Gebroken lendenwervel, herstel ervaringen gevraagd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Gebroken lendenwervel, herstel ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:16

Hoi allemaal,
Op 2 juni heb ik onderstaand bericht geplaatst:

Afgelopen april ben ik van mijn paardje Nikita gevallen op concour tijdens het losspringen.
Ik ben toen door de ehbo overeind geholpen en op advies van hen naar de huisartsenpost gegaan in Helmond.
Daar hebben we wat gevoeld en ben ik zonder foto's met pijnstillers naar huis gestuurd...ik heb nog gevraagd of er geen foto's gemaakt moesten worden, maar dat was niet nodig.
Dus je denkt dan dat je alleen een kneuzing hebt.
Na weken van fysio gehad te hebben en nog een huisartsenbezoek verder schoot het nog niet op.
Nu ben ik bijna 2 maanden verder en de fysio en ik vonden het wel erg lang duren, vandaar dat ik gisteren naar de huisarts terug ben gestuurd, die heeft me vanmorgen foto's laten maken, nu blijkt dat ik gewoon mijn rug heb gebroken.............

Nou moet ik vrijdag naar het ziekenhuis naar de orthopeet om verder te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor het genezingsproces en ze gaan een MRI-scan maken om te kijken wat er precies beschadigd is.
Dus ben benieuwd hoe het gaat lopen en of ik uberhout nog wel ooit mag rijden/sporten enzo, weet helemaal niet wat ik nu moet verwachten, dus mocht er iemand ervaring hebben, hoor ik het graag..

vervolg
Nu ben ik inmiddels vorige week terug geweest naar het ziekenhuis.
De breuk is genezen, wel zit er nog een flinke deuk in mijn 1e lendenwervel die niet meer weg zal gaan.
De tussenwervelschijven boven en onder de wervel zijn behoorlijk klein daardoor, ik heb bijna geen ruimte meer tussen die 2 wervels.
Ik ben afgelopen donderdag begonnen met fysio en moet elke dag oefeningen doen.
Over 3 tot 6 maanden moeten mijn spieren zo sterk zijn, dat ik weer kan sporten (paardrijden :S hoop ik)
Ik weet niet hoeveel last ik daarna blijf houden van mijn rug en wat ik allemaal wel/niet kan.
Heeft iemand hier ervaring mee?

imposantje

Re: Gebroken lendenwervel, herstel ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:54

Heeft niemand iets soortgelijks meegemaakt?
Of heeft iemand tips ofzo?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:54

ik heb ook een gebroken lendenwervel gehad, maar was er op tijd bij, na 4 dagen ziekenhuis, 6 weken een corset en totaal 4 maanden niet rijden mocht ik weer vanalles. De wervel is ingezakt (is nu meer 3hoekig ipv rechthoekje) maar verder heeft het geen gevolgen voor de omliggende wervels gehad.
Door het corset waren de spieren verslapt en ik heb ook een hele tijd fysiotherapie gehad.

Dit is nu een aantal jaar terug en heb nu eigenlijk nooit last van mijn rug, wel een goed matras kopen, want het blijft een zwakke plek.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:48

Ik heb vorig jaar mijn onderste borst wervel gebroken ook door een val van mijn paar ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna moest ik nog 6 weken thuis plat op bed liggen met een corset daarna heb ik nog heel lang fysio gehad en ben ook nog bij een manueel geweest.
Bij mij was het ook zo dat mijn rugspieren verslapt waren door het corset. Van die spieren heb ik nu nog steeds wel eens last maar verder van de wervel niet meer.

Een goed matras is idd wel echt een must!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:28

yep! Vorig jaar precies hetzelfde. 1 juni 2009 van mijn paard gevallen. Breuk in L1 en een deuk. Na 8 weken corset is de breuk keurig genezen. Deuk niet en dat gaat hij ook niet meer doen.
Ik heb 3 maanden fysio fitness gehad. En kan bijna alles weer! Wel moet ik een nieuw matras, dit matras is heel zacht en dat gaat niet meer. Ook op mijn buik liggen gaat niet meer. Verder merk ik dat mijn spieren sneller verkrampen, als ik bijvoorbeeld konijnenhok schoonmaak en daarvoor in rottige gebukte houding sta. Maar ik kan zeggen dat ik er voor 95% bovenop ben!

Sterkte met je herstel!

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 16:31

Hoi Barbara,
Bedankt voor je reactie.

Ik hoop dat ik ook zo goed genees als jou ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:52

Vast wel! luister naar je lichaam, neem je rust en maak je spieren sterker. Jammer dat de doktoren in het begin zo laks zijn geweest!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:51

Hey!

Ik heb vorig jaar augustus m'n 2e lendenwervel gebroken. Bij mij was het met snowboarden gebeurd, ik viel zegmaar een aantal meters uit de lucht (grote schans springen) en kwam erg hard terecht. Bij mij was het dan ook direct duidelijk dat het goed mis was, en ik ben dus wél gelijk naar het ziekenhuis gebracht. Wat een rot idee voor je dat je er gewoon mee hebt moeten rondlopen, dat vind ik erg heftig!

