Antibiotica en zon (zonnebank)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Antibiotica en zon (zonnebank)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:45

Eergisteren gebeld voor een afspraak bij de huisarts ivm. steenpuisten veroorzaakt door een mogelijke infectie en blablabla :D
Grote kans dat ik antibiotica ga krijgen, vind ik niet erg, maar hoe zit dat met de zonnebank?
Zonnebank gebruik ik om mijn huidziekte (psoriasis) rustig te houden, en het is niet de bedoeling om weer een explosie te krijgen :roll:

Google word ik niet echt wijzer van, ik lees wel overal dat 'het wel kan', maar dat ze er zelf geen ervaring mee hebben.
Iemand hier die dat wel heeft?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:47

Ik zou het even aan de arts of apotheker vragen. Voor zover ik weet is het inderdaad niet goed om onder de zonnebank te gaan. Kuurtje duurt meestal week tot 10 dagen. Gelukkig is de periode dus niet zo lang. Succes ermee!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:49

Ik zou het voor de zekerheid navragen bij je huisarts of apotheek :j
Bij sommige antibioticakuren mag je niet in de zon, dat heeft dan te maken met een mogelijke overgevoeligheid met UV-licht.
Dus ik neem aan dat je dan ook niet onder de zonnebank mag?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:49

Ligt eraan wat voor een soort antibiotica je krijgt. Van sommigen kan het zijn dat je overgevoelig kunt gaan reageren op direct zonlicht/zonnebank. Als dit zo is staat het duidelijk op de verpakking vermeld.
Mocht je zo'n soort antibiotica voorgeschreven krijgen, dan kun je altijd nog aan je huisarts vragen of er ook een alternatief beschikbaar is waarmee je wel gewoon onder de zonnebank mag. :j

bamsy

Re: Antibiotica en zon (zonnebank)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:01

Van sommige medicijnen is bekend dat ze overgevoeligheid voor uv veroorzaken. Weet niet of je naar een zonnestudio gaat of thus een zonnebank hebt? Als je bij een zonnestudio gaat zou ik de mensen daar inlichten en eventueel een lichtere bank nemen voor een kortere tijd, voor de psoriasis is dit zoiezo al goed.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:08

Maar kan het overgevoeligheid voor UV-licht veroorzaken, of is het zeker dat je er dan gewoon als een kreeft onder vandaan komt? :=

Ik heb thuis een zonnebank, maar de lampen zijn even sterk als in een zonnebank bij een zonnestudio. Behoorlijk sterke lampen dus :) merk van ... tja.. :P in iedergeval Mega Power.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:15

Hoeveel lampen heb je er dan inzitten? Weet je ook het aantal watt toevallig? Onze lichste bank heeft 38x 100 watt + 3 aparte gezichtsbruiners (zwaarste 52x 160)

Maare het kan haha staat waarschijnlijk ook wel aangegeven op het doosje en anders even googelen :D
Hetgeen wat het snelst reageerd is toch het gezicht en buste dus eventueel handoek erover, zou zoiezo de tijd terug draaien

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:20

Wow uhm .. er zitten 24 lampen in, 12 boven en 12 onder.
Heb net nog even zitten spieken wat voor lampen het zijn, het zijn Lighttech Mega power lampen en 3 aparte Lighttech turbo duo gezichtbruiners lampen.
Allemaal 100 watt :)

Normaal ga ik 20 minuten wanneer het mij uitkomt, en dat is hooguit 2/3 keer per week.
Ik denk dat ik het wel snel genoeg merk als me huid een beetje begint te prikken, nu ben ik sowieso een beetje een eigenwijze doos die gewoon gaat en vervolgens een week loopt te huilen om een vuurrood gezicht :') hahah.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:23

Leslie90 schreef:
Maar kan het overgevoeligheid voor UV-licht veroorzaken, of is het zeker dat je er dan gewoon als een kreeft onder vandaan komt? :=

Het kan idd dat je overgevoelig op gaat reageren op zonlicht. Het hoeft niet, maar de kans is groot.
Ik heb het wel als ik dat soort antibiotica gebruik. Ik verbrand dan echt supersnel en iemand anders die ik ken kreeg last van uitslag.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:27

Uitslag merk ik nu al soms een beetje van andere medicijnen voor me darmziekte, idd.
Soms, als ik echt te vaak ben gegaan krijg ik een soort bultjes op m'n benen en voeten.
Ik kan zon en/of zonnebank nog steeds goed verdragen, ik verbrand zeer zelden, maar heb wel vaker last van uitslag.

Dermatoloog zei ook al dat dat best aan m'n medicijnen kon liggen maar geen kwaad kan :j

En doordat ik dus bijna nooit verbrand denk ik altijd maar dat dat met medicijnen ook niet gebeurd :') totdat...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:43

Er zijn verschillende antibiotica, uiteraard vaak met een andere doelgroep. Maar het is dus niet zo dat alle antibiotica overgevoeligheid voor uv hebben. Ik zou het even melden bij de huisarts en eventueel nog even bij de apotheek :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:56

Naar vermoeden heb ik vanochtend inderdaad antibiotica gekregen, met deze mag ik volgens de huisarts gewoon onder de zonnebank :D
Wat een opluchting _O-

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:10

nou super haha, lees graag of het wel of geen reactie gegeven heeft.
Kan ik het meenemen in het advies bij ons in de studio :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 00:57

Bamsy, ik ben vanavond onder de zonnebank geweest en geen reactie of wat dan ook :) de antibiotica die ik heb gekregen is Claritromycine.

Het enige waar ik last van heb is de antibiotica zelf :P vieze metaal smaak in me mond, vaak plassen, eerste tablet héél misselijk, en een veel sneller honger gevoel :') fijn!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 01:01

gelukkig mag je met deze wel.

Met andere antibiotica kan je witte vlekken krijgen(hoe noem je die) die gaan nooit meer weg, is zonde natuurlijk.
Verder weet ik niet wat je ervan kan krijgen als je wel onder de zonnebank gaat met antibiotica, ben ik wel benieuwd naar!

Ik weet wel dat de pil niet meer werkt met antibiotica :+

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 10:49

Ik denk dat je gewoon heel lelijk verbrand.
Je huid is schijnbaar van sommige antibiotica gevoeliger voor zonlicht dus denk dat je een kreeft word :j

De pil gebruik ik niet :+ wel NuvaRing maar die blijft betrouwbaar.