epileptisch insult

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

epileptisch insult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:09

Een bekende van me heeft vorige week twee epileptische insulten gehad, één 's nachts en één tegen de ochtend aan. Nu lijkt zijn korte termijn geheugen aangetast: hij heeft werkelijk geen idee wat er gebeurd is, en als je het hem vertelde, was hij het na een minuut of tien weer vergeten.
Het leek een beetje op een hersenschudding. Vandaag was eigenlijk de eerste dag, zoals hij het vertelde, dat hij zich weer een beetje normaal voelde. Zijn er bokkers met epilepsie dit bovenstaande 'bekend' voorkomt; een week last hebben van je korte-termijngeheugen, vergeten wat je net gedaan hebt, en geen idee hebben wat er allemaal gebeurt en gebeurde...

MiSz_SaNdY

Re: epileptisch insult

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:13

mijn man heeft epilepsie en heeft hier geen last van.
wel worden alle spieren in je lichaam aangespannen met zo'n hoge druk minuten lang dat hierdoor je bekende nog een week "moe"is hiervan en daarvan zijn korte termijn geheugen niet zo goed werkt?
dit lijikt mij tenminste als ik het zo lees verder heb ik het ook nog nooit gehoord over een slechte korte termijn geheugen na een aanval
heeft hij/zij al langer epilepsie?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:15

Dat beangstigt mij dus een beetje. Voor zover ik er ervaring mee heb, tast het je geheugen slechts heel tijdelijk aan. Je herinnert je de korte periode voor en na het insult meestal niet, maar na een dag voel je je meestal toch weer 'prima'...

*edit: vorige week z'n eerste insult gehad*

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:16

het ligt er ook aan wat voor insult hij heeft gehad.
weet je dit?
het verschilt ook per persoon denk ik hoe die zich hersteld

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:19

Geen idee. Dat gaan ze nog onderzoeken, maar hij kan pas eind augustus bij de neuroloog terecht, tja, het mag even duren...

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:21

tja ze zijn daar erg slordig in vind ik na de eerste aanvallen is mijn man naar huis gestuurd met de uitspraak neem maar een asperientje.
hij weet zeker dat het epilepsie is geweest?
zijn er getuigen van?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:22

Mijn vader heeft epileptie vanaf dat ik ongeveer 14 jaar oud was.
Als wij, in het begin, tegen hem zeiden dat hij een aanval had gehad was dat niet waar, hoe kom je erbij!!
Als mijn vader een wat zwaardere aanval heeft gehad is hij ook tijdelijk wat afwezig en heeft inderdaad last van zijn korte termijn geheugen, het rare is dat hij de dingen van "vroeger" nog heel erg goed weet maar vraag niet wat hij gisteren gegeten heeft!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:23

Hij werd ook naar huis gestuurd. Twee uurtjes later lag hij weer in de ambulance omdat hij nog een aanval had gehad. Mij hebben ze toentertijd een nachtje in het ziekenhuis gehouden...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:23

chanicha schreef:
Mijn vader heeft epileptie vanaf dat ik ongeveer 14 jaar oud was.
Als wij, in het begin, tegen hem zeiden dat hij een aanval had gehad was dat niet waar, hoe kom je erbij!!
Als mijn vader een wat zwaardere aanval heeft gehad is hij ook tijdelijk wat afwezig en heeft inderdaad last van zijn korte termijn geheugen, het rare is dat hij de dingen van "vroeger" nog heel erg goed weet maar vraag niet wat hij gisteren gegeten heeft!

Heeft hij daar de hele week last van, of slechts een dag?

