Baby kreunt, piept en gilt in haar slaap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Baby kreunt, piept en gilt in haar slaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 07:12

Onze Enya is een zeer luidruchtige slaapster: ik ben praktisch de hele nacht wakker omdat zij in haar ledikantje naast ons bed ligt te kreunen, te piepen en te gillen. Ga ik dan kijken bij haar, dan blijkt ze dus gewoon te slapen?!! Heeft iemand enig idee wat ik er mee kan doen? Zou ze zo licht slapen dat ze veel ligt te dromen?

Wat korte info:
> ze is van 10 juni dus we beginnen de 3 maanden te naderen
> ze is prematuur geboren, 5 weken te vroeg
> de bevalling ging heel snel en onverwacht
> ze drinkt en groeit goed
> ze heeft VSD (gaatjes in het tussenschot van de kamers waardoor er zuurstofrijk bloed met het zuurstofarme mee naar de longen gepompt wordt en haar hartje dus harder moet werken omdat het veel zinloze arbeid verricht. Ze staat hiervoor onder controle bij de cardioloog en lijkt er weinig last van te hebben.)
> ze heeft volgens mij (verborgen) reflux, maar haar bedje heb ik al vanaf het begin schuin gezet en meer willen ze er niet mee doen omdat ze niet stikt en heel veel baby's dat hebben, ze moet er overheen groeien.
> ze krijgt borstvoeding
> ontlasting is gemiddeld eens per 4 dagen, ziet er normaal uit. De vierde dag heeft ze er wat krampjes van, maar verder lijkt ze weinig last te hebben.
> is vrij beweeglijk in haar slaap, ze gaat steeds met haar gezichtje in haar dekentjes liggen, als je helemaal laag opmaakt gaat ze dwars onderin haar bedje liggen om er toch onder te kunnen.
> ook als ze bij ons in bed ligt, tegen mij aan, kreunt en gilt ze gewoon.

Ik heb er al over gesproken met de kinderarts, de kinderarts van Kind en Gezin en de kindercardioloog maar die kijken me een beetje meelijdend aan en zeggen dan op een betuttelend toontje dat baby's nu eenmaal niet stil slapen. Wat ik ook wel snap, maar mijn eerste heeft dit nooit gedaan (sliep ook bij ons), ik ben inmiddels in praktisch overspannen toestand omdat ik zo ontzettend moe ben (zelf inmiddels last van slapeloosheid gekregen, fijn..) en het lijkt me voor de kleine gewoon ook niet goed om zo te slapen. Een beetje zuchten kan ik me voorstellen, maar dat gillen lijkt me toch niet normaal zoveel.

Nu ligt ze overigens zelf stil in haar ledikant te slapen.

odetteke

Re: Baby kreunt, piept en gilt in haar slaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:16

Gossie, wat sneu riv! Al eens bij een osteopaat geweest? Ik ken verschillende mensen die daar met babys/kleine kinderen heel veel baat bij hebben gehad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:21

odetteke schreef:
Gossie, wat sneu riv! Al eens bij een osteopaat geweest? Ik ken verschillende mensen die daar met babys/kleine kinderen heel veel baat bij hebben gehad.

Oeps. Daar is een paar jaar geleden een baby aan overleden... Osteopaten en babies zijn geen goede combinatie :n Osteopaat is ook geen erkend medisch beroep.

Urielle: zet eens een cassetterecorder/memorecorder aan bij de baby en laat het horen aan de artsen. Dit lijkt mij echt niet goed, maar alleen maar vertellen brengt de boodschap niet over, dan wordt al snel gedacht dat je je aanstelt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:29

Ibbel schreef:
[***] schreef:

Oeps. Daar is een paar jaar geleden een baby aan overleden... Osteopaten en babies zijn geen goede combinatie :n Osteopaat is ook geen erkend medisch beroep.

Bij elk beroep heb je slechte exemplaren tussen zitten, dat kan in het geval van baby's enorm dramatisch uitpakken, maar hoeveel mensen zijn er ook wel niet overleden door fouten van huisartsen en chirurgen. Gewoon zelf alert blijven en als je het niet vertrouwd kind pakken en wegwezen. Het wordt (deels) vergoed door de verzekering en die gaan niet iets vergoeden waar enorme risico's aan zitten.

