test voor autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

test voor autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:19

autisme. omdat ik er zelf ook al tijdje over denk en omdat iemand in een ander topic vroeg of ik het niet was.
ik zou graag willen weten of ik me ergens kan laten testen op autsime.

ik ben ook al op ADHD en een vorm van hoogbegaafdheid getest als kind dus dit kan er dan ook nog wel bij :roll:

de laatste tijd zit ik erg in de knoop en loop ik vast in een aantal dingen. dingen die ik herken van een vriend van mij waarvan we weten dat ie licht autistisch is. ik wil me laten testen om een antwoord te krijgen.
aan de ene kant zou een antwoord "ja je bent autistisch" een hele hoop verklaren, maarja het is nou niet echt iets om blij mee te zijn. maar het geeft wel weer de mogelijkheid om gericht ( extra) hulp te zoeken.
aan de andere kant, als het negatief is dan zou het betekenen dat ik die aandoening niet heb en dat is altijd fijn, maarja dat betekend dan weer dat alle rommel in m'n hoofd gewoon van mij komt en niet van een verkeerd aangelegd draadje daarbinnen :P
*zucht* ik heb op dit moment al psychiatrische hulp, maar ik ben niet klaar om hem te vertellen dat ik hier mee loop. ik wil eigenlijk eerst weten of ik het ergens kan laten testen en dan met de resultaten daarvan, eventueel, naar m'n psych gaan.

maar goed, kent iemand een instelling ( liefst in de buurt van woerden/utrecht) om je vakkundig te laten testen op autisme?
en weten jullie dan ook hoe dat werkt met de verzekering enzo?

MaaikeMo

Re: test voor autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:36

Kan je psychiater daar niet al over oordelen of je last heb van autisme?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:38

Een psycholoog kan dit onderzoeken en eventueel vaststellen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:50

dus de psych waar ik loop kan dit zelf doen, ik hoef er niet ergens voor naartoe?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:35

Als het goed is wel. Zij zijn ook hier voor om dit eventueel vast te stellen. :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:41

Hoi
Je moet jezelf gewoon laten onderzoeken. Er is niet 1 specifieke test, maar wel een uitgebreide vragenlijst, enz enz waarmee de diagnose gesteld kan worden. Een psycholoog kan dit doen. Misschien toch belangrijk voor je om het wel te doen. Want het zou wel eens kunnen zijn dat de klachten, waarop in het verleden de verklaring adhd en een vorm van hoogbegaafdheid geconstateerd is, eigenlijk het gevolg zijn van een vorm van autisme. Met name als je inderdaad gewoon ook hoogbegaafd bent , zou er sprake kunnen zijn van het syndroom van asperger. Gewoon een goede psycholoog zoeken dus ( die OOK thuis is in onderzoek naar autisme ( dat is nl niet iedereen)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:28

ik zie morgen mijn psych weer, ik zou het dan kunnen vragen. maar daar zie ik eigenlijk best wel tegenop. we zijn namelijk nog bezig om al mijn bagage uit te zoeken ( al 6 bijeenkomsten) en ik weet niet hoe handig het is om een nieuw probleem te introduceren.
we zijn nog niet eens aan behandelen toegekomen, alleen nog aan achtergrond uitpraten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:50

Toch dit maar wel even noemen. Autisme is een aandoening die lang niet altijd herkend wordt door psychologen/psychiaters. Dat komt omdat er eigenlijk pas de laatste paar jaar meer aandacht voor is ( dus iemand die langer geleden afgestudeerd is, zou de diagnose kunnen missen). En schaam je niet om weer iets extra's in te brengen. Daar zijn de eerste gesprekken juist voor! Niet vergeten dat het voor adequaat behandelen nodig is dat de hulpverlener voldoende van jou en je achtergrond afweet. En soms duurt dat inderdaad langer dan de standaard 2 a 3 gesprekken die daar tegenwoordig voor staan. Dat is niet erg, als er in de periode ook maar echt informatie verstrekt word...
Weet je, ik pb je wel even..