Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:59

Er zijn wel meer dingen overdraagbaar als je niet in een monogame relatie zit.
Daarom zijn condooms zo aan te bevelen. ;)

atilla

Berichten: 653
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:14

Klopt, maar op het moment dat het wel iets serieus wordt ga je toch een keer zonder doen meestal. Of de rest van je leven met condoom.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:59

Ik ben wel verbaast hoe lang het kan duren voordat blijkt dat je partner je een ongewenst cadeautje gegeven heeft.
Wij zijn al ruim meer dan 10 jaar samen en pas vorig jaar had ik onrustige cellen (die ook weer vanzelf weg gingen gelukkig).

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:40

Ik betwijfel of ik het van mijn partner heb. Hij was niet mijn 1e ofzo.

- uiteraard geef ik hem wel de schuld en melk ik het uit.

maxie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:58

Ik heb al bijna 6 jaar een vaste relatie en had toch hpv hr en een pap3b cin 3. Mijn partner heeft geen uitstaojes gemaakt en ik ook niet. Dus schijnbaar kan het erg lang in je lichaam overleven.
Na de lis was het uitstrijkje goed dus pap 1 en geen hpv meer.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:00

Is daar meer over bekend? Ik ben al sinds mijn 15e samen met dezelfde persoon (dit jaar word ik 33 alweer) en hij is mijn enige bed-partner ooit.
Dus als ik het nu niet heb, krijg ik het dan ook niet :)?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:10

Nee je kan het dus nog steeds krijgen als hij besmet is. Maar als hij niet besmet is dan krijg jij uiteraard ook niets.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:11

Kunnen mannen ook getest worden dan? Want als hij het niet heeft en ik heb het nu niet? Dan is alles oke?

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:51

Sanet schreef:
Is daar meer over bekend? Ik ben al sinds mijn 15e samen met dezelfde persoon (dit jaar word ik 33 alweer) en hij is mijn enige bed-partner ooit.
Dus als ik het nu niet heb, krijg ik het dan ook niet :)?

Dat had ik gevraagd en dat is wel de huidige theorie. Ook daarom worden bepaalde vrouwen pas na tien jaar weer uitgenodigd nu.

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:02

Niet helemaal correct. Van het oplopen van de besmetting, tot het uitgroeien van "slechte cellen" duurt 10 jaar.
Vandaar dat bij bepaalde leeftijden bij HPV negatief, je na 10 jaar pas hoeft terug te komen. Ook al heb je 33 bed partners.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:50

Wendy_Komen schreef:
Niet helemaal correct. Van het oplopen van de besmetting, tot het uitgroeien van "slechte cellen" duurt 10 jaar.
Vandaar dat bij bepaalde leeftijden bij HPV negatief, je na 10 jaar pas hoeft terug te komen. Ook al heb je 33 bed partners.


Zijn 'slechte cellen' in dit geval cyn4 of doel je dan al op pap2/3?

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 02:29

Inmiddels 3 maand verder nadat er HPV virus werd vastgesteld.... wat doen we....
Ik mag van de arts op medische indicatie
( al 2x kanker moeder en tweelingzus van dicht bij in familie gehad) toch nogmaals een uitstrijkje laten maken om te kijken hoe het er voor staat....
Maar wat ga ik ermee opschieten:
A) horen dat het virus er nog steeds zit en me net zoals nu toch elke keer zorgen maken van wat als mijn lichaam het niet zelf opruimt.....
B) te horen krijgen het is er niet meer je bent ‘genezen’ .....
C) virus is er nog en er zijn afwijkende cellen.....
D) niets doen gewoon nog 3 maand wachten......

Ik vindt de keuze erg moeilijk en loop er ook mee te worstelen.... zoals nu half 2 in de nacht klaar wakker niet kunnen slapen.
(spelen nu ook andere lichamelijke klachten waar de artsen ook geen antwoord op weten wat het is)

Ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen het maakt mij erg onzeker.....

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 04:10

sandorra schreef:
Inmiddels 3 maand verder nadat er HPV virus werd vastgesteld.... wat doen we....
Ik mag van de arts op medische indicatie
( al 2x kanker moeder en tweelingzus van dicht bij in familie gehad) toch nogmaals een uitstrijkje laten maken om te kijken hoe het er voor staat....
Maar wat ga ik ermee opschieten:
A) horen dat het virus er nog steeds zit en me net zoals nu toch elke keer zorgen maken van wat als mijn lichaam het niet zelf opruimt.....
B) te horen krijgen het is er niet meer je bent ‘genezen’ .....
C) virus is er nog en er zijn afwijkende cellen.....
D) niets doen gewoon nog 3 maand wachten......