Ik heb van augustus tot november (3 maanden) in m'n corzet gelopen, toen hij af ging kon ik gewoon goed gaan aansterken, en ik ben heel snel weer gaan snowboarden. (was begin december alweer in de sneeuw). Natuurlijk duurt het even voor je het vertrouwen weer terug hebt (met vallen en harde klappen etc.) maar als het genezen is, is het botje in principe weer sterk! Alleen train je spieren goed!

Hoe lang je last blijft houden verschilt denk ik per breuk, want tegen mij zei de orthopeed dat ik het ongeveer 9 maanden zou voelen, maar als ik nu mn rug bol, gaat het nog steeds niet zo ver als voorheen, en hol trekken doet op een bepaald moment ook nog wat pijn. Maar ik kan alles weer gewoon! Ik had niet verwacht dat het zo snel weer goed zou gaan...

Mijn wervel is btw. ook echt ingezakt, en dat blijft zo. Maar dat betekent niet dat je dat voor altijd heel erg blijft voelen.
Afbeelding (de middelste op de foto, door de midden gebroken)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:59

Jeetje wat is het bij jullie allemaal vlot gegaan. Ik moest 9 maanden!!! in een gipscorset. Moest zitten zoveel mogelijk beperken en mocht liefst alleen lopen of liggen. Ik weet zo niet meer uit m'n hoofd welke wervel het precies was maar hij zit aan het bigin van die holling in je rug, vanaf de billen gezien onderaan dan.

Mijn wervel is ook niet meer rechthoekig maar wat ingezakt aan 1 kant zeg maar, maar ik heb daarna nog zeker een half jaar fysio gehad. Mijn rugspieren zijn ontzettend sterk geworden en ik mest gewoon iedere dag, ik stofzuig, ik sjouw zware voerzakken en hooibalen etc etc. Zonder problemen.

Ik krijg alleen last van mijn rug als ik op vakantie ben, dan doe ik een paar weken niets en dan denk ik weer oja, m'n rug....

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:02

@ maikeltje, Hoe lang is dat geleden?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:03

Daqt is in 1995 geweest. 15 jaar geleden alweer, waar blijft de tijd :oo

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:07

Ja ik dacht inderdaad al dat het wel een tijd geleden zou zijn, want er is veel veranderd in de manier waarop ze met een gebroken rug omgaan. Een gipscorzet wordt nu alleen gedaan bij onstabiele breuken (en das best heftig).
Mijn orthopeed vertelde inderdaad dat ze tot op zo'n 10 jaar geleden altijd gips gaven, en voor de zekerheid veeeel meer tijd gaven voor het genezingsproces. Maar dat was eigenlijk helemaal niet zo goed, want daardoor verslappen je spieren veel te erg en moet je uiteindelijk weer als het ware revalideren van je gipscorzet :+ Je hebt je rug gewoon in de verkeerde tijd gebroken! hihi

Dan kon je ook niet lekker douchen etc.! Mijn corzet was een 3 puntsgordel die ik gewoon af kon klikken, dan kon ik voorzichtig douchen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:25

lotttttttt schreef:
Ja ik dacht inderdaad al dat het wel een tijd geleden zou zijn, want er is veel veranderd in de manier waarop ze met een gebroken rug omgaan. Een gipscorzet wordt nu alleen gedaan bij onstabiele breuken (en das best heftig).
Mijn orthopeed vertelde inderdaad dat ze tot op zo'n 10 jaar geleden altijd gips gaven, en voor de zekerheid veeeel meer tijd gaven voor het genezingsproces. Maar dat was eigenlijk helemaal niet zo goed, want daardoor verslappen je spieren veel te erg en moet je uiteindelijk weer als het ware revalideren van je gipscorzet :+ Je hebt je rug gewoon in de verkeerde tijd gebroken! hihi

Dan kon je ook niet lekker douchen etc.! Mijn corzet was een 3 puntsgordel die ik gewoon af kon klikken, dan kon ik voorzichtig douchen...

Klopt, het was ronduit smeeeeerig. Op een gegeven moment paste dat corset natuurlijk niet meer. Mijn ruggetje en middel werden steeds smaller door de spierafbraak en toen hebben ze het corset aan 1 kant doorgezaagd en er klittenband aangezet zodat ik 'm aan kon snoeren. maar denk je dat ik, na maanden, een nieuw corset kreeg? :roll: :r

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:00

oeehhw dat is echt niet fijn! Die dingen die ze nu geven, die 3 puntscorzetten kan je strakker schroeven enz. Echt veel beter...

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 07:28

Ik heb wel gewoon een gipscorset gehad.
Wel een die ik af kan doen.
Ik hoop dat het sneller vooruit gaat, het schiet naar mijn idee niet snel genoeg op.
Heb altijd na de fysio heel veel last van mijn spieren een dag of 2, terwijl ik thuis ook braaf mijn oefeningen doe.
Maar goed, zal moeten afwachten

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:53

imposantje: Ja het heeft echt veel tijd nodig, ik heb ook een hele tijd fysio gehad maar dat duurde ook echt lang voordat ik het resultaat kon merken. Nu na een jaar heb ik nog steeds last van mijn spieren en soms met bukken.
Heel veel beterschap!

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 11:31

Pfff...klinkt wel heel langdurig bij iedereen :( wil vooruit!! ;)