Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:17

Jaren geleden kreeg iedereen een sportkeuring,dat was verplicht toen.
Je werd gekeurd bij de GGGD en als er iets niet goed was werd je afgeraden die bepaalde sport te doen.
Je hoorde toen ook bijna nooit dodelijke gevallen op en rond het sportveld,terwijl je ze steeds vaker hoort nu.
Eergisteren weer hier in het dorp,een kind van 11 jaar oud!
Jongen zat op Korfbal,gaat de materialen klaar zetten samen met de leiding en voelt zich opeens niet goed.Zegt dat ook tegen de leiding en die zegt:ga maar even zitten jongen.Dan valt de jongen neer,word blauw en is dood.Leiding begint meteen te reanimeren,komt een 2de leiding bij die neemt het reanimeren over.Ambulance is gebelt,arriveert pas na een half uur [hoorde ik] en nemen de reanimatie over.Iets later komt de trauma helicopter en die gaan verder met reanimeren.Ze zouden alles bij elkaar een uur reanimatie hebben toe gepast,maar het mocht niet baten,het kind was overleden.
Dit kind moet gewoon een hartafwijking/ziekte hebben gehad lijkt mij,een gezond kind van 11 jaar kán toch niet zomaar een hartstilstand krijgen.
Bij een sportkeuring zóu het miss. wel opgevallen zijn dat het hart niet functioneerd zoals het zou moeten functioneren bij een kind.
En dit is dan nog maar 1 bekend geval,er gebeuren er veel meer op en rond de sportvelden.
Je kan zelf wel een sportkeuring aanvragen,kost je iets van 60,- euro en is niet bepaald in de buurt.
Ik vind dat ze bij elke sporter een sportkeuring moeten verplichten en dat sporters dan een eigen bijdrage betalen aan de keuring.
Ik denk dat het heel veel ongelukken/overledenen zal schelen!
Ik denk er nu vaak genoeg over om te stoppen met dames voetbal.Ik voetbal al vanaf mijn 14de [wel poosje tussenuit geweest i.v.m. zwangerschap]en ben nu 49 jaar,dus ook niet meer 1 van de jongste.
Eerlijk gezegd vind ik het eng worden,maar ik geniet nog zo van voetballen en het is goed voor mijn artrose en hernia.Zonder voetbal krijg ik last van me artrose en hernia.

Wat vinden jullie?moeten ze de sportkeuring verplichten of gratis aanbieden?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:19

Wie zegt dat dit een hartstilstand was? Ik snap je punt heel goed, en er is zeker iets voor te zeggen. maar er zijn helaas toch dingen die van te voren niet te ontdekken zijn en waar je zo dood aan neer kunt vallen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:23

Zijn hart stond stil en hij werd blauw?
Dat wijst toch op een hartstilstand?
En er werd ook gezegd dat het zijn hart was,en zijn vader heeft ook een hartkwaal.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:24

Tja, als een sportkeuring zou uitwijzen dat ik niet zou moeten paardrrijden zou ik daar toch echt niet naar luisteren. Ik val lieverr dood neer terwijl ik hetgene doe waar ik van hou dan dat ik dingen doe die ik niks aan vind (want paardrijden is echt de enige sport die mij iets doet) en dat ik op die saaie manier oud word.
Het leven is niet veilig, ik ga me er niet druk om maken.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:25

phormicola schreef:
Tja, als een sportkeuring zou uitwijzen dat ik niet zou moeten paardrrijden zou ik daar toch echt niet naar luisteren. Ik val lieverr dood neer terwijl ik hetgene doe waar ik van hou dan dat ik dingen doe die ik niks aan vind (want paardrijden is echt de enige sport die mij iets doet) en dat ik op die saaie manier oud word.
Het leven is niet veilig, ik ga me er niet druk om maken.


Ja dat zeg je nu,maar wat als het werkelijkheid zou zijn?
Je kan daar nu niets over zeggen lijkt me.
je hebt ook nog je familie en vrienden,zeggen die je niets meer dan paardrijden dan?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:27

Ik snap niet zo goed wat je probleem is, jij weet niks van mijn situatie af. Wie weet, misschien weet ik er ALLES van af.

En nee, het is mijn leven, daar hebben anderen vanaf te blijven. Het is mijn beslissing.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:27

Maar deze jongen kreeg kennelijk een hartstilstand bij het klaarzetten van wat spullen, en niet tijdens het sporten. Bovendien lijkt me dit een zeer uitzonderlijk geval. Wel een erg treurig bericht niettemin.

