Lage rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:42

:wave:

Sinds twee weken heb ik last van mijn onderrug, ongeveer op de plek die aangegeven is op onderstaand
plaatje. Het doet voornamelijk aan de rechterkant zeer, maar 'het' trekt soms ook wel iets door naar links:

http://www.topofit.be/images/rug.jpg

Het voelt alsof alles heel 'stram' en strak is. Ik maak onbewust een holle rug, en als ik probeer met mijn handen de
grond aan te raken kom ik niet verder dan het begin van mijn schenen. Ook merk ik dat ik wanneer ik bijvoorbeeld buk
of iets op moet tillen een lichte knik naar rechts maak. Paardrijden gaat goed mits ik m'n rug zoveel mogelijk loslaat.

Het is niet iets ernstigs, maar ik ben toch benieuwd of iemand misschien een idee heeft waar het vandaan zou kunnen
komen. Het gaat maar niet over en begint nu toch wel een beetje irritant te worden.... Alvast bedankt voor het lezen!

lissisanne

Re: Lage rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:56

ik heb daar ook al een hele tijd last van gehad!
ben naar de HA geweest en die zei dat ik een slechte houding , ben toe naar een soort houding/gymnastiek ding geweest en kreeg specifieke oefeningen voor mijn rug. Nu gaat het al een stuk beter maar heb er nog wel vaak last van.

het kan natuurlijk ook zijn door spierpijn of een verdraaing oid, maar dan moet het wel weggaan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:58

is het dan niet gewoon wijs op naar de dokter te gaan..
Ikzelf heb die pijn ook, alleen is het bij mij bekkeninstabiliteit van de zwangerschap en denk niet dat dat bij jou het geval is

wat wel zou kunnen is Isias dat is een zenuw beknelling. fisio en het is over .. naja na een tijdje dan

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:58

Misschien toevallig op werk ofzo veel zwaar tilwerk gedaan?
Of een rare beweging gemaakt waardoor het in je onderrug geschoten is?
ik zou het zo niet anders kunnen weten:)

Wat bij mij wel helpt als ik last van lage rugpijn, dan leg ik 's nachts een dik kussen onder mijn bovenbenen, zodat mijn rug volledig ontlast wordt en vaak is het dan na 1 a 2 nachtjes wel over.;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:06

Ik heb vorig jaar soort gelijke klachten gehad, liep al maanden met een stramme onderrug, alsof er een stok zat die niet kon buigen.
Uiteindelijk giga door m'n rug gegaan toen ik een bewoonster opving die viel, toen was ik uit de running, fysio therapie gehad, met huiswerk, m'n rust genomen en paardrijden zonder zadel, ook dat was heel fijn, maar moet je wel een braaf paard hebben :Y)

Nu geen klachten meer, soms zit het wat vast, maar door wat oefeningen komt het weer mooi los :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:11

lissisanne schreef:
ik heb daar ook al een hele tijd last van gehad!
ben naar de HA geweest en die zei dat ik een slechte houding , ben toe naar een soort houding/gymnastiek ding geweest en kreeg specifieke oefeningen voor mijn rug. Nu gaat het al een stuk beter maar heb er nog wel vaak last van.

het kan natuurlijk ook zijn door spierpijn of een verdraaing oid, maar dan moet het wel weggaan.

Ik heb een paar maanden geleden al wel last gehad van dezelfde plek, maar toen voelde het alsof ik er iedere keer doorheen knikte. Het zou best eens met een slechte houding te maken kunnen hebben omdat ik de neiging heb iets op mijn voorvoet te gaan lopen. :j

Lindy1982 schreef:
is het dan niet gewoon wijs op naar de dokter te gaan..
Ikzelf heb die pijn ook, alleen is het bij mij bekkeninstabiliteit van de zwangerschap en denk niet dat dat bij jou het geval is

wat wel zou kunnen is Isias dat is een zenuw beknelling. fisio en het is over .. naja na een tijdje dan

Ik weet het niet, ik ben altijd bang om voor niets te gaan...

( :o )

gerlienke schreef:
Misschien toevallig op werk ofzo veel zwaar tilwerk gedaan?
Of een rare beweging gemaakt waardoor het in je onderrug geschoten is?
ik zou het zo niet anders kunnen weten:)

Wat bij mij wel helpt als ik last van lage rugpijn, dan leg ik 's nachts een dik kussen onder mijn bovenbenen, zodat mijn rug volledig ontlast wordt en vaak is het dan na 1 a 2 nachtjes wel over.;)

Het zwaarste wat ik de afgelopen tijd in mijn handen heb gehad is een zadel, dus ik denk niet dat het daardoor komt. Maar bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen!