Ik vindt de keuze erg moeilijk en loop er ook mee te worstelen.... zoals nu half 2 in de nacht klaar wakker niet kunnen slapen.
(spelen nu ook andere lichamelijke klachten waar de artsen ook geen antwoord op weten wat het is)

Ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen het maakt mij erg onzeker.....



Wat zou je zelf willen? kanker bij familie staat natuurlijk los van jouw HPV besmetting. En je ontwikkeld natuurlijk niet van de een op andere dag bmhk..daar zitten heel veel stappen en gradaties tussen in.

Em preventief je baarmoeder,mond, top van dr vagina en eileiders eruit halrn doen ze ook echt niet met alleen een HPV besmetting. Volgens de gyn maakt een heel groot deel vd bevolking ooit een x een HPV besmetting door en daarvan krijgt een piep klein gedeelte bmhk.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 04:56

studiemiep schreef:
sandorra schreef:
Inmiddels 3 maand verder nadat er HPV virus werd vastgesteld.... wat doen we....
Ik mag van de arts op medische indicatie
( al 2x kanker moeder en tweelingzus van dicht bij in familie gehad) toch nogmaals een uitstrijkje laten maken om te kijken hoe het er voor staat....
Maar wat ga ik ermee opschieten:
A) horen dat het virus er nog steeds zit en me net zoals nu toch elke keer zorgen maken van wat als mijn lichaam het niet zelf opruimt.....
B) te horen krijgen het is er niet meer je bent ‘genezen’ .....
C) virus is er nog en er zijn afwijkende cellen.....
D) niets doen gewoon nog 3 maand wachten......

Ik vindt de keuze erg moeilijk en loop er ook mee te worstelen.... zoals nu half 2 in de nacht klaar wakker niet kunnen slapen.
(spelen nu ook andere lichamelijke klachten waar de artsen ook geen antwoord op weten wat het is)

Ben benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen het maakt mij erg onzeker.....



Wat zou je zelf willen? kanker bij familie staat natuurlijk los van jouw HPV besmetting. En je ontwikkeld natuurlijk niet van de een op andere dag bmhk..daar zitten heel veel stappen en gradaties tussen in.

Em preventief je baarmoeder,mond, top van dr vagina en eileiders eruit halrn doen ze ook echt niet met alleen een HPV besmetting. Volgens de gyn maakt een heel groot deel vd bevolking ooit een x een HPV besmetting door en daarvan krijgt een piep klein gedeelte bmhk.


Kanker in familie staat los van de besmetting met HPV ben ik met je eens maar ik heb wel een grotere kans op het ontwikkelen van kanker.
( tweelingzus -> fenja op Bokt was 32 vrouw nooit ziek rookte niet etc......toch kwaadaardige slokdarmkanker dat komt het meeste voor bij mannen ouder als 60..... ze hadden het ook nog nooit bij zon jong persoon meegemaakt)
tuurlijk begrijp ik dat je niet van de ene op de andere dag afwijkende cellen hebt maar de kans om die te ontwikkelen door/ met HPV is veel groter.
Alles eruit laten halen is ook echt mijn vraag niet.......
Ik wil juist weten wat zou jij doen als jij in mijn schoenen staat wel of niet extra uitstrijkje laten maken of gewoon wachten.......
Tuurlijk begrijp ik ook wel dat dit een momentopname is..... maar voorkomen is beter als genezen zeggen ze en mocht het mis zijn hoop ik dat ik er op tijd bij ben zoals met mijn tweelingzus.
Dit maakt mij op dit moment gewoon erg onzeker.

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:41

Als ik jou was, zou ik me laten testen. Misschien dat je wat meer zekerheid krijgt, misschien ook niet maar dan heb je iig 50-50 kans op nieuws. Zo blijven malen hierover heeft geen nut, zeker als het te testen is, dan kan dit in ieder geval alvast van je lijst.

Ik weet dat een vriendin uit België heeft laten testen op hoeveel % kans ze had op darmkanker. Ze heeft ondertussen 4x borstkanker gehad en still going very strong.

Zij was bij mij de eerste die zei dat ik niet in paniek moest raken bij de uitslag die ik kreeg (deed ik alsnog wel maar het hielp wel).

Ook mijn zwager die plastisch chirurg is een dus niet echt veel ervanaf weet zei, eerst maar testen en dan kijken we verder.

Ik ga in mei - juni weer voor een check up en probeer er tot die tijd niet teveel mee bezig te zijn.

