Zenuwachtig -> misselijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Zenuwachtig -> misselijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 07:22

Hallo Bokkers,

Smakelijk verhaal.. Sorry :o

Ik heb dus al van kleins af aan dat als ik zenuwachtig ben dat ik mijzelf dan zo opfok dat ik dan eigenlijk bijna altijd moet overgeven..
Dit kan al gaan om een ritje in de achtbaan, maar ook voor nu bv mijn motorrijlessen, 1e keer naar nieuwe baan enz..
Kent iemand dit? En hoe ga jij er mee om?
Ik weet meestal van te voren dat OF ik te zenuwachtig ga worden (waardoor ik mijzelf dus eigenlijk al opfok) en dan eet ik niet van te voren zodat ALS ik moet overgeven er niet echt iets uit komt..

Het beheerst echt een groot deel van mijn leven, nu woon ik bv samen, maar ik kan mij nog wel goed herinneren dat als ik vroeger ooit een date had het vaak voor kwam dat ik VOOR en TIJDENS de date soms echt naar een wc moest rennen..

Anyways graag reactie als je dit herkend :)

Edit: Typfout
Laatst bijgewerkt door _Lola_ op 03-09-10 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:29

_Lola_ schreef:
Het beheerst echt een groot deel van mijn leven, nu woon ik bv samen, maar ik kan mij nog wel goed herinneren dat als ik vroeger ooit een date had het vaak voor kwam dat ik VOOR en TIJDENS de date soms echt naar een wc moest rennen..

Ik denk dat het het beste is als je hiermee eens langs je huisarts gaat.
Er zijn best manieren (autogene training oid) waarmee je leert dit in de hand te houden. Je zegt zelf al dat het een groot deel van je leven beheerst en dan lijkt het me idd een goed idee als je stappen onderneemt. Sterkte :(:) !

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:53

Ik herken je verhaal wel. Ik word ook misselijk van de zenuwen, en van de angst om misselijk te worden word ik nog misselijker en zenuwachtiger dan dat ik al was. Ik heb hierdoor emetofobie gekregen. Het is het beste om even langs je huisarts te gaan, voor echt overgeven denk ik dat domperidon enorm kan helpen. En therapie, zeker als het echt je leven gaat beheersen. Sterkte :(:) ik weet wat je meemaakt, en dat is echt niet fijn.

Anoniem

Re: Zenuwachtig -> misselijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:55

Ik heb het ook, alleen ik krijg zo vreselijk buikpijn dat ik af en aan naar de wc moet. Ik had het vroeger al als ik naar zwemles moest, dan was ik de avond er voor al beroerd en op de morgen zelf was het helemaal ellendig.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:59

Ik herken het ook wel. Als ik zenuwachtig ben word ik ook altijd gauw misselijk. Tegenwoordig moet het wel heel gek worden wil ik er van overgeven, maar vroeger op de eerste schooldag of zelfs mijn verjaardag wel. Maar goed, dat is twee keer per jaar, als het echt zo erg is als bij jou is het misschien helemaal geen gek idee om eens naar de huisarts te gaan.

beaugestes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:04

O herkenbaar! Ik had het vroeger ook zo extreem. Als ik op wedstrijd moest met mijn pony was ik ook al een dag tevoren aan het overgeven.
Het was zo erg dat mijn moeder zelfs stiekem rustgevende pilletjes in mijn thee deed.

Inmiddels ben ik er wel overheen gegroeid maar kan ik nog steeds heel zenuwachtig zijn. Ik gebruik dan rescue spray van Bach. Ik heb het idee dat de goede werking ervan misschien wel tussen mijn oren zit, maar ach... :o

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:32

LZP --> MW

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:27

Ja die rescue spray heb ik ook van gehoord.. Het was bij mij vroeger nog veel erger.. Heb er zelfs straat vrees van gehad, dat op het moment ik het huis uit moest ik al bang was om misselijk te worden..
Nu is het alleen nog maar bij spannende situaties. Stomme is dat meestal als "de situatie" eenmaal bezig is heb ik nergens meer last van..
Het is echt alleen de nacht van te voren, het er naar toe gaan en wachten als dat moet.
Op zich kan ik het overgeven wel tegen houden, mits ik 1x heb moeten kokhalzen.. Dan kan ik het niet meer stoppen..