Zulk medisch onderzoek is niet te verplichten, lang niet iedereen wil weten of hij/zij een hartkwaal heeft.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 08-09-10 21:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:28

Als zijn vader een hartkwaal heeft snap ik niet dat die ouders die jongen niet van tevoren hebben laten onderzoeken. Om iedereen die wilt sporten van tevoren te laten keuren vind ik persoonlijk wat ver gaan. Maar als je als ouder een dergelijke kwaal hebt vind ik dat je de verplichting richting je kind hebt van tevoren uit te zoeken of deze het ook heeft.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:28

je leeft toch niet voor anderen, maar voor jezelf??

taart

Berichten: 149
Geregistreerd: 06-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:30

Tja.. moeilijk. Hoe naar dit soort incidenten ook zijn, je kan niet alles voorkomen. Uiteindelijk zullen dit soort dingen ook ondanks zo'n keuring wel voorkomen. Als je weet dat iets in de familie zit hoor je als ouders je kind imo goed in de gaten houden/te laten checken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:31

gohya schreef:
Zijn hart stond stil en hij werd blauw?
Dat wijst toch op een hartstilstand?
En er werd ook gezegd dat het zijn hart was,en zijn vader heeft ook een hartkwaal.

Jongen is niet door het sporten zelf omgevallen. Dit had dus overal kunnen gebeuren.

Hoe goed een medisch advies is hangt ook af van het referentiekader van de betreffende arts, het karakter van de patient en hoe intensief de betreffende sport gedaan wordt. Rondje bos op een relaxte, goed opgevoede pony is iets heel anders dan een cross-training bv.

car0linee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:33

Ik snap je punt wel.. maar wij hebben het in ons gezin zelf meegemaakt met mijn broer, hij had een zwakke ader bij zijn hersenen en is hierdoor gestorven.. en mijn ouders zijn maar al te blij dat hij altijd heeft gedaan wat hij graag wou doen en niet dingen moest laten staan omdat het niet goed voor hem zou kunnen zijn.. (mijn ouders wisten van te voren dus niet dat hij een zwakker gedeelte in zijn hersenen had en zijn hier blij om anders leef je constant in angst..) dus ik denk dat het voor de mensen die het graag zouden willen wel makkelijker mogelijk moet kunnen zijn om een sportkeuring te ondergaan. maar ieder wel in zijn eigen keuze laten.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:34

Het punt is,met een sportkeuring komen er eventuele afwijking naar boven! nee je kan zeker niet alles voorkomen.Je kan morgen zomaar overreden worden.Er zijn genoeg dingen waar je ook verplicht voor gekeurd moet worden.Voor sommige beroepen moet je gekeurd worden,word je afgekeurd?jammer dan maar dan zal je toch een ander beroep moeten kiezen.Kan je niet zeggen ik luister niet naar die afkeuring ik ga dat beroep gewoon doen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:40

gohya schreef:
Het punt is,met een sportkeuring komen er eventuele afwijking naar boven! nee je kan zeker niet alles voorkomen.Je kan morgen zomaar overreden worden.Er zijn genoeg dingen waar je ook verplicht voor gekeurd moet worden.Voor sommige beroepen moet je gekeurd worden,word je afgekeurd?jammer dan maar dan zal je toch een ander beroep moeten kiezen.Kan je niet zeggen ik luister niet naar die afkeuring ik ga dat beroep gewoon doen.

Bij beroepen waar je direct verantwoordelijk bent voor de levens van anderen (bestuurder tram, bus, metro, trein, piloot bv) is dat geheel logisch. Bij sporten ligt dat meestal anders en is plezier belangrijker dan door aangeboren afwijking kunnen omvallen door inspanning. Liever leven dan slechts bestaan uit angst voor het stuk gaan van aangeboren slechte ondelen.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:43

Ik denk dat je met een sportkeuring weinig op lost. Kinderen worden al op allerlei manieren in de gaten gehouden. Begint al op het consultatie buro, en via de school en schoolgym worden ze nog regelmatig nagekeken en worden de risico gevallen er al tussenuit gepikt.
Voor volwassenen die na jaren weer beginnen met sporten zou het nog wel een goed idee zijn. Gelukkig krijg je bij goede sportscholen ook eerst een flinke intake met fit test.
Volgens mij loop je juist meer risico op allerlei kwalen en ongelukken door te stoppen met sporten dan door te blijven sporten. Hoe beter je basis conditie is, hoe sneller je weer hersteld mocht je toch een ongeluk krijgen.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:49

Toen ik nog rugby speelde moesten we elk jaar op medische controle, als ge geen dokter kende was er op bepaalde dagen een sportdokter aanwezig in de club en kon je daar gaan (ik veronderstel dat dat gratis was, ben nooit op de club zelf geweest:P)
Maar het wordt dus nog gedaan...
Toen ik andere sporten begon (tennis, dans en turnen) is er nooit om een medisch attest gevraagd :P

dressagelady

Berichten: 6205
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:11

gohya schreef:
Zijn hart stond stil en hij werd blauw?
Dat wijst toch op een hartstilstand?
En er werd ook gezegd dat het zijn hart was,en zijn vader heeft ook een hartkwaal.


