Oké: wáárom val ik bijna flauw bij verzorgen schaafwond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Oké: wáárom val ik bijna flauw bij verzorgen schaafwond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:19

Werkelijk waar, af en toe vraag ik me af wat voor Super-Miet ik ben :n

Vorige week zondag viel ik -net als vroeger- weer eens van mijn fiets, recht op mijn knie. Ben er nog niet helemaal aan gewend dat m'n schoenen tegenwoordig aan de pedalen vastzitten :+ Deed au, was grote schaafwond, maar ik wilde het even schoonspoelen en dan gewoon weer vertrekken. VrienTje kwam alleen gelijk met de EHBO-doos aan en maakte het even vakkundig schoon met een doekje met pure alcohol..... Elles werd wit, werd snel écht niet goed en het lampje ging vervolgens bijna uit. Dat was volgens mij ook van de pijn.

Afgelopen zondag (wond trok niet meer zo, dus ik wilde weer met de MTB het bos in) donderde ik wéér van die fiets, wéér op dezelfde knie. Stelde niks voor, deze keer in het zand gevallen, alleen vuil. Korstje was eraf en het bloedde wel aardig. Tot op m'n sok. Maar ik had al gezien dat het feitelijk niks voorstelde. Weer naar huis, vrienTje bleef deze keer met de alcoholdoekjes uit de buurt, heeft het alleen uitgespoeld en schoongemaakt met een doekje met water. Ik keek naar beneden, zag dat piepkleine beetje bloed, trok wit weg..... en de afloop is bekend ;)
Een schááfwond! Geen vleeswond, geen liters bloed, gewoon een ouderwetse schaafwond :? Wat is dat toch, dat ik daar niet tegen kan? Hoe kun je nou van zoiets banketstaaf van je stokje gaan? Vorig jaar haalden ze in het ziekenhuis het gips van de voet van vrienTje af. Die was geopereerd en ik wist dat er een flinke jaap in zat. Er was geen bloed, het zag er keurig uit, geen rafeltjes of vieze dingen..... en Elles zakt zo langs het krukje richting de grond.... Lagen we daar met z'n tweeën op bedden naast elkaar :D

Is dit te trainen, of moet ik het maar gewoon accepteren? Ik heb mijn EHBO-diploma en toeters en bellen, maar ik heb geen idee wat er gebeurt als er iemand in mijn omgeving bloedend neervalt. Ik ben bang dat ik er binnen 30 seconden naast ga liggen :+

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:22

Met PURE alcohol :=
ja dat doet wel pijn denk ik .. dus kan wel aannemen dat je erbij flauw viel .. (kan inderdaad van de pijn zijn en dan heb je het zelf niet in de hand)

Of je kunt gewoon helemaal niet tegen bloed ..
ik denk niet dat het echt te trainen is .. misschien kan je er wel aan wennen, af en toe heel kleine wondjes zien en dan altijd maar 'ergere' en 'ergere' dingen bekijken tot je er wel tegen kan .. ik heb er geen idee van ..
(gelukkig niet dan zou ik nl iets heel anders moeten gaan studeren :=)

vond dit nog op het internet :+
Mensen die snel flauwvallen kunnen dat vaak voorkomen door op tijd hun benen te kruisen en tegelijk hun buik- en beenspieren aan te spannen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amsterdamse Academisch Medisch Centrum.
Laatst bijgewerkt door Leentje_ op 16-08-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:24

Wellicht vind je het alleen eng als het jezelf of een geliefde betreft?

wizewo

Re: Oké: wáárom val ik bijna flauw bij verzorgen schaafwond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:28

Sommige kunnen er wel aan wennen. Al zijn er wel die het blijven houden, of als ze een tijd niks gehad hebben, plots wel weer.