Ik kom vrij vele mensen tegen die bij een osteopaat zijn geweest met hun kind, en ze zijn er allemaal erg positief over en merken binnen 2 behandelingen vaak al verschil.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 07:31

Ik zal het idd eens opnemen, goed idee van je :j
Over de osteopaat ga ik even lezen. Ik heb wel mezelf ooit met succes laten behandelen.

En iets wat ik vergeten ben te zeggen maar via PB aan dacht: ze wordt al vaak ingebakerd. Ze geeft de indruk dat ze de begrenzing van de baarmoeder erg mist, en we hebben natuurlijk ook echt een rotstart gehad: ze lag in haar uppie in zo'n glazen bakje bij de prematuren en ik lag op de kraamafdeling in mijn bed. De eerste dag mocht ik haar niet eens pakken (behalve na de bevalling, toen heeft ze heerlijk nog 2 uur tegen me aan gelegen, zij het niet in alle rust) en later alleen met toestemming. Dat is ook een andere start als met mijn oudste die ik gelijk tegen me aan had liggen en daar de eerste maanden alleen weg is geweest als ik onder de douche of naar de wc ging :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:39

Maar ze heeft maar eens in de 4 dagen ontlasting of lees ik dat nu verkeerd?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:48

ik vind eens in de 4 dagen ontlasting ook erg weinig, Rosalie poept elke dag zeker 4 keer :o

Ik zou sowieso elke keer inbakeren, zo blijft ze in ieder geval binnen haar grenzen. Heb je gemerkt dat ze dan rustiger is? al is het maar iets? Ik denk dat ze de geluiden maakt vanwege haar dromen, het is bekend dat babies echt heel veel dromen, misschien door haar vroeggeboorte. Djesse was 6 weken te vroeg en had dit dus ook. Hij was constant aan het piepen en soort van "praten" in zijn slaap. Gillen deed hij niet, maar je hoorde hem wel altijd.

Ik heb hem op zijn eigen kamertje neergelegd zodat ik ook wat rust kreeg omdat je nu dus op elk geluidje gaat liggen letten. Dat is ook de reden dat Rosalie van de psych niet op onze kamer mocht en in haar eigen kamer moest. Jij geeft wel bv dus ik weet niet of dit handig is. Misschien dat je het anders overdag kan doen dat je dan wat bijslaapt?

Het kreunen vind ik wel zorgelijk, dit doen meeste babies met hartklachten, dit is wel al bekend bij Enya maar toch zou ik dat nog een keer aankaarte nbij de artsen.

Opnemen is inderdaad misschien wel een goed idee :))

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:57

Voor borstvoedingskindjes is een keer in de 4 dagen heel normaal :j Dan is de hoeveelheid voeding optimaal op het lijfje afgestemd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:02

Is bij bv heel normaal hoor, kan zelfs voorkomen dat ze maar eens in de 10 dagen poepen. Komt omdat bv bijna geheel door het lichaampje wordt opgenomen en verteerd, en er dus weinig afvalstoffen zijn. Mijn dochtertje (nu 5 maand) poept ook lang niet iedere dag, meestal om de 3 a 4 dagen en krijgt ook volledig bv. Lees net dat Odetteke dat ook al gepost heeft :+

Wbt kreunen en gillen hier heb ik geen ervaring mee. Zou goed kunnen dat dit zoals Biancaa aangeeft met vroeggeboorte en hartklachten te maken kan hebben, lijkt mij toch duiden op enig fysiek ongemak. Ik zou hier idd ook goed naar laten kijken en evt een opname zodat in het ziekenhuis bepaald kan worden of haar slaappatroon normaal is voor haar. Ostheopaat kan denk ik geen kwaad, die kijken toch weer heel anders náar dan bijvoorbeeld een arts.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:10

Heb je het idee dat er haar iets dwars zit? Of is het na het slapen gewoon een uitgeslapen baby (en een iets minder uitgeslapen moeder/stel ouders?)? Dan is het misschien toch gewoon de aard van het beestje..

