Door mijn vervelende jeugd heb ik geleerd dat mensen niet te vertrouwen zijn en dat ik overal zelf voor moet zorgen, omdat niemand anders dat voor mij doet. Het resultaat hiervan is dat ik mensen altijd negatief benader, vooroordelen heb en erg op mezelf gericht ben.
Gelukkig heb ik een aantal jaren therapie gehad, kan ik bovengenoemde eigenschappen nu benoemen en heb ik er hard aan gewerkt om het te verbeteren. Ik sta nu positiever in het leven en weet dat het leven niet alleen om mij draait.
Maar nu komt het probleem: het is zo makkelijk om terug te vallen op mijn oude negatieve gedrag, omdat ik dat jaren zo heb gedaan! Ik weet welke vervelende eigenschappen ik heb en waardoor dat komt, maar het is zo moeilijk om de veranderingen vol te houden! En ik wil het zo graag, omdat ik nu bijvoorbeeld ook eigenlijk maar één goede vriendin heb door dat eeuwige negatieve gedoe.
Wat ik nodig heb zijn tips, verhalen, films, boeken, muziek; eigenlijk alle steun om mij in de positiviteit te houden als ik weer dreig terug te vallen. Afgelopen week keek ik bijvoorbeeld een aflevering van Oprah waarin mensen voorkwamen die altijd alles voor anderen doen en die mensen werden hiervoor nu een keer beloond/bedankt. Door zoiets krijg ik echt weer zin om vanalles te ondernemen, ook voor anderen.
Dusse.... help mij aardig en positief te blijven, want dat vind ik een stuk leuker en fijner leven!