Afvallen: Wie heeft DE tip het vol te houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Afvallen: Wie heeft DE tip het vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:34

Ja ik weet dat er al topics zijn over afvallen, maar ik heb een specifiek probleem. Iets waar anderen ook tegen aan lopen verwacht ik dus ik zoek echt de GOUDEN tip...

Ik hou het namelijk niet vol! En waarom niet? Ik mis de discipline, de drang, het doorzettingsvermogen en vooral om 1 oorzaak: Ik vind eten gewoonweg TE LEKKER! ;(

Ik heb allerlei gezonde dieten geprobeerd en het komt erop neer dat ik na 2 weken gewoon snak naar iets echt lekkers, romigs of zoets. Ik begin elke keer weer met frisse moed met een boek zoals dat van valtaf.nl. Leuk al die recepten maar ik ga echt geen koude witlofsalade eten! Ik heb ook al allerlei zelfhulpboeken zoals van Dr Phil doorgespit en ik heb geen trauma, ik weet dat ik het zelf doe, ik ben geen emotie eter... Nee ik ben een lekker eten eter. Ik hou van warm eten, van sushi, van koekjes en van snacks. Er zit geen diepere drijfveer bij mij achter. Ik ben gelukkig, gezond (nog wel) en heb zin in het leven. Ik ben gewoon een echte bourgondier.

Ik ga nu wederom aan het afvallen, want ik ben WEL te zwaar. Mijn BMI is veel te hoog, ik loop gezondheidsrisico's en ook dat weet ik allemaal. Ik heb nu uitgerekend hoeveel Kcal ik normaal nodig heb om op gewicht te blijven (1750) en wat ik dus max mag eten per dag om af te vallen op een gezonde manier (1250)
Ik heb allerlei lijstjes van hoeveel Kcal welk ontbijt, lunch, avondeten en tussendoor-gerecht bevat en kan zo dus mijn menu per dag samenstellen...

En TOCH pak ik sneller een lekker koekje om 10 uur dan een stuk fruit. En toch koop ik weer de foute dingen... want ja mars ice cream 2 dozen halen 1 betalen: dat is toch een prachtige aanbieding?

Dus wie o wie kan mij helpen aan DE tip om gezond af te vallen en dit vol te houden? Wie heeft voor mij DE tip dat ik die knop om kan zetten en me daadwerkelijk in kan zetten om af te vallen, zodat ik geen risico's meer loop en mijn kinderen nog lang van mij kunnen genieten...??

Ik heb dus geen tips nodig van diverse dieten, zeker geen crashdieten etc. Ik heb een tip nodig wat mij kan motiveren en blijvend motiveert om af te vallen... De methode weet ik en heb ik. Nu de drijfkracht nog....

guccio

Re: Afvallen: Wie heeft DE tip het vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:37

Ik ben momenteel ook aan het afvallen, bij mij helpt het om iedere dag op de weegschaal te gaan staan. Zo zie ik het resultaat en kan ik weer vol goede moed verder. Moet zeggen dat ik het ook wel zwaar vind worden nu. Oh en wat ik verder doe is alleen water drinken (en af en toe een blikje red bull om de dag door te komen :oo ) en geen snoep en lekkers in huis halen, want ligt het er dan is het gegarandeerd op :o

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:41

Heb helaas geen gouden tip want ik zit met precies hetzelfde probleem!!
Dus ik ga dit topic volgen, misschien zit er voor mij ook de gouden tip bij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:43

Ja, dat snoep en koek etc is het moeilijke... Ik heb 2 kids. De oudste van 8 zit tegen iets te zwaar aan (zit net onder zijn maximum BMI voor gezond gewicht) en de jongste is 5 en die weegt net ONDER het MINIMUM aan gezond BMI. Zij is dus te licht (108 cm, 16,2 kilo). Het zijn geen snoeperds dus er is geen snoep in huis. Wel koekjes dus. En zeker de jongste heeft af en toe gewoon een koekje nodig ipv fruit om 10 uur. En dan pak ik dus ook een koekje ipv fruit. :(

Maar ben eerlijk nu: het is die tijd van de maand en voelde met K U T en heb gisteren dus chocolade in huis gehaald! FOUT!!!! Zit nu te duben om de rest gewoon weg te gooien. Is weer zonde van het geld maar toch. Beter dan opeten.