Wat als er echt iets is? Waarschijnlijk gebeurt er dan helemaal niets. Adrenaline houdt je dan wel recht, tot de stress wegvalt en dan kun je maar beter heel snel gaan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:36

haha mijn broer heeft dat ook. Bij elk drupje bloed valt hij flauw. Ik vind het opzich wel grappig.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:37

Is het niet gewoon ook dat sommige mensen gewoon niet tegen bloed kunnen? Mijn moeder is de laatste die ik hoef te bellen als er iets bloed, die gaat bij het idee alleen al van d'r stokkie.
Tegen flauwvallen kun je op zich wel het één en ander doen, met je hoofd tussen de knieën bv (heb ik dan ooit eens geleerd). Misschien is het ook wel te leren dat je minder gevoelig raakt voor bloed, een soort van desensibilisatie, dat weet ik niet. Anders gewoon accepteren en zorgen dat er niet teveel gebloed wordt in je omgeving.
Zo heeft iedereen wel wat, denk ik, ik kan weer niet tegen mensen waar delen van missen...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:39

@Leentje: ja, die doekjes zitten in de EHBO-doos. Hartstikke handig :+

@ MamaMiesje: Geen idee. Zou op zich kunnen. Dat ik de pijn meevoel of zo.
Maar ik heb 2 keer bij een ongeval gestaan met vreemden. Een oudere mevrouw wiens onderbeen alleen nog samengehouden werd door haar nylonkous en toen ze die losknipten, zakte het vlees aan beide kanten naar beneden en zat ik recht op het bot te kijken. Ik ben blijven rondlopen, omdat ik wat wilde doen, maar niet wist wát (was recht voor mijn voortuin op het pleintje) en was wel lijkwit, maar liep nog gewoon recht. Pas toen het vrouwtjes afgevoerd was, moest ik echt gaan zitten.
En een keer een meisje van mijn leeftijd uit een auto zien halen. Voet had klem gezeten en haar sok zat helemaal onder het bloed. Kind was zelf ook lijkwit. Ik moest heel snel gaan rennen, anders hadden ze mij ook op een stretcher kunnen leggen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:43

Oke.
Dan ben je gewoon een watje.

:')

;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:46

Ik was er al bang voor :D
Geniale banner trouwens weer onder dit topic :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:49

Ach, ik ken iemand die zelf omkiept, als hij met zijn katten bij de dierenarts zit en die dierenarts een spuit tevoorschijn haalt... :')

Als het bij jezelf is: er is een theorie, dat dat een instinctieve angst voor teveel bloedverlies is, maar ja, als het bij een ander is, denk ik dat het een teveel aan medegevoel is...
Hoe dan ook, het is erg lastig. :(:)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:56

Of is flauwvallen een (overdreven) reactie, net als dat het lampje standaard bij iedereen uit gaat bij te erge pijn? Om jezelf te beschermen?
Dan mag ik wel heel blij zijn met het bestaan van adrenaline, want anders was ik bij allerlei rampen het allereerste slachtoffer :+

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:59

Elles schreef:
Of is flauwvallen een (overdreven) reactie, net als dat het lampje standaard bij iedereen uit gaat bij te erge pijn? Om jezelf te beschermen?
Dan mag ik wel heel blij zijn met het bestaan van adrenaline, want anders was ik bij allerlei rampen het allereerste slachtoffer :+

Ja, omdat flauwvallen gewoon ontstaat doordat de bloeddruk plots valt ..
dus dat kan ook bij pijn :j

en veel mensen vallen flauw bij hevige pijn .. en gezien de pijngrens bij iedereen verschillend is kunnen sommigen daardoor al sneller flauwvallen dan anderen ..
Laatst bijgewerkt door Leentje_ op 16-08-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:00

:') _O-
Sorry hoor, maar ik moest echt keihard om dit verhaal lachen :D
Ik denk dat dat gewoon bij je hoort. Net als dat ik hardgillend weg ren als iemand gaat overgeven :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:05

Ik ken iemand die als kind een ernstig ongeluk had meegemaakt, die had járen later nog last van (bijna) flauwvallen als er iemand met een fles jodium te dichtbij kwam, als hij een wondje had...
Het kan dus ook door een naar voorval komen, dat je nu zo reageert.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:46

Op het moment dat er echt wat gebeurt houd de adrenaline je wel recht, geloof mij ;)

Ik kan wel tegen bloed.. maar op de een of andere manier bepaalde plekken waar wonden zitten word ik ook helemaal naar van!

