Een bril?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:08

Ik heb even gezocht maar kon geen 'bril' topic vinden. Dus op de gok plaat ik het maar even.

Ik heb de laatste tijd het idee dat ik (vooral in de auto) ver af niet goed kan zien. Zou dit echt zo zijn? Of komt dit nu gewoon door dat ik er op zit te letten. Mijn hele familie heeft een bril. al van jongs af aan. Ik word dit jaar 21 en heb geen bril. Ik ga vanmiddag even mijn ogen laten testen, wat denken jullie? Word het een bril of is het toch maar gewoon onzin en heb ik dit mezelf aan gepraat. Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem hebben. En vanaf waneer spreekt men van slecht zicht? Ik bedoel toen je je rijbewijs ging halen moest je een nummer bord op lezen. Dit deed ik zonder problemen,(dit was twee jaar geleden). Maar borden lezen van afstand word lastig. Ook zaten we laatst op een feesje en er stond een bordje op de deur, 'kleedkamer dames' ik kon het niet lezen dus ik vroeg aan mijn vriend wat staat daaar. Hij las het zo op en ik zag het net of ik dronken was. Toen ik wist wat er stond kon ik het natuurlijk zomaar lezen. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen.
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 14-07-11 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:09

Kan prima dat je een bril nodig hebt. Heb ook rond mijn 20e mijn 1e bril gekregen. Kreeg ook problemen met afstanden zoals in de auto of bij tv kijken.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:11

Oke.... Nou gelukkig zijn ze tegenwoordig hartstikke hip haha. Ook kwam ik erachter dat ik vaak hoofdpijn heb. Ik doe administratief werk en lees de hele dag dus ik heb er maar een link aan gekoppeld....

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:12

Mijn vriend heeft ook pas sinds zijn 26ste een bril, voor die tijd ook nooit nodig gehad.
Zijn sterkte is vrij laag -0.75 en -1.00 geloof ik, maar hij rijdt veel dus goed zien is dan wel erg belangrijk

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:13

Ja nou daarom. Ik ben wel van mening dat je met auto rijden vooral! Alles goed moet kunnen zien. Nu heb ik nog nooit een fietser of iets gemist zo erg is het ook weer niet haha maar toch! Ik vind het belangerijk. Wat ik ook nog vergeten ben te zeggen, ook ben ik nachtblind. Maar dit is mijn vader ook..... Heb je dit zomaar? Of heeft dat er ook van alles mee te maken.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:16

Ga gewoon even langs de opticien. Die kunnen een meting doen en zo weet je een stuk meer!!
Ik heb helaas al vanaf mn 3e ene bril.. bah bah bah

robincera
Berichten: 3041
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:18

Ik heb nu ook een half jaartje een bril, (ben 19) kon in de klas niet zo fijn het bord meer lezen en ook met autorijden en borden lezen op het station bijvoorbeeld merkte ik het. Heb maar -1, maar toch een wereld van verschil nu met bril! En ze hebben idd hele mooie brillen tegenwoordig, heb zelf een bruine Chanel

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:21

suuzepuus schreef:
Ga gewoon even langs de opticien. Die kunnen een meting doen en zo weet je een stuk meer!!
Ik heb helaas al vanaf mn 3e ene bril.. bah bah bah


Ik ga vanmiddag naar de opticien, maar het voeld net alsof ik naar de tandarts ga haha dus dacht schrijf even een stukje op bokt dat is toch altijd wel even lekker. En ook fijn om te horen wat anderen zeggen en denken. En ook fijn om te horen dat mensen het zelfde hebben. En ik dacht altijd, of je hebt idd zoals jou van jongs af aan al een bril. Of als je ouder bent dat je ogen minder worden, maar ik vond 20 altijd zo'n gekke leeftijd dus vandaar even dit topic.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:23

Ik heb ook een bril voor het autorijden, tv kijken en als ik achterin de collegezaal zit. Verder draag ik hem nooit, want ik vind het best vervelend zitten en toch wat minder mooi staan, ook al vind ik het best een mooie bril (ik heb een neutrale replay bril met smal zilverkleurig montuur).
Ik heb een bril sinds mijn 18de en ben nu 24. Heb ook een tijdje lenzen gedragen, maar dat vond ik het ook niet helemaal. Gelukkig zijn mijn ogen niet slechter geworden tot nu toe, dus ik hoef nog steeds mijn bril alleen op met dit soort activiteiten.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:25

ik heb ook een bril voor dichtbij niet perse lezen maar alles in de buurt van 2 meter, haha iederee vind mij met bril beter staan als zonder

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:28

Ik ga liever naar de opticien dan de tandarts hoor :D . Ik heb zelf ook sinds ruim een jaar een bril, merkte dat vooral in het donker de straatnaambordjes lastig te lezen zijn. Sterkte is niet veel (-0.5) maar wat een verschil! Ook beeldschermwerk: minder last van vermoeidheid en hoofdpijn. Succes vanmiddag!