Wat ik eruit opmaak is dat het dus overal had kunnen gebeuren, het heeft niet direct een link met de activiteit waar hij op dat moment mee bezig was. Een vriend van mij lag ook op een morgen dood in bed, bleek ook een hartkwaal te hebben. Niemand wist daar wat van, zat kennelijk wel in de familie.

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:15

In mijn zeer directe omgeving is een persoon met een mogelijke hartkwaal. Dit zit in de familie bij hem, redelijk veel familieleden (50%) hebben deze hartkwaal. Dit persoon is nu 25, en hij weet het al zo'n 15 jaar, dat hij ook een mogelijke hartafwijking kan hebben.

Echter, hij wilt het niet eens weten.

En zo zijn er nog heel veel mensen. Die willen het niet weten als ze een afwijking of een kwaal hebben. Daarom vind ik dat het niet verplicht mag worden om een sportkeuring te krijgen, dit moet door mensen zelf beslist worden.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:16

Sja wie zegt dat er bij deze jongen iets uit de sportkeuring was gekomen? Ik ken gevallen van hele families die spontaan dood neer vielen, maar die perfect door alle testen heen kwamen...

Ik vind het vaak lastig om die grens te trekken. Je kan 16 miljoen mensen op 100 aandoeningen testen, maar dan kun je ook meteen de kosten van je zorgverzekering verdubbelen...

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:30

ook niet geheel onbelangrijk inderdaad; wie zou dat moeten betalen?

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:31

:oo Wow heftig zeg.

Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt en er over gaat nadenken.

Ik heb vroeger ook een sportkeuring gehad voordat ik mocht meedoen met korfbal.
Op zich een hele goede controle. Erg jammer dat het tegenwoordig niet meer hoeft.

Tijdens zo'n keuring kan een probleem ontdekt worden waar je anders nooit achter zou komen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:47

In Nederland maakt Nicole Panhuyzen (cardioloog in Nijmegen) zich (met een werkgroep van deskundige medestanders) sterk voor een verplichte keuring van sporters.

Zie o.a. dit artikel: http://static.rnw.nl/migratie/www.werel ... redirected

Even een kanttekening: in Nederland is een sportkeuring nooit verplicht geweest (zoals bijvoorbeeld in Italië), althans niet vanuit landelijk oogpunt. Die beslissing wordt overgelaten aan iedere sportbond afzonderlijk.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:05

Wat al eerder gezegd wordt, sommige mensen weten liever niet dat er mogelijk wat mis zou kunnen zijn, uit angst om dan overal teveel bij te moeten nadenken. Is niet alleen bij sport zo, ook bij anderen. Neem nou erfelijke ziektes. Lang niet iedereen laat dat controleren. Of andere ziektes. Mijn vader is 1,5 jaar geleden overleden aan de gevolgen van longkanker, maar mijn moeder rookt nog steeds, terwijl ze weet dat dat de dood van mijn vader betekende.
Soms wil je dingen gewoon niet weten...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Sportkeuring verplichten![kind,11 jaar valt dood neer].

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:22

voor amateursport lijkt me het echt overdreven om iedereen te testen :=
Topsport vraagt echt veel van je lichaam, dus daar zou het goed zijn, maar daar gebeurt het al.

Dit lijkt me overigens ook niet een geval wat door de sport kwam. Dit kan overal gebeuren, of je nu sport of niet. Over het algemeen wordt je hart/ lichaam toch sterker van sporten. Het lijkt me raar om daarom niet te gaan sporten.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 10:28

kainda schreef:
:oo Wow heftig zeg.

Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt en er over gaat nadenken.

Ik heb vroeger ook een sportkeuring gehad voordat ik mocht meedoen met korfbal.
Op zich een hele goede controle. Erg jammer dat het tegenwoordig niet meer hoeft.

Tijdens zo'n keuring kan een probleem ontdekt worden waar je anders nooit achter zou komen.


Kijk dit is nou precies wat ik bedoel!