Ik denk niet dat dit te trainen is.... wel vervelend zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:48

Heb dat ook wel eens gehad, knie een beetje afgeschaafd. Ging voor de spiegel staan, zag het (kleeeeeine beetje) bloed en lag om. Achja. :')

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:53

Had laatst mijn duim tussen de deur, bloedde niet eens en ik ging zo gestrekt heel stom. Vriend helemaal in paniek want als ik neerging moest dr wel wat aan de hand zijn, kan normaal erg goed tegen pijn, en nu opeens niet, heel vaag. (duim bleek gebroken te zijn dus ja deed wel zeer).
Dus misschien dat zulke dingen zomaar kunnen ontstaan ofzo?

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:08

Mijn broer _O- _O- _O- 3 jaar ouder dan ik en als peuter kwam ik al met kussens aanlopen als er bij hem door mijn moeder een splinter weg moest worden gehaald. Hij ging steevast onderuit. Het is altijd een "watje" geweest want ik ben, en dat is ook niet handig, juist het tegenovergestelde. We hadden er soms ook wel lol om op verjaardagen en partijtjes. Maar...... hij zal ongeveer 19 geweest zijn en deed een opleiding in Leiden waar hij met een draaibank werkte. Bij hem in de klas zat een meisje die ook aan een draaibank stond. Het meest erge gebeurde, haar haar kwam in de draaibank en ze werd ter plekke gescalpeerd. Als enige in de klas was mijn broer in staat om de draaibank uit te doen, de klasdeur te openen en om hulp te schreeuwen. Hij is meegeweest naar het ziekenhuis en pas s'avonds kwam bij hem het besef en werd hij misselijk.
Moraal: je weet nooit tot waar je in staat bent totdat je ertegenover staat. Ik vind het al heel goed dat mensen iig een EHBO-diploma halen en/of fundamentele kennis over hoe b.v. slagaderlijke bloedingen te behandelen. Zelf ben ik jaren Bedrijfshulpverlener geweest en ook in het prive leven wel wat ongelukken gezien en meegemaakt. Doordat ik de kennis bezit hoe een wond of erger aangepakt moet worden handel ik eerst en later bedenk ik wel hoe erg of naar het allemaal was. Maar lopen er genoeg mensen rondom een ongeluk dan vraag ik desnoods of mijn hulp nodig is en zoniet dan loop ik graag door.
Ik snap nog steeds niet dat het halen van een EHBO-diploma geen onderdeel van het rijbewijs is, ik weet zeker dat er meer levens gered zouden kunnen worden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:14

De een gaat om van bloed, de ander van naalden en ik ga om van te lang staan :D
Mijn vader kan niet tegen bloed en naalden, ik niet tegen naalden en lang staan (kan er ook niets aan doen ;( ). We weten het gewoon, dus we zeggen het ook als we een situatie komen met een van bovenstaande dingen. Zo ging ik een tijd geleden bloed prikken. Ik zei dat ik naalden heel eng vind en dat ik liever wilde liggen. Kreeg ik erna continue te horen dat het zo knap was dat ik alleen was gekomen en ik was heel dapper en weet ik wat allemaal. Ja eh.. Ik ben 20 en woon op mezelf. Beetje logisch dat ik niemand meeneem :roll:

Even serieus..Nu je het weet, kan je het beter vermijden toch? Dus als je weer eens valt, NIET naar de wond kijken. Plak er desnoods een pleister over (of laat die plakken).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:54

Oh met prikken ben ik ook niet héél erg dapper hoor; ik ga wel, ik lig er ook niet wakker van, ik durf ook wel alleen, maar ik moet wél strak de andere kant op kijken want anders gaat het mis :=