Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:26

Muze schreef:
Ik ben onder narcose gegaan en ben blij dat er ook artsen zijn die dat gewoon zonder gezeik accepteren en jou zelf laten bepalen wat je wilt en waarom je daarvoor kiest.

Het ging mij hier om, dat ‘zonder gezeik’. Dat klinkt alsof je het heel gek (en idioot?) vindt dat artsen niet zo snel narcose willen voor deze ingreep, maar dat vind ik dus helemaal niet gek (uitleg in vorige bericht).
Uiteraard zijn er mensen die extreem angstig zijn en dan is de afweging snel gemaakt, want een lisexcisie doe je niet zo maar. Maar de groep vrouwen die een beetje angstig is en daarom om narcose vraagt terwijl het echt mee valt, daarvan vind ik het heel goed als een dokter er niet zo snel in mee gaat.

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:29

Maar het is geen narcose! ;) Er zit een behoorlijk verschil tussen onder narcose of een roesje.

Ook ik ben blij dat die keuze er was, dat moet iedereen toch voor zichzelf weten. Ik stond met mijn roesje binnen 2,5uur weer buiten, van aankomst tot weer in de auto. Dat gebeurd met een narcose echt niet.

Overigens had ik geen keuze, de arts stelde dit voor. Dat zal dan wel met een reden zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:03

Mars schreef:
Krijg je die zelftest automatisch toegestuurd of op aanvraag?
Goede zaak wel dat het bestaat, ik las laatst dat de opkomst voor uitstrijkje best laag is. Terwijl je er zoveel leed mee kunt voorkomen.

Kun je voor bellen met het nummer dat op de oproep staat, dan heb je m met een week ofzo in huis.

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:26

Mars schreef:
Krijg je die zelftest automatisch toegestuurd of op aanvraag?
Goede zaak wel dat het bestaat, ik las laatst dat de opkomst voor uitstrijkje best laag is. Terwijl je er zoveel leed mee kunt voorkomen.


Ik had hem online aangevraagd en binnen een paar dagen in huis

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:27

Gefeliciteerd Jody!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23466
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:19

Amber_ schreef:
Maar het is geen narcose! ;) Er zit een behoorlijk verschil tussen onder narcose of een roesje.

Ook ik ben blij dat die keuze er was, dat moet iedereen toch voor zichzelf weten. Ik stond met mijn roesje binnen 2,5uur weer buiten, van aankomst tot weer in de auto. Dat gebeurd met een narcose echt niet.

Overigens had ik geen keuze, de arts stelde dit voor. Dat zal dan wel met een reden zijn.


Op de vorige pagina staat iemand die wel onder narcose is geweest...

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:43

Ja of men denkt dat het hetzelfde is.

hagelslag
Berichten: 9069
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:45

Wel of niet narcose maakt toch geen ene fluit uit?

Iedereen mag dat kiezen waar hij of zij zich het beste bij voelt.
En als iemand bij de kaper al een roesje zou willen hebben, en de kapper stemt er bij wijze van spreken mee in, waarom niet.

Dat de ene iets niet erg vind, of er geen problemen mee heeft maakt niet dat een ander persoon het heel anders ervaart

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:50

Eens :j.

Ik krijg 11 januari weer de uitslag van de 3 biopten.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:32

Barbabientje schreef:
Ik ben vandaag geweest, was zo gebeurd :j

Nu wachten op de uitslag, hoewel ik weinig ervan verwacht toch spannend for some reason :+



Mmmh hier HPV net licht afwijkende cellen..
Dus morgen maar even de HA bellen -O-

CalipsoLover

Berichten: 5577
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:59

Barbabientje schreef:
Barbabientje schreef:
Ik ben vandaag geweest, was zo gebeurd :j

Nu wachten op de uitslag, hoewel ik weinig ervan verwacht toch spannend for some reason :+



Mmmh hier HPV net licht afwijkende cellen..
Dus morgen maar even de HA bellen -O-

:knuffel:

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:02

Nu ben ik 9 maanden geleden bevallen dus zou technisch gezien ook nog daarvan kunnen zijn. Maak me vooralsnog maar zo min mogelijk zorgen hoever dat lukt :=

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 15:30

Ik ben ook weer geweest vandaag. Voelde een bultje. Dus huisarts heeft een uitstrijkje afgenomen, het bloedde flink.

In 2015 had ik tijdelijk pap2, lichaam gelukkig zelf opgeruimd uiteindelijk.

