden. Wij doven doen niet anders.

Precies en dat ben ik met je eens en ik ervaar het ook precies zelfde als wat je hierboven beschreef, ik ben zelf ook doof en ik gebruik geen gebarentaal maar ik red me overal prima en heb een goeie vaste baan en rijd auto. Ook kan ik beter met buitenlanders communiceren dan iemand die de taal niet spreekt maar wel kan horen, dat vind ik heel erg grappig.

Ik zie veel meer en zie veel dingen aankomen en voorkom zelfs ongelukken op de snelwegen, want ik zie echt alles, doordat er zoveel mensen achterlijk doen en roekeloos doen op de wegen, lezen, in slaap sukkelen, niet op eigen weghelft rijden maar half, noem maar op.

Mij viel het ook op dat horenden niet goed uitkijken in het verkeer en of als voetganger, want ze zijn teveel gericht op het kunnen horen.

Overal op scholen/opleidingen etc. met slag en wimpel geslaagd zonder moeite en ook rijbewijs in 1 x gehaald. Dus zo heel erg is het niet om helemaal doof te zijn. Natuurlijk zou ik graag willen kunnen horen, maar aub wel horend geboren en niet zoiets met behulp van CI ofzo, dat is gewoon een rotding en aan mijn lijf geen rotzooi en of operaties.

Ik slaap heeeeerlijk en goed, want ik hoor lekker niets, heerlijk stil.
Laatst bijgewerkt door Hanafubuki op 13-09-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak post aangepast: streepjes verwijderd en quote goed gezet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:13

MoonChloe schreef:
En moeilijker deelnemen in verkeer, wat een BULLSHIT. Hoeveel mensen hebben hun radio/ipod etc keihard aan? Of zijn aan het bellen etc.

Wooowwww, sorry hoor. Volgens mij informeer ik juist of dat zo is. Ik ben de laatste om hierover iets te beweren terwijl ik er geen ervaring mee heb! :=

Overigens vind ik dat radio/ Ipod ed. niet zouden moeten zijn toegestaan bij deelname aan het verkeer...

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:02

Ik gebruik ook altijd mijn ipod in het verkeer maar ik kijk echt wel om me heen hoor want fietsers (en hybride auto's, stomme boomknuffellaars }:0 ) hoor je toch niet aankomen. In de gemiddelde moderne auto hoor je ook nauwelijks meer geluid van buiten dus wat dat betreft zal het weinig verschil maken.

Ik slaap trouwens ook heel diep en vast en je mag wel een kanon af schieten voor ik wakker ben. Dus dat is niet perce een voordeel van doof zijn, dat is gewoon goed kunnen slapen.

En mooncloe jij zegt wel dat je makkelijker met buitenlanders communiceerd bijvoorbeeld maar dan bedoel je toch alleen dove mensen, of begrijp ik dat nu verkeerd? Ik zie daar niet perce een voordeel van in, dan kun je goed functioneren in je eigen groep maar in de maatschappij als geheel schiet je daar dan weinig mee op toch?

EDIT: misschien een hele stomme vraag omdat ik het gewoon niet goed begrijp. Maar je zegt dat mensen jou geen pen en papier willen geven, waarom heb je niet gewoon zelf schrijfmateriaal bij of bedoel je meer als jij het een keer vergeet oid?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 10-09-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:12

Chubby schreef:
MoonChloe schreef:
Ik mis het niet en ik zie er ook heel veel voordelen in :D

Mag ik -als volkomen onervaren- vragen wat jij ziet als voordelen van je doofheid?

Het leven bestaat toch uit meer dan alleen communicatie met je medemens (waarbij ik dus niet begrijp dat er mensen op tegen zijn om die communicatie te vergemakkelijken). Ik kan me voorstellen dat het verkeer bijvoorbeeld ook een stuk lastiger wordt om aan deel te nemen.

Ons hele leven is gebaseerd op kennisoverdracht middels communicatie. Het gesproken woord is daarbij toch een belangrijke factor. Wanneer je van een horend en middels gesproken woord communicerend persoon verlangt dat zij op schrift gaan communiceren, geef je diegene een handicap waar ze niet aan gewend zijn...

Je vergeet hierbij een even belangrijke factor, een groot gedeelte van de communicatie is non-verbaal. Als ik in het buitenland ben kan ik, ondanks dat ik de taal beperkt of helemaal niet spreek, toch vrij goed opmaken wat de ander bedoelt. En iedereen kan in principe schrijven, dus ik denk niet dat in een tijdperk van SMS en MSN communiceren op schrift een groot probleem is. :)

Ik kan me goed voorstellen dat er (dove) ouders zijn die niet willen dat hun kind een CI krijgt. Sowieso is een CI niet voor iedereen mogelijk omdat er een restgehoor moet zijn, en het is wel een ingrijpende operatie. Het is kostbaar en een CI heeft ook geen eeuwige levensduur dus er zal regelmatig een nieuw apparaat moeten worden geplaatst. En een CI staat niet garant voor een gehoor gelijk aan dat van een goedhorende.

De dovencultuur is een aparte cultuur en ik vind, als goedhorende, dat we die moeten respecteren en zo nodig bij moeten dragen aan de instandhouding ervan. Wel vind ik dat doven op een zo normaal mogelijke manier moeten meedraaien in de maatschappij en volgens mij lukt dat ze ook heel goed. :)

❤️

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:59

Plien91 schreef:
Je vergeet hierbij een even belangrijke factor, een groot gedeelte van de communicatie is non-verbaal. *knip* En iedereen kan in principe schrijven, dus ik denk niet dat in een tijdperk van SMS en MSN communiceren op schrift een groot probleem is. :)

Ik kan me op schrift lang zo snel en lang zo gemakkelijk niet uitdrukken als gesproken hoor. De nuancering gaat er al snel af, wanneer ik irl moet communiceren op papier.

Eerder schreef TS dat bijna de helft van wat gesproken wordt, wegvalt door ruis en dergelijke. Ik denk dat wanneer je met een horend persoon op schrift communiceert (als in face to face het gesprek op papier voeren) er wel meer dan de helft weg valt! Of bedoelen jullie dat zoals ik het nu interpreteer?