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:24

ja is toch schandalig?
kan hij geen ecg eisen met de vraag of daar wat op te zien is?
er zijn ook verschillende site's die veel info geven he? misschien daar even op googlen als je er niet veel over weet

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:27

Ik ben 'ervaringsdeskundige', maar dat hij een week zijn geheugen kwijt is, baart mij zorgen. Ik wist na een dag wat er gebeurd was, en na enkele dagen kon ik precies vertellen waarmee ik bezig was, wie er waren etc. toen het gebeurde. Vandaar dat ik het even op Bokt gooi, misschien zijn er Bokkers die het bekend voorkomt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:30

Sinds hij medicijnen heeft komt het alleen voor bij spanningen of als hij ergens van schrikt en bij mijn vader is verandering van omgeving ook niet je van het.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:32

Hij is dus niet alleen de periode rond de aanval kwijt, maar als je hem nu vraagt wat hij gisteren gedaan heeft, heeft ie werkelijk geen idee.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:41

Na de drie epileptische aanvallen die ik gehad voor ik medicijnen kreeg, heb had ik inderdaad ook last van korte termijn geheugenproblemen, maar inderdaad niet zo lang. Dat is echter bij iedereen anders. Het ligt er aan in welk deel van de hersenen kortsluiting is geweest en hoe zwaar het insult is geweest. De hersenen hebben soms een flinke herstelperiode nodig, een insult vraagt enorm veel mentale energie. Dat het korte termijngeheugen het een paar dagen niet doet, is als het ware een soort zelfbescherming van het brein, zodat eerst de belangrijkste functies hersteld kunnen worden.

Ook langdurig of zelfs blijvend geheugenverlies is een bekend verschijnsel, afhankelijk van de zwaarte van de aanvallen en de schade die veroorzaakt is. Via Google kun je heel veel informatie vinden :) .

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:49

Ja Gwen je hebt gelijk, het ligt er helemaal aan wáár de kortsluiting zit en ik weet dat ze in bv het UMC een afdeling hebben waar ze dat heel erg goed kunnen achterhalen, is nl erg goed op neurologisch gebied.
Niet dat mijn vader daarheen gaat hoor, die is in 1974 bij een klein ziekenhuis onderzocht en gaat daar niet meer vandaan!
Zou eigenwijzigheid ook erger worden door epileptie ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:04

Ik ben inderdaad grondig onderzocht in het UMC door prof. Van Kappelle :j , nadat ik vorige jaar ook nog een herseninfarct (CVA) kreeg en daarvoor heel wat TIA's. Helaas is er geen aantoonbaar verband tussen de epilepsie en het CVA, er is überhaupt niets gevonden, maar het is wel heel fijn dat ik goed ben doorgelicht.

Als eigenwijsheid erger wordt door epilepsie dan is het maar goed dat ik pillen heb, ik ben nl. al zo eigenwijs :D .

TS, ik snap iig dat je je zorgen maakt :(:) .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:15

Mijn man heeft epilepsie en dat is bij heem heel normaal, wat je beschrijft :j En hij merkt zelfs in de weken na een insult dat er gaten zijn in z'n lange termijn geheugen.

Hoe oud is degene die deze aanvallen heeft gehad? Mijn man heeft namelijk pas op z'n 34ste epilepsie ontwikkeld. Misschien dat dat ook een facet is?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:22

Ik was geloof ik ook 33 ofzo bij het eerste grote insult, hoewel ik achteraf al sinds mijn 30ste kleinere aanvalletjes had. Maar de geheugenproblemen zijn niet leeftijdsgebonden, die zien echt afhankelijk van waar het insult zat en de zwaarte ervan, en wat de oorzaak van de insulten is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:31

Ja, het was ook maar een wilde gok, er is nog zoveel niet bekend, je weet maar nooit. :)
Maar goed, ik zat er dus naast.
Bij m'n man start het waarschijnlijk in de 'temporal lobe' (excuus, de dokter heeft alles in het Engels uitgelegd, is slaapkwab juist?), waarna het hele brein er bij betrokken raakt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 06:48

'Slaapkwab' is juist (zegt Google :+ ). Ik zie inderdaad ook meteen een heleboel artikelen temporaalkwabepilepsie. Het is het gedeelte waar mij bij het herseninfarct zit, zie ik op de afbeeldingen. Als ik weer naar de arts moet zal ik eens vragen waar dat infarct nou exact zit, ik weet niet beter dan 'in het mediale deel, boven het oor' 8-) . Dan ga ik ook meteen vragen hoe dat zit met dat geheugen :j .