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:49

Je maakt jezelf denk ik een beetje gek... 80 tot 90% van alle mensen krijgt ooit een HPV besmetting of is ermee besmet geweest. In het overgrote deel van de gevallen ruimt je lichaam het virus vanzelf weer op. Dus zéér grote kans dat jouw lichaam dat nu al aan het doen is.
En zo niet, dan is er hier inderdaad al een paar keer gezegd dat het ongeveer 10 jaar duurt voordat er überhaupt baarmoederhalskanker ontstaat, als het al zo ver komt. In jouw geval heb je HPV maar geen afwijkende cellen, dus dat is ook al gunstig wellicht (weet ik niet hoor).

Daarbij is het niet bekend of en wat voor erfelijke aanleg er speelt bij slokdarmkanker... Maar dat is natuurlijk ontzettend zeldzaam als er geen risicofactoren waren en ik heb nog nooit gehoord dat baarmoederhalskanker ermee te maken heeft, als er genetische aanleg is. Dus ja, misschien heb jij een genetische aanleg voor een soort kanker, maar kleine kans dat dat dan precies baarmoederhalskanker is, en dan nog zal het niet ineens binnen 3 maanden kanker zijn.

Dan wat ik zou doen:
Rustig afwachten.

Ik heb in de situatie gezeten dat ik wel al afwijkende cellen had, pap 3a. Er werd een biopt gedaan, daaruit kwam CIN II/III. Genoeg reden dus voor een ingreep.
Echter, omdat ik nog jong was/ben (toen 25 geloof ik), heeft mijn gynaecoloog ervoor gekozen om nog geen ingreep te doen. Ik heb een half jaar later opnieuw een uitstrijkje etc gehad. En oké, de afwijkende cellen zaten er nog steeds en uiteindelijk heb ik wel een ingreep gehad, maar de cellen waren niet nóg afwijkender of iets, en ik heb toch een ingreep wat kunnen uitstellen.

Tevens kan het voor het lichaam wel 1,5-2 jaar duren voordat het HPV helemaal is opgeruimd. Dus nog grote kans dat het virus nog steeds aanwezig is...

En ook nog even advocaat van de duivel:
Stel dat jij nu een nieuw uitstrijkje krijgt en het is goed, geen HPV. Hoera, je lichaam heeft het opgeruimd. Als je daarna gemeenschap met iemand hebt, heb je weer kans om het virus op te pikken. Dus dan heb je nu even zekerheid (want misschien is het virus wel weg), maar ga je dan voortaan je hele leven elke 3 maanden een uitstrijkje laten maken? Nee toch? En je kunt uiteraard condooms gebruiken, maar dan nog is er kans dat je opnieuw besmet wordt. Dus je kunt het niet voorkomen (behalve volledige abstinentie, oké). Beetje flauw gezegd misschien, maar ik bedoel ermee te zeggen dat je je er wel druk om kunt maken, maar dat het niet zoveel zin heeft.

Hopelijk heb je iets aan mijn lap tekst, haha.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:54

Ik had 10 jaar geleden afwijkende cellen en hpv, 3a geloof ik en cin? Lis gehad en daarna was het goed. Nu 10 jaar later, geen afwijkende cellen, maar wel weer hpv. Over een half jaar weer uitstrijkje.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:59

Wendy_Komen schreef:
Niet helemaal correct. Van het oplopen van de besmetting, tot het uitgroeien van "slechte cellen" duurt 10 jaar.
Vandaar dat bij bepaalde leeftijden bij HPV negatief, je na 10 jaar pas hoeft terug te komen. Ook al heb je 33 bed partners.


Inderdaad, wat bedoel je hiermee? Ik had na minder dan een jaar na mijn 1e 'activiteit' al genoeg onrustige cellen voor pap 2, halfjaar later voor pap 3a. CIN was wel I, dus als je dat bedoelt met "slechte cellen", dan ben ik het vast met je eens.

Winged

Berichten: 33075
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:01

Meelezer hier, 2 week terug uitstrijkje gehad... Net gebeld, pap lijkt goed, maar wel hpv gevonden. Moet over een halfjaar weer heen :(

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:00

Afgelopen jaar heb ik een uitstrijkje gehad waar alles negatief voor terug kwam. Wel ook voor een inwendige en uitwendige scan geweest omdat ik wat bloed verloor zo nu en dan. Daar was een poliep op te zien. De gyno zei dat ze vaak voor komen en dat ik over een paar maanden weer voor een scan moest gaan om te kijken of hij weg was, anders zou ze hem verwijderen. In de tussentijd ben getrouwd en een diagnose van prikkelbare darm na maanden last van mijn darmen. Dus ben ik later dan gepland voor mijn tweede scan geweest. Nu blijkt het dus geen poliep te zijn maar ze weten niet wat het wel is. Het is van 6mm naar 11mm gegroeid. De gyno heeft me voor aankomende vrijdag ingeboekt in haar lunch pauze omdat ze tot juni volgeboekt was. Nu maak ik me toch wel een beetje zorgen. Ik had al een paar maanden last van krampen vroeg in de ochtend/nacht maar ik dacht dat dat van mn darmen afkwam. Nu zit ik aardig te stressen tot vrijdag.
Excuus voor eventuele spellingsfouten, mijn nederlands is niet zo goed meer.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:49

