Sinds een maand of negen verdraag ik geen alcohol meer. In oktober 2009 heb ik een zware allergische reactie gehad op pinda, en sindsdien is mijn immuunsysteem / allergiehuishouding flink verstoord.
Het begon met een licht branderig gevoel in mijn gezicht als ik een paar glazen wijn op had. Ik schonk er geen aandacht aan "het zal wel komen door de hitte van de open haard" "het is warm in de kroeg" "ik ben gewoon moe".
Totdat ik gezellig met mijn ouders een wijntje dronk, en ze ineens heel erg schrokken. Mijn gezicht was knalrood, ik had opgezette ogen en in mijn hals + decolleté had ik allemaal rode vlekken. Ik voelde me ook niet goed, alles brandde. Knipperen met mijn ogen was pijnlijk en praten nog erger.
Na het slikken van antihistaminica en koelen zakte het vrij snel af.
Dan begin je met uitzoeken wat het kan zijn geweest. Reageerde ik op de sulfieten? Sulfietvrije wijn gekocht en daarmee geprobeerd. Zelfde reactie.
Lag het aan de wijn? Glaasje bier geprobeerd. Zelfde reactie.
Alle mogelijke alcoholische dranken heb ik geprobeerd en zelfs een slokje Breezer lokte dezelfde reactie uit.
Bij een lezing over voedselallergieën kwam ik mijn kinder-allergoloog tegen en toevallig raakten we aan de praat en kwam dit ook ter sprake. Ze raadde me aan om een aantal maanden geen alcohol te drinken en het dan voorzichtig weer te proberen.
4 maanden niets gedronken en toen 1 klein slokje rosé geprobeerd. Het was onmiddellijk weer mis....
Nu ben ik op zoek naar mensen die dezelfde of een soortgelijke ervaring hebben of hebben gehad. Is het bij jullie nog over gegaan, of is het altijd zo gebleven? Werd het erger, minder, bleef het gelijk?
Ik weet niet wat ik kan verwachten, heb hier nog nooit van gehoord of over gelezen en ik vind het maar raar en eng. Straks bouw ik nog meer allergieën op. Alcohol vind ik niet erg om te laten staan (alhoewel ik mijn wijntje soms wel mis... het was wel erg lekker!), maar wat als ik straks melkproducten ofzo niet meer kan verdragen?

Aan de ene kant zit ik te twijfelen om om een doorverwijzing te vragen naar een allergoloog, maar ik vraag me tegelijkertijd ook af of zij wat voor me kunnen betekenen..
Paulien