Elke dag op de weegschaal... Doe ik ook... wordt er soms zo moedeloos van als het op hetzelfde blijft. Of meer wordt :o

Ik neem me ook elke avond voor: MORGEN ga ik... bewegene, sporten, niet snacken maar gezond eten.... Om elke avond erachter te komen dat ik toch weer de discipline niet heb gehad....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:49

Ik herken het, hoewel ik (nog) niet te zwaar ben
Ik probeer nu naast minder calorieën ook producten met minder koolhydraten te eten (dus minder brood, aardappels en pasta en meer vleeswaren, eieren en lichte crackers)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:54

Nou heb ik echt niks te klagen met mijn figuur en moet nu opletten dat ik niet te licht word. Ik heb de luxe alles te kunnen eten wat ik wil. Het enig dat voor mij heel belangrijk is, is dat ik beweeg. Na een jaar paardloos te zijn geweest ben ik nu weer 5 maanden vollop bezig. Ben ook meteen 5 kilo kwijt. Nou was het alleen niet echt nodig.

Heb je niet iets dat je echt leuk vind om te doen? Zo vind ik dansen heel erg leuk en dit is ook goed voor je lijf. Als je iets doet wat je leuk vind is het ook beter vol te houden en ben je eerder geneigd om ook echt te gaan bewegen

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:58

ik herken t helemaal
ik kan ook niet volhouden

bij ons in huis ligt dus wel lekkers in t kastje omdat ik niet alleen ben en vaak mensen over de vloer heb die wel wat lusten

dus wat doe ik
na het rijden savonds heb ik trek
en ga ik snaaien.
het gaat dagen goed en dan val ik weer terug op me oude snaai patroon.

Ook eet ik heel vaak alleen (avond eten) ik zou dan niet weten wat ik moet eten. pasta, brood, rijst, maja gezonde maaltijd ga ik niet koken voor mij alleen.

zn lijstje met al die kcal wil ik ook wel

ik beweeg genoeg
paardijden
ga naar de sportschool
wandelen
fietsen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:00

@TS:
Heb je de WeightWatchers al eens overwogen?
In het kort komt het er daar op neer dat je een aantal punten per dag mag eten (elk voedingsmiddel is een of meerdere punten waard). De kunst is dat je
a) elke dag opschrijft wat je eet en drinkt en je zo dus bewust bent van wat er allemaal naar binnen gaat aan eten/punten
b) als je nette maaltijden eet is er echt wel plek voor een lekker hapje zo hier en daar, als je maar binnen je punten blijft.
c) en af en toe óver je dagtotaal heen, dat mag ook ;)

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:02

Ik ben vrij veel afgevallen door gezond en gestructureerd te gaan eten. Dus geen koekjes, snoepjes, frisdrankjes etc maar thee (voordeel dat ik dat heel lekker vind) en water. En fruit natuurlijk als vervanging voor al het verleidelijke lekkers. Maar wat ik dan wel deed was mezelf een keer in de maand dan wel iets lekkers te gunnen. Voor mij was dat dan een grote reep chocolade (Cadbury <3 ), en daar dan ook geen schuldgevoel aan over te houden. Of kleine streefgewichtjes zetten. Dus bij de eerste zoveel kilo een keer lekker uit eten/iets moois kopen/whatever je gelukkig maakt, en daarnaast goed bewegen. Het afvallen zelf (dus elke week zien dat er wat vanaf was) motiveerde mij enorm. Ohja, ik heb/had een vast weegmoment, en dat is degene die 'telt'. Dus ik weeg me wel praktisch elke dag maar alleen op die speciale dag tel ik het als een officieel weegmoment.
Daarnaast is het belangrijk om op vaste tijden te eten, en jezelf gewoon een schop onder je kont te geven;-). Of schrijf je doel ergens op, spreek erover met je partner, maak een boodschappenlijstje en wijk daar dan ook echt niet van af.
Het kan ook best helpen om op te schrijven wat je eet zodat je je bewust bent van wat je soms onopgemerkt allemaal naar binnen werkt. Dat was voor mij best confronterend terwijl ik dacht "oh, het valt allemaal wel mee".

