hoe ga je om met mensen met een depressie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

hoe ga je om met mensen met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 07:41

Ik heb het gevoel dat een naaste persoon als ware helemaal levenloos is. De persoon waar het om gaat is niet meer de persoon die ik ooit kende, sterker nog, de persoonlijkheid is helemaal veranderd. Nu gaat deze persoon wel hulp zoeken, afspraak bij de huisarts is al gemaakt, voor een doorverwijzing naar een praatvrouw (psychologe). Maar nu is mij de vraag, hoe ga je er als naaste persoon mee om? Hoe kan ik die persoon weer gelukkig maken? Ik heb het idee dat die persoon het allemaal op mij afreageerd, en dat ik niks meer goed kan doen. Als vriend zijnde wil ik hem niet laten vallen, en wil hem steunen en oppeppen.. Maar hoe ga je daar mee om, zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat?

Equidea

Re: hoe ga je om met mensen met een depressie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 07:51

In gedachten houden dat je iemand met een depressie niet blij kan maken, dat kan diegene alleen zelf.
Ook helpt het vaak niet om diegene alles maar toe te spelen (helpen), dat is namelijk lekker makkelijk.
Wat je denk ik beter kunt doen is je eigen ding blijven doen, en diegene herrineren aan de dingen waar je voor kunt vechten. (stimuleren).
Je kunt wel laten zien dat je er bent, en een luisterend oor kunt bieden. Je kan diegene mee naar buiten nemen, maar probeer het niet op te gaan lossen, want dat kan alleen die persoon zelf.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:44

Een heel herkenbare situatie voor mij dus ik lees even mee.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:50

Hier iemand die ooit een depressie heeft gehad. Het enige dat je kunt doen is luisteren op het moment dat die persoon jou nodig heeft. Goed bedoelde adviezen wilde ik allemaal niet horen, ik wilde een luisterend oor hebben.

Wat bij mij ook hielp was gaan bewegen/sporten, was ook aangeraden door de huisarts. Ik ben gaan hardlopen en lange wandelingen met de honden gaan maken. Misschien is dat iets wat je zou kunnen doen.

En verder zorgen dat jij niet alle problemen op je schouders gaat nemen van die persoon, dan kun je straks samen naar een psycholoog ;)

Sterkte ermee!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:57

Wat me opvalt is dat je een paar dingen zegt die je helemaal niet kán doen en die zelfs averechts zullen gaan werken.
Jij kan die persoon niet gelukkig maken, je kan hem ook niet oppeppen. Het enige wat je kan doen, is hem de ruimte geven en hem laten zijn. Zorg dat hij weet dat je er voor hem bent om naar hem te luisteren en zorg ook dat dat alles is wat je doet!! De wereld van een depressief persoon is verkleurd en vertekend, de dingen die hij zegt zal jij niet zo zien. Maar dat tegen hem zeggen (of zelfs onder de neus wrijven zoals sommige mensen doen) werkt juist volledig averechts. Luister dus alleen, zelfs al zie jij dingen achter. Kom niet ongevraagd met adviezen en geef hem de tijd er zelf uit te komen.
Je hoeft echt niet alles over je kant te laten gaan, maar je kan de zienswijze van een depressief persoon (of een persoon met welke psychische stoornis dan ook) niet veranderen door er tegenin te gaan.

En verder kan je weinig tot niks. Laat het hulpverlenen over aan de hulpverleners, ook als daarop afgegeven woord door je vriend. Het heeft allemaal tijd nodig en misschien is het een kwestie van medicijnen. Maar dat staat allemaal los van jou.

Veel sterkte voor zowel jou als je vriend!

Oh ja, als je intensief contact met hem hebt, zorg dan vooral ook dat jíj een uitlaatklep hebt! Goed voor jezelf zorgen komt nog voor alles wat hierboven staat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:17

Ik lees hier ook even mee... ik heb sterk het idee dat mijn moeder depressief is, en dat al is vanaf voor mijn geboorte. Ik herken veel wat ik hier lees en de tips die ik lees zal ik ter harte nemen.

Ik vind het erg moeilijk om er (nu) meer over te schrijven, ze is wel mijn moeder... gelukkig (en ik voel me schuldig dat ik gelukkig schrijf maar toch denk ik zo) is ze niet zo vaak in de buurt, ze woont niet in Nederland.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:30

Je kunt proberen diegene mee uit wandelen te nemen, of als het nog niet een al te ernstige depressie is, uit sporten.
Sport helpt bij een depressie, vaak zorgt dat wel voor een beter gevoel bij diegene voor een kort moment. (hoe intensiever hoe beter). Op die momenten kan de persoon zelf in zien, uit eigen beweging, dat het wel de moeite waard kan zijn. (maar nogmaals, probeer niet het te gaan oplossen voor een ander, want dan kom je echt bedrogen uit, alleen de persoon zelf kan het oplossen).