Letizia schreef:
Ik heb vorig jaar soort gelijke klachten gehad, liep al maanden met een stramme onderrug, alsof er een stok zat die niet kon buigen.
Uiteindelijk giga door m'n rug gegaan toen ik een bewoonster opving die viel, toen was ik uit de running, fysio therapie gehad, met huiswerk, m'n rust genomen en paardrijden zonder zadel, ook dat was heel fijn, maar moet je wel een braaf paard hebben :Y)

Nu geen klachten meer, soms zit het wat vast, maar door wat oefeningen komt het weer mooi los :)

Dat met de stok, zo voelt het inderdaad wel een beetje. :j Ik heb vorige week een keer zonder zadel gereden maar dat deed nog veel meer zeer. Gisteren ging het even beter en heb ik (met zadel) heerlijk kunnen rijden, maar vandaag is het meteen weer veel erger.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:33

Hmm, bij mij hielp het heel goed, maar ik deed dan wel voornamelijk stappen :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:00

Naar een orthomanueel therapeut gaan.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:02

Ik heb altijd last in mn onderrug als ik verkouden aan het worden ben. Hele simpele verklaring, maar bij mij moet het altijd simpel gezocht worden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 19:20

Dat zou ook wel kunnen ja. :j

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:25

Laurie zit je wel recht !
Anders raad ik je aan om naar cesar therapie te gaan.
Heb precies gehad wat jij hebt. :)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:32

Kan heel veel verschillende oorzaken hebben die hier niet zo maar aan te geven zijn, laat staan op te lossen zijn. Bv: Spierklachten door overbelasting, SI strain, irritatie van een tussenwervelschijf, enz.
Gewoon even naar een fysiotherapeut gaan om na te laten kijken, daar hoef je geen verwijsbrief voor te hebben van een arts. Je kunt ook naar je huisarts gaan maar die vindt "slechts" 2 weken klachten meestal nog niet interessant genoeg om er iets aan te doen en geeft vaak hooguit een spierverslapper mee.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:15

Ga alsjeblieft naar een HA of direct door naar een fysio (ik zou het laatste doen). Nu is het in jouw ogen nog niet erg en ik hoop ten zeerste voor je dat het ook niet erger wordt, maar rugklachten zijn ver-schrik-ke-lijk!

Een fysio/manueel therapeut heeft goede kijk hiervoor en kan je vaak goed helpen. En eventueel oefeningen mee geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:24

Naast allerlei spier- en zenuwbeknellingen die het kunnen veroorzaken kunnen het ook je nieren zijn. En met gezwollen (en dus ontstoken) nieren moet je niet te lang doorlopen, anders mag je straks 3keer per week aan de dialyse omdat ze helemaal kapot zijn..

Je kunt gewoon even plasje inleveren bij de HA om te kijken of er eiwitten in je urine zitten die duiden op defecte nieren. En mocht dat niet zo zijn, kun je meteen een doorverwijzing vragen naar een fysio.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:42

Ik heb dit ook altijd heel erg. Toen ik een keer van een paard gevallen ben, moest ik een foto laten maken en daar
kwam uit dat ik een open verborgen ruggetje heb. Meestal krijg je hier pas op latere leeftijd last van.
Zoek anders eens op google naar 'spina bifida occulta' Het kan natuurlijk iets heel anders zijn maar je weet nooit ;) succes!

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een verkeerde beweging hebt gemaakt en het in je rug geschoten is. Ik wil je niet bang maken!
Zou wel even langs de fysio/HA gaan, rugpijn is echt niet lekker.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:58

Focussed schreef:
.. En mocht dat niet zo zijn, kun je meteen een doorverwijzing vragen naar een fysio.

Hoeft helemaal niet, je mag gewoon zonder verwijzing naar een fysiotherapeut.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:05

waarom heb ik fysio geschreven :') ?
Ik bedoelde een doorverwijzing voor foto's o.i.d.
Naar een fysio kan je inderdaad zo gaan :j

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:10

zelf ben ik ook niet iemand die snel naar huisarts gaat maar zou als ik jou was wel even heen gaan.
had in mijn zwangerschappen ook heel erg last van lage rug maar van huisarts kwam dat door zwangerschap niks aan te doen. heb er nog wel last van en trekt door naar linker been maar om naar huisarts te gaan. mwa