Ik zou de oplossing dan zien in het geven van een eigen kamertje. Van het gehuil word je toch wel wakker en zo kun je zelf rustig slapen.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:14

Ik zou inderdaad beginnen met eigen kamertje, voor je eigen rust. Het opnemen ervan is ook een goede tip, en die meenemen naar je arts.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:16

Ik zou haar inderdaad inbakeren en geen dekentjes meer in bed
geven, wellicht helpt zo,n ding dat geluiden uit de baarmoeder nabootst.
Het lijkt wel of ze alles nu aan het verwerken is.
Tussen haakjes, mijn baby van vier maanden welke met een keizersnede
geboren is die kreunt en huilt ook in haar slaap.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:16

Ibbel schreef:
odetteke schreef:

.

Aan het drinken van water is ook weleens iemand overleden, maar dat wil toch nog niet zeggen dat dan niemand meer water moet drinken?

Ik ken de combi baby/osteopathie heel goed en er zijn veel babies die daar wel bij varen. Maar je moet natuurlijk wel naar een deskundig persoon gaan, die een goede opleiding heeft gedaan (als het goed is, is dat een jaartje of 6)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:36

tessa heeft het ook een poos gedaan. voglens de huisarts kwam het voort uit pijn (krampjes). na 4 maanden was het over.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:22

Mijn zoontje van 2 maanden droomt ook zo levendig, bij ons helpt het erg goed om hem te laten inslapen in een schommel. (z'n electrische van bijvoorbeeld fisher price). Hij slaapt daarna zo diep dat je hem de hele nacht niet meer hoort. (ik krijg hem ook echt niet meer wakker).

Inmiddels hebben we de schommel nog maar sporadisch nodig, het lijkt er op alsof hij geleerd heeft om makkelijker in te slapen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:10

Baby's van deze leeftijd schijnen niet te dromen, dus dat is het niet.
Ik zou inderdaad ook eens opnemen en mee naar een arts gaan.
Al klinkt wat benangelique zegt wel logisch vind ik, dat het voorkomt uit pijn. Maar dan nog lijkt het me slim een arts op te zoeken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:22

Nathalie schreef:
Al klinkt wat benangelique zegt wel logisch vind ik, dat het voorkomt uit pijn. Maar dan nog lijkt het me slim een arts op te zoeken.

Niet dromen? Echt wel :D
Wel eens een hond of kat zien dromen? Zo dromen babies ook, de gekste bewegingen, lachen of boos kijken, geluiden maken. het gebeurt niet elke keer dat ze slapen natuurlijk, maar best wel vaak (de mijne droomt echt heel duidelijk :j).

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:25

onze dochter deed ook zo, ze piepte ook zo in haar slaap en sliep heel erg onrustig.

Ik heb toen een schaar onder haar matras gelegd en een teentje gepelde knoflook in een plastic zakje onder haar dekens, ze slaapt nu als een roos.

het klinkt misschien heel erg raar en ik geloofde het eerst ook niet maar bij onze dochter werkte het perfect

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:27

lisa_pluisje schreef:
Ik zou haar inderdaad inbakeren en geen dekentjes meer in bed
geven, wellicht helpt zo,n ding dat geluiden uit de baarmoeder nabootst.
Het lijkt wel of ze alles nu aan het verwerken is.
Tussen haakjes, mijn baby van vier maanden welke met een keizersnede
geboren is die kreunt en huilt ook in haar slaap.

Inbakeren hielp enorm bij mijn zusje, het valt altijd te proberen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:07

Ibbel schreef:
odetteke schreef:

Dat was geen osteopaat, maar iemand die alleen een cursusje (paar dagen!) craniosacraaltherapie had gedaan, en verder geen opleiding had om baby's/kinderen te behandelen.. is toch wel een heel verschil.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:13

Ti_Amo schreef:
Ik heb toen een schaar onder haar matras gelegd en een teentje gepelde knoflook in een plastic zakje onder haar dekens, ze slaapt nu als een roos.