Verder kun je luisteren en ja en amen knikken, je mening opdringen of vertellen wat diegene zou kunnen doen (tenzij daar om gevraagt word) werkt vaak helemaal averechts. En daarmee heb je ook nog het probleem dat diegene jou ook al snel gaat buitensluiten uit zijn of haar kleine wereldje (mocht je een vertrouwensband hebben).

Wat in mijn ervaring ook wel wilde helpen, was dingen meenemen waarbij je weet dat diegene daar vroeger goed op reageerde. (zijn/haar hond, mooie kledingstukken, soms etenswaren).
En dingen die sterk ruiken (bloemen) en felle kleuren hebben, willen ook wel eens een pep geven.

Mensen met een depressie vergeten vaak ook om voor zichzelf te zorgen, bij vrouwens met een lichte depressie wilt mogelijk een dagje beauty wel helpen (dat schone en frisse gevoel weer even terugkrijgen).
Bij mensen met een ernstige depressie kun je kijken of je het gezicht/handen/haar voor diegene kunt opfrissen en diegene schone kleding kunt aantrekken.

Al die dingen zullen het niet oplossen, maar misschien wel net die pep geven om mee te willen wandelen, of om uit bed te komen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:05

Je kan een persoon die depressief is niet gelukkig maken of krijgen. Dat moeten ze zelf doen. Je kan wel voor ze klaar staan wanneer ze het nodig hebben. Het is heel moeilijk iemand te zien wegzakken in een depressie terwijl die persoon normaal heel anders is. Het belangrijkste is echter dat je je niet mee laat sleuren in de diepte. Dat is heel moeilijk vooral omdat het iemand is waarvan je veel houdt. Probeer je eigen geluk vast te houden en sterk te blijven.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:10

simpelweg je begrip tonen, maar ga er niet teveel in mee!

een leuke hobby of sport wil idd nog weleens helpen! :)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:25

Dankje wel voor jullie reacties.

Met oppeppen bedoel ik inderdaad hem ergens mee naar toe te nemen etc. Dus niet het oppeppen van kom op jongen je kunt het wel etc, Want dat ziet die ook als aandringen. Ik zeg de laatste tijd ook ja nee en amen tegen hem, maar de persoon waar ik over praat zit heel erg met zichzelf in de knoop, ivbm werk, hij voelt zich niet thuis daar, gaat al twee jaar met tegenzin erheen, weet niet wat die wil. En dat is hem een beetje teveel geworden, en hij is steeds meer in zichzelf gaan leven alsware en zo een beetje weggezakt. Ook komt het erbij dat die bepaalde beelden uit het verleden weer terug ziet omdat die toen veel gepest werd en hij blijft er als ware maar in hangen.

Ik heb nog even een vraagje, woedeaanvallen, en echt helemaal doordraaien op bepaalde momenten, Kan dat ook komen door een depressie?

Vanmiddag om half vier heeft die een afspraak gemaakt bij de huisarts.. gelukkig maar, ben zo onwijs blij dat die het wel van me aan heeft genomen dat die mischien hulp moest gaan zoeken, heb het heel voorzichtig gebracht. en ook uitgelegd dat die mensen van meerdere dingen verstand hebben en dat die hem beter konden helpen dan ik op dit moment.

ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk allemaal, om er mee omte gaan met wat er in hem omgaat, en moet eerlijk zeggen dat ik afgelopen zaterdag, naar een panische woede aanval uit het niets de bomen door het bos niet meer kon zien, ik kon niks kon hem niet eens gerust stellen. zo raar is dat, want dat heb ik altijd gekund.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:52

ik heb zelf een depressie gehad en dan is het heel makkelijk om bij de pakken neer te gaan zitten. ik ben ook naar een psycholoog geweest en wat mij het meest heeft geholpen is mijn vriend die me af en toe (figuurlijk :D ) een schop onder de kont gaf om iets te gaan ondernemen.

dat van dat werk wat jij zegt van je vriend had ik ook.. stimuleer hem eens om een open sollicitatiebrief te maken. misschien als jij of hijzelf eens een leuke vacature ziet is de stap een stuk kleiner om de brief op te sturen want die hoef je tenslotte niet eerst nog te maken. Dit soort dingen waren de dingen die mij het meest hielpen. Hij moet het zelf doen, maar ik had gewoon ook een duwtje in de rug nodig. (regelmatig...)

die woede aanvallen zo extreem zoals jij ze beschrijft ken ik niet, wel stemmingswisselingen maar wat jij beschrijft doet mij eerder denken aan iets wat lijkt op borderline dan alleen een depressie eigenlijk..