Verder kan ik even geen dingen bedenken maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:04

De gouden tip is nu eenmaal consequentie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:05

Oei, maar 1 x per maand wat lekkers? Dat hou ik echt niet vol :o
Thee is wel een heel goede ja, geen calorieën en toch lekker (thee met smaakje). In drinken zit vaak ongemerkt veel calorieën.

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:05

Het ligt bij jezelf, je moet echt strenger voor je zijn en je gedacht niet toelaten van 'ach dan maar een koekje'. Zelfdiscipline is aan te leren, en afvallen is gewoon niet makkelijk. Ik ben nu ongeveer 6 weken aan het lijnen en 6 kilo kwijt. Heb het al hiervoor zo vaak geprobeerd, nu lukt het opeens wel omdat ik het gewoon echt zat was om die extra kilo's te hebben. Gewoon streng voor jezelf zijn, helaas zijn er geen magische dieeten maar je moet het zelf doen en willen doen
en af en toe jezelf iets lekkers gunnen is geen probleem!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:07

Ik kan je niet helpen aan de gouden tip helaas, maar vind dat je leuk schrijft en wat een prachtige kinderen heb je :-) heel veel succes met de strijd tegen de kilo's....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:09

Yep, vooral het snaaien 's avonds. Ik ontbijt en lunch gezond (al hou ik helemaal niet van brood) moet het goede voorbeeld zijn nietwaar. En ook avondeten kook ik dus altijd want met man en 2 kids moet je wel. En ik vind eht leuk. maar dat is meteen weer een probleem! Ja er is iets dat ik leuk vind om te doen: KOKEN }> Ik ben nu dus weer sinds gisteren aan het wegen (100 gr pasta/aard/rijdt, 200 gr groente en 100 gr vlees/vis (rauw, is dus ong 90 bereid)). Maar ja als ik er dan vandaag weer een paar stukken choco in gooi helpt dat niet echt.

Hier mijn schema (even gebaseerd op volgende week als kids naar school zijn)

8:00 ontbijt (vaak 200 ml ontbijtdrank)
8:30 Kids naar school brengen
Hond uitlaten
Naar paard
12 uur kids uit school, lunch
13 uur kids naar school, hond uitlaten
werk (thuis) en huishouden, boodschappen
15 kids uit school en 3-uurtje (probeer fruit te doen)
huishoudelijke zaken
17:30 komen
18 uur eten
hond uitlaten
1930 jongste bed
20 uur oudste bed
werk of met manlief op de bank
22 hond uitlaten

Ik ga elke dag naar mijn paard (evt samen met de kids)
Ik doe alles in het huishouden want man heeft meer dan fulltime baan (is vaak ook in de avond weg)
En daarnaast ehb ik eigen baan thuis (eigen administratiekantoor)

Komt nog bij: kids naar sport/toneel brengen (totaal 4 keer per week)

Dus veel tijd voor nog een sport voor mij buitenshuis is er niet. Ik moet het van thuis dingen doen hebben. Wil dus samen met de kids enkele keren per week iets van yoga en dansen doen, gewoon thuis.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:09

Saskiaatje schreef:
De gouden tip is nu eenmaal consequentie.
Inderdaad, PLUS zorgen dat je je gedachten kan verzetten. Ik merk zelf nu bijvoorbeeld dat als ik me echt kapot verveel, ik gewoon lekker een zak chips opentrek, een reep chocola verscheur en dat soort dingen :') Gewoon omdat ik me op het werk te pletter verveel.
Zorg dat je iets te doen hebt! Ga grote schoonmaak houden in huis! Heb je een hond? Ga lekker met hem naar het bos, ga zwemmen met hem, doe iets leuks! Heb je geen hond: ga zelf lekker wandelen! Neem een appel mee voor onderweg, en ga gewoon op je gemak een ommetje maken.
Zorg dat je jezelf bezig houdt. Want als je je niet verveelt en veel doet, dan denk je ook niet meer aan snaaien en eten.