Anoniem

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:34

Ik heb op mijn 22e een bril gekregen, ik heb +1 aan beide ogen, dus ik heb hem in principe alleen voor dichtbij, maar ik draag hem dag in dag uit, behalve met autorijden ik ben helemaal weg van mijn bril. Heb een zwart-doorzichtige van DKNY :)

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:36

steenbok1980 schreef:
Ik ga liever naar de opticien dan de tandarts hoor :D . Ik heb zelf ook sinds ruim een jaar een bril, merkte dat vooral in het donker de straatnaambordjes lastig te lezen zijn. Sterkte is niet veel (-0.5) maar wat een verschil! Ook beeldschermwerk: minder last van vermoeidheid en hoofdpijn. Succes vanmiddag!


Ja in het donker is het helemaal belabbert!

Als me een auto tegemoet komt zie ik helemaal niks meer, en als de auto voorbij is moeten me ogen echt even bijkomen. Maar ik denk dat iedereen dit wel heeft, dit zal wel niets met ogen en een bril te maken hebben.

En de tandarts ja haha, het is ook niet zo zeer dat ik bang ben voor een bril haha tegenwoordig zijn ze hartstikke gaaf! En ik zou me er zeker niet voor schamen! Maar gewoon het idee, hahaha spannend

Anoniem

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:37

Voor dat lichtprobleem heb ik een speciale nachtbril in de auto liggen, die filtert de scherpe dingen uit het licht waardoor je ogen geen optater krijgen :)

charlie_x

Berichten: 401
Geregistreerd: 19-09-09

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:39

Ach, je kunt maar beter even naar de opticien gaan, niet waar?
Beter het zekere voor het onzekere!
Succes! :)

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:41

Weetje wat het is! Ik ga NU heen..... haha ik zal nog wel even een berichtje achter laten met het eind resultaat.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:42

Ik heb sinds mijn 15e een bril/lenzen, ben erg blij dat het bestaat want inmiddels ben ik 22 en is mijn sterkte steeds opgelopen.
Inmiddels -3 en -4 met mijn bril..
Zonder bril of lenzen voel ik me echt blind := .

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:07

Mijn moeder kreeg een bril nadat ze van mij bevallen was (leuk cadeau hé :D ) . Ik ben zelf ook bril/lenzendrager maar ik heb het wel al op jonge leeftijd gekregen (8 jaar). Iig is het niet zo vreemd op latere leeftijd en heb je er toch wel 99% zeker eentje nodig. Zoals je zelf zegt, tegenwoordig zijn dat geen sullige dingen meer zoals in mijn kindertijd maar erg hip ;) .

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:17

Nou daar ben ik weer..... raar maar waar geen bril. Rechteroog was goed.... En linker oog mis ik een kwart, maar er werd me verteld dat het niet echt zin heeft om een bril te nemen. Wel als ik meer klachten krijg moest ik terug komen.

steenbok1980

Berichten: 673
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:57

Heb je zelf vertrouwen in deze uitkomst? Want als ik jouw OP lees, denk ik..... kan wel een brilletje gebruiken. Zo niet, kan je altijd even naar een andere opticien gaan voor een meting.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:10

Vreemd dat deze meting eruit komt, ben je niet vermoeid waardoor je slechter ziet, dit kan ook nog wel eens de oorzaak zijn.

Als je het niet vertrouwt kun je altijd nog eens bij een andere opticien langs gaan.

RM__
Berichten: 126
Geregistreerd: 15-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:23

Ik heb precies hetzelfde als jou, heb eigenlijk geen bril nodig maar heb er toch een genomen (ten eerste omdat ik een leuk montuur had uitgezocht en ik het wou als accessoire) maar heb hem wel op mijn sterkte genomen. Omdat ik 'te scherp' zie merk ik dus een minimaal verschil, zei de opticiën. Met autorijden gebruik ik hem wel, en ik moet zeggen dat het erg veel scheelt, veel rustiger voor mijn zicht en minder snel vermoeid. Ook als ik eens hoofdpijn heb helpt het, dus als je soortgelijke 'klachten' hebt zou ik zeker overwegen om een bril voor erbij te nemen :)

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:04

RM__ schreef:
Ik heb precies hetzelfde als jou, heb eigenlijk geen bril nodig maar heb er toch een genomen (ten eerste omdat ik een leuk montuur had uitgezocht en ik het wou als accessoire) maar heb hem wel op mijn sterkte genomen. Omdat ik 'te scherp' zie merk ik dus een minimaal verschil, zei de opticiën. Met autorijden gebruik ik hem wel, en ik moet zeggen dat het erg veel scheelt, veel rustiger voor mijn zicht en minder snel vermoeid. Ook als ik eens hoofdpijn heb helpt het, dus als je soortgelijke 'klachten' hebt zou ik zeker overwegen om een bril voor erbij te nemen :)


Mijn verhaal is precies het zelfde als de jouwe. En omdat er werd gezegt dat als ik een bril zou nemen zou er echt geen wereld voor me open gaan. De verbetering zou dan zo minimaal zijn.

En ik ben bij drie verschillende geweest. Omdat ik het inderdaad niet vertrouwde haha was daarna ook echt goed misselijk van al die testen.
Maar bij de eerste werd gezegt dat als ik de klachten zou houden en graag een bril wilde kon ik altijd terug komen.....

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:36

Bij mij was het verschil ook minimaal. Zo klein dat de opticien het in 1e instantie niet eens kon vinden. Ben toen doorgestuurd naar de oogarts en daar bleek ik een lichte afwijking te hebben. Omdat ik er last van had een brilletje gekregen voor tv kijken en auto rijden.