Pfff... Rare vlekken op voeten en bultjes op hand!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TijnieJjJ

Pfff... Rare vlekken op voeten en bultjes op hand!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:49

Ik word er ondertussen helemaal niet goed van...
Sinds een half jaar heb ik hele rare vlekken/plekken op de buitenkant van mijn enkels.
Het begon met een aantal kleine vlekjes die zich langzaam uitbreiden en er kwamen regelmatig wat 'bloeduitstortingen' op. Ondertussen 4 keer naar de dokter geweest, hier is dus een half jaar over heen gegaan. Dan weer een zalfje en middeltje maar niets dat helpt. 20 september heb ik een afspraak bij de dermatoloog staan. Maar ik word er echt niet goed van. De vlekken breiden zich alleen maar uit en buiten het feit om dat het me niet lekker zit, dat ik dit heb, ziet er ook nog eens raar en vies uit voor een ander. Ik heb het op beide enkels aan de buitenkant. Sinds een aantal weken zijn er ook kleine vlekjes aan de binnenkant van mijn enkels ontstaan.

Foto enkel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JGVAF4SS.jpg

Blijkbaar heb ik nog niet genoeg 'ellende' met m'n huid want nu heb ik sinds een klein weekje ook rare bulten op mijn hand. Het lijken soort van vochtbulten. Ze zijn behoorlijk gevoelig. Ik dacht in eerste instantie een allergische reactie (ben voor bepaalde dieren, graspollen etc. allergisch) maar dan hadden de bulten nu wel weg moeten zijn.

Foto hand:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTNPXSBV.jpg

Ik heb dus 20 september een afspraak bij de dermatoloog staan maar hoop dat iemand hier iets van deze vreemde verschijnselen herkend.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:57

Jep heb ik ook gehad, kwam door een verwaarloosde schimmelinfectie aan mn voet (waar ik ook geen jeuk aan had ofzo)
daardoor kan als tegen reactie die blaasjes op je hand komen.
Zo te zien heb je er nog niet zoveel, maar ik had het vooral op mn handpalmen en vingers stukken kleiner (mm) maar wel de hele hand onder.

Door het behandelen van de infectie op mn voet is het op mn hand ook over gegaan.

edit:
Citaat:
Omschrijving
Blaasjeseczeem is een bijzondere vorm van eczeem dat voornamelijk aan de handen en/of voeten voorkomt. De blaasjes of blaren blijven aan de handpalm en voetzool langer intact omdat hier de huid dikker is. De medische term is “acro-vesiculeus eczeem” ( acra = handen en voeten ; vesikels = blaasjes). Een andere benaming is “dishydrotisch eczeem”. Deze laatste term wordt niet meer gebruikt omdat men vroeger onterecht dacht dat het eczeem werd veroorzaakt door een stoornis van de zweetklieren (=dyshydrosis). Blaasjeseczeem is één van de minst voorkomende vormen van hand -en voeteczeem. Er bestaan zowel acute als chronische vormen. Het blaasjeseczeem komt voornamelijk voor bij mensen onder de 40 jaar.

Hoe ontstaat het
De oorzaak voor het ontstaan van blaasjeseczeem is in de meeste gevallen onbekend. Een uitzondering is de zogenaamde “ide” of overgevoeligheidsreactie (lees verder).Wel zijn er factoren bekend die blaasjeseczeem uitlokken of verergeren. Deze factoren zijn echter niet bij alle patiënten met blaasjeseczeem aanwezig of aantoonbaar.
- emotionele stress of spanningen
- warmte , voornamelijk gedurende de zomermaanden
- overmatig zweten van de handen en/of voeten (zweetvoeten)
- regelmatig contact met irriterende stoffen, bijv. smeerolie bij metaalbewerkers
- gebruik van bepaalde (genees) middelen, zoals aspirine, orale anticonceptiepil en sigaretten.
- contactallergie, voornamelijk op nikkel, kobalt, rubber, parfum, wolvet en chroom
- atopie, waarbij de patiënt ook kan lijden aan atopisch eczeem, hooikoorts of astma.
Erfelijkheid speelt geen belangrijke rol, met uitzondering van mensen die lijden aan een atopische aandoening.

link: http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo ... 1150054176

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:30

Bedankt voor je reactie kiwi1990.

