Hoe help je iemand met een flinke depressie/ptss?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe help je iemand met een flinke depressie/ptss?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:39

Een vriend (ok, iets meer dan 'een vriend' maar het mag eigenlijk geen naam hebben) van mij zit in een depressie, hij heeft PTSS, kan hier niet mee omgaan, zit buiten dat om momenteel in een stressvolle periode en samen met de nachtmerries/slaapgebrek/etc is dit op dit moment (veel) te veel. Hij staat aan het begin van een hulpverleningstraject maar dit gaat niet snel (behandeling is nog niet gestart)

Ik heb hem leren kennen toen het al 'mis' was, dus in die zin weet ik niet beter. Het is een beetje een push-pull dingetje geworden, een groot deel van de tijd krijg je slecht contact met 'm, reageert ie gewoon niet op berichtjes.
Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of ik wel of niet iets van me moet laten horen, waar ligt de grens, wanneer ben je te opdringerig, of heeft hij nu juist iemand nodig die m een beetje bij de hand pakt en meesleept. Hoe help ik 'm?
Als ie de kans krijgt zit ie hele dagen thuis voor zich uit te staren en piekeren. Laat niets van zich horen, het is niet dat ie de schijn op probeert te houden als we wel contact hebben, maar inhoudelijk krijg je er verdomd weinig uit (leuk, mannen...).

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Mijn omgeving roept vnl. dat ik m'n handen eraf moet trekken (uit zelfbescherming) maar dat kan ik niet... Daarnaast ben ik zelf juist psychisch een behoorlijk stabiel typje, als iemand ermee kan dealen moet ik t kunnen.

Avelienvd

Re: Hoe help je iemand met een flinke depressie/ptss?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:44

Ga hier maar even met je meelezen, heb eigenlijk weinig tips.
Echter een vriend van me heeft ook ptss, dus tips lees ik ook graag

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:52

Eerst zou ik je willen aanraden te lezen over depressie en ptss. Ga gewoon eens naar de bieb en zoek een boek wat je duidelijk en makkelijk vindt, die zijn er zeker.
Als je googlet zoek dan wel betrouwbare info.
Kijk bijv.eens op http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=15&parent=15 en zoek IN HET MENU LINKS zijn ziektebeelden op. (Bijvoorbeeld, stemmingsstoornis, depressie klikken) . Op deze website is ook een forum, dat is meer in niet medische taal,met een subbordje depressie bijvoorbeeld, en hier stellen mensen blijkbaar wel eens vaker vragen over familie en vrienden met zoiets en als je geduld hebt krijg je antwoord van een echte arts.
Meer info zal veel van het gedrag verklaren en tips geven.
Dat je er inhoudelijk weinig uit krijgt, kan bijv. ook een symptoom zijn van de depressie. (bijvoorbeeld door daardoor veroorzaakte zgn " psychomotorische traagheid" , dwz dat iemand langzamer beweegt en spreekt)

Als iemand depressief is komt hij tot weinig en het kan dan fijn zijn om meegenomen te worden naar vanalles, hoewel het misschien lijkt alsof hij er niet van geniet. Soms wil hij vast alleen zijn, maar in een hoekje zitten lost niets op.

Denk wel goed aan jezelf. Stel grenzen en let goed op hoeveel je aan kan. Een uurtje per week is ook al wat.
Sterkte en hopelijk begint de behandeling snel!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:09

Ik lees me momenteel al helemaal suf, wil hem heel graag begrijpen.
Heel erg bedankt voor de link, ik ga me er in verdiepen.
Het 'er niet veel uit krijgen' bedoel ik meer in de zin dat hij er zelf niet veel over zegt. Hij zegt dat ie zich naar voelt, ik vraag 'waar zit je zo over te malen?', hij geeft een waslijstje isseus, maar daar blijft t vervolgens bij. Deels is dat heel goed te verklaren door de PTSS. Hij zegt me bijvoorbeeld wel dat ik hem laatst (onbewust) uit een nachtmerrie heb gehaald (hij lag te trillen en ik maakte hem half wakker) maar ik heb geen idee wat voor beelden hem elke nacht achtervolgen. (kan me er wel een voorstelling bij maken, hij is militair, maar hij heeft er nooit een woord over gezegd wát er nou precies is)
Ik ben een keer snachts naar m toe gegaan, hij smste of ik al sliep (nee, had een verjaardag gehad) dus belde hem. Hij was een compleet zooitje, ik ben in de auto gesprongen en naar m toe gereden. Eenmaal daar kon ik niet meer dan een arm om m heen wurmen en 't komt wel goed met jou, t komt wel goed' mompelen... Ja crisis, wat dóe je in zo'n situatie?! Ik wil ook dat ie op zulke momenten gewoon belt, hij hoeft voor mij de schijn niet op te houden, dat weet ie, en ik wil er voor m zijn. Volgens mij is die boodschap wel over gekomen, maar hij zal zich er zelf ook wel ongemakkelijk bij voelen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:12

Ik ken iemand die de oorlog in Bosnie heeft meegemaakt, die heeft ook ptss. Die is op een gegeven moment omdat de reguliere voor hem niks kon betekenen meer, bij een Reiki therapeut behandelingen gaan volgen. Hij is uiteraard niet ineens genezen, maar hij kan het wel steeds beter handelen nu. Nachtmerries zijn niet voorbij, maar worden minder etc.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:13

Die kan je eigelijk niet echt helpen ;)
Maar wat ze meschien iets positiever kan maken is ze uitnodigen om iets leuks te doen of te zeggen dat je het fijn vind dat je hun vriendin kan bent

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:16

Concorde schreef:
Daarnaast ben ik zelf juist psychisch een behoorlijk stabiel typje, als iemand ermee kan dealen moet ik t kunnen.

Bedenk dat je geen hulpverlener bent en die rol ook niet wilt aannemen, als je in de toekomst een andere rol voor jezelf hebt bedacht in een gelijkwaardige relatie.

Ben er voor hem als hij daar behoefte aan heeft. Maar verlies daarbij jezelf niet. Laat hulpverlenen over aan hulpverleners.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:17

Wat fijn voor hem dat je er zo voor hem bent! Ik snap dat je soms niet weet wat je moet doen, maar je bent er voor hem en dat is het belangrijkste...
Je kan ook eens bij de huisarts geen praten of ze geen vaart achter de start van de behandeling kunnen zetten? Als je flink aandringt en argumenten hebt willen ze wel eens eerder plek hebben in een ggz of een tussenoplossing aanbieden.
Ik snap dat je denkt dat je niet zo veel doet, maar door er voor hem te zijn doe je al heel erg veel!

Het forum staat trouwens onder interactief. http://www.hulpgids.nl/forum/
Blijf ook goed om jezelf denken, he?
Laatst bijgewerkt door daydream op 24-08-10 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 12:17

Ben ik ook niet (hulpverlener) maar ik denk wel dat de ene er iets beter tegen kan om als praatpaal gebruikt te worden dan de ander. Hij denkt nu dat de hele wereld anti-hem is en dat is niet zo natuurlijk.