ontstoken teen.. Wat een hell

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

ontstoken teen.. Wat een hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 00:41

2 maanden geleden ben ik bij de huisarts geweest voor m.n ontstoken teen, had een ingegroeide nagel. Nou netjes weg gehaald dat randje wat in mijn teen groeide, in ieder geval dat dacht ik. Nu 2 mnd verder dus is m.n teen weer ontstoken en dit keer niet zo zuinig ook, ik kan wel janken. Helemaal fijn als je paard er ook nog eens 2x op staat de hond die er daarna op staat, je teen heel zachtjes stoot. Kortom erg pijnlijk. Wat blijkt dat randje is opnieuw aan het terug groeien, en nu zit het al vanaf m.n nagelriem in mijn teen. Ik kan er serieus amper van slapen. Nu zal ik wel te horen krijgen naar de huisarts ben ik het compleet mee eens. Maar ik durf niet, een verdoving in een ontstoken teen is alles behalve fijn. Ben bang dat ik toch zal moeten. Oja de arts die mij toen geholpen heeft was een arts in opleiding zou dat er misschien mee te maken hebben?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:49

Pff... Jeetje! Ik heb vorig jaar ook een ontstoken teen gehad. Waarschijnlijk ook door een ingegroeide nagel. Nu heb ik bij mijn grote teen 2 nagels die over elkaar heen groeien. := De bovenste is gelukkig al aan het afslijten. Mijn pijn was toen alleen niet zo erg als jij nu beschrijft! Sterkte ermee, ik weet precies hoe het voelt... Het kan ook echt kloppen, heb jij dat ook? Heb je trouwens al sodabadjes geprobeerd? Bij mij was het toen binnen een week weg! Sterkte nog! :)

Edit: hmm, lekker tegenstrijdig. :') Ik weet dus niet precies wat je voelt, want bij mij was de pijn niet zó heftig. Maar ik weet wel hoe irritant het voelt!

Mossel

Re: ontstoken teen.. Wat een hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 00:59

Ja het klopt ook. Heel vervelend en pijnlijk. Ja kan een soda badje wel weer een keer proberen maar haalt meestal niet veel uit bij mij helaas.

Haha ik snap wat je bedoelde

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:47

Been there, done that.

Helaas meid, in het merendeel van de gevallen, blijkt toch dat dat randje van nagel met 'wortel' en al moet worden weggehaald. Dus operatief verwijderen dat het niet meer in kan groeien. Ik heb uiteindelijk drie keer onder het mes gelegen: eerste keer bij de dokter inderdaad alleen het randje. Tweede keer in het ZH om de halve nagel weg te halen. Die hadden een te strakke hechting dwars door mijn ontstoken teen gezet en ik had m'n voet effe omlaag gehouden toen ik het ZH uitliep. Nou, ik heb een paar uur gegild toen de verdoving was uitgewerkt. Hubbie had bijna 112 gebeld. Ik had 't niet meer. Derde keer was scheepsrecht: gelijk goed gedaan en hele 'wortel' weggehaald. Geen centje pijn gehad deze keer.

Tip: zodra je de ingreep hebt gehad, niet meer je voet omlaag doen! Absoluut hoog houden. Zodra je ook maar effe je voet omlaag houdt (en door de verdoving voel je in eerste instantie niets), stroomt er bloed naar toe, waardoor het ontzettend pijn kan gaan doen zodra de verdoving is uitgewerkt. Dus zeker 24 uur je voet omhoog houden. Dus echt met rolstoel het ZH weer uitrijden.

De ingreep zelf stelt niets voor. Sterker nog: het zal een verademing zijn. Dus zou het zo snel mogelijk regelen. Ik ken 't. Als die teen zo ontstoken is, doet het al zeer als je er tegen blaast.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:59

Ik had ook een ingegroeide teen nagel, gelukkig kon dat met een paar pijnlijke pedicure beurten verholpen worden. De pedicure zei al: als ik nog 1 week zo had gelopen, dan mocht ik ook na het ziekenhuis. Ik zou zo snel mogelijk gaan, dat bespaart een hoop pijn.
En een goede tip DUKE, je voeten hoog houden!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:04

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:06

Ik heb dit probleem bij allebei mn grote tenen!
Toen ik dat bij de dokter ging laten weghalen, deed hij het zonder verdoving.. Ben bijna van mn stokje gegaan toen. := De 2e x stuurde hij me door naar de chirurg, en die deed het dan wel met verdoving, en hebben ze gelijk dat worteltje weggeknipt, dus die nagel groeit gewoon niet meer. En bij mn andere teen, daar hebben ze het ook weggeknipt, en die is nu ook al een beetje aan het terug groeien.. Dus dat wordt ook weer naar de chirurg haha.
Maar ik denk dat jij nu ook dan doorgestuurd wordt naar de chirurg hoor?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:10

Herkenbaar 2 maal..

