Slechte aders, beter te maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Slechte aders, beter te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:02

Ik heb al vanaf mijn 7e infuus omdat ik geen witte bloedcellen aanmaak. Heb 2x een porthacat gehad, maar de laatste was een drama dus het is weer terug naar prikken in de hand.

Nu is het geval dat ik echt hele dunne aders heb :( Dus het prikken is elke x een drama!

Zijn er dingen die ik kan doen om mijn aders beter te maken of is dat gewoon iets wat niet kan?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:10

Ik heb ook hele dunne en fijne aders maar daar kan je niks aan doen. Ik kan dus niet geprikt worden met een naald voor volwassenen maar alleen met een vlindernaaldje voor kinderen. Misschien is dat voor jou ook een idee?

Annick75

Re: Slechte aders, beter te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:02

Je vaten beter maken dan ze zijn, gaat inderdaad niet lukken.

Wat je wel kan doen, is op weg naar het ziekenhuis alvast handschoentjes aantrekken, zodat je handen niet te koud zijn als je daar aankomt.

Verder in het ziekenhuis vragen of je eerst even een tijdje met je handen in goed warm water mag zitten. Je aderen zetten dan op door de warmte en zijn dan beter te vinden en vaak ook beter aan te prikken.

Andere optie is af en toe uitwijken naar de aderen in je voeten. schijnt niet geweldig fijn te zijn, maar dan ontzie je je vaten in je handen even.

te vaak op/om dezelfde plek prikken, kan een soort verlittekening van de vaatwand geven, heb ik me laten vertellen en dan wordt het alleen maar moeilijker.

Ik heb zelf ook van die dunne vaten, die ook nog eens vrolijk wegrollen. De enige plek waar ik een beetje normaal aan te prikken ben, is in mijn ellenboogholte waar ze ook meestal bloed prikken. Dat is dus ook nog een optie.

Afgelopen februari heb ik op die plek een dag of 4 een infuus gehad, omdat ik aan de antibiotica moest in het ziekenhuis. Zelfs de anesthesist die het infuus kwam prikken, had moeite een geschikt vat te vinden.

En inderdaad, ook bij mij wordt een kindernaaldje gebruikt, zo'n mooie roze ;)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:20

Ja idd, bij mij gebruiken ze ook altijd zo'n vlindernaaldje. Anders zijn ze 1,5 uur bezig met prikken en hebben ze nog niks.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 15:31

Ik krijg thuis infuus ;) Vlindernaald wilt de prikker niet gebruiken omdat die niet zo scherp zijn ofzo. Vroeger werd ik daar wel mee geprikt.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:49

Pff wat een drama is dat toch altijd, dat prikken!! Ik heb niet zo'n hele dunne aderen, maar bij mij liggen ze wel echt belachelijk diep, waardoor ze bijna niet te vinden zijn. Ik denk hierdoor heb ik in de loop der jaren echt een naalden fobie ontwikkeld, wat het prikken vaak ook niet echt makkelijker maakt! :P
Heb ooit, vanwege een longontsteking, in de slagader bloed moeten laten prikken en zelfs de anesthesist kreeg em niet geprikt. Gevolg: beide armen zeker 30x geprikt en blauwe plekken tot aan mijn ellebogen... Pfff wat een drama!

De tip van het warme water en de handschoenen is idd een goeie, die ga ik zeker eens onthouden! :)

Wel rot, TS! Ben ook bang dat je hier niet echt iets aan kan doen, behalve natuurlijk een ervaren prikker!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:11

Eh, volgens mij is het onzin dat die kleine vlindernaaldjes minder scherp zijn, maar goed, voor het volgende infuus lekker met je handjes in een bak warm water gaan zitten dan maar en hopend at het beter gaat.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 18:18

thnx voor de tips!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:25

Je kunt inderdaad de kwaliteit van je vaten niet verbeteren.
Jammer dat het met een PAC niet lukte, dat is in principe een mooie oplossing.

De tips over warm water of een hotpack werken echt goed.
(Ik moet zelf regelmatig infusen prikken, en dat is ook nog een hele kunst op zich.)

Het helpt ook als je al aangeeft dat je moeilijk te prikken bent, en een ervaren prikker wil hebben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:30

Wat een narigheid zeg!!

Weet echt niet of het hier echt voor kan helpen, maar visolie innemen (capsules) staat er wel om bekend dat het de vaten in betere staat kan houden!!

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:00

Hoi
Dat een vlindernaaldje minder scherp is dat is echt onzin.
Maar wat jullie bedoelen is denk ik een neoflon naald?
Hoe vaak moet je een infuus? Er zijn wel meerdere opties natuurlijk...
Willen ze geen nieuwe PAC meer proberen?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:09

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:45

FitzChivalry schreef:
Je kunt inderdaad de kwaliteit van je vaten niet verbeteren.
Jammer dat het met een PAC niet lukte, dat is in principe een mooie oplossing.

De tips over warm water of een hotpack werken echt goed.
(Ik moet zelf regelmatig infusen prikken, en dat is ook nog een hele kunst op zich.)

Het helpt ook als je al aangeeft dat je moeilijk te prikken bent, en een ervaren prikker wil hebben.

Misschien wel een optie om te zeggen dat je een ervaren prikker wil. Maar alles ligt eraan.
Ik durf te zeggen dat ik helemaal niet zo een ervaren prikker ben als sommige andere op mijn afdeling.
Maar vorige maand kwamen ze mij ook halen, helemaal in de stress, dat ze geen infuus in kregen bij een patiënte.
Moet zeggen dat ik helemaal geen zin had om ook nog eens te proberen, want als zij ( de ervaren mensen) het al niet konden, dan ik zeker niet.
Maar wonder boven wonder is het gewoon gelukt.
Ik denk dat je daarin gewoon geluk moet hebben, natuurlijk is ervaring een pluspunt. Maar denk niet dat de topicstarter een student of een beginnend verpleegkundige aan bed gaat krijgen om der te prikken.