En verder is het echt streng zijn voor jezelf. JIJ wil afvallen dus moet JIJ een schop onder je kont krijgen (dit bedoel ik overigens niet vervelend).

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:12

@Heino, als ik t vaker deed dan bleef ik snaaien, dus vandaar maar 1 keer per maand, haha. Maar het is inderdaad grotendeels een kwestie van discipline (en geen belachelijke dieten volgen). Gewoon gezond eten, beetje sporten, en als je inderdaad je gewicht helemaal zat bent, dan opeens lukt het wel (zo was het bij mij in ieder geval)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:16

MamaMiesje: Ik zie geen verschil tussen WW en Kcal lijstjes van Valtaf. Ik weet nu ook wat ik moet eten namelijk. Heb de WW ook al eens geprobeerd namelijk en werd gek van die punten eigenlijk :o Ik maak nu elke dag een menu wat dus uitkomt op die max 1250 Kcal. Ik eet er alleen dus te veel naast. Het gaat echt niet om het soort dieet heb ik allang gemerkt, het is echt de discipline.

J508: Yep, Ik weeg nu 87 en wil 70 wegen. Als ik 80 weeg ga ik een supermooi dekje voor onder mijn nieuwe zadel kopen... Probleempje hier is dus dat sommige verleidelijke dingen in huis zijn vanwege de kids en hun vriendjes. En mijn man natuurlijk! Ik weeg mij elke morgen (mss ook fout) en op zaterdag telt het echt voor het schema. Ik eet idd op vaste tijden, dat moet wel met de kids.
Maar net wat jij ook zegt: wijk er niet vanaf. EN DAT is het moeilijkste.

Oppolata: Idd magische dieten zijn er niet. Ik MOET het zelf doen en wil ook echt niet zoals mijn vader worden die nu suiker heeft en nierfalen. Of als mijn zus die geen trap meer op kan. Ik zal mezelf echt elke keer op de vingers moeten tikken als ik iets fouts wil pakken... Super zeg dat je al 6 kilo kwijt bent trouwens!!!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:17

Ik had er ook heel veel moeite mee, en ik had soms wel zoiets van ik pak het toch maar dan ga je toch denken ik wil toch zo graag afvallen als ik het nu wel pak wordt t alleen moeilijker. ook na 8uur savonds niks meer eten is een super tip, wel super moeilijk want bij mij trok ik een zak chips doos koekjes enzenz open rond die tijd, maar ik heb t er een eek moeilijk mee gehad en toen was het over, ik had niet eens r echt meer zin in. Maak de afspraak met je zelf dat je alleen eerste keus eet.

Bijcvoorbeeld je bent op een verjaardag en je lievelings vla is kersenvla maar daar hbben ze abrikozen, slagroomtaart en uuh laten we rijstevla nemen. Dan sla je gewoon over omdat je lievelings vla er niet is, en als je dan toch zou mogen zondigen vanjezelf moet je wel voor je nummer 1 gaan.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:22

OK.... Heb net de laatste chocolade weggegooid en de laatste chocomuffin die in huis was aan dochter gegeven. Zo dat is op :D

En heb net al jullie strenge teksten in een worddocument gezet. Dat ga ik zo uitprinten en naast mijn bed leggen en op de koelkast hangen als reminder/ motivator.

Dus als je nog een pakkende tekst voor mij hebt: HIT ME!!! Ik zet hem erbij en print het uit.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:22

Mijn belangrijkste tip is: ontbijt is het belangrijkste maaltijd van de dag. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je 's middags minder zin hebt om te snacken, echt waar.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:22

Tja, de gouden tip....

denk dat je die bij jezelf moet zoeken. Volhouden, doorzetten!
Desnoods hang je wat briefjes op in je huis met wat inspirerende slogans, vraag je je man/kinderen je te herinneren..