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 07:30

Degene om wie het gaat is 36, dus hij is al vrij oud voor een eerste insult. Ik was 25 bij de eerste, en een hemangioom in de linkertemporaalkwab is vermoedelijk de oorzaak. Bij mij is het gelukkig goed onder controle, hoewel ik drie maanden geleden na 15 jaar weer een insult heb gehad *baalt er nog van*.
Wat me overigens ook enorm verbaasd heeft, is dat ze hem weer naar huis stuurden toen de ambulance hem naar had afgeleverd, om hem twee uurtjes later weer gezellig te ontvangen, omdat hij een tweede insult had gehad, en dus weer met de ambulance naar het ziekenhuis was gebracht. Het mag wat kosten zeg! Of zou een bed bezet houden duurder zijn?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:54

Dat zou nog best wel eens kunnen :j , maar ik me wel indenken dat er niet verwacht werd dat er meteen een 2e aanval achteraan kwam. Z'n omgeving zal er wel flink van geschrokken zijn, het is niet leuk om zo'n aanval te zien gebeuren :\ .

Dat jij zelf ongelooflijk baalt van toch weer een aanval snap ik, goh, wat zou ik zelf ook balen... Heb jij medicijnen en mag jij gewoon autorijden? Na de 3e aanval kreeg ik Keppra (2x daags 500mg, de laagste dosis is gelukkig genoeg), en mocht ik een jaar niet autorijden en ik moest eerst gekeurd worden voor ik weer achter het stuur kroop. Na zo'n 2 jaar volgde dat infarct en mocht (en kon) ik weer een half jaar niet rijden }:0 , maar nu rijd ik weer rond in een aangepaste auto :# . (M'n rechterkant functioneert niet naar behoren wegens gevoelloosheid, het gas in mijn automaatauto zit dus links en ik stuur met 1 hand).

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 08:13

Gelukkig wel: na het eerste insult een half jaar niet gereden (en dat duurt lang...) en na het tweede drie maanden niet...ik heb zo'n beetje alles geslikt wat er te slikken valt en slik momenteel een combinatie van Vimpat en Depakine Chrono. Hoewel ik Topamax beter vond, kreeg ik teveel last van bijwerkingen: haaruitval en slapeloosheid...helaas (want de positieve bijwerking was gewichtsverlies :j).
Ik neem aan dat de gevoelloosheid is ontstaan door het infarct? Tjee zeg, da's nog eens even wat anders dan een simpel aanvalletje. Heb je kans dat het nog goed komt?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:16

Komt idd door het infarct, maar in het begin was ik helemaal verlamd aan de rechterzijde, dus alleen maar gevoelloos zijn is een hele verbetering :D . Dieptegevoel heb ik overigens wel, en pijn voel ik ook, maar komt ook meteen harder door. Verbetering zal niet meer komen, de zenuwen worden niet meer aangestuurd vanuit de hersenen. Naast de gevoelsstoornis heb ik ook afasie en cognitieve problemen, en natuurlijk mentale vermoeidheid, maar die zaken zijn allemaal ofgelooflijk veel verbeterd. Ook daarvoor geldt wel dat er niet veel meer zal verbeteren dan dat het nu is, alleen op kleine vlakjes.

In het begin kon ik 4 woorden uitspreken, te weten 'ja', 'nee' en twee scheldwoorden, aangevuld met de zin 'het is hier niet te vreten!' :+ . Nu heb ik alleen af en toe woordvindingsproblemen, de uitspraak van bepaalde medeklinkers blijft lastig, en nog zo wat kleine dingetjes. Schrijven/typen gaat ook niet zonder fouten, maar het beeldscherm is geduldig, en de deleteknop is nog niet versleten. Ik kan wel weer heel goed duidelijk maken wat ik wel en vooral niet wil :D .

Maar goed, ik drijf een beetje af :+ . Hm, als gewichtsverlies de enige bijwerking is zou dat voor mij niet erg zijn 8-) , maar op die andere bijwerkingen zit geen mens te wachten, brrr. Enne, aan vergelijken doe ik niet, hoor, epilepsie heeft net zo goed heel wat impact. Je hoofd leeft af en toe ineens z'n eigen leven waar je geen controle over hebt, en da's niet fijn :n .