Beide keren een tijd lopen aankl*ten met sodabadjes, antibioticazalf, trekzelf, antibiotocakuur etc etc maar niks hielp. Naar de pedicure geweest die hem er (zonder verdoving!) uitknipte.. Nou, dat was een hel! Ik heb nog nooit zoveel pijn gevoeld..

Uiteindelijk 2x naar het ziekenhuis geweest en halve nagel eruit laten trekken met verdoving.. En geen last meer gehad! Heerlijk!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:11

Ik heb het ook 2x gehad ook met de pijn die jij beschrijft als je het maar een beetje aanraakte kwam er al pus uit.
Doordat het ontstoken was kon het niet geopereerd worden.
Heb toen antibiotica zalf gehad en dat heeft eigenlijk wel goed geholpen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 09:43

zoals de meeste hier zeggen dat de wortel ook dood moet.. Klopt dat hebben ze ook gedaan maar waarschijnlijk niet goed. Ik weet precies hoe zo.n ingreep voelt. M.n andere teen is ook al de sjaak geweest maar die hebben ze anders gedaan dan de teen die nu weer ontstoken is.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 09:56

chanicha schreef:
Even voor het gemak, er is hier al een topic over [MW] Ingegroeide teennagel, wie nog meer (gehad)

Overigens heel veel succes met je teen, ik weet hoeveel pijn dat kan doen.

et is niet zo zeer dat ik niet weet wat ik er mee aan moet, want dit is helaas de zoveelste keer al. Het is meer dat ik m,n verhaal kwijt wilde en het echt een hell is, en ik eigenlijk best wel boos ben omdat ze mij opperde de wortel ook dood hadden gemaakt, maar niets is minder waar. Laat ze die hele nagel er maar af trekken heb ik er aan de andere kant straks ook geen last meer van.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:18

Meid: soda soda soda. Alleen maar heel veel weken (werk bij Chirurgie).
(in eerste instantie geen Biotex, dat is agressiever en moeilijker af te spoelen)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 11:41

Ja ik denk dat ik dat toch maar weer ga proberen, en misschien dit keer langer volhouden

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:43

Mijn vriendin heeft nu al 10 x een onstoken teen gehad.
Als het de ene grote teen niet is is het de andere wel.
ze heeft meestal dan ook wild vlees wat ze moet weg laten snijden.
wat een drama :P

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:08

Mossel schreef:
Ja ik denk dat ik dat toch maar weer ga proberen, en misschien dit keer langer volhouden

Inderdaad, en meerdere keren op een dag. Als het maandag nog niet over is zou ik naar de huisarts gaan en vragen om een verwijzing naar de Chirurg.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:20

Oke, bedankt. Dan ga ik zo maar even een sodabadje maken

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:52

H_Nalanta schreef:
Herkenbaar 2 maal..

Beide keren een tijd lopen aankl*ten met sodabadjes, antibioticazalf, trekzelf, antibiotocakuur etc etc maar niks hielp. Naar de pedicure geweest die hem er (zonder verdoving!) uitknipte.. Nou, dat was een hel! Ik heb nog nooit zoveel pijn gevoeld..

Uiteindelijk 2x naar het ziekenhuis geweest en halve nagel eruit laten trekken met verdoving.. En geen last meer gehad! Heerlijk!

Ja, ik heb ook maanden zo lopen rommen: zalfjes, sodabadjes, trekzalf, antibioticazalf. Niets hielp. Als ik het weer zou hebben, ga ik gelijk voor de doorverwijzing naar de chirurg. Ik ga niet meer zo lopen tobben. :n

En ik hoor vaker dan wie het eenmaal gehad heeft, vaak meerdere keren bij andere tenen dit ook krijgt. Maar ik mag tot nu toe in m'n handjes knijpen.

Wat jij zegt over die wortel: de eerste keer dat ik in het ZH was, hadden ze wel de wig weggehaald, maar niet diep genoeg om de hele wortel eruit te halen. Dus groeide hij gewoon weer terug. Tweede keer wel goed de wortel weggehaald. Dus komt vaker voor.

Blijkbaar is de pedicure geen goed adres dus voor zoiets: onverdoofd eruit knippen!?! :oo %)
Ik ga nu wel regelmatig naar de pedicure om het te voorkomen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:57

Nouik heb precies hetzelfde gehad, kon er geen laken op verdragen maar wat ben ik blij dat ik, op aanraden van de buuf, naar de podoloog ben gegaan.
Ik was echt bang dat het nooit meer goedkwam want bij de buuf hadden ze ook twee keer een stuk nagel weggehaald en dat was geen pretje.
Mijn moeder had het ook heel erg en daar hebben ze een zoort ijzeren veertjes op gezet die de nagel iets omhoog trekken zodat hij niet meer in kan groeien, perfect!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:18

Duke schreef:
Blijkbaar is de pedicure geen goed adres dus voor zoiets: onverdoofd eruit knippen!?! :oo %)

Wanneer de nagel ingegroeid is mag een pedicure hier niks aan doen, behalve je doorverwijzen naar de huisarts.
Ik doe de opleiding pedicure, en wij leren dat we alleen ingroeiende nagels mogen behandelen, en niet de nagels die al echt ingegroeid zijn.