Het is gewoon heel moeilijk om met iemand om te gaan die depressief is. De persoon moet er zelf uit komen en daardoor kan je misschien wel eens het gevoel hebben dat je machteloos aan de zijlijn staat. Neem daarom ook de tijd voor jezelf en denk er niet constant bij na. Denk erom dat je niet zelf ook in zo'n negatieve spiraal terechtkomt want daar heeft niemand iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:06

Ik vind het echt ontzettend knap van je dat je hier zo over nadenkt, en er graag voor je vriend wilt zijn, en ook een vriend wilt blijven. Ik heb ook een depressie gehad, en de meeste mensen waren mij beu na een paar weken. Echter duurd een heftige depressie langer dan een paar weekjes. Van mijn oude vrienden, heb ik er 1 over. dus diepe respect voor je!

Edit: blunder weggehaald, TS is inderdaad een man en dat is vrij ongebruikelijk op bokt, hahaha! :+ :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:14

De TS is volgens mij een man! Maar dat maakt het niet minder knap.

Wil je graag ook een compliment geven voor het feit dat je voor je vriend klaar blijft staan.

Ik hoop dat de HA hem wat verder kan helpen en dat hij later zal zien dat jou luisterend oor er altijd voor hem is geweest.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:01

Dit zal voor jou de komende tijd meer geven dan nemen worden. Misschien veel leuke dingen doen om er juist niet aan te denken. En gewoon vragen of degene die depressief is het er juist wel of niet over wil hebben. Door er gewoon open over te zijn maak je het bespreekbaar.

Lijkt me moeilijk hoor, veel sterkte.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 07:09

Hij is er gelukkig zelf ook wel bewust van dat die depressief is, hij praat er regelmatig met me over, ook over welke stappen hij wil gaan ondernemen. Gister is die bij de huisarts geweest en die heeft inderdaad bevestigd dat het een depressie is, en die heeft dan ook een verwijsbrief opgemaakt, die vandaag kan worden opgehaald, voor de psychologe. Hij heeft ook het verhaald verteld over de woede aanvallen, en dat het vooral tegenover mij gebeurt (ja ja wat ik allemaal niet moet lijden afentoe). De huisarts heeft daar ook een verklaring voor gegeven, omdat die overspoeld met gedachtes, en vooral blokkades van zijn gedachtes, met stemmingswisselingen, en omdat die geen echte uitlaatklep heeft gehad en mij dus volledig voor 100% vertrouwd, reageert die het op mij af. Ondanks dat het hem achteraf veel zeerte doet en dat die niet meent wat die zegt. Al met al weet ik dat hij geen kwaad in de zin heeft, dus dat maakte het ook allemaal zo schrikbarend.

Ik ben idd een man, en die blunder komt regelmatig voor hier op bokt :p dus maakt niet uit hoor.

Even over borderline, borderline is het duidelijk niet, ik heb in het verleden een relatie gehad met iemand met borderline, en dat ging er heel anders aan toe. is op een of andere manier niet met elkaar te vergelijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:17

Ik had zulke woedeaanvallen ook, vooral gericht tegen mijn vriend. Inderdaad komt het vooral vaak door het opkroppen van alles, en de emmer is al vol, en op zo'n moment loopt hij bij het minste of geringste over en ontplof je.

Misschien een geruststelling, toen ik met therapie begon had ik daar ook een uitlaadklep en had ik niet meer zoveel last van die uitbarstingen. Ik hoop dat er een niet al te lange wachtlijst is bij de psych...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:32

Het feit dat hij het al erkent, is al een hele grote stap in de goede richting. Die woede uitbarstingen zijn mij ook bekend, vooral naar mijn man. Soms moeten de kinderen er ook onder lijden :( Heb er later dan weer spijt van dat ik mijn geduld kwijt raakte. Gelukkig komt het nu nog sporadisch voor.

Is jouw vriend een lezer? Zelf ben ik nu bezig in het boek: Uw brein als medicijn van David Servan-Schreiber. Het is wat technisch soms over de hersenen en hoe die werken maar er staan ook diverse verhalen, tips en oefeningen in om meer je hart te laten spreken dan je hoofd. Meer te voelen dan te denken dus.