Mag ik vragen hoe je daar opgekomen bent? :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:30

Equidea schreef:
Nathalie schreef:

Niet dromen? Echt wel :D
Wel eens een hond of kat zien dromen? Zo dromen babies ook, de gekste bewegingen, lachen of boos kijken, geluiden maken. het gebeurt niet elke keer dat ze slapen natuurlijk, maar best wel vaak (de mijne droomt echt heel duidelijk :j).

Ik ken het wel.... Maar het schiojnt toch echt pas vanaf 6 tot 8 maanden te beginnen...

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:35

__Esther__ schreef:
Ti_Amo schreef:

Mag ik vragen hoe je daar opgekomen bent? :D

Mijn vriend is hindoestaans en zijn zus heeft allemaal van die bijgelovige dingetjes, en zij vertelde dat ik dat eens kon proberen en dat hielp echt, volgens haar hebben ze dat een slechte droom en die schaar en de knoflook helpen dat te voorkomen.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:58

ik zou ten eerste ook je baby in een eigen kamer leggen.
mijn zoon ligt ook vanaf zn geboorte al de hele nacht te piepen, knerpen, huilen etc. ik zeg niet dat er niets aan de hand is of je baby nergens last van heeft.
maar je hebt zelf ook je rust nodig en als je er met je neus bovenop ligt dan ben je straks uitgeput.
een osteopaat is een goed idee, ook zou je middels bioresonansie/mora therapie erachter kunnen komen of je baby geen KMA heeft. mijn beide zoons zijn s'nachts stukken rustiger en minder last van hun darmen erdoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:52

Nou, vannacht een redelijk rustige nacht, ze lag tussen ons in en was daar rustiger dan in haar eigen bedje (alleen om 2 uur en om half 7 heeft ze me 'voor niks' wakker gemaakt, de rest van de keren was ze wakker en wou drinken). Ik weet niet of dat is omdat ze dan bij ons is (wat nl. vaak geen verschil maakt als je haar uit bedje pakt) of omdat ons matras zachter is en het bed warmer (ze heeft het heel erg snel koud, toen ik met het warme weer bovenop mijn dekbed lag te slapen, lag zij in een slaapzakje onder twee dekens en was onderkoeld.) ofzoiets. 's Nachts is ze geloof ik ook drukker dan overdag. Ze ligt nu al een tijd heel stil en zoet te slapen zonder ingebakerd te zijn, op af en toe een kreun en een fladder na.

Ik ga het zeker voor een volgend doktersbezoek eens opnemen. In september moeten we zowel naar de pediater als naar de cardioloog dus ik ga het nog eens bespreekbaar proberen te maken. Ik had idd gelezen dat kreunen veel voorkomt bij hartklachten maar de cardioloog reageerde er niet echt op toen ik het zei. Het is moeilijk om te bepalen of ze wel uitgerust is, ze is natuurlijk nog klein en eigenlijk het grootste deel van de dag is het eten-slapen-eten-slapen etc. (wat ook wel aan de inspanning van het hartje te wijten is).
Verwerken kan ik me wel iets bij voorstellen, heeft iemand ideeën hoe ik haar daarbij kan helpen? Therapeutische gesprekken werken nog niet zo :+ Een doodoo is wel een goed idee voor haar denk ik, daar had ik nog niet aan gedacht :j
Krampjes lijken het me niet te zijn als ik het vergelijk met de geluiden en bewegingen die ze dan overdag maakt. Ze ligt verder niet met opgetrokken beentjes of te draaien en wringen met haar rompje, qua beweging is het vooral door het bed kruipen/glijden tot ze met haar gezichtje in een dekentje/kussentje/knuffeltje/tegen mijn borst kan liggen.
Ben benieuwd naar de schaar en knoflook :+ Klinkt heel maf, maar goed, het kan maar helpen :P
Eigen kamertje kan niet (in gebruik door de oudste, nieuw huis is nog niet klaar) en zou praktisch ook niet uitmaken aangezien haar nachtgeluiden net zo hard/zacht zijn als haar gehuil om eten dus dan moet ik alsnog opstaan. Wat dat betreft is het nu denk ik nog praktischer aangezien ik mijn ooglid op kan heffen, ah slaapt nog, proberen verder te slapen. :+