Maar bovenal je heel erg bewust zijn van de consequenties.
Dus als je die reep opeet, dan.. en dan je afvragen wat je wil, waar je het voor doet, wat je streven is.
EN wat de weg daarna toe is.

Zou zelf denk ik gewoon niet teveel lekkers kopen, dan hoef je de verleiding ook niet weerstaan.
en misschien toch die ene keer per maand lekker een beetje chocolade nemen.
Denk dat af en toe toch even wat 'slechts' nemen voorkomt dat je er zooveel zin hebt dat je 'echt de fout in gaat'.
Niet té streng zijn voor jezelf. ;)
en vooral lekker bewegen! Wordt je blij en fit van :D

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:23

Ik zag het later in je onderschrift ja. Dekjes werken ook heel goed ;-). Misschien elke keer dat je iets 'zondigs' in je mond wilt stoppen nadenken of het het waard is, 5 minuten wachten (evt. glas water drinken, ik ga vaak eten omdat ik dorst heb en dat verkeerd interpreteer), en als je het dan nog steeds zo ontzettend graag wilt... tja dan kan niemand je tegen houden. Maar de zelfdiscipline is inderdaad heel lastig. Ik woog me ook elke ochtend en dan zaterdagochtend (voordat ik iets had gegeten) telde het inderdaad voor het schema. En wat mij heel erg hielp was dat op een moment mensen het ook aan je gaan zien. Dat gaf me pas een kick. Maar bijvoorbeeld nu doe ik al sinds januari erover om in totaal 5 kilo kwijt te raken en moet er nu nog 2-3 omdat ik nu (omdat het zo weinig gewicht is) niet ontzettend gemotiveerd ben. Maar als je wilt mag je me altijd pb'en voor een peptalk ;-)

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:24

Zilfstar schreef:
OK.... Heb net de laatste chocolade weggegooid en de laatste chocomuffin die in huis was aan dochter gegeven. Zo dat is op :D

En heb net al jullie strenge teksten in een worddocument gezet. Dat ga ik zo uitprinten en naast mijn bed leggen en op de koelkast hangen als reminder/ motivator.

Dus als je nog een pakkende tekst voor mij hebt: HIT ME!!! Ik zet hem erbij en print het uit.

en je kunt ook nog een foto van jezelf maken zoals je zeker niet wil zijn (qua figuur/gewicht) en die op de koelkast of kast hangen... Elke keer als je m dan ziet denk je ohnee doe maar neit want ik wilde afvallen

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:24

Probeer sowieso geen frisdrank te drinken. Ook al heb je de light versie met weinig calorieen. Het smaakt nou eenmaal zoet en daardoor pak je sneller een koekje. Gewoon lekker water, thee of koffie (zonder suiker).

Wat ook absoluut niet werkt is dingen laten staan. Dit is heel erg lastig. Eet gewoon minder van iets. gebruik kleinere borden bij het avond eten en schep maar 1x op.

Eet je bijvoorbeeld voor 2000 calorien per dag, probeer dan overal 10% minder van te eten zodat je 1800 calorien binnen krijgt per dag. Op deze manier is het geen dieet, maar een aangepaste manier van eten waar je aan gaat wennen zodat het gewoon wordt. Als je 2 maanden af valt door veel te sporten en niet te snoepen, zitten de kilos er zo weer aan als je op je streef gewicht zit en denk, oh dat snoepje kan er wel weer bij...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:26

PintoNatal schreef:
Zilfstar schreef:

en je kunt ook nog een foto van jezelf maken zoals je zeker niet wil zijn (qua figuur/gewicht) en die op de koelkast of kast hangen... Elke keer als je m dan ziet denk je ohnee doe maar neit want ik wilde afvallen

OEI... weet niet of ik DAT aan durf.... :o