Het is trouwens niet gek dat de nagel weer is in gaan groeien, de huisarts heeft waarschijnlijk het randje weggehaald, daarna is de nagel weer gaan groeien, waardoor hij opnieuw de huid in gaat.
Mijn advies: ga ermee naar de huisarts, laat het behandelen en ga daarna naar de pedicure zodat zij de nagelgroei kan begeleiden waardoor het minder kans heeft om opnieuw in te groeien.
Laatst bijgewerkt door sunshine op 28-08-10 20:27, in het totaal 3 keer bewerkt

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:21

Wat ik deed, was eerst weken in soda, en daarna een watje met trekzalf tussen mn nadel en nagelriem druken, zodat de druk een beetje van de nagel af werd gehaald. Hierdoor 'weekt' je vel een beetje los en ontstaat er meer ruimte, waardoor bij mij de ontsteking wegging.

Ik ben er ook een expert in, ik heb geloof ik wel meer dan een jaar met een ontstoken teen gelopen, en daarna ook regelmatig aan de andere kant last gehad. Sinds ik die truc met het watje doorhad, ben ik er steeds heel snel vanaf!

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:23

Ik heb hier ook regelmatig last van.

Het belangrijkste is dat je je teennagel tot buiten je teen laat groeien en dan voortaan recht afknipt. kost je een paar sokken per jaar maar beter dan een ontstoken teen.

Als het me toch gebeurd pak ik een klein puntje wc papier en die maak ik tot een rolletje ( 3 mm dik ofzo) dan stop ik die onder me nagel en druk ik hem langs de zijkant van mijn nagel aan de kant van de ontsteking. Hierdoor komt je nagel iets los en omhoog waardoor hij niet meer de hele tijd in de huid prikt/snijd. Is even pijnlijk maar de volgende dag is de pijn meteen weg en heeft de ontstoken wond tijd om te genezen.
Laatst bijgewerkt door M_aaike_ op 28-08-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:25

Mijn idee is denk ik wel een beetje hetzelfde als dat van juniper.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:55

sunshine schreef:
Duke schreef:

Wanneer de nagel ingegroeid is mag een pedicure hier niks aan doen, behalve je doorverwijzen naar de huisarts.
Ik doe de opleiding pedicure, en wij leren dat we alleen ingroeiende nagels mogen behandelen, en niet de nagels die al echt ingegroeid zijn.

Het is trouwens niet gek dat de nagel weer is in gaan groeien, de huisarts heeft waarschijnlijk het randje weggehaald, daarna is de nagel weer gaan groeien, waardoor hij opnieuw de huid in gaat.
Mijn advies: ga ermee naar de huisarts, laat het behandelen en ga daarna naar de pedicure zodat zij de nagelgroei kan begeleiden waardoor het minder kans heeft om opnieuw in te groeien.

Nee hij had er ook een vloeibare subsantie achtig iets opgedaan dat dat stukje dood zou gaan ofzo :? Dat had mijn vorige huisarts ( helaas overleden) ook gedaan bij m,n andere teen, die is helemaal perfect nergens geen last van.

@ M_aaike_ Maakt niet uit hoe ik m,n teen nagels knip helaas. Het zit ook in de familie m,n moeder heeft het en m,n zussen ook. Ik ga maandag toch maar een afspraak bij de huisarts maken, brrr durf niet haha

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:07

Ik dacht ook dat ik naar het ziekenhuis zou moeten maar wat ben ik blij dat ik eerst naar de podoloog ben gegaan.
Ze hebben mijn nagel opgebouwd metspul dat ze ook gebruiken voor nepnagels zodat mijn gewone nagel mee zou groeien tot over het "kritieke" punt.
Ik ben twee keer geweest, 1x voor behandeling en 1x voor nacontrole en ik heb nérgens last meer van en ik heb er echt járen mee gelopen.
Voordeel is dat je het van de verzekering vergoedt krijgt.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:16

Wat herkenbaar allemaal. Ik heb het al van kleins af aan.
In de winter naar de huisarts, wordt mijn teen verdoofd, worden ook de zijkanten losgehaals en met wortel en al verwijderd. Ik ben helaas gewaarschuwd dat de VERDOVING zo verschrikkelijk pijn doet, dat ik de afspraak al een keer heb gecanceled, had ik het door laten gaan, was ik er nu waarschijnlijk vanaf geweest.
Ook bij mij maakt het niet uit om anders te knippen, want hij komt het punt van ingroeien niet normaal voorbij helaas.