En voor jezelf, wees een klankbord voor hem, neem hem mee en ga leuke dingen doen. Bij mij werkte het om spontaan iets te doen. Dus ik had wel afgesproken met een vriendin en pas als we elkaar zagen stelde zij voor om iets leuks te doen. Als ik namelijk van te voren al wist wat we gingen doen, had ik er steeds minder zin in, ging er steeds meer tegen aan hikken en zei ik een dag voor afspraak de afspaak af.

Een ander boek wat ik een aanrader vind is: De Zetel van de Ziel van Gary Zukav. Hij heeft ook nog De Intelligentie van de Ziel geschreven. Allemaal wat spiritueel maar niet zweverig.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:38

Navidad schreef:
Ik heb het gevoel dat een naaste persoon als ware helemaal levenloos is. De persoon waar het om gaat is niet meer de persoon die ik ooit kende, sterker nog, de persoonlijkheid is helemaal veranderd. Nu gaat deze persoon wel hulp zoeken, afspraak bij de huisarts is al gemaakt, voor een doorverwijzing naar een praatvrouw (psychologe). Maar nu is mij de vraag, hoe ga je er als naaste persoon mee om? Hoe kan ik die persoon weer gelukkig maken? Ik heb het idee dat die persoon het allemaal op mij afreageerd, en dat ik niks meer goed kan doen. Als vriend zijnde wil ik hem niet laten vallen, en wil hem steunen en oppeppen.. Maar hoe ga je daar mee om, zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat?

Zoals eerder gezegt: Wees een luisterend oor.

Maar je vraagt ook "Hoe kan ik die persoon weer gelukkig maken?" Dat kan alleen de persoon zelf. Door zijn gedachten te veranderen, zal het gelukkige gevoel weer voelbaar zijn. Niemand kan je gelukkig maken, als je het zelf niet geloofd of herkent.
Als de persoon het op jou reageerd, luister dan. Misschien hoor je het probleem, en kan je daar op in haken. Maar he, vergeet niet: psychologe is geleerd, en zou op een andere manier beter kunnen helpen. Zij is een " 3e" persoon, en dat praat toch anders, dan iemand die naast je of achter je staat.

Succes :(:)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:48

Laat die persoon zeker niet vallen en bied een luisterend oor wanneer hij/zij dat nodig heeft.
Bij mij werkte het ook niet als ik gedwongen werd om te praten want dan had ik er al helemaal geen zin meer in.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 07:50

dank je wel voor al jullie goede tips.

Hij is geen lezer, maar ik kan altijd eens een keer gewoon dat boek kopen en een keer hier neer leggen, mischien is die ineens wel geintresseerd dan? Zo dwing ik hem niet, en ik kan er ook altijd wat van opsteken.

Zelf geeft die ook al aan van ik hoop dat de wachtlijst niet te lang is bij de psych.. Want wil niet langer als twee weken wachten want heb het gewoon echt nodig, en de huisarts had ook al gezecht tegen hem, mocht er nog wat zijn, wil je nog een keer praten, dan kan je een afspraak maken, en probeer ik je alsnog te helpen waar ik kan. De HA wil ook op de hoogte gehouden worden van hoe het gaat, persoonlijk denk ik ook dat ze er spoed achter gaat zetten dat die in contact komt met de psych.

Het is zo jammer he, als je iemand leert kennen die altijd vrolijk was, altijd lachen, altijd leuke dingen ondernemen en hij was echt een gezelligheids mens. En nu? Altijd moe, nergens zin in. gisteravond was die trouwens een heel stuk beter te pas dan dat die de afgelopen week is geweest.. Hij vond het fijn met de huisarts gepraat te hebben en buiten mij om toch nog zijn ei kwijt kon zijn.

Ik bijvoorbeeld, kan echt koffieuurtjes houden als ik aan het rijden ben, dan zijn de paarden me uitlaatklep en een luisterend oor. Maar hij heeft dat niet, heeft ook niet iets wat die echt leuk vind helaas. Hoop dat die de dingen in het algemeen ook anders gaat in zien als die met de psych praat.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:31

Ik heb de boeken uit de bieb gehaald, scheelt een hoop centjes :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:03

- luisteren luisteren luisteren,
- zonder oordeel
- zonder advies

Aanvallen van woede en agressie komen me bekend voor, passiviteit, negativiteit, algeheel gevoel van malaise, eeuwig moe zijn, geen puf meer hebben om iets te doen (ook niet wat je voorheen graag deed), zelfvertrouwen ontbreekt om ook maar iets te doen of te ondernemen, elke opmerking in het negatieve draaien tot intens verdriet en teleurstelling.

Je kunt er als omgeving denk ik weinig mee, realiseer je dat jij niet fout zit en blijf een vriend, dat is imo het beste wat je kunt betekenen voor die persoon.