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 20:53

Allereerst: bedankt voor alle reacties! Ik heb het idee dat het nu ook iets uitstraalt naar boven (tot aan de schouderbladen). Het lijkt een beetje erger te worden.

ponyta schreef:
Laurie zit je wel recht !
Anders raad ik je aan om naar cesar therapie te gaan.
Heb precies gehad wat jij hebt. :)

Geen idee eigenlijk.. ik geloof het wel, maar dat kun je zelf lastig beoordelen.

robin_hood schreef:
Kan heel veel verschillende oorzaken hebben die hier niet zo maar aan te geven zijn, laat staan op te lossen zijn. Bv: Spierklachten door overbelasting, SI strain, irritatie van een tussenwervelschijf, enz.
Gewoon even naar een fysiotherapeut gaan om na te laten kijken, daar hoef je geen verwijsbrief voor te hebben van een arts. Je kunt ook naar je huisarts gaan maar die vindt "slechts" 2 weken klachten meestal nog niet interessant genoeg om er iets aan te doen en geeft vaak hooguit een spierverslapper mee.

Ik ga het zeker overwegen. Ik zal eens kijken of er hier eentje in de buurt zit.

Sieltjuh schreef:
Ga alsjeblieft naar een HA of direct door naar een fysio (ik zou het laatste doen). Nu is het in jouw ogen nog niet erg en ik hoop ten zeerste voor je dat het ook niet erger wordt, maar rugklachten zijn ver-schrik-ke-lijk!

Een fysio/manueel therapeut heeft goede kijk hiervoor en kan je vaak goed helpen. En eventueel oefeningen mee geven.

Ik ben altijd héél terughoudend met dat soort dingen. :o Ik moet wel toegeven dat dit me behoorlijk begint te irriteren, dus je hebt zeker gelijk.

Focussed schreef:
Naast allerlei spier- en zenuwbeknellingen die het kunnen veroorzaken kunnen het ook je nieren zijn. En met gezwollen (en dus ontstoken) nieren moet je niet te lang doorlopen, anders mag je straks 3keer per week aan de dialyse omdat ze helemaal kapot zijn..

Je kunt gewoon even plasje inleveren bij de HA om te kijken of er eiwitten in je urine zitten die duiden op defecte nieren. En mocht dat niet zo zijn, kun je meteen een doorverwijzing vragen naar een fysio.

Ik stuur je even een PB'tje!

vaaleriee schreef:
Ik heb dit ook altijd heel erg. Toen ik een keer van een paard gevallen ben, moest ik een foto laten maken en daar
kwam uit dat ik een open verborgen ruggetje heb. Meestal krijg je hier pas op latere leeftijd last van.
Zoek anders eens op google naar 'spina bifida occulta' Het kan natuurlijk iets heel anders zijn maar je weet nooit ;) succes!

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een verkeerde beweging hebt gemaakt en het in je rug geschoten is. Ik wil je niet bang maken!
Zou wel even langs de fysio/HA gaan, rugpijn is echt niet lekker.

Ik ga het zeker opzoeken, bedankt! :)

savanna04 schreef:
zelf ben ik ook niet iemand die snel naar huisarts gaat maar zou als ik jou was wel even heen gaan.
had in mijn zwangerschappen ook heel erg last van lage rug maar van huisarts kwam dat door zwangerschap niks aan te doen. heb er nog wel last van en trekt door naar linker been maar om naar huisarts te gaan. mwa

Ja, dat heb ik ook inderdaad.. Ik ben op de een of andere manier altijd bang om voor 'niets' te gaan of over te komen als aansteller.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:03

Rosje_M2 schreef:
Ja, dat heb ik ook inderdaad.. Ik ben op de een of andere manier altijd bang om voor 'niets' te gaan of over te komen als aansteller.

Ik herken dat wel hoor, maar ik wil je toch echt adviseren er wat aan te doen. Hopelijk valt het allemaal mee, maar beter het zekere voor het onzekere nemen! Je bent zeker geen aansteller, want aanstellers zouden niet bang zijn om voor 'niets' naar de dokter te gaan.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:48

Sieltjuh schreef:
Rosje_M2 schreef:

Ik herken dat wel hoor, maar ik wil je toch echt adviseren er wat aan te doen. Hopelijk valt het allemaal mee, maar beter het zekere voor het onzekere nemen! Je bent zeker geen aansteller, want aanstellers zouden niet bang zijn om voor 'niets' naar de dokter te gaan.

Dankjewel.. Ik heb mezelf voorgenomen dat als het deze week niet verbeterd, ik de huisarts eens bel. :)