Ik heb momenteel al psychotherapie (voor andere psychische klachten) en dit is nog een te behandelen punt.. Dus die hulp komt er wel aan, maar kan niet alles tegelijk..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:36

Ik herken je verhaal wel. Alleen bij mij uit zich dat in heel erg overdreven hoesten. En als ik mezelf niet kalmeer wordt ik hier ook wel heel onrustig van en moet ik me kalmeren anders wordt ik ook erg misselijk. Voor mij is het ook een signaal om na te denken waarom ik nou zo zenuwachtig ben. Afgelopen jaar was dit regelmatiger omdat ik tijdens mijn jaarstage regelmatig voor mij grenzen op moest zoeken om mijn zelfvertrouwen te verbeteren. Moet zeggen dat ik nu een stuk ontspannender ben nu alles achter de rug is en hier ook minder last van heb...

Maar zoals ik bij jou lees beinvloed het nog meer je dagelijks leven dan mij.. goed dat je bezig bent met psychotherapie. Dan heb je de eerste stap al gezet!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:05

Ik had het vroeger altijd voor we op vakantie gingen dan werd ik van de spanning altijd al misselijk.
Ook bij de eerste schooldag en voorstellingen enz. had ik het wel.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:26

Jep.. Dat heb ik ook.. Heb gisteren van die rescue spray gehaald.. Ben benieuwd of het werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:36

Ja, ik! Alleen heb ik tot nu toe nog nooit gebraakt, maar zo misselijk.. Vandaag ook, ik was best wel zenuwachtig (eerste -oefen :')-wedstrijdje van het seizoen) en ik was zo misselijk. Kreeg m'n eten niet op, hele tijd heel hard lachen en heel stom doen, alleen omdat ik zo nerveus was.. En het stomme is, dat het nergens over gaat bij mij vaak.. Maar zo misselijk en blegh.. Echt vervelend. Overigens heb ik het best vaak, maar vooral voor de wedstrijden heb ik echt zo'n knoop in m'n buik/borst van oh nee, ik ben misselijk! Overigens is dit zodra we opgesteld staan ook weer weg.. gelukkig :=

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:55

oohw dit komt mij zo bekend voor, word ook altijd ziek, zwak en misselijk van de zenuwen en dan ga ik er ook nog van hoesten. Vreselijk, het maakt niet uit hoe erg ik op mezelf in praat ik blijf misselijk en zenuwachtig!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:04

Yup! Ik meld me... Nu moet ik zeggen dat ik het enkel voor examens heb... tis een heel ritueel onderhand om de morgen van mijn examen uit mijn bed te strompelen en boven de wc te hangen, er komt nooit wat uit (ja duuuhhh ik heb dan ook nog niets gegeten) maar de neigingen zijn er wel.

Voor solicitaties/optredens/speeches/presentaties/enz heb ik nergens last van, ik ben dan wel licht nerveus maar niet zo als voor een examen. Ik doe steeds meer mijn best om er vanaf te komen langzaam maar zeker gaat dat me wel een keer lukken hoop ik :P

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:33

Hmm ben gelukkig dus niet de enige.. (wist ik trouwens al wel want mijn broertje van 12 die heeft het ook al heel zijn leven)

Bij ons beide is het begonnen met logeren bij andere.. Altijd erge heimwee naar huis en dan moeten overgeven, bibberen en het maar koud hebben.. Dat ging dan ook niet weg totdat ik wist dat ik naar huis ging..

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:40

Dat herken ik, ik ben op kamp geweest in mei en ik voelde me vreselijk ik had precies hetzelfde dat blijft bij mij de hele dag hangen ik wil dan alleen maar naar huis. Het gaat pas weg als ik terug naar huis kan of als ik wat rustgevends heb gekregen. Nu ben ik meegevraagd door een vriendin om mee te gaan naar portugal en dat vind ik erg moeilijk.