Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Omschrijving
Blaasjeseczeem is een bijzondere vorm van eczeem dat voornamelijk aan de handen en/of voeten voorkomt. De blaasjes of blaren blijven aan de handpalm en voetzool langer intact omdat hier de huid dikker is. De medische term is “acro-vesiculeus eczeem” ( acra = handen en voeten ; vesikels = blaasjes). Een andere benaming is “dishydrotisch eczeem”. Deze laatste term wordt niet meer gebruikt omdat men vroeger onterecht dacht dat het eczeem werd veroorzaakt door een stoornis van de zweetklieren (=dyshydrosis). Blaasjeseczeem is één van de minst voorkomende vormen van hand -en voeteczeem. Er bestaan zowel acute als chronische vormen. Het blaasjeseczeem komt voornamelijk voor bij mensen onder de 40 jaar.
Hoe ontstaat het
De oorzaak voor het ontstaan van blaasjeseczeem is in de meeste gevallen onbekend. Een uitzondering is de zogenaamde “ide” of overgevoeligheidsreactie (lees verder).Wel zijn er factoren bekend die blaasjeseczeem uitlokken of verergeren. Deze factoren zijn echter niet bij alle patiënten met blaasjeseczeem aanwezig of aantoonbaar.
- emotionele stress of spanningen
- warmte , voornamelijk gedurende de zomermaanden
- overmatig zweten van de handen en/of voeten (zweetvoeten)
- regelmatig contact met irriterende stoffen, bijv. smeerolie bij metaalbewerkers
- gebruik van bepaalde (genees) middelen, zoals aspirine, orale anticonceptiepil en sigaretten.
- contactallergie, voornamelijk op nikkel, kobalt, rubber, parfum, wolvet en chroom
- atopie, waarbij de patiënt ook kan lijden aan atopisch eczeem, hooikoorts of astma.
Erfelijkheid speelt geen belangrijke rol, met uitzondering van mensen die lijden aan een atopische aandoening.
)
dovish schreef:hee, wat apart! Ik heb precies zulke plekjes op mijn voet sinds kort. Het begon met een heel klein stukje en het lijkt de laatste tijd wat uit te breiden. Ik dacht dat het irritatie was door bepaald schoeisel ofzo, maar dat is eigenlijk ook raar aan één voet.
Wat heeft je huisarts geconstateerd en hoe is het al behandeld tot nu toe?