Zwanger en rugpijn..

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

eknein

Zwanger en rugpijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 17:03

Hallo Bokkers!!

Ik ben nu 18 weken zwanger, allemaal heel leuk en tot gisteren gaat alles nog heel goed.
Maar vanochtend..... Ik werd wakker met zo'n enorme rugpijn en een lam gevoel in mijn benen(kan slecht blijven staan). Ik kan niet goed zitten, lopen en al helemaal niet bukken. Het zit in mijn onderrug precies in het midden.
Daarbij heb ik steeds steken in mijn liezen/buik.

Ik maak me toch een klein beetje zorgen, weten jullie toevallig of dit normaal is? Ik had wel gelezen dat rugpijn voorkomt. Maar ik ben niet echt kleinzerig, maar dit doet echt ontzettend pijn...

Groetjes, Nienke

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:14

Ik weet niet of je vaker last van rugpijn hebt, of dat een zwakke plek is?
Ik ga er van uit dat dit een continue pijn is en geen pijn die komt en gaat, want dan gaat het meer op weeen lijken en
die moet je nu nog niet hebben.
Tgv zwangerschapshormonen verslappen veel banden waaraan oa ruggegraat en bekken steun vinden.
Dit is een natuurlijk proces om straks als je gaat bevallen dat soepeler te laten verlopen.
Nadeel is dat je ook sneller last van je rug of bekken kan krijgen.
Houdingsoefeningen/therapie kunnen helpen.
Ik zou het even bespreken met de verloskundige, en ook evt of je wat tegen de pijn mag.
Goede zwangerschap verder gewenst!

benangelique

Re: Zwanger en rugpijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:19

als het je niet lekker zit moet je gewoon je vk bellen. die is daarvoor en ze hebben liever dat je een keer te vaak belt dan te weinig.
vermoedelijk zijn het je banden.

...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:45

Ik ga mee met Elmyh. Ik had ook rugpijn en steken in mijn lies tijdens mijn zwangerschap, bleek dat ik bekkeninstabiliteit had. Ik zou idd ook je vk bellen voor overleg.

Hocus Pocus Branco

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:47

idd waarschijnlijk bekkeninstabiliteit. Ik heb geen kinderen maar heb het toch (komt door een buikoperatie)

Je kunt daar ook rechtstreeks mee naar een fysiotherapeut gaan!

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:48

ik denk idd dat het je bekken zijn wat jij aanduidt als rugpijn.
En bij je buik/liezen gok ik dat het je banden zijn.

Maargoed, als ik jou was zou ik gewoon de verloskundige bellen, die kan het je met zekerheid vertellen.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:49

IK zou inderdaad morgen even bellen met de VK
bekkeninstabiliteit zou meer voorkomen bij vrouwen die paardrijden en hebben paardgereden!

Ik ben nu 32 weken zwanger en heb ook echt overalll pijn!
Nog even meis... goede zwangerschap.

mama van 2 prachtige jongens

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:54

Via deze site http://www.kindjeopkomst.nl/html/zwange ... it_001.htm
vond ik dit:

Pijnklachten
Pijn middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de schede.

Pijn links en/of rechts onder in de rug ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen.

Pijn rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug). De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of andere schokkerige bewegingen.

Startpijn
Een van de kenmerken van bekkenpijn is `startpijn': pijn bij het starten van een beweging zoals opstaan uit een stoel. Sneller moe worden. Pijn en vermoeidheid gaan bij bekkenklachten meestal hand in hand. De vermoeidheid treedt het snelst op als men op één plek blijft staan en bij slenteren. Stevig doorlopen geeft vaak minder klachten, uiteraard is het zaak om een goede lichaamshouding aan te nemen. Fietsen is vaak beter vol te houden dan wandelen. Dit geldt niet voor iedereen; de ernst van de klachten speelt hierbij een rol. Langdurig in dezelfde positie zitten of liggen kan onplezierig zijn. Langzamer herstellen van vermoeidheid en pijn na een vermoeiende dag heeft iedereen wel eens een dagje nodig om weer de oude te worden. Je gaat een keer vroeg naar bed en dat is het dan.

Bij vrouwen met klachten van bekkeninstabiliteit ligt dat veel extremer: een uurtje winkelen is soms al voldoende om de volgende dag meer pijn en vermoeidheid te hebben dan gewoonlijk.

Welke klachten horen niet bij de typische bekkenpijn?
Het gevaar bestaat dat alle ongemakken die een zwangere heeft worden toegeschreven aan bekkenpijn of instabiliteit. Deze aandoeningen zijn erg onwaarschijnlijk als de pijn niet wordt gevoeld op een van de genoemde plaatsen (rond het schaambeen, de stuit, of de linker- of rechterbil).

Pijn uitsluitend in de onderbuik of uitsluitend aan de zijkant van de heupen heeft meestal een andere oorzaak en is geen bekkenpijn of instabiliteit. Pijn in de onderbuik aan de zijkanten van de baarmoeder kan ontstaan door het groeien van de baarmoeder; dit wordt ook wel bandenpijn genoemd.

mama van 2 prachtige jongens

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 08:45

Dank jullie wel voor de informatie. Ik heb gister de vk praktijk gebeld. Die zei dat ik maar op bed moest gaan liggen met een kussen onder m'n rug. En vandaag ga ik even een fysio bellen.
Het is niet over gegaan helaas vannacht. Hoop dat het snel wat minder word, want dit is echt niet te harden..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:49

Heb je een kruik al geprobeert? Ik heb er ook veel last van gehad tijdens mijn zwangerschap, en paracetamol hielp nou niet echt je van het...
Maar hoe snel het komt optrekken, zo snel kan het ook weer verdwijnen gelukkig.
Bij mij was het een teken dat ik teveel wilde dragen, bewegen.
Het is ook een nadeel dat het niet meteen komt opzetten als jij iets gedaan hebt, bij mij kwam het vaak pas de volgende dag.

Geld verdienen door emails te lezen, geen snel-rijk-work-wondermiddel, wel verslavend en een leuk zakcentje :') >> klik hier

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:20

Ik heb veel baat gehad bij een fysiotherapeut die ook manueel therapeut is, die heeft mijn bekken weer (voor zover dat ging) recht gezet. ook heb ik enkele oefeningen mee gekregen die ik thuis kon doen. Ben daar gekomen na doorverwijzing van de vk. Daar heb je denk ik meer aan als alleen fysio (mijn vk raadde dat iig aan in plaats van alleen fysiotherapie).

Wat Equidea zegt klopt, ik kreeg ook klachten bij teveel inspanning en dan pas de dag erna. Dubbele is alleen wel dat compleet rust nemen ook funest is, je moet zelf aan gaan voelen waar je grenzen liggen qua belasting en dat kan alleen door uitproberen. Warmte helpt idd goed om de klachten tijdelijk wat te verlichten, ik ging iedere dag lekker in bad. Voordeel is wel dat als je de klachten tijdens je zwangerschap krijgt, je ze meestal na de bevalling weer snel kwijt bent. daar heb je grote kans op. Ik heb na de bevalling nergens meer last van gehad.

Hocus Pocus Branco

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:17

als het 'er even in schiet' ben je daar vijf tot zeven dagen zoet mee. Daarna kan fysio helpen zorgen dat het minder vaak gebeurd. manueel therapie of kraken heb ik geen ervaring mee.

Wel dat strekken helpt. Dus op je rug liggen en je knieen intrekken richting kin.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie