Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:52

Mijn laatste uitstrijkje is ook gemaakt tijdens mijn maandstonden. Volgens de gynaecoloog geen probleem.

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:36

Ik ben voor 10 mei opgeroepen voor een controle uitstrijkje. Mijn eerste uitstrijkje was een Pap2.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 03:28

Vandaag weer vrij van onrustige cellen bevonden, gek genoeg is hpv wel weer aanwezig, wat een jaar geleden (of was het een half jaar) niet aanwezig was. Vraag mij dan wel af waar het vandaan komt en waarom het niet weg gaat. Maar over een jaar dus weer een uitstrijkje laten doen.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:58

Mij is recent geleerd dat het jaren kan duren tot het virus zich echt laat zien. Hoe precies weet ik niet.

Ik heb vorige week mijn halfjaar controle gehad en had nog steeds geen afwijkende cellen, dus ik mag weer mee in de vijfjaarlijkse controle nu. :) Hpv hebben ze niet weer op gecheckt omdat dat waarschijnlijk nog steeds aanwezig is.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:10

Ik krijg morgen de uitslag van mijn biopten, dus ik heb stress..

Fijn dat bij jullie alles goed was dames!

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:21

Ik duim mee!

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:45

CIN 2, dus “goed” nieuws. Over half jaar controle :j

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:04

Ik ben in december 30 geworden en heb deze maand een zelftest gedaan. Vandaag de uitslag in de brievenbus; er is HPV gevonden.. Morgen bel ik de huisarts om het uitstrijkje in te plannen.

Vorige week een week in de stress gezeten omdat de huisarts mijn pijnlijke borst niet vertrouwde en me dus voor een mammografie naar het ziekenhuis stuurde. Afgelopen vrijdag eindelijk gehoord dat er niets te zien was op de mammografie en nu kunnen we direct door voor het volgende bevolkingsonderzoek.

Ik heb al ruim 5 jaar dezelfde vriend en dus ook al 5 jaar lang geen seks met een ander gehad. Betekent dit dat ik dus al minstens 5 jaar HPV bij me draag? En dat mijn lichaam het dus niet in 2 jaar vanzelf oplost? Of zie ik dat verkeerd.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:20

HPV kan heel lang in je lichaam blijven inderdaad. Pas na 15 jaar kan het evt kanker veroorzaken maar dat hoeft niet en hangt ook af van welk type je hebt. Goed dat je een zelftest gedaan hebt en een uitstrijkje laat maken. Ook als blijkt dat je afwijkende cellen hebt is er nog van alles aan te doen. Of je lichaam ruimt het virus alsnog zelf op.

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 06:28

Hier zelfde uitslag gehad Jildou, half jaar later nog een keer, toen weer afwijkingen en naar de gynaecoloog, maar daar was alles oké. Ik hoop voor je dat het bij jou ook los alarm is!

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:20

Jildau schreef:
Ik ben in december 30 geworden en heb deze maand een zelftest gedaan. Vandaag de uitslag in de brievenbus; er is HPV gevonden.. Morgen bel ik de huisarts om het uitstrijkje in te plannen.

Vorige week een week in de stress gezeten omdat de huisarts mijn pijnlijke borst niet vertrouwde en me dus voor een mammografie naar het ziekenhuis stuurde. Afgelopen vrijdag eindelijk gehoord dat er niets te zien was op de mammografie en nu kunnen we direct door voor het volgende bevolkingsonderzoek.

Ik heb al ruim 5 jaar dezelfde vriend en dus ook al 5 jaar lang geen seks met een ander gehad. Betekent dit dat ik dus al minstens 5 jaar HPV bij me draag? En dat mijn lichaam het dus niet in 2 jaar vanzelf oplost? Of zie ik dat verkeerd.


Ik had hetzelfde. Net mijn herhaal gehad en beide keren geen afwijkingen.

Ze legde mij uit dat veel vrouwen zo'n besmetting krijgen tussen twee uitstrijkjes in. Je hebt gewoon de pech dat je uitstrijkje nu was en niet twee jaar later bijvoorbeeld.
Grote kans dat je dan niets ziet. In de meeste gevallen lost het lichaam het zelf op.

De besmetting kan al wel van 15 jaar terug zijn, maar dat het nu pas zich openbaart.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:26

Jullie stellen mij gerust! Bedankt.

Fijn om te horen dat de besmetting ook pas later kan openbaren. Heb een enorm stressvolle periode de laatste tijd dus misschien dat het ook daardoor nu aanwezig is? Kan direct maandag naar de huisarts gelukkig. Hoelang duurde de uitslag bij jullie?