Toch is het altijd weer vervelend, ik ga blij zijn als ik de uitslag heb. Maak me wel een beetje zorgen.

Heb je de huisarts al gesproken barbabientje?

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:05

Inmiddels contact gehad met de huisarts, heb gewoon mijn uitslag opgevraagd.

Blijkt PAP3A1 en LSIL te zijn. Dus maak me nu ietsje minder zorgen.
Gekke is dat ik dus 8 jaar geleden voor mijn eerste spiraal ook uitstrijkje heb gehad en toen dus geen HPV gevonden geloof ik, maar dat wilde ik dus nog eens navragen.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:51

Toen testten ze nog niet op HPV volgens mij.
Want ik heb nu 6 jaar geleden een uitstrijkje gehad via t bevolkingsonderzoek en vorig jaar een nieuwe oproep.
NU is er geen HPV gevonden, krijg nu pas over 10 (nu nog 9) jaar een nieuwe oproep.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:52

Marije_jiplover schreef:
Toen testten ze nog niet op HPV volgens mij.
Want ik heb nu 6 jaar geleden een uitstrijkje gehad via t bevolkingsonderzoek en vorig jaar een nieuwe oproep.
NU is er geen HPV gevonden, krijg nu pas over 10 (nu nog 9) jaar een nieuwe oproep.


Ja klopt, staat me alleen iets van bij de de HA toen juist een uitstrijkje wilde doen om HPV uit te sluiten ivm anders "besmette" spiraal terugplaatsen. Die dingen waren toen nog vrij "nieuw" bij mijn praktijk, dus waren wat voorzichtiger

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:04

Ze testen voorheen ook altijd al bij een uitstrijkje/ afwijkende uitslag op hpv.

Ik had in 2015 pap2 en bleek idd ook meerdere types hpv (18 en nog eentje).

Daarna is de hpv na een aantal jaren negatief geworden. Ben benieuwd hoe het nu zit.

Ze zeggen toch altijd na 10-15 jaar kan hpv zich ontwikkelen tot kanker. Maar is dat na een positieve test of is dat als je 15 jaar lang positief blijft?

De geldbesparing zit hem erin dat ze voorheen en cellen en hpv standaards testten, nu testen ze alleen hpv en bij positief ook de cellen. Scheelt heel veeel onderzoek als je eerst alleen hpv screent.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:05

Volgens mij als je langere tijd positief blijft, maar daar kan ik me in vergissen.

is er iemand die ervaring heeft met afwijkende uitstrijkjes en kinderwens? Zou ik die via pb iets mogen vragen :)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:46

Je mag mij altijd een PB sturen..

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:01

Dreamy schreef:
N.a.v. de lisexcisie hoef ik over een half jaar pas weer met controle :D besef me alleen net dat ik geen afspraak heb gemaakt, gaat dat dan weer via de huisarts? :') Zal morgen anders wel even bellen, maar als iemand het weet :P


Dit plaatste ik in november 2020 en heb vandaag pas gebeld met de gyneacoloog :o en morgen gelijk mijn controle gepland want ik was dus wel erg laat :=

Ben alleen wel net ongesteld geworden, beetje ongemakkelijk :+ moet niet vergeten m’n tampon er van tevoren uit te halen :') is me bij de huisarts (spiraal laten controleren) pas geleden wel gebeurd _O-

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:05

Als je ongesteld bent, kan de afspraak toch niet door gaan? Dat werd mij iig verteld }:0

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:07

WinSel schreef:
Als je ongesteld bent, kan de afspraak toch niet door gaan? Dat werd mij iig verteld }:0

Oh f*ck, ze doen natuurlijk weer gewoon een uitstrijkje he. Bel morgenochtend wel even, ik bloed opzich niet heel erg namelijk.

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:47

Tijdens ongesteldheid kan de uitslag vertekend raken door vermenging met bloed. Zou de afspraak dus maar verplaatsten... :)

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:57

MuSLi schreef:
Tijdens ongesteldheid kan de uitslag vertekend raken door vermenging met bloed. Zou de afspraak dus maar verplaatsten... :)


Ja, daarom wil ik dus morgen bellen. :j

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:07

Ik mag gelukkig toch komen! Ik heb gezegd dat ik ongesteld was geworden, maar dat ik niet onwijs bloed (thanks to de spiraal) en na overleg kreeg ik te horen dat ik wel gewoon mocht komen :j