Toch denk ik niet dat het 't zelfde is als wat ik heb.
Er zit op mijn voeten geen enkel blaasje en de plekken liggen ook niet op de huid maar meer er 'in'.

Aangezien ik ook 4x naar de huisarts ben geweest denk ik dat hij dit anders wel had moeten herkennen!?

Deri

Re: Pfff... Rare vlekken op voeten en bultjes op hand!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:07

Je hoeft het niet perse tegelijk op handen en voeten te hebben, veel huisartsen schrijven het af als normale exzeem en geven je een antijeuk zalfje (blaasjes exzeem komt heel zelden voor)

Bij mij hielp die zalf toen niet, en ben gaan zoeken op google, heb toen zalfje gekregen voor mn voeten, en door mn voeten te behandelen ging het op mn handen weg (ja heel vaag :'))

bij mij lagen ze ook meer in de huid, het zag er op de handpalm uit alsof er kleine gaatjes onder de huid zaten die gevuld waren met vocht (en jeuken dat het deed :/ )

zo ziet het er bij jou uit toch? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... drosis.JPG als je goed kijkt zie je ook dat de blaasjes meer onder de huid liggen (vooral bij beginnende blaasjes kijken)

ik heb het net een tikkeltje erger gehad als op de foto, alles lek geprikt zalf opgesmeerd tegen de jeuk (verdovende mintzalf) en dan met rust laten, en dan je voeten laten behandelen (de exzeem is iets later pas gekomen dan dat je die plekken op je voeten had toch?)

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:23

Nee op mijn hand zit echt enkel die 2 bultjes en verder niks.
Op mijn voeten zitten alleen van die plekken (zie foto) en dus geen bultjes, het is ook gewoon droog.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:37

oh ok, ik dacht dat je meerdere blaasjes had :)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:24

hee, wat apart! Ik heb precies zulke plekjes op mijn voet sinds kort. Het begon met een heel klein stukje en het lijkt de laatste tijd wat uit te breiden. Ik dacht dat het irritatie was door bepaald schoeisel ofzo, maar dat is eigenlijk ook raar aan één voet.
Wat heeft je huisarts geconstateerd en hoe is het al behandeld tot nu toe?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:29

dovish schreef:
hee, wat apart! Ik heb precies zulke plekjes op mijn voet sinds kort. Het begon met een heel klein stukje en het lijkt de laatste tijd wat uit te breiden. Ik dacht dat het irritatie was door bepaald schoeisel ofzo, maar dat is eigenlijk ook raar aan één voet.
Wat heeft je huisarts geconstateerd en hoe is het al behandeld tot nu toe?

Het begon bij mij dus ook heel minimaal en uiteindelijk is het zo erg geworden...
De huisarts (en ik zelf ook) dacht ook dat het van laarzen/schoenen kwam. Ik heb deze laarzen en schoenen, waar van ik dacht dat het van zou kunnen komen, niet meer aangehad een tijd lang. Het werd zomer en ben dus lekker vaak op birkenstocks gaan lopen in de hoop dat de plekken weg zouden trekken. Maar helaas, het wordt dus alleen maar erger en het heeft dus niks met mijn schoenen te maken.
Ik had eerst als advies gekregen gewoon met vaseline in te smeren zodat het lekker vet blijft. Dit hielp niet en ben dus weer terug gegaan naar de huisarts. Daarna moest ik de laarzen/schoenen vermijden (waar van ik dacht dat het zou kunnen komen) maar dat hielp ook niet. 3e keer terug naar de huisarts en kreeg uiteindelijk een zalfje. Dit deed helaas ook niets en ben dus voor de 4e keer naar de huisarts gegaan dat het zo niet langer kan. Uiteindelijk dus doorverwezen naar een dermatoloog maar die afspraak staat dus pas in september.

Ik had het overigens ook eerst maar aan één voet.
Langzaam aan begon het ook op mijn andere voet te komen en is die inmiddels net zo erg...

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 08:19

Ik denk dat het ringworm is, tenminste dat heb ik en het lijkt er aardig op :D :P
Begon bij m'n polsen, daarna bovenkant hand en ook bovenkant voet. Heb er een zalfje voor gehad maar het komt nu weer terug..
Hopelijk kom je erachter wat het is!

Edit: de blaasjes komen me niet bekend voor, dus dan gaat mijn idee ook niet op denk ik :)