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:31

Twee a drie weken...

Laar_

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:35

Hier ook zoiets. Ik moet nu volgend jaar weer, in plaats van over 5 jaar. Gewoon voor de zekerheid. Vind ik zelf wel fijn, dat het goed in de gaten gehouden wordt :-)

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:51

Krijg je het als het niet goed is ook per brief? Ik zit te wachten op de uitslag en zie in de Post NL app dat de brief vandaag komt.

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:54

Jildau schreef:
Krijg je het als het niet goed is ook per brief? Ik zit te wachten op de uitslag en zie in de Post NL app dat de brief vandaag komt.

Ja, je krijgt altijd de uitslag (ook) per brief.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:52

Jep... De huisarts krijgt de brief altijd vijf dagen eerder zodat ze eventueel contact met je op kunnen nemen.

Heb zelf recent de huisarts brief in kopie gekregen, omdat daar meer informatie in staat. Kan je altijd om vragen.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:59

M_arvellous schreef:
Jildau schreef:
Krijg je het als het niet goed is ook per brief? Ik zit te wachten op de uitslag en zie in de Post NL app dat de brief vandaag komt.

Ja, je krijgt altijd de uitslag (ook) per brief.


Ja maar ik bedoel als het slecht is word je dan eerst gebelt zeg maar.. Ik heb nog niks gehoord van de huisarts en zit in spanning dus dacht misschien kan ik alvast concluderen dat het niet heel erg mis is omdat ik de brief al krijg en geen telefoontje heb gehad.

Top Janine dat stelt gerust!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:53

De huisarts krijgt bij elk bevolkingsonderzoek de uitslag eerder en als er echt iets is bellen ze ook naar de huisarts van het bevolkingsonderzoek zodat de huisarts contact met je kan opnemen

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:54

Mijn huisarts was dat alleen “even” vergeten..

Uitslag van m’n biopten was uiteindelijk best “goed” CIN2, dus mag nu half jaar gewoon afwachten en dan nieuwe :j

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:01

Barbabientje schreef:
Mijn huisarts was dat alleen “even” vergeten..

Uitslag van m’n biopten was uiteindelijk best “goed” CIN2, dus mag nu half jaar gewoon afwachten en dan nieuwe :j


Om deze reden (ik heb niet een heel hoge pet op van huisartsen) zou ik het nog even voorbehouden :)

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:04

Janine1990 schreef:
Barbabientje schreef:
Mijn huisarts was dat alleen “even” vergeten..

Uitslag van m’n biopten was uiteindelijk best “goed” CIN2, dus mag nu half jaar gewoon afwachten en dan nieuwe :j


Om deze reden (ik heb niet een heel hoge pet op van huisartsen) zou ik het nog even voorbehouden :)


Nee ik zie net ook dat de praktijk deze week gesloten is ivm vakantie. :D Blegh wat een stress.

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:39

Ik heb trouwens vorige week terug een uitstrijkje gehad. Over een dikke 2 weken resultaat. Als het deze keer niet goed is moet ik sneller terug komen, heb wel meteen al een afspraak moeten maken voor een onderzoek over 6 maanden inclusief echo.

BritHittepit

Berichten: 2564
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:20

Ik heb vorige week maandag een uitstrijkje en biopsies gehad… biopsies duiden op CIN 3… het was toch schrikken, resultaat van het uitstrijkje heb ik nog niet, maandag moet ik terug naar de gynaecoloog voor de resultaten te bespreken.

Iemand ervaring met CIN 3?

De rede waarom ik terug ben gegaan naar gynaecoloog is dat ik heftig bloedverlies heb gehad het weekend ervoor… en eigenlijk al sinds augustus last had van bloedverlies maar op die tijd ben ik ook 3 keer bij hem geweest en bij de huisarts… tijdens deze controles was alles in orde en werd het bloedverlies aan het spiraal gekoppeld. Nu was al snel duidelijk dat tijdens het onderzoek mijn baarmoederhals er niet goed uit zag en direct al terug hevig begon te bloeden…

Maandag hoop ik meer te weten…

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 22:31

Wat vervelend Kay_Kim en logisch dat het schrikken is hoor!
Ik heb geen ervaring met CIN3 maar wel met biopt, afwijkend uitstrijkje en lisexcisie (waarbij ze een stuk afwijkend weefsel weghalen met een brandertje). Er is gelukkig veel te doen qua behandeling, alleen maar goed dat ze je onderzoeken en hopelijk weet je idd maandag wat meer ook qua behandeling.