Eigenlijk niet meer logisch tegenwoordig, dat “het duurt 10 jaar na oplopen hpv voordat er onrustige cellen groeien”. Hpv kan net als een koortslip sluimeren, lang “weg” blijven en vanzelf weer opvlammen.

Hoe zien ze die 10 jaar dan?
Stel, 3 jaar geleden hpv positief met pap2.
Intensief elk half jaar controle de eerste 2 jaar.
Nu 3 jaar later alles prima. Tellen ze dan nu 10 jaar? En als hpv kan sluimeren, test dus negatief terwijl het er wel is, dan hoeft hpv niet positief te zijn bij onrustige cellen 10 jaar later toch? Of heb je meer kans op kanker als de hpv 10 jaar lang aantoonbaar te testen is? En oplopen van hpv..test je gelijk bij oplopen van hpv positief? En dan...? En stel én hpv én onrustige cellen, is dat dan ongv 8-10 jaar geleden opgelopen?

Totaal niet logisch!

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:41

Sterkte met de zenuwen Vivian...!!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:47

Hannanas schreef:
Eigenlijk niet meer logisch tegenwoordig, dat “het duurt 10 jaar na oplopen hpv voordat er onrustige cellen groeien”. Hpv kan net als een koortslip sluimeren, lang “weg” blijven en vanzelf weer opvlammen.

Hoe zien ze die 10 jaar dan?
Stel, 3 jaar geleden hpv positief met pap2.
Intensief elk half jaar controle de eerste 2 jaar.
Nu 3 jaar later alles prima. Tellen ze dan nu 10 jaar? En als hpv kan sluimeren, test dus negatief terwijl het er wel is, dan hoeft hpv niet positief te zijn bij onrustige cellen 10 jaar later toch? Of heb je meer kans op kanker als de hpv 10 jaar lang aantoonbaar te testen is? En oplopen van hpv..test je gelijk bij oplopen van hpv positief? En dan...? En stel én hpv én onrustige cellen, is dat dan ongv 8-10 jaar geleden opgelopen?

Totaal niet logisch!


Dat tussen aanhalingstekens is echt de reinste onzin. Dan had ik al HPV van mijn moeder gekregen moeten hebben zo ongeveer (oke ik zou volgens deze theorie 8-10 jaar moeten zijn geweest).

De uitstrijkjes van het bevolkingsonderzoek zijn om de 5 jaar he. Dus denk niet dat ze je weer 10 jaar laten gaan. Wat mijn verwachting zou zijn is dat ze een jaar na de 1e pap1 een uitstrijkje doen en daarna elke 5 jaar gewoon?
Ik ben ook wel benieuwd, want ik ben nog erg jong en momenteel wacht ik weer tot de resultaten binnen zijn. Vraag me af wat ze doen als ik pap 1 heb. Ze wilden mij namelijk pas na een jaar weer hebben, maar ivm klachten mocht ik wel weer komen. Daarna stuurden ze me wederom voor een jaar weg.
Pap 2 en 3a, even zodat je weet waar het om gaat.

Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:55

"In het vernieuwde bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, dat vanaf 2017 is ingevoerd, is het uitnodigingsschema iets aangepast. Vrouwen van 40 en 50 jaar, bij wie geen HPV is gevonden, ontvangen na tien jaar een volgende uitnodiging. De kans dat er binnen 10 jaar baarmoederhalskanker ontstaat is heel klein. Zo klein dat een uitstrijkje over 10 jaar voldoende bescherming geeft.

Is er wel HPV gevonden maar zijn er geen afwijkende cellen, dan wordt de vrouw vijf jaar later opnieuw uitgenodigd. Dit geldt ook voor vrouwen van 60 jaar waar HPV gevonden wordt. Zij krijgen op hun 65ste jaar nogmaals een uitnodiging."

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:04

Geheel logisch vind ik het niet.
Wat nou als je op je 35e een besmetting oploopt, op je 40e nog niet te zien dus hoef je pas weer op je 50e te komen.
Dan zit die 10 jaar toch precies ertussen?
Ik weet er niet genoeg van hoor trouwens.
Verbaas me vooral hoe verschillend het is per land.